Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Hulluin/erikoisin sääntö, jonka tiedät jossain perheessä olevan?

Vierailija
02.01.2016 |

Tästä oli keskustelu demi.fi:ssä joskus vuonna nakki ja kivi ja siellä sai hyvät naurut joten ajatettelin tehdä tännekin :)

Tämä ei ole omani mutta joku kirjoitti sinne että hänen tuttavaperheessään oli sellainen sääntö etteivät tytöt (teinejä) saaneet käyttää mitään hajusteita, siis edes deodoranttia. Syystä että vanhemmat eivät halunneet että he tutustuvat poikiin ja hyväntuoksuisena se onnistuisi helpommin :D

Kommentit (3002)

Vierailija
2321/3002 |
12.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käyttäjä2875 kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kaverin perheessä kaikkien lapsien piti mennä samaan aikaan nukkumaan eli kello 21.00. Silloin piti olla sängyssä hiljaa ja huoneista valot pois. Sama käsky koski kaikkia lapsia ikään katsomatta niin pitkään kuin he asuivat kotona. Kaverinikin joutui vielä 20-vuotiaana menemään siihen aikaan nukkumaan, vaikka oli jo täysi-ikäinen mutta asui vielä lapsuudenkodissa. Se kun oli heillä lasten nukkumaanmenoaika. Niin oli myös lomilla, silloinkaan siitä ei lipsuttu.

Mitä sitten? Meillä on tuo sääntö arkena myös. Minä joudun heräämään aamulla klo 5, että ehdin käyttää koirat ulkona ja mennä töihin seitsemäksi, kun ei satu työpaikka olemaan kodin vieressä. Mieheni heräilee yleensä noin 5.30. Meillä ei katsota TV:tä enää klo 21 jälkeen ja jokaisen on hoidettava hampaidenpesut ja vessakäynnit ennen sitå. Teini (15 v.) myös menee omaan huoneeseen klo 21 mennessä ja on hiljaa. Joskus lukee sängyssä kirjaa, joskus menee suoraan nukkumaan. Viikonloppuisin saa valvoa noin yhteentoista. Minä en unirytmiin pistä ihan sekaisin edes viikonloppuna. Teini tietää, että jos tuo kaverin yökylään, silloinkin on hiljaisuus klo 23. Lomilla myös.

Tuota on varmaan vaikeaa ymmärtää heidän, jotka saa aamulla nukkua klo 7 asti. Silloinhan se riittää, että asunto hiljenee klo 23 ja silti jää 8 tuntia aikaa unelle. Ei meilläkään lapsuudenkodissa myöhään valvottu. Äiti oli leipomossa töissä ja työt alkoi viideltä. Äiti heräsi neljältä. Isä lähti tehtaaseen kävelemään kuudelta ja herätti silloin kouluun lähtijät.

On siitä jäänyt se hyvä puoli, että nyt aikuisenakin käyn usein pyöräilemässä, kävelemässä tai kuntosalilla yleensä ennen työpäivää. Tänäänkin olin metsässä kävelemässä klo 5-6.30, aivan ihana ilma. Luultavasti menen illalla sänkyyn klo 21 mennessä, kun alkaa väsyttää. Mieheni valvoo pidempään. Hän tänäkin aamuna nousi sängystä vasta kahdeksalta.

On kamalaa, että jotkut joutuvat heräämään töihin klo 4 aamulla, vielä jonnekin leipomoon, koko ikänsä jos tuommoista tekisi, niin tuntuisi varmaan jälkeenpäin vanhana, että elämä on mennyt hukkaan. Tai jos elämänsä tehtaassa uurastaisi, onneksi tehtaissa sentään on välillä lomautuksia ja lama aikoja, jolloin ihmiset saavat levätä. Monet ihmiset suostuvat vielä nykyäänkin kaiken maailman turhauttaviin hommiin...joissa lähtee loppujen lopuksi järki. Tämä ei tähän liity muuten kuin, että ehkä vanhempina on monesti juuri näitä järjen melkein menettäneitä, jotka sitten keksii näitä älyttömiä sääntöjä.

