Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Hulluin/erikoisin sääntö, jonka tiedät jossain perheessä olevan?

Vierailija
02.01.2016 |

Tästä oli keskustelu demi.fi:ssä joskus vuonna nakki ja kivi ja siellä sai hyvät naurut joten ajatettelin tehdä tännekin :)

Tämä ei ole omani mutta joku kirjoitti sinne että hänen tuttavaperheessään oli sellainen sääntö etteivät tytöt (teinejä) saaneet käyttää mitään hajusteita, siis edes deodoranttia. Syystä että vanhemmat eivät halunneet että he tutustuvat poikiin ja hyväntuoksuisena se onnistuisi helpommin :D

Kommentit (3002)

Vierailija
2221/3002 |
09.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kaverin perheessä kaikkien lapsien piti mennä samaan aikaan nukkumaan eli kello 21.00. Silloin piti olla sängyssä hiljaa ja huoneista valot pois. Sama käsky koski kaikkia lapsia ikään katsomatta niin pitkään kuin he asuivat kotona. Kaverinikin joutui vielä 20-vuotiaana menemään siihen aikaan nukkumaan, vaikka oli jo täysi-ikäinen mutta asui vielä lapsuudenkodissa. Se kun oli heillä lasten nukkumaanmenoaika. Niin oli myös lomilla, silloinkaan siitä ei lipsuttu.

Mitä sitten? Meillä on tuo sääntö arkena myös. Minä joudun heräämään aamulla klo 5, että ehdin käyttää koirat ulkona ja mennä töihin seitsemäksi, kun ei satu työpaikka olemaan kodin vieressä. Mieheni heräilee yleensä noin 5.30. Meillä ei katsota TV:tä enää klo 21 jälkeen ja jokaisen on hoidettava hampaidenpesut ja vessakäynnit ennen sitå. Teini (15 v.) myös menee omaan huoneeseen klo 21 mennessä ja on hiljaa. Joskus lukee sängyssä kirjaa, joskus menee suoraan nukkumaan. Viikonloppuisin saa valvoa noin yhteentoista. Minä en unirytmiin pistä ihan sekaisin edes viikonloppuna. Teini tietää, että jos tuo kaverin yökylään, silloinkin on hiljaisuus klo 23. Lomilla myös.

Tuota on varmaan vaikeaa ymmärtää heidän, jotka saa aamulla nukkua klo 7 asti. Silloinhan se riittää, että asunto hiljenee klo 23 ja silti jää 8 tuntia aikaa unelle. Ei meilläkään lapsuudenkodissa myöhään valvottu. Äiti oli leipomossa töissä ja työt alkoi viideltä. Äiti heräsi neljältä. Isä lähti tehtaaseen kävelemään kuudelta ja herätti silloin kouluun lähtijät.

On siitä jäänyt se hyvä puoli, että nyt aikuisenakin käyn usein pyöräilemässä, kävelemässä tai kuntosalilla yleensä ennen työpäivää. Tänäänkin olin metsässä kävelemässä klo 5-6.30, aivan ihana ilma. Luultavasti menen illalla sänkyyn klo 21 mennessä, kun alkaa väsyttää. Mieheni valvoo pidempään. Hän tänäkin aamuna nousi sängystä vasta kahdeksalta.

On kamalaa, että jotkut joutuvat heräämään töihin klo 4 aamulla, vielä jonnekin leipomoon, koko ikänsä jos tuommoista tekisi, niin tuntuisi varmaan jälkeenpäin vanhana, että elämä on mennyt hukkaan. Tai jos elämänsä tehtaassa uurastaisi, onneksi tehtaissa sentään on välillä lomautuksia ja lama aikoja, jolloin ihmiset saavat levätä. Monet ihmiset suostuvat vielä nykyäänkin kaiken maailman turhauttaviin hommiin...joissa lähtee loppujen lopuksi järki. Tämä ei tähän liity muuten kuin, että ehkä vanhempina on monesti juuri näitä järjen melkein menettäneitä, jotka sitten keksii näitä älyttömiä sääntöjä.

Miksi tämä nyt meni niin tunteisiin? Yhtä lailla voisi väittää että elämä menee ohi, jos nukkuu aamuisin yhdeksään tai kymmeneen, kun voisi herätä viideltä tai kuudelta. Osa ihmisistä on luonnostaankin aamuvirkkuja. Get over it. Vai oletko kateellinen?

