Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Hulluin/erikoisin sääntö, jonka tiedät jossain perheessä olevan?

Vierailija
02.01.2016 |

Tästä oli keskustelu demi.fi:ssä joskus vuonna nakki ja kivi ja siellä sai hyvät naurut joten ajatettelin tehdä tännekin :)

Tämä ei ole omani mutta joku kirjoitti sinne että hänen tuttavaperheessään oli sellainen sääntö etteivät tytöt (teinejä) saaneet käyttää mitään hajusteita, siis edes deodoranttia. Syystä että vanhemmat eivät halunneet että he tutustuvat poikiin ja hyväntuoksuisena se onnistuisi helpommin :D

Kommentit (3002)

Vierailija
2661/3002 |
09.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ulko-ovea ei lukita yöksi.

Vierailija
2662/3002 |
09.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tujaus haittaa tee ja ämpäriin ei huku.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
2663/3002 |
09.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voisiko tuolle Suurelle Pyllynpesutaistelulle perustaa ihan oman langan?

Vierailija
2664/3002 |
09.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun yh-äidillä oli aika oudot säännöt, nyt ymmärrän että masennus selitti aika paljon.. äiti oli siis tosiaan yksinhuoltaja ja sai masennusdiagnoosin kun olin parikymppinen.

- Aamulla piti syödä kaurapuuroa jonka päälle ei saanut edes hilloa laittaa mutta sitten toisaalta sain loppupäivän syödä herkkuja niin paljon kuin sielu sieti, mitään karkkipäivää ei ikinä ollut

- Sain meikata jo 9vuotiaana mutta värjätä hiukset vasta 15vuotiaana koska "väri polttaa"

- En sanut katsoa kauhuelokuvia mutta 10vuotiaana minun piti katsoa  Käpy Selän alla-elokuva jotta saisin  "valistusta"

- 12vuotiaana jäin kiinni tupakasta sillä tavoin että äiti tuli kysymään poltanko kun hänen askinsa taas vajaa, saarnan tai arestin sijaan sain ikiomat tupakat ja istuimme sitten yhdessä parvekkeelle vetämässä röökiä

- Äiti pakotti minut juomaan lasillisen olutta (eikä ollut mitään kotikaljaa) ollessani 13vuotias kun  kuitenkin kiinnostaa  

- Kotiintuloaika oli arkisin kello 17  koulun takia mutta viikoloppuisin sain olla vaikka koko yön ulkona (yläasteella)

- Kun minulla oli ekat fritsut äiti totesi vaan että  käske sen jätkän imeä persettä ensi kerralla

Äiti on minulle rakas eikä tuosta mitään traumoja jäänyt, mutta olihan nuo säännöt vähän outoja :D

Vierailija
2665/3002 |
09.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mieheni lapsuudenperheessä piti kaikkien huoneessa olevien nousta ylös seisomaan, kun äiti astui huoneeseen. Kukaan ei myös saanut syödä, ennen kun äiti aloitti ruokailun.

Vierailija
2666/3002 |
09.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mieheni lapsuudenperheessä piti kaikkien huoneessa olevien nousta ylös seisomaan, kun äiti astui huoneeseen. Kukaan ei myös saanut syödä, ennen kun äiti aloitti ruokailun.

Kuningatar Camilla, sinäkö se olet?

Vierailija
2667/3002 |
09.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun yh-äidillä oli aika oudot säännöt, nyt ymmärrän että masennus selitti aika paljon.. äiti oli siis tosiaan yksinhuoltaja ja sai masennusdiagnoosin kun olin parikymppinen.

- Aamulla piti syödä kaurapuuroa jonka päälle ei saanut edes hilloa laittaa mutta sitten toisaalta sain loppupäivän syödä herkkuja niin paljon kuin sielu sieti, mitään karkkipäivää ei ikinä ollut

- Sain meikata jo 9vuotiaana mutta värjätä hiukset vasta 15vuotiaana koska "väri polttaa"

- En sanut katsoa kauhuelokuvia mutta 10vuotiaana minun piti katsoa  Käpy Selän alla-elokuva jotta saisin  "valistusta"

- 12vuotiaana jäin kiinni tupakasta sillä tavoin että äiti tuli kysymään poltanko kun hänen askinsa taas vajaa, saarnan tai arestin sijaan sain ikiomat tupakat ja istuimme sitten yhdessä parvekkeelle vetämässä röökiä

