Hulluin/erikoisin sääntö, jonka tiedät jossain perheessä olevan?
Tästä oli keskustelu demi.fi:ssä joskus vuonna nakki ja kivi ja siellä sai hyvät naurut joten ajatettelin tehdä tännekin :)
Tämä ei ole omani mutta joku kirjoitti sinne että hänen tuttavaperheessään oli sellainen sääntö etteivät tytöt (teinejä) saaneet käyttää mitään hajusteita, siis edes deodoranttia. Syystä että vanhemmat eivät halunneet että he tutustuvat poikiin ja hyväntuoksuisena se onnistuisi helpommin :D
Kommentit (3002)
Vierailija kirjoitti:
Kasvoin hämäräsä, koska lapsuudenkodissani isä säästi sähköä (luonnonvalo riittää!) ja sammutteli jatkuvasti valoja. Omassa kodissa onkin sitten aina ollut juhlavalaistus, vihasin pimeässä kykkimistä niin paljon.
Kun työskentelin pitoemäntänä ihmisten kodeissa, sytytin usein valoja juhlataloon ennen vieraiden ja isäntäväen saapumista, kirkosta tai jostain. Usein kävi niin, että isäntä porhalsi sammuttamaan valoja ympäri taloa. Siellä ne vieraat sitten istuskeli hämärissä huoneissa. Talossa talon tavalla tai talosta pois.
Vierailija kirjoitti:
Olen käynyt Rossossa tasan kerran. Ehdimme istua pöydässä yli tunnin ennen kuin tarjoilija tuli pahoittelemaan että tilauksemme oli vahingossa "jäänyt välistä". Lopulta saimme eteemme erittäin rötköiset, jänteiset ja kuivat possuleikkeet. Viivästyksestä johtuen saimme valita yhden jälkiruoan kahdelle(?!) tai 10% alennuksen. Otimme alennuksen ja melkein 10:een vuoteen en ole Rossossa käynyt. Enkä käy jatkossakaan.
kiva stoori mutta liittyy keskusteluun miten?
Vierailija kirjoitti:
Minä ja veljeni saatiin 90-luvulla molemmat kuukaudessa 400 markkaa käyttörahaa. Tämän piti sisältää kaikki ylimääräinen eli sipsit, karkit, limut, meikit, joku "tarpeeton" vaate ym. Ei ollut lähelläkään sitä mitä jotkut kaverit saivat.
Vanhemmat olivat ammateiltaan myyjä ja maanviljelijä jonka toimeentulon EU romutti joten rahasta oli tiukkaa. Mielestäni oli kuitenkin hyvä että sai "reilusti" rahaa omaan käyttöönsä ja piti ajoissa opetella miten sen saa riittämään kuun loppuun. Jos loppui kesken ei saanut herkkuja. Nyt jos loppuu niin ei saa ruokaa.
Ihan käsittämättömiä summia toiset on saaneet kuukausi- tai viikkorahaa (katso aiempia kommentteja ketjusta). Mä sain 90-luvulla aikuisopintorahaa 1541 euroa, josta piti vielä maksaa muutamia satasia vuokraa. Lisäksi sain kahdesta lapsesta lapsilisät ja elatustuet, jotka oli alle silloisen minimin (isänsä sai ne kieroiltua silleen). Elettiin siis kolme vuotta alle toimeentulotukirajan, mutta kun ttt:a ei voinut opiskelijana hakea paitsi kesälomalla, olisi pitänyt ensin nostaa ja käyttää opintolaina. Sitä en siis uskaltanut hakea. Mun lapset sai rahaa kuukaudessa 5 - 25 markkaa. Ovat todella harkitsevaisia rahankäyttäjiä tätä nykyä.
Äh, ei siis 1541 euroa kun markkaa - tarkistin tiliotteesta. t. 1025
Meillä pitää ottaa sukat pois, kun on tullut jostain kylästä yms. En tajua.
