Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Hulluin/erikoisin sääntö, jonka tiedät jossain perheessä olevan?

Vierailija
02.01.2016 |

Tästä oli keskustelu demi.fi:ssä joskus vuonna nakki ja kivi ja siellä sai hyvät naurut joten ajatettelin tehdä tännekin :)

Tämä ei ole omani mutta joku kirjoitti sinne että hänen tuttavaperheessään oli sellainen sääntö etteivät tytöt (teinejä) saaneet käyttää mitään hajusteita, siis edes deodoranttia. Syystä että vanhemmat eivät halunneet että he tutustuvat poikiin ja hyväntuoksuisena se onnistuisi helpommin :D

Kommentit (3002)

Vierailija
1741/3002 |
15.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Naapurissa saatetaan ottaa vettä juomavedeksi tai ruuanlaittoon vessan hanasta mikä on minusta todella ällöttävää.

Samaa vetthän se on kuin keittiönhanasta tulevakin

Ehkä samaa vettä mutta hana täynnä kakka ja persebakteereita jotka tarttuvat siihen veteenkin.

MIten sillä vedellä voi sitten pestä kädet?

Vierailija
1742/3002 |
15.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap:n esimerkkiperhe on siis lestadiolaisia. Niillähän on juuri tuo deodoranttisääntö.

Aijaa :O Tämä tuli ihan yllätyksenä. Ei muistaakseni mainittu viestissä ks. perheen uskonnosta. Onko ihan totta yleistäkin tuollainen sääntö lestadiolaisilla vai vain niissä kaikkein tiukimmissa perheissä?

Ap

Ei kyllä meillä oo tuommosta sääntöä. En muista tiiä sitte. T.lesta

Mitään deodoranttisääntöä ole...! :-D :-D  

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
1743/3002 |
15.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

44, pitääkö se paikkaansa että lestadiolaislapset ei saa katsoa pesukoneen rumpuun jos siellä pyörii alusvaatteita? :D Yksi tuttu väittää yhä kivenkovaan että jossain tuntemassaan perheessä oli näin mutta en jotenkin jaksa uskoa :D

Ap

Höpöhöpö. Rummussa pyöriviä vaatteita ei edes erota toisistaan. Jos joku haluaisi tuijotella alkkareita niin niitä voi tuijottaa jo ihan vaatekaapissa. Jösses mitä kaikkea ihmiset uskookin. :-D :-D 

Vierailija
1744/3002 |
15.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muutama kuukausi sitten oli lehdessä (Hesari?) juttu tutkimuksesta, että jos wc-pöntön vetää ilman, että sulkee kantta, niin sieltä löyhyää ulostebakteereita monen metrin päähän. Tästä syystä esim. hammasharjoja ei kannattaisi säilyttää avoimessa tilassa pöntön läheisyydessä. Meillä ne siirrettiin peilikaappiin oven taakse. 

Sieltä niitä "kakkabakteereita" ympäri vessaa tulee, valitettavasti.

Vierailija
1745/3002 |
15.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kun olin teini ja asuin vielä vanhempien kanssa, suihkussa ei saanut käydä joka päivä, ettei vettä mene liikaa. Meillä saa käydä suihkussa vaikka kolme kertaa päivässä, jäi kyllä niin kauheat traumat tuosta asiasta.

Nykyään enää harvemmin, mutta -70 ja vielä -80 -luvullakin monessa omakotitalossa oli pieni lämminvesivaraaja, joka saattoi lämmittää pelkällä halvemmalla yösähköllä. Tästä syystä meilläkin oli suihkuvuoropäivät, eikä vettä saanut koskaan tuhlata. Jossain vaiheessa sit tuli isompi varaaja ja pystyi käymään, vaikka useamman kerran päivässä koko perhe suihkussa.

Vierailija
1746/3002 |
16.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Naapurissa saatetaan ottaa vettä juomavedeksi tai ruuanlaittoon vessan hanasta mikä on minusta todella ällöttävää.

Ehkä samaa vettä mutta hana täynnä kakka ja persebakteereita jotka tarttuvat siihen veteenkin.

Niin. Taikka sitten hampaat?

