Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Nuoret ja raha

Äippä66
01.01.2016 |

Olen jo pidemmän aikaa meinannut kirjoittaa tänne tästä asiasta, mutta nyt jouluna asia taas nousi isosti esiin - eli nuorten rahatilanne. Minulla on 23-vuotias tytär, jonka rahallinen omaisuus on n. 45000€. Hän valittaa minulle kokoajan, kuinka emme tue häntä ja hän joutuu käyttämään säästöjään ja kuinka muilla on asiat paljon paremmin. Kuulemma monet kaverinsa saivat autoa ja asuntoa joululahjaksi, ja siihen nähden toki hänen varansa olisivat melko minimaaliset, mikäli väite on totta. Haluaisin tietää, onko lapseni todella niin heikossa asemassa kuin mitä tän väittää?

Kommentit (33)

Vierailija
1/33 |
01.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

0/5

Vierailija
2/33 |
01.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siskontyttö sai 18v lahjaksi auton, tosin vain sellaisen pienen alle 30 000 e hintaisen. Meillä on lapsille ostettu asunnot, kun ovat muuttaneet pois kotoa.

Jotenkyllä, tytölläsi ei ole yhtä hyvin kuin muilla.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/33 |
01.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä helvettiä. Normaaleilla tuon ikäisillä jos on 1000e tilillä ni se on hyvä

Vierailija
4/33 |
01.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Köyhä paska

Vierailija
5/33 |
01.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko lapsesi töissä? Opiskelee? Ilmeisesti saanut perintöä.

Vierailija
6/33 |
01.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Röyhkeä tyttö sinulla. Itse en ole ikinä pyytänyt vanhemmiltani rahaa, en edes teini-iässä. Rahaa sain käyttööni pieniä määriä silloin tällöin eli n. 100 mk kuukaudessa.

Tuon ikäisenä pitäisi olla omillaan ja tehdä töitä ja ostaa omat autot ja asunnot.

Vierailija
7/33 |
01.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tytölläsi ei ole muuta ongelmaa kuin huono asenne. Kyllä hän noilla säästöillä on paremmassa asemassa kuin valtaosa ikäisistään, mutta toisille ei mikään riitä. Ja aina on niitä, joilla on enemmän, aina. Siihen kilpailuun on turha edes lähteä mukaan. 

Omalle tytölleni olen jo aika nuoresta opettanut, että vaikka meillä on asiat kohtuullisen hyvin, niin monella on vielä paljon paremmin ja sen kanssa on vain elettävä. Ikinä ei ole mitään valitusta tullut. Paitsi kerran, kun hän oli 5-vuotias ja olimme kahdestaan Berliinissä pienellä budjetilla. Tyttöressukalla alkoi alahuuli väpättää, kun kävi ilmi, että hotellihuoneessamme ei ollut kylpyammetta ja hän kysyi, voidaanko mennä toiseen hotelliin. Kävimme tuosta jonkinlaisen keskustelun ja sen jälkeen ei ole marinaa kuulunut. Viisivuotiaalta tuon vielä ymmärtää, että pettymys on kova, mutta kyllä 23-vuotiaan pitäisi osata käyttäytyä jo hieman paremmin.

Vierailija
8/33 |
01.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

On tienannut itse kyllä opiskelujen ohella ehkä 20k€ rahoistaan, loput rippilahjana ja muina lahjoina. Pienesti kyllä ymmärrän, että haluaisi säästää rahojaan asuntoon varsinkin kun on niitä itsekin tienannut ja siksi kuluttaminen ärsyttää.

Ap

Vierailija
9/33 |
01.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

No joo. Kun minä muutin kotoa, koko omaisuus mahtui yhteen muovipussiin ja tilillä taisi olla sata markkaa rahaa. Ihan itse maksoin  kaiken, niin autokoulun, auton kuin ensiasunnonkin.

Vierailija
10/33 |
01.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulostaa kyllä mun mielestä hieman erikoiselta. Riippuu tietenkin, millaiseen elintasoon on tottunut. Varakkaissa perheissä on varaa panostaa lasten elämään myös kotoa muuton jälkeen. Itsellä ja omassa kaveripiirissä ei ole koskaan ollut mitenkään erityisen varakkaita ihmisiä, kaikki ovat olleet ihan tavallisia työssäkäyviä ihmisiä. Itse olen ollut kesätöissä noin 15 v asti, lukion jälkeen muutin kaupunkiin töihin ja myöhemmin opiskelemaan. Ei meillä ollut kotona mitään viikkorahoja, neljä lasta meitä on eikä vanhemmat juuri auttaneet kotoa muuttaessa rahallisesti, korkeintaan antoivat jotakin vanhoja astioita tai huonekaluja mukaan. Myöhemmin ovat kyllä saattaneet auttaa joissakin isommissa hankinnoissa, lähinnä tulee mieleen yllättäen opiskeluaikana hajalle mennyt pyykinpesukone tai vuokratakuut. Useimmiten olen lainannut ja maksanut takaisin myöhemmin, osasta on keskusteltu ja sovittu yhdessä ettei tarvitse maksaa. Ne on ollut tilanteita, että oli itsellä osa-aikatöissä talous hyvin tiukalla. Nyt olen 29v ja tässä 10v aikana voidaan puhua yhteensä max 4000e summasta, josta osa maksettu takaisin. Harvalla kaveripiirissäkään on ollut mitenkään valmiina mitään perintöä tai asuntoa odottamassa. Joku on saattanut asua vanhempansa ostamassa asunnossa jonkin aikaa, mutta ei ne mitään "omia" kämppiä ole koskaan ollut. Vuokralla asuminen on parikymppisenä hyvin normaalia. Autoa en muista kenenkään tutun saaneen, useimmiten ne on ostettu itse ja on tosi halpoja käytettyjä.