Ei käy kateeksi, tämä on vain mielipiteeni. Jollekin varmaan sopii tuollainen elämä, mutta onneksi kaikkien ei ole pakko tehdä tuollaisia töitä.

Vierailija
2222/3002 |
09.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Semmonen et mennää illal nukkumaa miks ei saa valvoo ja ajel mopolla

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
2223/3002 |
09.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kaverin luona on pari outoa sääntöä...

Arkkupakastimen päällä ei saa istua. Menee muka rikki. Joopa... :D

Käytettyjä teepusseja ei saa laittaa lavuaariin, vaan ne pitää laittaa suoraan roskiin. Pussitee on järkyttävän wt muutenkin. Ja omapa on tulviva bioastiasa sitten ei kuulu mulle....

Mitäs nyt ihmettä? 😂

Pusseissa saa laadukkaitakin teelajeja, itselläni on toisen poiminnan darjeeling tällä hetkellä käytössä. Pussitee on kätevää. On toki irtoteetäkin, mutta jos vain yhden kupillisen töiden lomassa haluan juoda niin pussiteetä aina. Iltaisin miehen kanssa sitten haudutetaan pannussa isompi satsi. Moni laadukkaampi teeliike jopa pussittaa irtoteen pyydettäessä.

Bioastia ei meillä ainakaan ole mitenkään erityisen märkä vaikka sinne menevätkin suoraan. Inhottavalta kuulostaa jättää pussit lavuaariin keräämään bakteereita, parempi että ovat siellä bioskassa. Lavuaarille on muutkin käyttöä kuin teepussien hilloaminen. Yäk.

Wt on sitä, että jättää roskiaan lojumaan lavuaariin.

Pussitee on aina se huonoin tee, olit sinä mitä mieltä tahansa. Tämä on fakta, jonka olen oppinut koulussa.

Ai sinä oletkin niitä ihmisiä jotka uskovat sokeasti siihen mitä lapsena joskus aikoja sitten on opetettu. Omaa järkeä, arviointikykyä ja makuaistia ei kannata käyttää kouluvuosien jälkeen. Ja mikään asiahan ei tietenkään ole muuttunut kouluaikojesi jälkeen, kuten mitä teelaatuja kaupoissa myydään.

Eri

Allergia ihmisenä en juo näitä makuteepusseja. Ovat esanssia ja väriaineita täynnä. Onneksi on myös ihan tavallista teetäkin pussissa. Toki se irtotee laadukaasta lajista parasta. 

Eihän tuossa yläpuolella mitään makuteetä mainittu? Darjeeling on mustan teen lajike, se yleisesti parhaimpana ja arvokkaimpana pidetty. Se oli Englannin kuningattaren suosikkiteelaji.

Sitä saa pussissa ihan lähikaupastakin, paremmista teeliikkeistä sitten löytää eri poimintoja, sekä irtoteenä että pusseissa.

Ihan puhdasta mustaa teetä. Ei mausteita eikä esansseja.

Vierailija
2224/3002 |
09.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Anoppilassa ei saa kiipeillä kivien päälle ettei sammalta irtoa.

Mulla on mökillä muutama iso kivi joiden päällä on paksu kerros kaunista sammalta. Olisin tosi vihainen jos joku menisi remuamaan kivien päälle ja tuhoaisi sammalen ja kauniin näkymän. Annan arvoa luonnolle ja ympäristölleni.

Vierailija
2225/3002 |
09.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ex-mieheni oli lapsuuskodissa tottunut että klo 20 tv kiinni,valot pois ja kaikki suut supussa nukkumaan. Oli niin tottelevainen ettå murkkunakin oli kuulemma klo 19.30 kotona iltatoimissa koska muuten olisi joutunut nukkumaan leikkimökissä.

Aloimme tapailla ja kohta huomasin että mies koettaa pitää samasta säännöstä kiinni myös omassa kodissaan. Myönnän että muutettiin liian nopeasti yhteen,arjesta tuli he""ä kun tein klo 20.30 yövuoroon lähtöä ja olisi pitänyt tehdä eväät pimeässä varpaillaan hiipien kun on hiljaisuus. Hiljaisuus voi jessus,ikään kuin olisi oltu vankilassa eikä kotona. Riitojahan siitä tuli kun en suostunut hiipimään. Onneksi ei lapsia tehty,en olisi varmaan saanut vauvaakaan hoitaa yöllä!

