Kannattaako minun puuttua asiaan kun kaveri kertoi ystävänsä polttavan pilveä vaikka on raskaana
Niin itse olen myös raskaana ja tämä kaverini nyt kertoi, että hänen tulevan kummilpsen äiti polttaa pilveä ja on siis raskaana. Auttaa kuulemma pahoinvointii ja ehdotti minullekkin.
Kommentit (102)
Raskauspahoinvointi
http://www.pahoinvointi.fi/raskauspahoinvointi/
http://www.terveyskirjasto.fi/terveyskirjasto/tk.koti?p_artikkeli=dlk00…
Itsehoito
Yleensä oireet eivät haittaa normaalia elämää. Moni kuitenkin joutuu muuttamaan ruokavaliotaan, ja on hyvä jättää kahvi, happamat ja kovin maustetut ruoat pois. Kannattaa syödä usein mutta pieniä aterioita sekä juoda nesteitä, jotka tuntuvat parhaiten pysyvän sisällä. Ärsyttäviä hajuja ja makuja kannattaa välttää. Lääkehoidoista ei yleensä ole apua. Hoidoksi on käytetty B6-vitamiinia (annoksella 10–25 mg × 3), mutta tieteellistä näyttöä sen tehosta ei ole.
Närästykseen «Närästys»3 voi hankalissa tilanteissa käyttää tilapäisesti happolääkkeitä (antasideja tai H2-salpaajia). Pienet välipalat kannattaa muistaa, koska närästys ja pahoinvointi voimistuvat tyhjällä vatsalla. Ummetuksen «Ummetus»4 hoidossa kuitupitoinen ruokavalio on tärkeä. Lisäksi voidaan käyttää ummetuslääkkeitä (ns. bulk-laksatiiveja tai esimerkiksi laktuloosia tai magnesiamaitoa).
Oksentelu tai voimakkaampikaan pahoinvointi ei vaaranna raskauden ennustetta eikä vaurioita sikiötä. Hyperemeesi ei altista naista myöhemmille ruoansulatuskanavan sairauksille.
Milloin lääkäriin
Joskus tarvitaan sairaalahoitoa. Jos oksentelu on pitkittynyt eivätkä nesteetkään pysy sisällä, kannattaa tilanne rauhoittaa laskimonsisäisellä nestehoidolla, joka vähentää oksentelua. Pahoinvointia voivat hillitä eräät antihistamiinit sekä metoklopramidi. Näiden lääkkeiden tehosta ei kuteinkaan ole kunnon tieteellistä näyttöä, mutta niitä pidetään turvallisena raskauden aikana. Närästykseen voidaan käyttää H2-salpaajia tai protonipumpun estäjiä, mutta ne eivät hillitse oksentelua.
Ehkäisy
Sopiva ärsyttämätön ruokavalio ja pienet mutta tiheästi nautitut ruokamäärät pitävät ainakin lievemmät vatsaoireet ja närästyksen hallinnassa. Riittävä liikunta ja kuitupitoinen ruokavalio ovat suositeltavia ummetuksen ehkäisyssä. Riittävä lepo, ärsyttävien hajujen, makujen ja tilanteiden välttäminen ja pienten välipalojen nauttiminen ehkäisevät jonkin verran pahoinvointia.
Vierailija kirjoitti:
Kannabiksen käyttäjät käyttävät valtavasti aikaa sen todistelemiseen, ettei kannabis ole päihde johon jää koukkuun. Jolla ylipäänsä olisi mitään negatiivisia vaikutuksia.
Ja kannabiksen vastustajat käyttävät valtavasti aikaansa sen todistelemiseen, että kannabis olisi kovinkin haitallista. Silti yksikään ei edes keksi maailmasta vähähaittaisempaa päihdettä, eikä monipuolisempaa lääke- ja energiakasvia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kannabiksen käyttäjät käyttävät valtavasti aikaa sen todistelemiseen, ettei kannabis ole päihde johon jää koukkuun. Jolla ylipäänsä olisi mitään negatiivisia vaikutuksia.
