Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kuinka usein vaihtaa lakanoita?

Vierailija
01.01.2016 |

Meitä on 2 aikuista ja 4 lasta. Kaikilla aikuisten kokoiset lakanat ja pussilakanat. Nyt vaihdan lakanat kahden viikon välein ja välillä musta tuntuu että elämä on yhtä sänkyjen petaamista ja petivaatteiden pesua ja kuivatusta. Kaksi vanhinta lasta sentään ottaa itse lakanat pois ja toimittaa pyykkikoriin ja petaakin itse.

Onko ihan kamala jos alan vaihtaa vain kerran kuukaudessa lakanat?

Kommentit (53)

Vierailija
41/53 |
01.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mielelläni vaihtaisin joka viikko, välillä väli kuitenkin venahtaa, vähintään kerran kuukaudessa sentään.

Vierailija
42/53 |
02.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kahden viikon jälkeen alkaa omatunto soimata, sillä mammat vaihtaisivat jo. Lakanat ovat kuitenkin vasta alkaneet tuntua sopivan pehmeiltä - ja juurihan ne vaihdoin toissaviikolla! Vaihdan siis 3 viikon välein, mutta välillä tyynyliinat vaihdan siinä 2 viikon rajapyykin paikkeilla. Jokaviikkoinen vaihto olisi turhaa lakanoiden ja ympäristön kulutusta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/53 |
02.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lakanat vaihtoon 3-4 viikon välein...puhtaana nukkumaan niin ei lakanat niin äkkiä likaannu. 

Kylpypyyhkeet pesen joka viikko, käsi- ja keittiöpyyhkeet joka päivä.

Vierailija
44/53 |
02.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nykyaikana käydään suihkussa tai peseydytään muuten päivittäin. Lakanoiden vaihto 1x kk riittää hyvin. Jos joku perheestä hikoilee öisin kovasti, niin toki 2 x kk hänelle ois hyvä. Ihmiset ovat liian balteerikammoisia. Joku mainitsi menevänsä "puhtaisiin, tuoksuviin lakanoihin". Siis huuhtelu- vai pesuaineen tuoksuisiin? Puhdas pyykki ei tuoksu, paitsi ulkona kuivatettu - raikkaalle. Turha pyykinpesu rasittaa luontoa, kuluttaa pyykkiä ja teettää turhaa työtä.

Vierailija
45/53 |
02.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä vaihdan lakanat kerran viikossa, joskus useamminkin, koska pidän putipuhtaaseen sänkyyn menemisen tunteesta.

Tee puolisosi ja kahden vanhimman lapsen kanssa sopimus siitä, että teistä jokainen vaihtaa ja pesee kaikkien lakanat vuorollaan, kaksi nuorinta toimikoot parina. Silloin jokaiselle tulee tylsää tehtävää kerran viidessä viikossa. Jollei heille sovi, olkoot vaihtamatta omia lakanoitaan - et sinä mikään pyykkiorja ole.

On myös aika kohtuutonta lisätä lasten taakkaa, tekevät jo nyt paljon koulun eteen ja harrastavat. Minun homma on ollut pyykinpesu. 

ap

Ajattelitko käydä pesemässä tenavien lakanat sitten opiskelukämpässäkin, etteivät vain opiskelut ja ihan itse omaksi huviksi valitut harrastukset kärsisi?

En ajatellut. Lapset harrastavat tosissaan, se on asia jota pitää tukea, samoin hyvää koulumenestystä. 

ap

Harrastukset ovat omaksi viihdykkeeksi valittuja toimintoja. Sinäkin voisit ottaa harrastukseksesi kahden tunnin lepoajan kolme kertaa viikossa ja selittää, että on se sitten semmoinen taakka tuo harrastus, ettei millään nyt voi hoitaa lakanajuttuja.

Vierailija
46/53 |
02.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ootteko te tosissanne?! Vaihtaako joku todella lakanoita joka viikko?? Aivan käsittämätöntä. Kahden viikon välein kuulostaa myös siltä että järjestätte itsellenne ylimääräistä kotityötä - niin kuin sitä ei olis ilman lakanapyykkiäkin!