Nykyään ollaan Facebookissa kavereita, ex on jo 50 ja valittaa miten ei saa unta kun naapurit "riehuu" eli varmaan käyttää hissiä tai vessaa kun raukka koettaa nukkua klo 20.

Jos exäsi menee aikuisenakin nukkumaan noin aikaisin niin mihin aikaan hän herää aamulla? Itse en tuolla nukkumaanmenoajalla pystyisi nukkumaan kuin korkeintaan aamuneljään.

Vierailija
2226/3002 |
09.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Anoppilassa ei saa kiipeillä kivien päälle ettei sammalta irtoa.

Mulla on mökillä muutama iso kivi joiden päällä on paksu kerros kaunista sammalta. Olisin tosi vihainen jos joku menisi remuamaan kivien päälle ja tuhoaisi sammalen ja kauniin näkymän. Annan arvoa luonnolle ja ympäristölleni.

Sama minulla. Kivet on kovalla vaivalla siirretty tarkoin suunniteltuun paikkaan puutarhaan.

Sammaleen repiminen on kielletty niistä. Ovat kasvaneet ja levinneet siinä parikymmentä vuotta.

Vierailija
2227/3002 |
09.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kaverin perheessä kaikkien lapsien piti mennä samaan aikaan nukkumaan eli kello 21.00. Silloin piti olla sängyssä hiljaa ja huoneista valot pois. Sama käsky koski kaikkia lapsia ikään katsomatta niin pitkään kuin he asuivat kotona. Kaverinikin joutui vielä 20-vuotiaana menemään siihen aikaan nukkumaan, vaikka oli jo täysi-ikäinen mutta asui vielä lapsuudenkodissa. Se kun oli heillä lasten nukkumaanmenoaika. Niin oli myös lomilla, silloinkaan siitä ei lipsuttu.

Mitä sitten? Meillä on tuo sääntö arkena myös. Minä joudun heräämään aamulla klo 5, että ehdin käyttää koirat ulkona ja mennä töihin seitsemäksi, kun ei satu työpaikka olemaan kodin vieressä. Mieheni heräilee yleensä noin 5.30. Meillä ei katsota TV:tä enää klo 21 jälkeen ja jokaisen on hoidettava hampaidenpesut ja vessakäynnit ennen sitå. Teini (15 v.) myös menee omaan huoneeseen klo 21 mennessä ja on hiljaa. Joskus lukee sängyssä kirjaa, joskus menee suoraan nukkumaan. Viikonloppuisin saa valvoa noin yhteentoista. Minä en unirytmiin pistä ihan sekaisin edes viikonloppuna. Teini tietää, että jos tuo kaverin yökylään, silloinkin on hiljaisuus klo 23. Lomilla myös.

Mites sitten kun lapsi kasvaa isommaksi? 18v varmaan pitää myös hypätä vanhempien pillin mukaan vaikka hänen arkensa olisi joustavampi

Vierailija
2228/3002 |
09.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lapsi kertoi että kaverinsa luona ei saa laittaa leivälle kuin yhtä sorttia. Jos pöydässä on esim. Juustoa, kinkkua ja kurkkua niin niistä pitää valita.

Meillä oli sama. Äiti haukkui ahneeksi possuksi jos halusi ottaa kinkkua JA juustoa. 

En tiedä oliko pohjimmiltaan syy siinä, että meni rahaa enemmän juustoon ja leikkeleisiin, mutta aika kivat ruokatraumat jäi tuosta. 

Vierailija
2229/3002 |
09.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hampaanpesut JA vessakäynnit?  Mitä jos tulee yöllä pissahätä? Pitääkö pidätellä aamuun asti, ettei toiset herää? 

Normaalille aikuiselle riittää yöuneksi 7-8 tuntia, eli jos pitää herätä klo 7 niin voi ihan hyvin valvoa 23 asti. No kukin tyylillään, mutta ei tuo superaikainen nukkuminen ole mitenkään terveydellisesti tai moraalisesti parempaa. 

Vierailija
2230/3002 |
09.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaverin huoneen ovea ei saanut laittaa kiinni.

Vierailija
2231/3002 |
09.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lähipiirissä on perhe, jossa pitää aina ostaa kaikilta matkoilta perheenjäsenille tuliaisia. Tämä olisi ymmärrettävää jos kyse olisi nuorista lapsista, mutta tuliaisia odottavat aikuiset ihmiset, kuten isovanhemmat.