Miksi tämä nyt meni niin tunteisiin? Yhtä lailla voisi väittää että elämä menee ohi, jos nukkuu aamuisin yhdeksään tai kymmeneen, kun voisi herätä viideltä tai kuudelta. Osa ihmisistä on luonnostaankin aamuvirkkuja. Get over it. Vai oletko kateellinen?

No niinhän jotkut aamuvirkut ajattelevat. Oma äitini on sitä mieltä että päivä on pilalla, jos herää vasta kello 10. Minusta taas ilta on pilalla jos pitää mennä nukkumaan kello 21. Näissä asioissa ollaan erilaisia ja onneksi on olemassa myös työpaikkoja, joissa tehdään työt iltaisin. 

Sitten on tällaisia kummajaisia kuin minä, että pärjäämme oikeasti 4-5 tunnin yöunilla ja jaksamme porskuttaa. Joskus hurjan väsyneenä saatan nukkua 6 tuntia. Se on oikeasti vähän veemäistä sekä mulle, että muille, kun menen viimeisenä nukkumaan ja herään ensimmäisenä pirteänä puuhaileen.  Onhan se ärsyttävää, kun itse herää viikonloppunakin kuudelta tai aikaisemmin, mut muut uinuvat 10-12 saakka. Annan tosin kyllä kaikkien nukkua rauhassa, koska ymmärrän, etteivät muut jaksa yhtä vähällä unella.

Kofeiinia heräät ryystämään. Sen vuoksi nouset niin aikaisin. Teeppä palvelus muille ja jätä se päihde viikoksi. Näin alkuun.

En juo kahvia, enkä käytä muitakaan piristeitä :D Päinvastoin nautiskelen mm. kamomillateetä illalla, syön satunnaisesti melatoniinia ja olen kokeillut monenlaisia tuotteita uniaikani pidentämiseen. Mutta uneni ei pitene, eikä minua väsytä, niin mitäpä sitä turhaan sitä vastaan taistelisi.

Vierailija
2322/3002 |
12.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Parhaan kaverin äidillä oli kumma sääntö, en tiedä onko enää: lemmikille ei saanut antaa ihmisen nimeä. En viittinyt sanoa, että meidän koiralla on ihmisen nimi, samoin sen aikaisilla kissoilla oli ihmisten nimet, toisella jopa sama nimi kuin parhaan kaverini isoveljellä :D

No en sitä tietenkään keneltäkään kiellä, mutta on se omaankin korvaan jotenkin erikoista, jos kissan nimi ois vaikka Pentti.

No mun mielestä taas on hirveän hauskaa kun kissoilla ja koirilla on tuollaisia nimiä. Just Pentti, Keijo, Irma, Seija tai joku muu keski-ikäinen nimi :D 

__Keijoooo, tuleppas tänne, niin mennään ulos pissilleee

"Irma ja Seija, heti tänne sieltä haukkumasta!"

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
2323/3002 |
12.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Parhaan kaverin äidillä oli kumma sääntö, en tiedä onko enää: lemmikille ei saanut antaa ihmisen nimeä. En viittinyt sanoa, että meidän koiralla on ihmisen nimi, samoin sen aikaisilla kissoilla oli ihmisten nimet, toisella jopa sama nimi kuin parhaan kaverini isoveljellä :D

No en sitä tietenkään keneltäkään kiellä, mutta on se omaankin korvaan jotenkin erikoista, jos kissan nimi ois vaikka Pentti.

No mun mielestä taas on hirveän hauskaa kun kissoilla ja koirilla on tuollaisia nimiä. Just Pentti, Keijo, Irma, Seija tai joku muu keski-ikäinen nimi :D 

Onko nuo mielestäsi keski-ikäisten nimiä? 😃

30-40-luvulla syntyneiden suosikkinimiä...Irma tosin vieläkin vanhempi.

Keski-ikäisten nimet olisi tyyliä Petri, Marko, Sari, Minna...

Vierailija
2324/3002 |
12.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hölmöä on monen kodissa se, että saunomisen jälkeen annetaan lauteillevaluneen hien kuivua lauteisiin kiinni.