Tämä ei ollut varsinainen sääntö, mutta meillä oli käytäntö ettei vessassa saanut käydä kakkosella kuin illalla tai mielummin yöllä, ennen nukkumaanmenoa. Syynä oli äitipuoli joka oli äärimmäisen herkkä kaikenlaisille hajuille. Siispä me veljen kanssa kävimme isolla hädällä kun äitipuoli oli nukkumassa tai mennyt jo sänkyyn. Tuo oli oikeasti aika hirveää ja tuntuu että mulla on nykyään laiska ja huonosti toimiva vatsa ehkä juuri sen takia, että vuosia pidättelin pitkin päivää.
Jos oli niin kova hätä tai vatsa sekaisin että vessaan oli pakko mennä, niin äitipuoli oikein ryntäsi vessaan yököttelemään ja lähestulkoon oksentelemaan että haisee ihan hirveälle ja koko talo piti tuulettaa. No öö, kenenpä jätökset ei haisisi? :D Joskus jos oli menkat tai vessassa muuten vaan kesti, niin äitipuoli saattoi kotona ollessaan hädissään koputella oveen että "tule jo pois!" En tiedä mahtoiko tällä tädillä olla joku ulostefobia, omituista oli kuitenkin, nyt voi jo vähän nauraa.
En ymmärrä näitä kaikenlaisia rajoituksia: wc-käynnit, leivän päällisten rajoittaminen, suihkurajoitukset. Tuollaisistahan jää traumat! Ja kuka jaksaa vahdata, kuka käy milloinkin wc:ssä? Ei meilläkään ole saanut lotrata turhaan, mutta aina on saanut/pitänyt käydä pesulla. Myös wc:tä on saanut käyttää sekä mahansa syödä täyteen. Ainoastaan herkkuja ei saanut itse ottaa vapaasti kaapista, vaan aina piti kysyä lupa.
Mitä viikkorahaan tulee, niin sellaista en ole ikinä saanut. Olen saanut rahaa pyytämällä ja erittelemällä, mihin rahaa tarvitsisin. Todistuksista ja synttäreinä olen saanut rahaa, mutta se on laitettu tilille säästöön. Muistan kun kaverini sai aina 500 mk/ kk. Kukaan ei valvonut rahan käyttöä.
Nykyään olemme mieheni kanssa keskustelleet saunomisesta. Hän haluaisi saunoa joka ikinen päivä. Itselleni riittää 1-2 krt/vko. Käymme nyt noin 1-3 krt saunassa / viikko.
Meilllä on yksi sääntö: Jokainen kantaa omat suksensa itse.
Meillä on kyllä ollut normaalit käytännöt. Kylläpä on omituista porukkaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuttavaperheessä verhoja ei saa pistää kiinni ennen kello 1900, ja ne pitää avata heti aamusta. Kaikki verhot. En tajua miten ne voivat elää sellaisessa akvaariossa.
Minä suljen verhon ainoastaan makuuhuoneessanne, kun menen nukkumaan. Ahdistaa, jos en näe ulos.
Mitäs sä meidän makuuhuoneessa verhoja sulkemassa teet? Ja nukkumassa?
Joskus Legolandissa ollessani siella oli noin 6-vuotias poika. Se poika halusi ostaa jonkun legon jossa luki että se on kaheksan vuotialle. Pojan äiti sitten sanoi että poika ei saa sitä ostaa. Poika kysyi miksi ja äidin selitys oli että se Lego oli liian vaikea ja että poika voisi sitten muutaman vuoden päästä sen ostaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yhden kaverin kotona piti omenat syödä kokonaan. Siis myös kara, mitään ei saanut jättää roskiin paitsi sen tikun. Sain kerran siellä välipalaksi yhden omenan ja söin siitä mielestäni kaikki syötävät osat. Karan ym heitin roskiin. Perheen isä tuli töistä ja alkoi huutaa, että kuka j...lauta on heittänyt omenan roskiin enne ku se on syöty! Kyllä säikähdin.