- Äiti pakotti minut juomaan lasillisen olutta (eikä ollut mitään kotikaljaa) ollessani 13vuotias kun  kuitenkin kiinnostaa  

- Kotiintuloaika oli arkisin kello 17  koulun takia mutta viikoloppuisin sain olla vaikka koko yön ulkona (yläasteella)

- Kun minulla oli ekat fritsut äiti totesi vaan että  käske sen jätkän imeä persettä ensi kerralla

Äiti on minulle rakas eikä tuosta mitään traumoja jäänyt, mutta olihan nuo säännöt vähän outoja :D

On muitakin vanhempia, jotka eivät anna kasvuikäisen värjätä hiuksia, eivätkä kaikki kampaajat värjää kovin nuorten hiuksia. Näin ainakin takavuosina. Syynä ovat kemikaalit, kyllä kyseessä on useimmiten aika tujua tavaraa kun sen pitää hiuksissa pysyä.

Vierailija
2668/3002 |
09.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ulko-ovea ei lukita yöksi.

Muumiperhe?

Vierailija
2669/3002 |
09.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

BMW kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Naapurissa saatetaan ottaa vettä juomavedeksi tai ruuanlaittoon vessan hanasta mikä on minusta todella ällöttävää.

Samaaa vettä sinne tulee, kuin muihinkin huoneisiin missä on hana

Ihan samaa vettä on, mutta vesi saattaa vaihtua vessassa nopeammin kuin keittiössä. Vessanpöntön huuhtelu kuluttaa paljon vettä. Se keittiön vesi voi seisoa putkessa pidempään, joka saattaa aiheuttaa havaitun sivumaun veteen.

Asun kerrostalossa ja vessassa hanasta tulee nopeasti kylmää vettä, mutta keittiössä hanasta saa juoksuttaa vettä ennen kuin se vaihtuu kissanmaidonlämpöisestä edes viileäksi. En kuitenkaan hae kylmää vettä vessasta, vaikka sillä jääkylmällä vedellä huuhtelen hampaani. Ilmeisesti meidän talossa ei juurikaan kokata... ainakaan ennen iltauutisia.

Vierailija
2670/3002 |
10.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä oli lapsuudenkodissa sellainen sääntö, että pitkäperjantaina ei saanut tehdä mitään hauskaa. Sai esim. lukea tai värittää hiljaa itsekseen, mutta ei saanut nauraa, puhua kovalla äänellä, katsoa telkkaria tmv. Missään nimessä ei saanut mennä ulos tai soittaa kaverille tai mennä kylään. Eikä kyseessä nyt ole mikään uskisperhe, ja muita pyhiä ei myöskään vietetty tällaisella hartaudella. Mutta vanhemmille oli iskostettu 60-luvulla pienellä paikkakunnalla varttuessa selkäytimeen sellainen naapurien paheksunnan pelko, että se kantoi pitkälle... 90-luvun lopulla sääntöä uskallettiin pitkän pohdinnan jälkeen löysätä sen verran, että telkkarin sai avata jos sieltä tuli joku Jeesus-elokuva :D Ateisteja koko porukka!

Meillä oli lapsuudenkodissa tämä sama sääntö. Pitkänäperjantaina ei saanut nauraa, leikkiä, kuunnella musiikkia, koska se oli Jeesuksen kärsimyksen päivä. Vanhempani olivat ateisteja emmekä kuuluneet kirkkoon. Muihin kirkkopyhiin ei liittynyt mitään uskonnollisia elementtejä.

Tuoremehua sai juoda aamulla yhden lasillisen, mikä on ihan ymmärrettävää, mutta se piti juoda ennen aamupalaa ykkösellä alas, mieluiten seisten. Kaikki muu oli lipittämistä eikä tuoremehua saanut lipittää, koska se on kallista.

Yhdessä perheessä lasten piti aina soittaa vanhemmilleen töihin, jos halusivat ottaa jääkaapista jotain esim. koulun jälkeen. Toisessa perheessä ei saanut istua edes pedatulla sängyllä ja vaatteet piti vaihtaa aina koulun jälkeen. Näin vielä silloinkin, kun olivat jo isompia. Olivat aina paniikissa, jos vaatteeseen tuli joku ruohotahra.

Vierailija
2671/3002 |
10.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meilläkin oli tuo pitkäperjantaisääntö, ei saanut kyläillä.

Mutta kannattaa muistaa että koko Suomessa oli aina vuoteen 2002 asti "huvikielto".