Tässä perheessä on vieläpä niin, että parikin perheenjäsentä asuu töiden vuoksi toisessa maassa, eli reissaamista puolin ja toisin kertyy siinä mielessä enemmän. Mutta tuliaisia odotetaan näiltäkin reissuilta, vaikka kyse on sukuloimisesta paikassa jossa on käyty kymmeniä kertoja.

Usein on ollut niin, että matkan viimeisenä päivänä juostaan hiki hatussa etsimässä tuliaisia sille ja tälle ja tuolle. Isoäitikin saattaa loukkaantua, jos hänelle ei tuoda mitään.

Tuliaiset eivät edes ole mitään pieniä juttuja, vaan kaikki odottavat vaatteita, koruja, kirjoja, tiettyä kosmetiikkaa tai jotain tiettyjä herkkuja jne.

Minusta tuntuu vähän pikkumaiselta, jos aikuinen ihminen loukkaantuu siitä, että hänelle ei ole tuotu tuliaisia toiseen Euroopan maahan kohdistuvalta sukulointireissulta joka on jo toinen lajissaan puolen vuoden sisään.

Muutenkin, mihin aikuiset ihmiset tarvitsevat tällaista tavaramäärä?

Minun mieheni on opetettu tuliaisten ostoon. Se saa välillä aivan naurettavat mittasuhteet. Hän siis ostaa jopa jollekin harrastusseuran vetäjällekin tuliaisia ja jopa ihan hinnakkaita. Joskus mietin, että tekeeköhän joku siitä vääriä tulkintoja. Minua hän jo uskoo, kun sanon, että minulle ei mitään, kiitos. Alussa toki oli oikein sympaattista saada pikku paketteja, mutta nykyään valitsen hajuveteni, viinini ja makeiseni itse. Krääsällä en tee mitään. Miehelle tuottaa vaikeuksia se, että minä jään ilman. Eikö ole hullua?!

Vierailija
2232/3002 |
09.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ex-mieheni oli lapsuuskodissa tottunut että klo 20 tv kiinni,valot pois ja kaikki suut supussa nukkumaan. Oli niin tottelevainen ettå murkkunakin oli kuulemma klo 19.30 kotona iltatoimissa koska muuten olisi joutunut nukkumaan leikkimökissä.

Aloimme tapailla ja kohta huomasin että mies koettaa pitää samasta säännöstä kiinni myös omassa kodissaan. Myönnän että muutettiin liian nopeasti yhteen,arjesta tuli he""ä kun tein klo 20.30 yövuoroon lähtöä ja olisi pitänyt tehdä eväät pimeässä varpaillaan hiipien kun on hiljaisuus. Hiljaisuus voi jessus,ikään kuin olisi oltu vankilassa eikä kotona. Riitojahan siitä tuli kun en suostunut hiipimään. Onneksi ei lapsia tehty,en olisi varmaan saanut vauvaakaan hoitaa yöllä!

Nykyään ollaan Facebookissa kavereita, ex on jo 50 ja valittaa miten ei saa unta kun naapurit "riehuu" eli varmaan käyttää hissiä tai vessaa kun raukka koettaa nukkua klo 20.

Jos exäsi menee aikuisenakin nukkumaan noin aikaisin niin mihin aikaan hän herää aamulla? Itse en tuolla nukkumaanmenoajalla pystyisi nukkumaan kuin korkeintaan aamuneljään.

Ja minä heräisin klo 01.00.

Vierailija
2233/3002 |
09.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole mikään perhesääntö mutta erään tutun mielestä tallennetuista ohjelmista pitää katsoa myös mainokset (niitä ei siis saa kelata ohi) koska mainoksillahan se ohjelma on kustannettu!

Vierailija
2234/3002 |
09.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä ei nyt varsinaisesti ole sääntö, mutta tapa kuitenkin. Ystäväni huuhteli  lattiamopin vessanpöntössä siivouksen jälkeen. Olipahan sitten valmis seuravaan siivoukseen :)

Vierailija
2235/3002 |
09.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hampaanpesut JA vessakäynnit?  Mitä jos tulee yöllä pissahätä? Pitääkö pidätellä aamuun asti, ettei toiset herää? 

Normaalille aikuiselle riittää yöuneksi 7-8 tuntia, eli jos pitää herätä klo 7 niin voi ihan hyvin valvoa 23 asti. No kukin tyylillään, mutta ei tuo superaikainen nukkuminen ole mitenkään terveydellisesti tai moraalisesti parempaa. 