Tiedän tosin monia meidön perhe mukaanlukien, joiden lauteet huuhdellaan jokaisen käyttökerran jälkeen.

Asuntoesittelyissä asia käy ilmi, ketkä tuon tekevät ja ketkä eivät.

Monet saunat haisevat valmiiksi hielle jo kylminä...

Jep ja harva pesee enää edes kerran vuodessa joulusaunaakaan. Kaikki hiki ja paska imeytyy lauteisiin. Ei se parafiinikaan ihmeitä tee ja suojaa vain muutaman kuukauden lauteita.

Ostaesaani asunnon sauna meneekin remonttiin juuri tuon vuoksi.

Eikö sellainen kapine kuin laudeliina ole yleisesti ottaen ihmisille tuttu?

Vierailija
2325/3002 |
12.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Juu on, koska olen itse keski-ikäinen ja mun ikätoverini ovat Petrejä, Markoja jne, mut mielikuvat keski-ikäisistä on syntyneet jo paljon nuorempana, eikä omaa ikäänsä osaa koskaan hahmottaa oikein :D Kai ne Pentit ja Keijot ovat jo pappaikäisiä oikeesti. Mut siinäpä oiskin kissalle tai koiralle hyvä nimi, kun antais nimeksi Pappa tai Mummo. Meillä on jo niin erikoisen niminen koira, etten viitsi kertoa kun heti tunnistais, ei ole saman nimistä koskaan tullut vastaan, mut lupaan ja vannon, että nimi aiheuttaa hämmennystä :D 

Vierailija
2326/3002 |
12.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lapsi kertoi että kaverinsa luona ei saa laittaa leivälle kuin yhtä sorttia. Jos pöydässä on esim. Juustoa, kinkkua ja kurkkua niin niistä pitää valita.

Meillä oli sama. Äiti haukkui ahneeksi possuksi jos halusi ottaa kinkkua JA juustoa. 

En tiedä oliko pohjimmiltaan syy siinä, että meni rahaa enemmän juustoon ja leikkeleisiin, mutta aika kivat ruokatraumat jäi tuosta. 

Siitä kai tiedän nykyään olevani hyvätuloinen, kun pystyn laittamaan leivälle kahta särvintä. Että terveisiä vaan köyhäileville vanhemmille.

Vierailija
2327/3002 |
12.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hölmöä on monen kodissa se, että saunomisen jälkeen annetaan lauteillevaluneen hien kuivua lauteisiin kiinni.

Tiedän tosin monia meidön perhe mukaanlukien, joiden lauteet huuhdellaan jokaisen käyttökerran jälkeen.

Asuntoesittelyissä asia käy ilmi, ketkä tuon tekevät ja ketkä eivät.

Monet saunat haisevat valmiiksi hielle jo kylminä...

Jep ja harva pesee enää edes kerran vuodessa joulusaunaakaan. Kaikki hiki ja paska imeytyy lauteisiin. Ei se parafiinikaan ihmeitä tee ja suojaa vain muutaman kuukauden lauteita.

Ostaesaani asunnon sauna meneekin remonttiin juuri tuon vuoksi.

Eikö sellainen kapine kuin laudeliina ole yleisesti ottaen ihmisille tuttu?

No ei se laudeliina kyllä suojaa muuta kuin persettä palamasta. Ihan tasan kaikki eritteet siitä valuu läpi ja imeytyy sinne lauteiden rakenteisiin ja jollei saunaa oikeasti pestä vähän ahkerampaan,  niin kyllä se ajan myötä alkaa haista ihan just kaikelle alapään eritteelle. Joskus jopa siitä huolimatta.

Vierailija
2328/3002 |
12.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Juu on, koska olen itse keski-ikäinen ja mun ikätoverini ovat Petrejä, Markoja jne, mut mielikuvat keski-ikäisistä on syntyneet jo paljon nuorempana, eikä omaa ikäänsä osaa koskaan hahmottaa oikein :D Kai ne Pentit ja Keijot ovat jo pappaikäisiä oikeesti. Mut siinäpä oiskin kissalle tai koiralle hyvä nimi, kun antais nimeksi Pappa tai Mummo. Meillä on jo niin erikoisen niminen koira, etten viitsi kertoa kun heti tunnistais, ei ole saman nimistä koskaan tullut vastaan, mut lupaan ja vannon, että nimi aiheuttaa hämmennystä :D 

Hei! Vähän armoa. Ei sitä omaa ikäänsä osaa tiedostaa.

