Näin omakannasta että kätilö oli kirjannut seuraavalla tavalla rakenneultrastani
"Rakenteet näkyviltä osin normaalit. Äidin BMIvaikuttaa näkyvyyteen"
Ja pointti ei ole se että hän on kommentoinut painoani. Ultrassa hän pitkään käänteli vatsallani ultravekotinta ja sanoi että yrittää saada lapsen sivuprofiilin kasvoista että saisi meille hyvän kuvan mukaan. Vauvan pää oli alhaalla lantioni sisällä jemmassa (hän on pää alaspäin). Kysyin että saitko kuitenkinkaiken tarpeellisen tutkittua? Häm vastasi että kyllä. Hän jatkoi pään sivuprofiilin etsintäämutta vauva ei vain kääntänyt päätään niin että sivuprofiili olisi näkynyt. Sanoin sitten että no ei sillä kuvalla mitään väliä ole jos kaikki tarpeellinen on kuitenkin saatu tutkittua. Hän vastasi "kyllä kaikki sain tutkittua, jos en olisi saanut niin yrittäisin niin kauan että onnistuu".
Sitten näin omakannastahänen tekstinsä. Minusta teksti ja hänen sanomisensa ovat ristiriidassa. Nyt mietityttää kokoajan että jäikö jotain sittenkin tutkimatta. Meni luottamus tuohonkin touhuun, olen luullut että kaikki sanotaan neuvolassa ja ultrassa suoraan niin kuin asiat on.
Onko teillä tietoa mitä tuo "rakenteet näkyviltä osin normaalit" oikein tarkoittaa? Mikä sitten voisi olla niitä osia joita hän ei nähnyt? Mainitsi ainakin että sydän, pikkuaivot,munuaiset, vatsalaukku ja virtsarakko normaalit. Ylähuultakin tutki eikä siinä ilmeisesti halkiota näkynyt kun ei mitään sanonut. Raajat kaikki ok jne. Vauva oli neljä päivää ikäistään pienempi.
Minulla pian neuvola ja aion siellä ottaa tämän asian puheeksi. Vaikka ei siellä se kätilö paikalla olekkaan mutta jotain selvyyttä tähän haluaisin.
Mitä sanotte, tuleeko teille fiilis että jotain ei sanottu minulle suoraan vai onko vain kirjoitusmuoto kätilöllä ollut huono?
Kommentit (24)
Mulle kätilö sanoi esikoisen rakenneultrassa, että onpas mukava ultrata kun kerrankin näkyy "ihan kaikki".
Olin ymmärtävinäni, että se oikeasti on harvinaista, eikä siinä ole kysymys vain painosta tai vatsan rasvasta, vaan kudoksista ylipäätään, kohdun ja istukan sijainnista ym. Joku viisaampi (kätilö?) voi korjata, mutta näin itse ymmärsin.
Piti ihan tarkistaa oma vastaava kirjaus. Näin minulla: "Rakenteet näkyviltä osin normaalit." Eiköhän tuo ole ihan tavallinen kirjaus, koska ei siinä utrassa pysty koskaan kaikkea näkemään.
Minulla BMI on 19, läskien ei pitäisi vaikuttaa näkyvyyteen.
Eikä se ultra ikinä takaa tervettä lasta! Muutamalla tutulla on koko raskaus mennyt OK, kaikki kunnossa, ja sitten synnytyksessä kätilö mokaa tai lääkäriä ei saatu paikalle, vauva kärsii hapenpuutteesta ja saa CP-vamman.
Mulla bmi45 eivätkä ole koskaan narisseet siitä ultrassa.
Terveydenhuollossa pitäisi puuttua enemmän ihmisten ylipainoon suoraan päin naamaa siitä sanoen eikä niin että ylipainoiset saavat lukea siitä netistä, jos osaavat. Miten nämä tulevat äidit pystyvät huolehtimaan lapsestaan kun eivät pysty edes huolehtimaan itsestään?