Pitkä sepustus, mutta varmaan riippuu perheestä ja tuttavapiiristä mihin nuori on tottunut. Ajat muuttuvat ja tänä päivänä lapset ja nuoret saa yhä aikaisemmin kalliita laitteita. Joten sikäli varmaan odotukset kasvavat nuorten kasvaessa ja odotetaan sitten vanhemmiltakin yhä enemmän rahallista apua. Omat vanhemmat on aina lapsenakin paasanneet rahanmenosta ja ei sitä jotenkin olis tohtinut edes vaatia mitään. En koe kuitenkaan, että oltais oltu mitenkään köyhä perhe. Tiesin ja tiedän, että ovat valmiita auttamaan, mutta mun mielestä on tärkeä asia oppia pärjäämään omillaan eikä aina turvautua vanhempiin. 

Vierailija
11/33 |
01.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo on kyllä aika yleistä, että nuoren pitäisi saada käyttää "omat rahat" kaikenlaiseen mukavaan tai laittaa säästöön, ja vanhempien pitäisi maksaa ruuat ja muut arkiset asiat.

Vierailija
12/33 |
01.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei olisi rahasta kiinni avustaminen, joten siitä tytär varmaan onkin ärsyyntynyt. Emme ole rikkaita, mutta hyvätuloisia ja esimerkiksi 1000e kuukaudessa olisi ihan toteutettavissa. Se vaan tuntuu ihan naurettavalta, kun tyttäreni voisi olla jo tuossa iässä äiti, joka huolehtisi perheestään yhdessä isän kanssa.

Ap

Vierailija
13/33 |
01.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tilanne olisi eri, jos tietäisin hänen syövän makaronia joka päivä ja välttelevän kaikkia tapahtumia rahanpuutteen vuoksi. Rahaa kuitenkin on, ja mielestäni siitä joutuu välillä luopumaan - semmoista se elämä on.

Ap

Vierailija
14/33 |
01.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tyttäresi on saman ikäinen kun minä, enkä todellakaan kehtaisi edes olettaa vanhemmiltani asuntoa tai autoa joululahjaksi. Itsekin ihan suht varakkaasta perheestä, mutta pennusta asti opetettu että jos haluaa jotain niin sen eteen on tehtävä myös jotain. Jos on ollut heikkoja hetkiä (rahat tiukilla), vanhemmat ovat lainanneet tai antaneet rahaa. Eli tyttärelläsi on asenneongelma, kannattaisi varmaan keskustella hänen kanssaan.

Joillakin menee paremmin joo, mutta te olette te ja muut on muut. No can do.

Vierailija
15/33 |
01.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen tyttäresi ikäinen myös en oo valittanut. Olen aikuinen joka miehensä kanssa hoitaa 2 lasta

Vierailija
16/33 |
01.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itselläni oli 20 v kotoa muuttaessani noin 2000€ rahaa kesätöistä yms. Vanhemmat avustivat oienillä summilla/ruokakasseilla opiskelujen aikana, mutta siinä se.

Nyt 30-vuotiaankaan minulla ei ole 45000€ säästössä ja omilla rahoilla elellään jatkuvasti.

Lapsesi tulee ymmärtää se, että itse maksetaan omat menot eikä omia rahoja säästetä johonkin kivaan ja joku muu maksaa ne tylsät pakolliset menot.

Omassa kaveripiirissäni on kaksi ns. rikkaampaa. Toinen on syntynyt rikkaadeen perheeseen ja toinen sai perintöä isovanhemmiltaan, mutta siinä se. Jokainen maksaa ihan itse omat tylsätkin menonsa.

Tyttösi taitaa nyt leikkiä prinsessaa ilman käsitystä oikeasta elämästä.

Vierailija
17/33 |
02.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lellipentu

Vierailija
18/33 |
02.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ollaan ihan tavallinen perhe ja lapsille on hankittu omat asunnot. Eiköhän se ole aika yleistä nykyään.

Vierailija
19/33 |
02.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sano sille tytölles, että hankkii rikkaan miehen. Vai onko liian ruma sellaiseen? Teillekin parempi jos lypsää jonkun ulkopuolisen rahoja!

Jos teillä olisi varaa ostaa hänelle se aunto niin todella itsekästä jos että ole hankkineet. Vai odotatteko tuota mies-korttia?

Vierailija
20/33 |
02.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juupajuu basic shit

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan viisi yhdeksän