Tähän oon kans törmänny perheessä, jossa olin lastenhoitajana. Kuten normaalit ihmiset, heitin karan roskiin, niin lapset sanoivat, ettei omenaa saa jättää syömättä. No mähän totesin, et söin jo, niin muksu vaan intti vastaan ja samalla alko nakertaa karaa. Kysyin, et mitä ihmettä tekee, niin selitti, et syö koko ompun. Minä siinä sitten monttu auki katsoin, kun 3 ja 4v muksut veti koko ompun suihinsa. Keskustelin asiasta vanhempien kanssa ja päädyimme kompromissiin eli en syö omenia heidän lasten aikana, jos olen niin nirso. :D
o/ Täällä yksi mielestäsi "epänormaali" joka syö koko omenan siemenineen päivineen.
Ei kannattaisi. Anakaan montaa omenaa syödä päivittäin noin. Omenan siemenet sisältää vetysyanidia. Sitä sisältävät karvasmantelin lisäksi monet muutkin yleisesti käytettyjen kasvien siemenet, lapakot tai kivet, joita ei käytetä ravinnoksi. Näitä ovat esimerkiksi aprikoosi, kirsikka, luumu ja omena mutta myös pellavansiemenet.
Sitten tuosta wc-paperista: Minulle riittää 1-2 arkkia/wc-käynti, mutta ruokavalioni onkin kunnossa. Te joilta menee kymmenkunta tai niin paljon, että joudutte pesemään, tarkastakaahan ruokavalionne, minulla harvemmin tulee paperiin mitään, edes kakkoshädän jälkeen. Riittävästi kuituja, paljon vettä, paljon hedelmiä, kohtuullisesti pehmeitä rasvoja (minä saan kalasta) ja minimaalisesti punaista tai jalostettua lihaa. Itseasiassa syön aika lailla Välimerellisesti.
No minä olen vegaani, syön todennäköisesti terveellisemmin, mitä sinä ja silti tuo perse likaantuu ihan älyttömästi kakkoshädän sattuessa. Syön todella paljon kasviksia ja käytän pelkästään prosessoimattomia kasvirasvoja. Että se siitä väitteestä.
Meillä on omituisia sääntöjä kans. Pikkusisko- ja velipuolelle sekä äitipuolelle oli omat ruoat, joita ei missään nimessä saanut syödä. Väärille lapsille oli ainoastaan leipää, ei aina sitäkään. Kavereiden näkemisestä piti maksaa siivoamisella, en saanut mennä kenenkään luokse yöksi eikä kukaan saanut tulla meille, ellen korvannut sitä imuroimalla ihan pienestä pitäen ison omakotitalon kerroksia. Suihkussa ei saanut olla liian pitkään, astioiden ja muiden rikkomisesta sai rangaistuksia, sillä nämä oli aina tahallaan tehtyjä vanhempien kiusaksi. Illalla ei saanut syödä mitään, jos tuli kotiintuloaikaan kotiin (vaikka ei myöhästynyt). Kotona jos oli, sai olla rauhassa vain omassa huoneessa. Kaverit ei saanu syödä eikä juoda mitään, paitsi sisarpuolien kaverit kestittiin avokätisesti. Jos kavereita tuli kylään, oli äitipuoli niin inhottava ja ilkeä, ettei kukaan halunnut enää tulla meille.
Olin yläasteella alipainoinen nuisen syömisrajoitteiden takia ja minulle sanottiin, etten saa syödä muualla kuin koulussa. Terveydenhoitaja luuli, että sairastan anoreksiaa ja kerroin hänelle lopulta kodin ruokarajoitteista. Äitipuoleni tuli käymään koululla ja valehteli aivan suvereenisti terveydenhoitajalle, että minä olen vain niin nirso, ettei minulle kelpaa ruoka ja on kuulemma kaapit täynnä ruokaa, josta sai tehdä itselle :D. Terkkari uskoi tietysti äitipuoltani ja suuttui minulle älyttömästi.