Minä pesen lakanat kerran kuussa. Tämän opin äidiltäni. Käykää suihkussa illalla (eikä aamulla) niin menette puhtaana sänkyyn eikä lakanoita tarvi vaihtaa niin usein. Lasten lakanat ei edes tunnu likaisilta kuukauden nukkumisen jälkeen mutta vaihdan ne silti tavan vuoksi.

Minä vaihdan lakanat ainakin joka viikko. Lakanoiden pesu ja kuivumaan ripustelu ei ole mikään vastenmielinen homma, kun vastapainoksi saa mennä valkoisten, mankeloitujen pellavalakanoiden väliin lukemaan ja nukkumaan. En pese vuodevaatteita sen vuoksi, että ne olisivat ehtineet likaantua, vaan sen vuoksi, että ne tuntuvat vastapestyinä taivaallisilta.

Mistä olet löytänyt valkoisia pellavalakanoita? Ilman painoneppareita kun saat ne mankeliin?

Kahdesta ulkomaisesta ja yhdestä turkulaisesta liikkeestä. Tuplaleveitä, kunnollisesta pellavasta tehtyjä lakanoita ja pussilakanoita on tosi harvassa paikassa, mutta on niitä kuitenkin. Lakanoissani ei ole neppareita eikä nappeja vaan nauhat, jotka saa nätisti rusetille.

Vierailija
47/53 |
02.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aina sen jälkeen kun olen pettänyt aviovuoteessa, ettei vaimo haista toisen tuoksuja lakanoissaan.. Ja muistaa vielä aina vuolaasti kehua miten ihana olen kun siivoan ja vaihtelen lakanoita niin usein ;)

Vierailija
48/53 |
02.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi miehesi ei pese pyykkiä? Meillä vaihdetaan n.kerran viikossa, meitä on 2 aikuista ja 2 lasta. Jompi kumpi meistä aikuisista pesee lakanat koneessa ja yhdessä vedetään ja ripustetaan narulle. Ja se viikkaan lakanat kaappiin, kumpi ehtii. Meillä toimii hyvin eikä tuo nyt edes tunnu työltä.

Kerran kuukaudessa tuntuu kyllä jo ällöttävältä, suoraan sanottuna. Vaikka itse nukkuisitkin 4 viikkoa samoissa lakanoissa niin älä opeta lapsiasi siihen!

Mies laittaa ruokaa, tekee pitkää päivää, hoitaa autot, tekee lumityöt, pilkkoo polttopuut, leikkaa nurmikon, vie lapsia uimaan, auttaa vanhaa äitiään jne. Tekee jo niin paljon etten minä raaski pyytää yhtään enempää.

ap

Eikö siivoa yhtään? Kyllä voisi vielä imuroida tai jotain kodin töitä tehdä ei tossa nyt hirveitä ole. Se on tärkeintä et ite oot tyytyväinen, et pistät sitten tekemään tai et.

Vierailija
49/53 |
02.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kahden viikon välein, mutta teinit vaihtavat eri viikonloppuna kun me + leikki-ikäinen.

Vierailija
50/53 |
02.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse vaihdan tyynyliinan 2 vkon välein, mutta lakanan ja pussilakanan vain kerran kuussa, koska nukun aina pitkähihaisessa paidassa ja verkkareissa, eli iho ei ole suoraan kosketuksessa. Astmaatikkona ja pölyallergikkona voin myös paremmin, kun en jatkuvasti rehaa tekstiilejä edestakaisin asunnossa niin, että pöly nousee jatkuvasti ilmaan. 

Vierailija
51/53 |
02.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siivooja vaihtaa kerran viikossa. Mutta jos ei olisi siivoojaa, niin vaihtaisin silti kerran viikossa itsekin.

Vierailija
52/53 |
02.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asun vielä vanhempieni luona, mutta vaihdan itse petivaatteeni viikottain, koska on paljon mukavampaa nukkua puhtaissa lakanoissa. En kehtaisi enää tässä iässä pyytää äitiäni siivoamaan huonettani tai vaihtamaan petivaatteitani, koska kykenen siihen itsekin oikein hyvin koulusta huolimatta. :-)

Vierailija
53/53 |
02.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuivausrumpu helpottaa myös lakanapyykkiä. Usein pesen ja kuivaan sitten takasin sänkyyn

Nljä henkilöä eli 2 koneellista. Meillä on 7 kg koneet

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kolme viisi