Terveisin, Petri 39v.

Vierailija
2329/3002 |
12.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pikku-Marjukan piti tanssia Reijo-Sedälle kun Reijo-Setä toi isille viinapullon tuliaisiksi.

Vierailija
2330/3002 |
12.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tamponeja ei jostain syystä saanut käyttää, tämä siis oli meillä lapsuudenkodissa. Äiti osti kyllä aina isot varastot terveyssiteitä vessan kaappeihin, mutta tamponeja pyytäessäni hän vain mutisi, ettei niitä meille osteta kun hän on niin päättänyt. Itse en sen ikäisenä kehdannut mennä ostamaan.  Yläasteen alussa saatiin koulusta sellaiset terveydenhoitajan näytepakkaukset murrosikäisille, joissa oli ainakin siteitä, tamponeja ja kondomeja. Olin jättänyt sen huoneen pöydälle, ja myöhemmin huomasin, että äiti oli vaivihkaa hakenut sieltä pois tamponit ja kondomit.

Vierailija
2331/3002 |
12.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lapsuudenystävällä oli erikseen koulu-, koti- ja pihavaatteet. Jos pihaleikeistä menimme hetkeksi sisälle, hänen piti vaihtaa vaatteet. Ja taas kun lähdettiin ulos, hän vaihtoi ulkovaatteet. Ymmärrän kyllä, että pihalta tulee vaatteissa likaa sisälle, mutta touhu vaikutti todella kummalliselta. Omassa kodissani ei ollut samanlaista vaaterumbaa, samoilla vaatteilla sai leikkiä ulkona ja tulla sohvalle istumaan. Mutta äitini ei ollutkaan kontrollifriikki.

Tämä oli aivan tavallista ja lähes kaikkien kavereidenikin perheessä sama sääntö vielä 90-luvullakin, 80-luvulla varmaan joka perheessä. Ei olisi huono tapa nykyäänkään olla erikseen koti- ja kouluvaatteet, saati pihavaatteet. Vaihtaahan aikuisetkin kotiin tullessa yleensä rennompiin ja pihatöihin ym. eri vaatteet. En tajua, millainen nykyajan uusavuttomuus ja ymmärtämättömyys saa ajattelemaan, että vaatteiden vaihtaminen tarkoituksen mukaan olisi outoa. Oudompaa minusta, että tästä tavasta on lasten kohdalla niin laajasti luovuttu.

Meillä on erikseen päiväkoti- ja ala-asteikäisille koti- ja kouluvaatteet. Tai vaatteet on samoja mutta "kouluisilla" tai "päiväkotisilla" vaatteilla ei ole asiaa sohvalle, sänkyyn tms vaan vaatteet pannaan pesuun/sivuun seuraavaa päivää varten. Ihan vaan siksi, ettei kaikki kihomatojen munat tai täiden saivareet tai syyhypunkit leviä vaatteiden mukana kotiin. En tiedä, onko siitä vaatteiden vaihtamisesta mitään hyötyä, mutta en todellakaan halua lasta samalle sohvalle ilman vaatteiden vaihtoa ja käsien pesua. Sama kyllä koskee aikuisia, ei mekään työvaatteilla loikoilla sohvalla vaan vaihdetaan kotivaatteet ja pestään kädet.

Enkä myöskään esim. polttopuiden kantamisen tai puutarhan kuokkimisen jälkeen tule samoilla vaatteilla sohvalle, eikä liioin lapset tule niillä ulkona likaisiksi rymytyillä verkkareilla yhteisiä tiloja likaamaan. 