"Pääsiäisen viettoa Suomessa sääteli vuosikymmenien ajan huvikielto. Laki määräsi, että julkisia huvitilaisuuksia eli esimerkiksi tansseja tai elokuvanäytöksiä ei saanut järjestää pitkäperjantaina, pääsiäissunnuntaina ja joulupäivänä. Kielto oli voimassa 24 tuntia ja alkoi aattoiltana kello 18.

Kieltoa lievennettiin vuonna 1999, jolloin tuli mahdolliseksi hakea poliisilta lupa järjestää yleisötilaisuuksia.

Huvikielto poistui lopullisesti laista vasta vuonna 2002. Käytännössä poliisilta oli haettu lupia vain pääsiäisen aikoihin ja lähinnä elokuvien esittämiseen."

Vierailija
2672/3002 |
10.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

On muitakin vanhempia, jotka eivät anna kasvuikäisen värjätä hiuksia, eivätkä kaikki kampaajat värjää kovin nuorten hiuksia. Näin ainakin takavuosina. Syynä ovat kemikaalit, kyllä kyseessä on useimmiten aika tujua tavaraa kun sen pitää hiuksissa pysyä.

Joo mutta tuossa lapsi sai kuitenkin laittaa meikkiä jossa myös kemikaaleja. 10vuotiaan iho ei tarvitse puuteria sen enempää kuin hiukset väriä.

Vierailija
2673/3002 |
10.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä oli myös lapsena tuo pitkperjantain pyhittäminen. Sen piti olla kirjaimellisesti vuoden pisin päivä, kun oli joku ankeusvaatimus koko päivän ajan. Onneksi sitten sen jälkeen sai olla aika normaalisti.

Pyhänä ei myöskään koskaan voinut olla saunapäivä, vaan aina aattona. Oltiin varmaan ainoita, jotka ei juhannuspäivän iltana lämmittäneet saunaa, koska aattona oli jo käyty saunassa. Tai jos joulupäivä osui lauantaille, niin ei saunaa silloinkaan.

Vierailija
2674/3002 |
10.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä ei ole lettujen tekoo mitään sääntöjä, mutta automaattisesti lapset aina odottavat, että kaikki letut on tehty ja sitten syödään yhdessä ne. :)

Vierailija
2675/3002 |
10.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Naapurissa asuu perhe, missä lapsilla on kännykät mutta ne ei saa viedä niitä kodin ulkopuolelle eivätkä näemmä soittaakaan kun pitää tulla muutaman minuutin välein pimpottelee ovikelloa.

Vierailija
2676/3002 |
10.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oletko Camilla Parker-Bowles?

Vierailija
2677/3002 |
10.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä ei ole lettujen tekoo mitään sääntöjä, mutta automaattisesti lapset aina odottavat, että kaikki letut on tehty ja sitten syödään yhdessä ne. :)

Ja kukahan ne on tähän opettanut...?

Vierailija
2678/3002 |
10.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vielä vanhempiensa luona asuvaa täysi-ikäistä, jolla on jo ikää vähän yli 20v, eivät vanhemmat päästä yksin Helsingin keskustaan tai junalla naapurikaupunkiin. No, kyseessä on kuitenkin nepsy-nuori, jolla on tapana eksyä, kadota tai lähteä ventovieraiden mukaan.

Vierailija
2679/3002 |
10.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vielä vanhempiensa luona asuvaa täysi-ikäistä, jolla on jo ikää vähän yli 20v, eivät vanhemmat päästä yksin Helsingin keskustaan tai junalla naapurikaupunkiin. No, kyseessä on kuitenkin nepsy-nuori, jolla on tapana eksyä, kadota tai lähteä ventovieraiden mukaan.

Nepsyys ei välttämättä selitä tuota, vaan kyse voi olla vanhempien ylihuolehtivaisuudesta. T. omillaan asuva ja ulkomaanmatkaa suunnitteleva parikymppinen nepsy.

Toki en voi varmaksi sanoa, kun en tunne noita ihmisiä.

Vierailija
2680/3002 |
10.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joo mutta tuossa lapsi sai kuitenkin laittaa meikkiä jossa myös kemikaaleja. 10vuotiaan iho ei tarvitse puuteria sen enempää kuin hiukset väriä.

Meikit lähteekin pesussa, mutta hiusvärien pointti on se etteivät ne lähde pesussa. Eri kemikaalit.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan yhdeksän viisi