En ole sama, mutta kyllä kai riittävä yöuni yleensä nimenomaan aivojen toimintaan ja terveyteen vaikuttaa!

Alle 7 tuntia nukkuvilla on kohonnut riski mm. sydänsairauksille, diabetekselle ja verenpainetaudille. Muistan itse, miten zombi olin, kun lapset oli pieniä ja minulla oli aikainen herätys töihin aamulla

klo 5.30. Mies katsoi joka ilta telkkaria vähintään yhteentoista ja usein vielä kävi suihkussa sen jälkeen. Heräsin monta kertaa iltayöstä. Jos lapset heräsi yöllä, ne huusi aina äitiä. Mies nukkui kuin tukki klo 24-07. Lopulta sanoin, että jos hän ei ala hiljentyä ennen kymmentä, hankin oman asunnon. Se on juuri niin, että ihminen herää herkästi juuri mentyään nukkumaan ja toisaalta aamuyöstä uniajan loppupäässä.

Vierailija
2236/3002 |
10.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vessassa käymisen jälkeen lasten tuli tulla näyttämään vanhemmileen peppureikänsä, siis tarkistaakseen että on varmasti puhdas, 

Minkä ikäisten?

Vierailija
2237/3002 |
10.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eri vastaaja tässä. Menen usein nukkumaan 21 ja ilman herätyskelloa nukkuisin ainakin 8:aan. Minulla on tavallista suurempi unentarve.

Vierailija
2238/3002 |
10.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minun perheessäni on yhä toi lumipenkka sääntö. :D Taka ja sivu pihan lumessa saa olla, mutta etupihan lumi kohdat on pidettävä siistinä. Lapsena en sitä ymmärtänyt, mutta nykyään ymmärrän ja noudatan mielelläni sitä, sillä piha näyttää siistimmältä. :D

Minusta on sympaattista ja kodikasta, kun pihassa näkyy lumileikkien jäljet. Piha ehtii kyllä olla siistin ja tylsän koskematon koko loppuelämän ajan, kun lapset on kasvaneet leikki-iästä.

Tämä. Nykyään lapset liikkuu ja ulkoilee muutenkin aivan liian vähän. Se on jo heidän terveydellekin tuhoisaa. Aivan käsittämätöntä, että jos on ulko- ja lumileikit mahdollistava piha, leikkiminen kielletään. Samaa sarjaa lapsen normaalin kehityksen haittaamisessa kuin puissakiipeilyn kieltäminen.

Vierailija
2239/3002 |
10.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yhdessä perheessä ei saanut voita ottaa veitsen kanssa vetämällä vaan piti leikata voita irti rasiasta kuutioina. Koko rasia näytti joltain Tetrispeliltä. Ja mitä tapahtui jos yritti käyttää oikeaa tapaa? Hirvittävää huutoa että älä tuolla tavalla kun tulee rumaa jälkeä.

Vierailija
2240/3002 |
10.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Luulin pitkään että kaikissa perheissä oli samanlainen kuri kuin meillä. Käytännössä vanhemmat siis määräsi ihan kaikesta; milloin nukut, milloin syöt ja mitä, miten pukeudut, mitä saat tehdä ja mitä et, loppupeleissä myös siitä, mitä ajattelet mistäkin asiasta. Kaikesta vastaansanomisesta ja tottelemattomuudesta sai aina kovan rangaistuksen. Joskus teininä ihmettelin, kun kaverit kertoi riidelleensä vanhempien kanssa. En voinut ymmärtää, miten se on mahdollista.

Kuulostaa tutulta. Lisäks meillä ei ollut kotiintuloaikoja, koska pääsääntöisesti kavereita ei saanut lähteä näkemään. Sille ei ollut mitään varsinaista ymmärrettävää sääntöä, että koska saa nähdä kavereita ja koska ei, useimmiten ei vaan saanut. Ihmeissäni kuuntelin nuorena aikuisena juttuja, että muut ihmiset ovat lapsena ja nuorena päivittäin leikkineet kavereiden kanssa ja nähneet niitä.

No, tällä menolla musta tulikin sosiaalisesti aika tolvana nuori aikuinen. Suurilleen kolmekymppisenä opin olemaan sosiaalisesti niin taitava, että pystyn muodostamaan ja ylläpitämään terveitä ihmissuhteita.