Vierailija
1747/3002 |
16.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämä nyt on jo vanha, tapahtui 70-luvulla, mutta lapsena tiesin perheen, jossa tytöt eivät saaneet tehdä asioita ennen kuin pojat olivat tehneet saman, tai kysyneet heiltä luvan. Jos tahtoi käydä vessassa, täytyi kysyä veljiltä sekä isältä, että pitäisikö heidän käydä aluksi, ennen kuin voivat itse mennä. Lisäksi esimerkiksi pojat istuivat sohvalla ja tytöt lattialla TV:tä katsellessa (TV ei vielä tuolloin ollut muuten itsestäänselvyys kodeissa), ja tytöt söivät poikien jälkeen, koska koko perhe ei mahtunut ruokapöytään. Tytöt saivat tuoda vieraita vain, jos pojat eivät tuoneet. Poikien ei muistaakseni tarvinnut kysyä lupaa edes vanhemmilta juuri mihinkään, ja käsittääkseni tytöt kasvatettiin siivoamaan ja mutenkin hoitamaan kotia, kun pojille suunniteltiin hienoa uraa. Perheessä oli kaksi poikaa ja neljä tyttöä, joista pojat olivat muistaakseni keskimmäiset. Ikäero ei tosin tainnut olla suuri. Perheen isä oli ilmeisesti jonkin sortin uskovainen.

Meillä perheessä oli myös tällaistä älytöntä poikien palvontaa. Olen siis vanhin lapsi ja perheen ainoa tytär. Veljeni on minua 1,5 vuotta nuorempi ja toinen veli 7 vuotta. Olin täysin kakkosluokan kansalainen verrattuna veljiini. Meillä oli aivan eri säännöt ja äiti nautti kun pääsi korostetusti antamaan pojille vapauksia minulta samalla kieltäen samat asiat. "Koska sä oot tyttö". Oli perustelu. Minä petasin veljeni sängyn, siivosin hänen huoneensa. Veljien ei tarvinut tehdä kotona mitään, eikä heillä ollut mitään sääntöjä. Minä muutin 15-vuotiaana kotoa kun henkinen kyykyttäminen meni aivan järjettömäksi. En ole tekemisissä äitini kanssa ollut vuosiin. Ja meillä siis myös uskovainen perhe, minua lukuunottamatta.

Vierailija
1748/3002 |
16.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä ei mummolassa saanut lapset olla kuin yhdessä huoneessa. Oli kiellettyä mennä alakertaan ja yläkertaan, keskikerroksessa keittiössä sai istua kuin tikku.

Pihalla ei saanut leikkiä kesällä, ettei sammaleet irtoa pihakalliosta.

Talvella ei saanut leikkiä ettei lumipenkka rikkoudu.

Lienee selvää ettemme villin  veljeni kanssa halunneet kauhean usein mummolassa vierailla. 

Vierailija
1749/3002 |
16.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä ei mummolassa saanut lapset olla kuin yhdessä huoneessa. Oli kiellettyä mennä alakertaan ja yläkertaan, keskikerroksessa keittiössä sai istua kuin tikku.

Pihalla ei saanut leikkiä kesällä, ettei sammaleet irtoa pihakalliosta.

Talvella ei saanut leikkiä ettei lumipenkka rikkoudu.

Lienee selvää ettemme villin  veljeni kanssa halunneet kauhean usein mummolassa vierailla. 

Samanlaiset kokemukset omasta mummolasta. kesällä ei saanut leikkiä pihalla, ettei nurmikko tallaannu. Onneksi tykkäsin lukemisesta.

Vierailija
1750/3002 |
16.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä oli myös tuota poikien suosimista, tytöt siivoaa ja tekee ruokaa, poikien ei tarvitse. Siksi varmaan nykyään ottaa päähän kaikki stereotypiat ja ehkä turhankin aktiivisesti yritän niitä rikkoa... toisekseen meillä ei saanut käyttää saksia pyhäpäivinä :D älytöntä!

Vierailija
1751/3002 |
16.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eräässä perheessä ei tytöt viheltäneet 80- luvulla.

Vierailija
1752/3002 |
16.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kun olin teini ja asuin vielä vanhempien kanssa, suihkussa ei saanut käydä joka päivä, ettei vettä mene liikaa. Meillä saa käydä suihkussa vaikka kolme kertaa päivässä, jäi kyllä niin kauheat traumat tuosta asiasta.

Meillä oli tuo sama. Ei läträtä veden kanssa (omakotitalo). Tosi kiva kun vaikutti niin, että lauantaisin kun lämmittivät saunan, silloinkin oli sama pelko perseessä että vettä menee liikaa. Pesuhuoneen patteri oli kiinni ja lattia betonia. Saunasta kun tuli lämpimästä niin yritti tosiaan nopeasti suihkutella.