Vierailija
2332/3002 |
12.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

12-vuotiaan tyttäreni kaverilla on samanlainen älypuhelin kuin mitä muillakin tuonikäisillä yleensä. Kun Pokemon Go tuli viime kesänä, ja kaikki kaveriporukassa sitä pelasivat, tuolta kaverilta kiellettiin ehdottomasti Pokemon Go'n asentaminen puhelimeen ja sen pelaaminen.

No, hän pelaa Pokemon Go'ta kyllä mutta salaa sen vanhemmiltaan erittäin tiukasti. Muutenkin jotenkin tuntuu "rivien välistä luettuna" monenkin asian yhteydessä että tuon perheen sisällä aikuisten suhtautuminen lapsiin on jollain tavalla outo.

Useimmat lapset reilun 10 vuoden iässä eivät kykene seuraamaan sekä muuta liikennettä että kännykän näyttöä samanaikaisesti.

Itsekin rajoittaisit valvomatonta käyttöä, kun ensimmäistä kertaa olet nähnyt lapsesi kävelevän auton alle ja vain läsnäolosi on pelastanut tilanteen.

Vierailija
2333/3002 |
12.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Heh. Unohdin mainita, että vaikka kaikki ruokatavara oli jaettu tasan kaikille ja rahasta oli puutetta, niin joka päivä oli pakko tehdä uutta lämmintä ruokaa. Siis vaikka eilistä olisi ollut jääkaapissa ihan riittämiin. Sinne se jäi, kunnes joku joskus kippasi ne roskiin. Yleensä siellä oli muutaman päivän jämät joita ei voinut syödä. Joskus myös ne jäivät ihan huoneenlämpöön, ja siitä lähtivät homeisina pois muutaman päivän päästä.

Nyt sitä miettii kuinka huonosti tuo ruokahuolto on suunniteltu, kun kaikki oli niin tarkkaa ja niukkaa ja kuitenkin ruokaa heitettiin pois.

Yhdessä tuttavaperheessä mies ei koskaan voinut syödä edellisen päivän ruokaa. Vaimo ja lapset söivät. Mies paistoi itselleen pihvin.

Varmaan mun veljeni, sillä on kummallinen pakkomielle, ettei voi koskaan syödä edellispäivän ruokia. 

Vierailija
2334/3002 |
12.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt 30v kirjoitti:

Eräällä minun kanssani saman ikäinen kaverillani oli häntä 8v ja 10v nuoremmat sisarukset. Tämä kaveri ei saanut vielä 20-vuotiaanakaan kun me viimeisiä kertoja tapasimme saanut katsoa K-18 elokuvia, kun taas hänen silloin 10v ja 8v sisarukset saivat niitä katsoa. Muutenkin hänen vanhempansa suhtautuivat näihin lapsilta kiellettyihin elokuviin nimenomaan tämän kaverini suhteen. En epäilisi yhtään, jos häneltä olisi kielletty jopa K-3 elokuvat. Hänen vanhempansa perustelivat kieltoa sillä, että kaverini ei muka ollut tarpeeksi vanha katsomaan niitä elokuvia, koska hän oli heistä vielä liian pieni lapsi katsomaan niitä. Heistä oli siis ok, että 8v ja 10v lapset katselivat jotain lapsilta kiellettyä elokuvaa, mutta että 20v ei niitä saanut katsoa.

Toisaalta taas he kielsivät tältä esikoiseltaan leikkimisen jo joskus 8-9 vuotiaana kun olimme jo ystävystyneet. Hän ei saanut koskaan leikkiä sisarustensa kanssa vaikka nämä olisivat pyytäneet häntä leikkiin ja hän olisi halunnut leikkiä. Syynä oli se, että hän oli vanhempiensa mielestä jo niin iso, melkein aikuinen, että ei saanut leikkiä. Muistan kuinka olin heillä kylässä kun kaverini oli muistaakseni 13 ja hän nosti vanhempiensa nähden olohuoneen lattialle jääneen pehmolelun viedäkseen sen sisarustensa huoneeseen ja siitä syntyi heidän välilleen hirveä riita jossa vanhemmat huusivat naama punaisena, että "Noin isot tytöt eivät enää leiki" ja kaveri yritti selittää, että "En minä mitään leikkinyt, olisin vain vienyt tuon pehmolelun lastenhuoneeseen, koska te ette halua, että täällä on leluja olohuoneessa".