Onneksi pääsin lastensuojelun piiriin noin vuoden päästä tuosta terkkarikäynnistä. Olen monesti miettinyt, että ottaisin yhteyttä terveydenhoitajaan ja kysyisin, että kävikö kertaakaan mielessä, että aikuinen voi valehdella uskottavasti? Että luuliko se tosiaan, että äitipuoleni vain nöyrästi tunnustaisi kaiken ja parantaisi tapansa? Uskomattomia ammattilaisia...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yhden kaverin kotona piti omenat syödä kokonaan. Siis myös kara, mitään ei saanut jättää roskiin paitsi sen tikun. Sain kerran siellä välipalaksi yhden omenan ja söin siitä mielestäni kaikki syötävät osat. Karan ym heitin roskiin. Perheen isä tuli töistä ja alkoi huutaa, että kuka j...lauta on heittänyt omenan roskiin enne ku se on syöty! Kyllä säikähdin.
Tähän oon kans törmänny perheessä, jossa olin lastenhoitajana. Kuten normaalit ihmiset, heitin karan roskiin, niin lapset sanoivat, ettei omenaa saa jättää syömättä. No mähän totesin, et söin jo, niin muksu vaan intti vastaan ja samalla alko nakertaa karaa. Kysyin, et mitä ihmettä tekee, niin selitti, et syö koko ompun. Minä siinä sitten monttu auki katsoin, kun 3 ja 4v muksut veti koko ompun suihinsa. Keskustelin asiasta vanhempien kanssa ja päädyimme kompromissiin eli en syö omenia heidän lasten aikana, jos olen niin nirso. :D
o/ Täällä yksi mielestäsi "epänormaali" joka syö koko omenan siemenineen päivineen.
Ei kannattaisi. Anakaan montaa omenaa syödä päivittäin noin. Omenan siemenet sisältää vetysyanidia. Sitä sisältävät karvasmantelin lisäksi monet muutkin yleisesti käytettyjen kasvien siemenet, lapakot tai kivet, joita ei käytetä ravinnoksi. Näitä ovat esimerkiksi aprikoosi, kirsikka, luumu ja omena mutta myös pellavansiemenet.
Sitten tuosta wc-paperista: Minulle riittää 1-2 arkkia/wc-käynti, mutta ruokavalioni onkin kunnossa. Te joilta menee kymmenkunta tai niin paljon, että joudutte pesemään, tarkastakaahan ruokavalionne, minulla harvemmin tulee paperiin mitään, edes kakkoshädän jälkeen. Riittävästi kuituja, paljon vettä, paljon hedelmiä, kohtuullisesti pehmeitä rasvoja (minä saan kalasta) ja minimaalisesti punaista tai jalostettua lihaa. Itseasiassa syön aika lailla Välimerellisesti.
No minä olen vegaani, syön todennäköisesti terveellisemmin, mitä sinä ja silti tuo perse likaantuu ihan älyttömästi kakkoshädän sattuessa. Syön todella paljon kasviksia ja käytän pelkästään prosessoimattomia kasvirasvoja. Että se siitä väitteestä.
Meillä on omituisia sääntöjä kans. Pikkusisko- ja velipuolelle sekä äitipuolelle oli omat ruoat, joita ei missään nimessä saanut syödä. Väärille lapsille oli ainoastaan leipää, ei aina sitäkään. Kavereiden näkemisestä piti maksaa siivoamisella, en saanut mennä kenenkään luokse yöksi eikä kukaan saanut tulla meille, ellen korvannut sitä imuroimalla ihan pienestä pitäen ison omakotitalon kerroksia. Suihkussa ei saanut olla liian pitkään, astioiden ja muiden rikkomisesta sai rangaistuksia, sillä nämä oli aina tahallaan tehtyjä vanhempien kiusaksi. Illalla ei saanut syödä mitään, jos tuli kotiintuloaikaan kotiin (vaikka ei myöhästynyt). Kotona jos oli, sai olla rauhassa vain omassa huoneessa. Kaverit ei saanu syödä eikä juoda mitään, paitsi sisarpuolien kaverit kestittiin avokätisesti. Jos kavereita tuli kylään, oli äitipuoli niin inhottava ja ilkeä, ettei kukaan halunnut enää tulla meille.
