Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kannattaako minun puuttua asiaan kun kaveri kertoi ystävänsä polttavan pilveä vaikka on raskaana

Vierailija
01.01.2016 |

Niin itse olen myös raskaana ja tämä kaverini nyt kertoi, että hänen tulevan kummilpsen äiti polttaa pilveä ja on siis raskaana. Auttaa kuulemma pahoinvointii ja ehdotti minullekkin.

Kommentit (102)

Vierailija
1/102 |
01.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Et siis itse tunne tätä kaveria? Tupakoinnin vaarallisuus raskausaikana on varmaan kaikkien tiedossa, mutta aikuinen ihminen tekee itse omat päätöksensä. Että eipä tuohon paljon kukaan ulkopuolinen voi puuttua.

Vierailija
2/102 |
01.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

No auttaahan se kaatokännikin raskausajan pahoinvointiin, ja siihenkin puututtaisiin jos raskaana oleva joisi. Minä puuttuisin. Lapsen saamat hermovauriot maksavat lapsen elämän ajan satoja tuhansia euroja veronmaksajien rahoja erilaisina tukitoimina, joten se ei ole äidin itsensä asia vahingoittaako lastaan vai ei.

Ihmiset, jotka eivät kestä elämää selvin päin, hakevat aina syyn käyttää päihteitä. Vaikka heidät eristettäisiin kaikista elämän ongelmista ja vastoinkäymisistä täysihoitoon, he siltikin käyttäisivät jotain, katsos kun silloin kun ei ole vaikeaa, on tylsää, mikä sekin on aivan hyvä syy päihteiden käyttöön heidän mielestään. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/102 |
01.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

No eiköhän se tiedä haitat ihan ilman sun puuttumistakin. Voit tietysti sanoa että paheksut, mutta et sä sitä lopettamaan voi pakottaa.

Vierailija
4/102 |
01.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onhan tuossa jo käyttörikos. Kyllä sen voi ilmoittaa ja siitä seurannee ennakoiva lasu.

5/102 |
01.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika paha juttu, täytyy myöntää. Hankalaa sinun on siihen puuttua, mutta hankalampaa varmaan on olla puuttumatta. Toisaalta, jos on todella niin tyhmä ja vastuuton, että polttaa pilveä raskausaikana, silloin hän varmaan viis veisaa vaikka presidentti neuvoisi lopettamaan.

Vierailija
6/102 |
01.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

pulutossu kirjoitti:

Aika paha juttu, täytyy myöntää. Hankalaa sinun on siihen puuttua, mutta hankalampaa varmaan on olla puuttumatta. Toisaalta, jos on todella niin tyhmä ja vastuuton, että polttaa pilveä raskausaikana, silloin hän varmaan viis veisaa vaikka presidentti neuvoisi lopettamaan.

Ei varmaan lopeta, mutta neuvolan ja lastensuojelun on hyvä tietää, että  tässä on äiti joka ei välitä lapsen terveydestä, joka on vastuuton ja jolla ei ole välttämättä edes valmiuksia huolehtia lapsesta. Tarkempi raskausajan seuranta ja mahdollisuus puuttua heti, jos ja kun lapsessa näkyy laiminlyönnin merkkejä, ovat tärkeitä sen lapsen elämän ja tulevaisuuden kannalta. 

Näistä asioista pitää puhua julkisesti. Se on tää pieni ihminen joka maksaa äitinsä toilailuista rankan hinnan. Äiti, joka millään lailla tietoisesti vaarantaa lapsen kehityksen, on huono äiti. Näin se vaan on. 

Vierailija
7/102 |
01.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taitaa taas olla yksi satutäti vauhdissa.

Vierailija
8/102 |
01.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ilmoittaisi mihinkään.

Vierailija
9/102 |
01.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Puhu neuvolassa.

Vierailija
10/102 |
01.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eipä tuosta ole niin yhtään mitään vahinkoa. Mitä te oikein hourailette?

Vierailija
11/102 |
01.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos haluat saattaa tuon äidin vaikeuksiin niin puutu vaan. Miten ajattelit puuttua? Puhua hänelle, ilmoittaa poliisille tai lasuille?

Kyseinen henkilö varmaan on tehnyt omat tutkimukset ja päätökset asiasta. Jos kerran polttaa pahoinvoinnin vuoksi, niin ei ole varsinaisesti pelkkää viihdekäyttöä, jolloin asiaa on todennäköisesti pohdittu tarkkaan.

Itse olen lukenut tutkimuksia joissa todettu ettei kannabiksella ole haittavaikutuksia sikiöön. Jos polttaa röökin seassa niin se rööki sitten jo harmia tekeekin (tutkitusti).

En kuitenkaan usko että voit mitenkään kyseisen äidin valintoihin vaikuttaa tai hänen tilannettaan muuttaa parempaan suuntaan. Voit ainoastaan aiheuttaa hänelle vaikeuksia.

Jos on muuten kunnollinen ihminen, eikä mikään takuuvarma tulevaisuuden lasu-asiakas niin antaisin asian olla.

Vierailija
12/102 |
01.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos ilmoittaa lastensuojeluun niin aina ovat sitten perheen kimpussa. Oli syytä tai ei enää.