Ei ole kovin monia syitä, miksi vanhemmat manipuloisivat lasta nuorena vanhemmaksi ja myöhemmin sitten nuoremmaksi. Tämä on valitettavan tavallista siinä kaikista kamalimmassa tilanteessa mitä vanhemmat voivat lapsilleen tehdä.

Vierailija
2335/3002 |
12.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Seurustelin vähän aikaa itseni ikäisen (vähän alle nelikymppisiä silloin) miehen kanssa, joka ei vielä silloiseen ikäänsä mennessä ollut koskaan lapsuudenkodissa aikuisena vieraillessaankaan avannut itse kotinsa jääkaappia ja ottanut sieltä itse syötävää tai tehnyt itselleen siellä välipalaa tms. Hänen äitinsä on aina huolehtinut hänen aterioistaan ja passannut kaiken lautaselle ja pöytään, voidellut leivätkin. Hän oli siksi hyvin järkyttynyt siitä, että annoin lasteni käydä itse jääkaapilla, tehdä itselleen aamu- ja välipalaa ja annostella itse ruokansa lautasilleen. Olin hänen mielestään huono äiti tämän vuoksi. Hän toki kysyi vähän kaikkeen muuhunkin vanhempiensa mielipiteen, luvan tai hyväksynnän.

Tästä tuli mieleen, kun seurustelin parikymppisenä samanikäisen miehen kanssa. Hän oli perheensä ainoa lapsi, ja äitinsä oli ollut kotiäiti. Mies ei osannut mitään kotitöitä, eikä hän osannut laittaa mitään ruokaa. Hän ei tiennyt edes teorian tasolla miten vaikka kaurapuuro keitetään tai ranskalaiset paistetaan. Kun vierailimme miehen vanhempien luona, hänen äitinsä oli koko ajan valmiudessa palvelemaan poikaansa. Jos mies lähestyikin keittiötä, äiti pomppasi ylös istumeiltaan, vaikka olisi ollut toisessa huoneessa, ja tuli kysymään mitä mies haluaa. Mies ei tehnyt yhtään mitään itse, hyvä kun otti lasillisen vettä hanasta. 

En ymmärrä miten joku kasvattaa lapsestaan tällaisen. Ja sitten tulevaisuudessa sen lapsen puoliso joutuu kantamaan tämän kasvatuksen hedelmät.

Vierailija
2336/3002 |
12.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lapsuudenystävällä oli erikseen koulu-, koti- ja pihavaatteet. Jos pihaleikeistä menimme hetkeksi sisälle, hänen piti vaihtaa vaatteet. Ja taas kun lähdettiin ulos, hän vaihtoi ulkovaatteet. Ymmärrän kyllä, että pihalta tulee vaatteissa likaa sisälle, mutta touhu vaikutti todella kummalliselta. Omassa kodissani ei ollut samanlaista vaaterumbaa, samoilla vaatteilla sai leikkiä ulkona ja tulla sohvalle istumaan. Mutta äitini ei ollutkaan kontrollifriikki.

Tämä oli aivan tavallista ja lähes kaikkien kavereidenikin perheessä sama sääntö vielä 90-luvullakin, 80-luvulla varmaan joka perheessä. Ei olisi huono tapa nykyäänkään olla erikseen koti- ja kouluvaatteet, saati pihavaatteet. Vaihtaahan aikuisetkin kotiin tullessa yleensä rennompiin ja pihatöihin ym. eri vaatteet. En tajua, millainen nykyajan uusavuttomuus ja ymmärtämättömyys saa ajattelemaan, että vaatteiden vaihtaminen tarkoituksen mukaan olisi outoa. Oudompaa minusta, että tästä tavasta on lasten kohdalla niin laajasti luovuttu.