Olin yläasteella alipainoinen nuisen syömisrajoitteiden takia ja minulle sanottiin, etten saa syödä muualla kuin koulussa. Terveydenhoitaja luuli, että sairastan anoreksiaa ja kerroin hänelle lopulta kodin ruokarajoitteista. Äitipuoleni tuli käymään koululla ja valehteli aivan suvereenisti terveydenhoitajalle, että minä olen vain niin nirso, ettei minulle kelpaa ruoka ja on kuulemma kaapit täynnä ruokaa, josta sai tehdä itselle :D. Terkkari uskoi tietysti äitipuoltani ja suuttui minulle älyttömästi.
Onneksi pääsin lastensuojelun piiriin noin vuoden päästä tuosta terkkarikäynnistä. Olen monesti miettinyt, että ottaisin yhteyttä terveydenhoitajaan ja kysyisin, että kävikö kertaakaan mielessä, että aikuinen voi valehdella uskottavasti? Että luuliko se tosiaan, että äitipuoleni vain nöyrästi tunnustaisi kaiken ja parantaisi tapansa? Uskomattomia ammattilaisia...
Ota yhteyttä. Ehkä pelastat jonkun toisen tytön ..
Meillä myös äitipuoli otti oikeudekseen lukea päiväkirjaani kun täytin 12 ja kuukautiset alkoivat. Sama sääntö oli ollut vanhemmilla siskoilla. Silloin kun alkaa kuukautiset, niin muuttuu "likaiseksi" ja ajatuksetkin muuttuvat likaisiksi joten siitä eteenpäin täytyy tietää mitä meidän päässämme liikkuu.
En tiedä kuinka tyhmänä hän meitä piti, sillä luonnollisesti sen jälkeen kirjoitimme päiväkirjaamme vain kivoja juttuja, esim. "Tänään olin Maijan luona ja pelasimme Afrikan Tähteä :)" vaikka olisimme olleet kaupungilla notkumassa ja kokeilleet tupakkaa. (No jotenkin oli pakko kapinoida tuon hullun akan takia)
Koska rangaistukset olivat ihan kipeitä, jos jostain sattui jäämään kiinni.
Seisottamista pakkasessa, ruuatta jättäminen, joutui toimimaan palvelijana muille perheenjäsenille tai menetti oikeuden käyttää omia vaatteita, eli joutui kulkemaan äitipuolen ylisuurissa vaatteissa joista hän tarkoituksella valitsimeille ne kauhtuneimmat ja karmeimman väriset.
Lapsuus, elämän onnellisinta aikaa vai miten se meni.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei omasta tuttavapiiristä tule mitään mieleen, mutta jossain vastaavassa ketjussa joskus joku kertoi perheestä, jossa takapihalle ei saanut talvella astua, ettei lumi mene ruman näköiseksi.
Meillä oli lapsena rivitalossa tämä sääntö. Taloyhtiön isolla pihalla leikittiin, mutta aidatulle takapihalle päästiin mylläämään vasta loppu talvesta.
Setä oli pilkuntarkka mies kaikessa. Hänellä oli myös tämä lumisääntö lukemattomien muiden sääntöjen ohessa. Kukaan ei saanut tehdä heillä lumitöitä, koska polkujen reunojen tuli olla viivasuorat niin pystyyn kuin vaakaan. Ympäröivän lumen pinta ei saanut rikkoutua, eli lunta ei heitelty tien ja polkujen sivuun hutilusten tyyliin vaan piti viedä jonnekin helvetin kuuseen näkymättömiin. Lapset ja myöhemmin lapsenlapset eivät saaneet leikkiä pihalla, ettei tule runttuja penkkaan. Sisällä oli yhtä tarkkaa matonhapsujen ja lelujen suhteen. Naapurin talvella vapaana kiertelevä hurtta sai hänet aivohalvauksen partaalle kun kävi kusemassa polkujen kulmiin. Lie pari naapurin koiraa ampunut, kun katosivat tietymättömiin.
