Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Nuoret ja raha

Äippä66
01.01.2016 |

Olen jo pidemmän aikaa meinannut kirjoittaa tänne tästä asiasta, mutta nyt jouluna asia taas nousi isosti esiin - eli nuorten rahatilanne. Minulla on 23-vuotias tytär, jonka rahallinen omaisuus on n. 45000€. Hän valittaa minulle kokoajan, kuinka emme tue häntä ja hän joutuu käyttämään säästöjään ja kuinka muilla on asiat paljon paremmin. Kuulemma monet kaverinsa saivat autoa ja asuntoa joululahjaksi, ja siihen nähden toki hänen varansa olisivat melko minimaaliset, mikäli väite on totta. Haluaisin tietää, onko lapseni todella niin heikossa asemassa kuin mitä tän väittää?

Kommentit (33)

Vierailija
21/33 |
02.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meilläkin lapsi kertoi, ei siis valittanut, että parille opiskelukaverille oli vanhemmat ostaneet asunnot. Totesin siihen, että he ovat osanneet valita vanhempansa paremmin kuin sinä, ei olisi kannattanut syntyä persaukisten perheeseen. Lapsi sanoi kuitenkin olevansa ihan tyytyväinen valintaansa, vaikka vuokralla joutuikin asumaan.

Vierailija
22/33 |
02.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Melkoisen varakkaita vanhempia täytyy olla, jos pystytään lapsille omat asunnot ostamaan noin vain. Siitähän täytyy lapsen maksaa lahjaveroakin ja vanhemmat ilmeisesti nämäkin kustantaa.

Vääristyy sitten tosiaan taloudenhallinta ja rahan arvo nuorella aikuisella, kun ei oikeasti ymmärrä miten ihmiset elää. Vähän kuten joillain poliitikoilla, joilla ei oikeastaan ole mitään käsitystä miten köyhät ihmiset elää.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/33 |
02.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen 26-vuotias ja laitan joka kuukausi tuloistani sivuun 100e. Säästössä muutaman tonni "matkakassaa" ja muuta tarpeellista varten. Asun yksin, maksan itse asumisen, laskut, sekä muut kulut ja muut hankinnat. Äidiltä sain joululahjaksi 50e.

Vierailija
24/33 |
04.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä lapsi on saanut avustuksena asunnon, mutta sillä edellytyksellä että on ollut tavoitteellinen opiskelujen kanssa (oikiksessa ja hakee nyt lisäksi valtiotieteitä lukemaan).

Vierailija
25/33 |
07.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen parikymppinen nuori ja rahaa minulla on n.30tuhatta. Olen laskenut, että opiskelujen aikana tulen kuluttamaan rahoistani 10000+ kaikki tuet tietenkin. Mielestäni 20k€ lähtökohta opiskelujen jälkeen on ihan ok, ei pohjalla, mutta ei suoraa asuntokaupoillekaan.

Vierailija
26/33 |
07.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Avustsminen on ok

Mutta en avustaisi, jos lapsen asenne on tuo

Vierailija
27/33 |
07.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla 0e

Vierailija
28/33 |
07.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hah, olen 24 ja valmistuin juuri maisteriksi, ei kyllä kenelläkään minun opiskelukaverilla ollut vanhempien maksamaa asuntoa, joten varmaan aika pieni ryhmä kuitenkin ne joilla on. Itselläni on tilillä noin 15 000, mutta nekin vain koska sairastuin vakavasti ja mieheni oli tarpeeksi älykäs ottamaan minulle vuosi sitten vakuutuksen. Jos näin ei olisi, säästössä ei olisi todennäköisesti mitään, joten mielestäni lapsellasi on asiat äärettömän kivasti :D

Vierailija
29/33 |
07.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen parikymppinen nuori ja rahaa minulla on n.30tuhatta. Olen laskenut, että opiskelujen aikana tulen kuluttamaan rahoistani 10000+ kaikki tuet tietenkin. Mielestäni 20k€ lähtökohta opiskelujen jälkeen on ihan ok, ei pohjalla, mutta ei suoraa asuntokaupoillekaan.

Kyllä 20.000€ omarahoitusosuudella pitäisi jonkinlainen kämppä saada hieraistua, jos ei nyt aivan Helsingin ydinkeskustasta, niin jostain Keravalta ainakin.

Jos tuon verran saa säästeltyä / pidettyä säästössä, niin kannattaa ehdottomasti jo jonkinlaisen asunnon hankinta ennemmin kuin vuokralla tuhnuttelu.

Vierailija
30/33 |
07.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

M34 kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä 20.000€ omarahoitusosuudella pitäisi jonkinlainen kämppä saada hieraistua, jos ei nyt aivan Helsingin ydinkeskustasta, niin jostain Keravalta ainakin.

Jos tuon verran saa säästeltyä / pidettyä säästössä, niin kannattaa ehdottomasti jo jonkinlaisen asunnon hankinta ennemmin kuin vuokralla tuhnuttelu.

Yritetty on, 50tonttua itellä ja osa-aikainen työ. Ei toivoakaan.. Asunnon hinta 180ke

Vierailija
31/33 |
01.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle tää "legendaarinen" sugardaddy on ollut ainut vaihtoehto opiskelijaelämän rahoittamiseksi. Töitä en ole saanut vaikka kuinka olen hakenut ja tuet kattaa ainoastaan vuokran. Tämän miehen ansiosta saan elintasoani ylemmäs, mutta samalla hän on myös eräänlainen tukihenkilö täällä vieraalla paikkakunnalla kaukana kotoa. Se, mitä olen hänelle velkaa, on mielestäni pientä, enkä ota sitä alistavana kuviona ollenkaan. N21

Vierailija
32/33 |
01.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulle tää "legendaarinen" sugardaddy on ollut ainut vaihtoehto opiskelijaelämän rahoittamiseksi. Töitä en ole saanut vaikka kuinka olen hakenut ja tuet kattaa ainoastaan vuokran. Tämän miehen ansiosta saan elintasoani ylemmäs, mutta samalla hän on myös eräänlainen tukihenkilö täällä vieraalla paikkakunnalla kaukana kotoa. Se, mitä olen hänelle velkaa, on mielestäni pientä, enkä ota sitä alistavana kuviona ollenkaan. N21

poor you...eikö sun vanhemmat voi oikeesti auttaa :(

Vierailija
33/33 |
02.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

siis Suomessa???? Wtf

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi neljä neljä