Meillä on erikseen päiväkoti- ja ala-asteikäisille koti- ja kouluvaatteet. Tai vaatteet on samoja mutta "kouluisilla" tai "päiväkotisilla" vaatteilla ei ole asiaa sohvalle, sänkyyn tms vaan vaatteet pannaan pesuun/sivuun seuraavaa päivää varten. Ihan vaan siksi, ettei kaikki kihomatojen munat tai täiden saivareet tai syyhypunkit leviä vaatteiden mukana kotiin. En tiedä, onko siitä vaatteiden vaihtamisesta mitään hyötyä, mutta en todellakaan halua lasta samalle sohvalle ilman vaatteiden vaihtoa ja käsien pesua. Sama kyllä koskee aikuisia, ei mekään työvaatteilla loikoilla sohvalla vaan vaihdetaan kotivaatteet ja pestään kädet.

Enkä myöskään esim. polttopuiden kantamisen tai puutarhan kuokkimisen jälkeen tule samoilla vaatteilla sohvalle, eikä liioin lapset tule niillä ulkona likaisiksi rymytyillä verkkareilla yhteisiä tiloja likaamaan. 

Tässä taas esimerkki pakko-oireisesta äidistä.

Lapsiraukat.

Vierailija
2337/3002 |
12.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Isä söi aina ensin ruuan. Ja muut sitten, jos sitä jäi.

Vierailija
2338/3002 |
12.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

12-vuotiaan tyttäreni kaverilla on samanlainen älypuhelin kuin mitä muillakin tuonikäisillä yleensä. Kun Pokemon Go tuli viime kesänä, ja kaikki kaveriporukassa sitä pelasivat, tuolta kaverilta kiellettiin ehdottomasti Pokemon Go'n asentaminen puhelimeen ja sen pelaaminen.

No, hän pelaa Pokemon Go'ta kyllä mutta salaa sen vanhemmiltaan erittäin tiukasti. Muutenkin jotenkin tuntuu "rivien välistä luettuna" monenkin asian yhteydessä että tuon perheen sisällä aikuisten suhtautuminen lapsiin on jollain tavalla outo.

Useimmat lapset reilun 10 vuoden iässä eivät kykene seuraamaan sekä muuta liikennettä että kännykän näyttöä samanaikaisesti.

Itsekin rajoittaisit valvomatonta käyttöä, kun ensimmäistä kertaa olet nähnyt lapsesi kävelevän auton alle ja vain läsnäolosi on pelastanut tilanteen.

Rajoittaminen johtuu vain kontrollinhslusta. Ei sillä sutonalle jäämistä estetä.

Vierailija
2339/3002 |
12.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Yhden lapsuudenkaverin perheessä pitsaa sai syödä vain perjantaina, ja ilmeisesti perjantaina päivälliseksi syötiin vain pitsaa, ei koskaan mitään muuta. Lisäksi pitsa ostettiin aina samasta pitseriasta.

Ihan järkevän kuuloinen sääntö, jos pitsasta meinaa tulla terveysongelma. Mun mielestä jopa kerran viikossa pitsaa kuulostaa aika turhan usein syötävältä läskimätöltä.

Lähinnä siinä ihmetytti se, että pitsaa syötiin joka ainoa perjantai. Perheessä kyllä muutkin ruokalistat suunniteltiin n. 2 viikkoa etukäteen.

Olivat ilmeisesti ottaneen "putsaperjantai"-mainokset tosissaan, ja luulivat, että perjantaina pitää syödä aina pitsaa! Ja että tuo on sitten kaikkien tapa/sääntö. 😉

Näin ne jotkut on helppoja mainosten uhreja... 😄

- Tuo ruokalistojen suunnittelu sen sijaan on järkevää, ja oikeastikin aika yleinen tapa monissa perheissä. Saa suunniteltua tasapainoisen ruokavalion: esim. 2-3 viikossa kalaa ja vähintään se yksi kasvisruokapäivä viikossa jne. Jos ei ruokia koskaan suunnittele kuin päiväksi tai pariksi, niin tulee helposti syötyä aika yksipuolisesti tai aina samoja aterioita.

Toisekseen saa suunniteltua samalla ruoat taloudellisesti.

Vierailija
2340/3002 |
12.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

*pitsaperjantai

-edellinen-

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi yksi kaksi