Vanhana ja sydänvaivaisenakin teki lumityöt itse kun kukaan muu ei osannut ja vaikka nitron sai heittää kielen alle tuon tuosta. Sinne hän lopulta kuukahti elämäntyönsä viereen saappaat jalassa. Ja voitteko kuvitella, kaatui päin lumipenkkaa ja hautajaisissa siinä oli sitten kauhea kolo. Kyllä mahtoi setää pilvenreunalla hävettää.
Autolla hän ajoi vain hyvällä ja kuivalla säällä. Pidempää matkaa edelsi ankara säätietojen tutkinta ennen matkaan lähtöä. Mikäli matkalla sitten horisonttiin nousi uhkaava ukkospilvi, käännettiin autonnokka oitis kohti kotitallia. Niin tärkeää menoa ei ollut olemassa, että auto olisi kasteltu ja sotkettu kuraan.
'
Ei tosiaan saisi nauraa, mutta siis eikä...?
Tätini perheessä oli sääntö, että vessan sai vetää vasta 5 pissan ja 2paskan jälkeen. kauheinta tässä on se, että tuota on aina pidetty vähän sellaisena legendana. mutta VIIKKO sitten, enoni oli siellä kylässä ja tuli vessaan asiaa. hän vessaan menemään, ja mikä vastaan haisemaan? kauhea paskankömy, pönttö niin täynnä paskaa, että kolmesti joutui vetää vessan, ennenkuin kaikki meni alas. lisäksi he ovat viitisen vuotta sitten rakentaneet uuden talon, noin 50metrin päästä vanhasta (aika kieroutunutta eikö) niin he käyvät edelleen miehensä kanssa siinä vanhassa talossa saunassa, ja koskaan, toistan, koskaan, eivät ole lämmittäneet uuden talon saunaa. kas kun vanhassa on puusauna, uudessa sähkösauna...
Vierailija kirjoitti:
Tätini perheessä oli sääntö, että vessan sai vetää vasta 5 pissan ja 2paskan jälkeen. kauheinta tässä on se, että tuota on aina pidetty vähän sellaisena legendana. mutta VIIKKO sitten, enoni oli siellä kylässä ja tuli vessaan asiaa. hän vessaan menemään, ja mikä vastaan haisemaan? kauhea paskankömy, pönttö niin täynnä paskaa, että kolmesti joutui vetää vessan, ennenkuin kaikki meni alas. lisäksi he ovat viitisen vuotta sitten rakentaneet uuden talon, noin 50metrin päästä vanhasta (aika kieroutunutta eikö) niin he käyvät edelleen miehensä kanssa siinä vanhassa talossa saunassa, ja koskaan, toistan, koskaan, eivät ole lämmittäneet uuden talon saunaa. kas kun vanhassa on puusauna, uudessa sähkösauna...
Ymmärrän täysin! Puusaunan löylyt on aivan mahtavat verrattuna sähkösaunaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ymmärrän täysin! Puusaunan löylyt on aivan mahtavat verrattuna sähkösaunaan.
:D totta töriset, mutta tässä oli siis syynä nuukuus, ei löylyjen laatu
Olen käynyt Rossossa tasan kerran. Ehdimme istua pöydässä yli tunnin ennen kuin tarjoilija tuli pahoittelemaan että tilauksemme oli vahingossa "jäänyt välistä". Lopulta saimme eteemme erittäin rötköiset, jänteiset ja kuivat possuleikkeet. Viivästyksestä johtuen saimme valita yhden jälkiruoan kahdelle(?!) tai 10% alennuksen. Otimme alennuksen ja melkein 10:een vuoteen en ole Rossossa käynyt. Enkä käy jatkossakaan.