Ja kannabiksen vastustajat käyttävät valtavasti aikaansa sen todistelemiseen, että kannabis olisi kovinkin haitallista. Silti yksikään ei edes keksi maailmasta vähähaittaisempaa päihdettä, eikä monipuolisempaa lääke- ja energiakasvia.
Ihan sama miten asia on, miksi sitä päihdettä pitää käyttää raskausaikana? Miksi tupakkaa pitää polttaa raskausaikana? Miksi pitää juoda alkoholia? Tuskin se vauvalle mitään hyvää tekee...
Porvoossako tälläistä harrastetaan? ;D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihan sama miten asia on, miksi sitä päihdettä pitää käyttää raskausaikana? Miksi tupakkaa pitää polttaa raskausaikana? Miksi pitää juoda alkoholia? Tuskin se vauvalle mitään hyvää tekee...
OMG! Sillä kannalla ei ole mitään vaikutusta sikiöön.
Vierailija kirjoitti:
Ei päihteitä kuulukaan käyttää raskausaikana, mutta jos asia olisi niin, että jotain pitäisi pakosta käyttää, niin kannabis olisi lapselle ja äidille ainakin se vähähaittaisin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin, kannabiksen käyttöä ei ole havaittu haitalliseksi, tupakka ja alkoholi molemmat on.
Tietämättömyys on hyvin heikko argumentti.
Jotenkin surullista ja ärsyttävää nämä kommentit joissa kehotetaan että antaa olla yms. Itse puhuisin neuvolassa tosta, ihan sen sikiön takia. Jossain vaiheessa vaihtaa kovimpiin aineisiin kumminkin... En muutenkaan ymmärrä huume äitejä, ne kuvottavat! Hmm.. Kun käyttää mömmöjä raskaus aikana niin myös vauvalla on sittemmin vieroitusoireita kun syntyy..
Vierailija kirjoitti:
Jossain vaiheessa vaihtaa kovimpiin aineisiin kumminkin...
Suurin osa kannabiksen käyttäjistä ei koskaan kokeile muitakin laittomia päihteitä. Ja kokeilijoistakin vain pieni osa kehittää niihin riippuvuuden. Suomessa luku on tietysti suurempi kuin vaikkapa Hollannissa, missä kannabis on selkeästi erotettu kovista huumeista.
Ei ole mitään muuta kuin vastenmielistä puolustella millään tavalla kannabiksen tai minkään muunkaan aineen käyttöä raskauden aikana. Järkyttävää ajatella, että vauvakin joutuu altistumaan myrkyille, jotka eivät millään muotoa ole sille ainakaan hyväksi. Oksettavaa. Itsekkyys ja minäkeskeisyys puhuu. Sen sijaan, että tärkein arvo olisi se lapsi ja sen terveys, tärkein arvo on oma hedonismi ja nautinto. Ja muka raskauspahoinvointi, hah hah. Missä on empatiakyky? Missä on aikuisen ihmisen kyky huolehtia lapsesta ja ajatella sen parasta? Jopa ihan kärsiä raskauspahoinvoinnistakin kunhan lapsella on kaikki varmasti hyvin ja hän saa mahdollisimman hyvät eväät elämään kohdusta lähtien.
Ihan sama, millä todennäköisyydellä jotain haittoja lapselle tulee, kun pointti on se, että on vain vastenmielistä ottaa edes riskiä. Se on sitten hienoa lapsen yrittää selvitä ADHD:n, keskittymis- ja oppimisvaikeuksien, autismin ja ties minkä kanssa elämässään. Siinä saa äitikin koko elämänsä ajan arvuutella, että mikäköhän johtui mistäkin. Toivon saatanan suuria omantunnon tuskia moisille vanhemmille. Sekin on vähäistä siihen verrattuna, minkälaisen itsekkyyden uhriksi pieni, puolustuskyvytön vauva joutuu.
Ellei sitä pientä aikaa elämästä, vain 9kk, pysty olemaan raittiina, niin jättäisi lapset hankkimatta. Silloin saa eniten keskittyä omaan nautintoon eikä tarvitse ikinä kokea pientä pahoinvointia tai jopa niitä suurempia ikäviä tunteita ja olotiloja, joita vanhemmuuteen joskus liittyy. Jos hajoaa jo raskaudenaikaiseen pahoinvointiin, niin onnea vain jatkoon (toki vakavat raskauspahoinvointitapaukset ovat asia erikseen ja silloin voikin joutua jopa sairaalahoitoon). Ei tule olemaan helppoa ja surettaa lapsen puolesta.