Jos ilmoittaa poliisille niin tulee merkintä huumeista ja sekö lasta sitten auttaa? Jos äiti ei vaikka pääse töihin sen vuoksi?

Eli anna olla. Ei kuulu sinulle.

Vierailija
13/102 |
01.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No auttaahan se kaatokännikin raskausajan pahoinvointiin, ja siihenkin puututtaisiin jos raskaana oleva joisi. Minä puuttuisin. Lapsen saamat hermovauriot maksavat lapsen elämän ajan satoja tuhansia euroja veronmaksajien rahoja erilaisina tukitoimina, joten se ei ole äidin itsensä asia vahingoittaako lastaan vai ei. 

Kaatokänni on sikiölle huomattavasti vaarallisempaa kuin satunnainen kannabiksen polttelu.

Vierailija
14/102 |
01.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äitiyspoleilla on yleensä myös HAL-poliklinikka, jossa keskitytään raskausaikana käyttäviin äiteihin. Sinuna soittaa kilauttaisin teidän lähimmälle ja kysyisin, mikä heistä olisi viisain toimintatapa.

Itse työn kautta tunnen äitejä, jotka ovat käyttäneet koviakin huumeita raskausaikanaan. Mutta myös näitä polttelijoita, jotka eivät ole raskausaikana pystyneet lopettamaan. Kannabis on rasvaliukoinen ja se kertyy myös sikiön elimistöön. Lisäksi se vaikuttaa istukan toimintaan. Huoli polttelusta on minusta todellinen ja aina voi myös tehdä ennakoivan lastensuojeluilmoituksen. Silloin lastensuojelu on yhteydessä odottavaan äitiin ja yhdessä miettivät, miten turvataan syntymässä olevan masuaika ja syntymän jälkeiset hetket. Ennakoiva ls-ilmo ei tarkoita, et vauva vietäis heti äidiltään vaan nimenomaan sitä, et etsitään mahdollisia tukitoimia.

Vierailija
15/102 |
01.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kaatokänni on sikiölle huomattavasti vaarallisempaa kuin satunnainen kannabiksen polttelu.

Annat varmaan lähteen tälle tiedolle

Vierailija
16/102 |
01.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomessa äiti voi käyttää alkoholia, lääkkeitä, kannabistakin. Se ei ole laitonta, siihen ei voi kukaan puuttua. Suomessa ei ole pakkohoitoa odottaville äideille, edes huumetesteihin ei luonnollisestikaan tarvitse suostua. Et voi tehdä mitään. Eikä asia edes sinulle kuulu. Olen itse raskaana enkä halua käyttää mitään vauvalle vahingollista. Olen kuitenkin jo käsittänyt, etten voi nyt enkä jatkossa millään tavoin kontrolloida muiden elämää.

Vierailija
17/102 |
01.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lisää riskiä ennenaikaiseen synnytykseen. Naapurini tuprutteli savut meille. Vauvani syntyi liian aikaisin ja kuoli. Tämän tapauksen vuoksi vihaan kannabista ja sen käyttäjiä.

Vierailija
18/102 |
01.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei nyt ihan kunnollinen ole jos tekee huumerikoksen. Kylläpä se satunnainen käyttö usein on ihan säännöllistä käyttöä. Ihan itse työnsaantinsa vaikeuttaa.

Vierailija
19/102 |
01.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suomessa äiti voi käyttää alkoholia, lääkkeitä, kannabistakin. Se ei ole laitonta, siihen ei voi kukaan puuttua. Suomessa ei ole pakkohoitoa odottaville äideille, edes huumetesteihin ei luonnollisestikaan tarvitse suostua. Et voi tehdä mitään. Eikä asia edes sinulle kuulu. Olen itse raskaana enkä halua käyttää mitään vauvalle vahingollista. Olen kuitenkin jo käsittänyt, etten voi nyt enkä jatkossa millään tavoin kontrolloida muiden elämää.

k

Kyllä muuten on laitonta käyttää tai edes hallussapitää huumeita.

Vierailija
20/102 |
01.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos on muuten kunnollinen ihminen, eikä mikään takuuvarma tulevaisuuden lasu-asiakas niin antaisin asian olla.

Kunnollinen ihminen on raskausajan vaarantamatta toisen ihmisen terveyttä, eli lapsen terveyttä. Ymmärrätkö ettei tässä ole kyse siitä äidistä vaan lapsesta joka kasvaa äidin sisällä. Jonka on elettävä koko elämänsä niillä eväillä mitä syntymässään saa. Niitä vaurioita, jotka lapsi sikiöaikana saa, ei voida millään enää korjata. Jos on pienikin riski, edes teoreettinen, että jokin asia vaurioittaa lasta, niin tavallinen, tervejärkinen ja psyykkisesti tasapainoinen ihminen ei sitä riskiä ota.

Jos rakkaus ihan mihin tahansa aineeseen on suurempi kuin vastuu omasta lapsesta, niin ei kannata koskaan tulla raskaaksi. Meillä on tässä maassa jo ihan riittävästi huonoja äitejä. Ei tarvita yhtään lisää.