Inhottavaa tuo veden säästäminen oli etenkin silloin, kun tuli kuukautiset eikä käytetty tamponeja, vaan siteitä ... ei saanut pestä itseään ja ainakin minä tunistin sen hajun.

Vierailija
1753/3002 |
16.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se että nainen ei pysty ääneen sanomaan olleensa väärässä.

Vierailija
1754/3002 |
16.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä nyt on jo vanha, tapahtui 70-luvulla, mutta lapsena tiesin perheen, jossa tytöt eivät saaneet tehdä asioita ennen kuin pojat olivat tehneet saman, tai kysyneet heiltä luvan. Jos tahtoi käydä vessassa, täytyi kysyä veljiltä sekä isältä, että pitäisikö heidän käydä aluksi, ennen kuin voivat itse mennä. Lisäksi esimerkiksi pojat istuivat sohvalla ja tytöt lattialla TV:tä katsellessa (TV ei vielä tuolloin ollut muuten itsestäänselvyys kodeissa), ja tytöt söivät poikien jälkeen, koska koko perhe ei mahtunut ruokapöytään. Tytöt saivat tuoda vieraita vain, jos pojat eivät tuoneet. Poikien ei muistaakseni tarvinnut kysyä lupaa edes vanhemmilta juuri mihinkään, ja käsittääkseni tytöt kasvatettiin siivoamaan ja mutenkin hoitamaan kotia, kun pojille suunniteltiin hienoa uraa. Perheessä oli kaksi poikaa ja neljä tyttöä, joista pojat olivat muistaakseni keskimmäiset. Ikäero ei tosin tainnut olla suuri. Perheen isä oli ilmeisesti jonkin sortin uskovainen.

Meillä perheessä oli myös tällaistä älytöntä poikien palvontaa. Olen siis vanhin lapsi ja perheen ainoa tytär. Veljeni on minua 1,5 vuotta nuorempi ja toinen veli 7 vuotta. Olin täysin kakkosluokan kansalainen verrattuna veljiini. Meillä oli aivan eri säännöt ja äiti nautti kun pääsi korostetusti antamaan pojille vapauksia minulta samalla kieltäen samat asiat. "Koska sä oot tyttö". Oli perustelu. Minä petasin veljeni sängyn, siivosin hänen huoneensa. Veljien ei tarvinut tehdä kotona mitään, eikä heillä ollut mitään sääntöjä. Minä muutin 15-vuotiaana kotoa kun henkinen kyykyttäminen meni aivan järjettömäksi. En ole tekemisissä äitini kanssa ollut vuosiin. Ja meillä siis myös uskovainen perhe, minua lukuunottamatta.

Käsittämätöntä miten henkistä väkivaltaa ja epäyhdenvertaisuutta perustellaan uskonnolla. Ei mun raamatussa noin sanottu, että kohdelkaa naispuolisia perheenjäseniä alentuvasti ja syrjivästi.

Vierailija
1755/3002 |
16.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yksi käsittämätön piirre näissä kertomuksissa nousee esille on tuon wc-pöntön vetäminen. Tuntuu ihan scifiltä, että pönttöä ei saisi vetää kusella tai paskalla käynnin jälkeen.  Sehän on oikea terveysriski, kun bakteerit oikein muhivat pöntössä koko päivän. Yök.

Todella kummallinen neuroosi tuollainen. Meillä vielä on niin tuhansien järvien maa ja vesimaksut ihan naurettavan pieniä...

Vierailija
1756/3002 |
16.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kas yllättäen... kaikkein hulluimmat säännöt ja meininki LESTAPERHEISSÄ

Vierailija
1757/3002 |
16.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tiedä, onko Huhtasaari plagioinut vai ei, mutta moni muu on. Ihmettelen aina syvästi, mitä heidän graduohjaajansa ja gradun arvostelijat ovat tehneet silloin, kun heidän olisi pitänyt tehdä työtään...

Vierailija
1758/3002 |
16.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Himppasen väärään ketjuun lähetin... anteeks.

Vierailija
1759/3002 |
16.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin. Taikka sitten hampaat?

Niinpä. Ja eivätkö nämä joiden mielestä tämä on ällöttävää ja likaista siivoa ikinä vessaansa, miten likainen se hana sitten heillä on...

Vierailija
1760/3002 |
16.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minullekin aina sanottiin 70-luvulla ärtyneesti "älä Sanna tänttää" kun kotona mielestäni kävelin ihan tavallisesti, eli kiinnittämättä huomiota siihen, ja olin vielä yleensä paljain jaloin. Muita käytösohjeita en muista kotoa saaneenikaan.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä viisi kuusi