Vierailija kirjoitti:
Ei ole mitään muuta kuin vastenmielistä puolustella millään tavalla kannabiksen tai minkään muunkaan aineen käyttöä raskauden aikana.
Onkos joku sellaista käytöstä puolustellut?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ole mitään muuta kuin vastenmielistä puolustella millään tavalla kannabiksen tai minkään muunkaan aineen käyttöä raskauden aikana.
Minä olen puolustellut. Kannabiksesta ei ole mitään haittaa sikiölle. Jos kanna on sinusta kivaa, niin anna mennä vaan, vaikka oletkin raskaana.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On. Lue ketjun kaikki kirjoitukset, niin puolustelua ja vähättelyä löytyy. Että on pienempi haitta kuin se ja tuo jne.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä olen puolustellut. Kannabiksesta ei ole mitään haittaa sikiölle. Jos kanna on sinusta kivaa, niin anna mennä vaan, vaikka oletkin raskaana.
Suurin haitta lapselle tosiaan aiheutuu tuosta asenteesta, josta sinunkin kommenttisi kertoo. Että anna mennä, kunhan vaan joku asia on Sinusta kivaa. Minä minä minä ja Minun nautintoni.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On. Lue ketjun kaikki kirjoitukset, niin puolustelua ja vähättelyä löytyy. Että on pienempi haitta kuin se ja tuo jne.
Eihän siinä mitään puolustelua ole, jos eri aineiden välisiä faktoja aihealueen suhteen käsitellään. Jonkun aineen aiheuttama haitta on aina erilainen kuin jonkun toisen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suurin haitta lapselle tosiaan aiheutuu tuosta asenteesta, josta sinunkin kommenttisi kertoo. Että anna mennä, kunhan vaan joku asia on Sinusta kivaa. Minä minä minä ja Minun nautintoni.
Todennäköisesti tuo "puolustelija" on kuitenkin taas perityypillinen kannabiksen vastustaja, joka leikkii olevansa kannabiksen puolestapuhuja, ja tarkoituksena on tietoinen mustamaalaus ja valehtelu. Ihan normaalia käytöstä kannabiksen vastustajien taholta. Nähty monta kertaa vuosien aikana.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eihän siinä mitään puolustelua ole, jos eri aineiden välisiä faktoja aihealueen suhteen käsitellään. Jonkun aineen aiheuttama haitta on aina erilainen kuin jonkun toisen.
Kyllä minullakin on faktat hallussa ja turhaan latelet itsestäänselvyyksiä. Aikuinen ihminen voi itselleen tehdä mitä vain, mutta asia on heti eri, jos lapsi joutuu altistumaan sille samalle. Minusta tärkeintä on ajatella asiaa puhtaasti lapsen näkökulmasta kuin että brassaillaan huumetietoudella ja niiden ominaisuuksien vertailuilla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Todennäköisesti tuo "puolustelija" on kuitenkin taas perityypillinen kannabiksen vastustaja, joka leikkii olevansa kannabiksen puolestapuhuja, ja tarkoituksena on tietoinen mustamaalaus ja valehtelu. Ihan normaalia käytöstä kannabiksen vastustajien taholta. Nähty monta kertaa vuosien aikana.
En ole kannabiksen vastustaja. Tosiasiat puhuvat kannabiksen puolesta. Kannabis ei aiheuta oikeastaan mitään haittoja, ja sillä on paljon hyviä puolia. Jollei kannabiksella ole mitään haittoja sikiölle, niin miksi ihmeessä se pitäisi raskaana olevilta naisilta kieltää?
Vierailija kirjoitti:
En ole kannabiksen vastustaja.
Tottakai sinä olet.
Joko pian löytyy jotain listaa siitä, millä tavoin raskaudenaikaista pahoinvointia voisi lievittää ilman lääkkeitä? Keinoja kun kerrottiin olevan tuhansia.