Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Syy miksi sosiaalisesti älykkäät ovat usein hiljaisia

Vierailija
01.01.2016 |

Tarkkaavainen ihminen huomaa toisista helposti jos heitä ei kiinnosta kuunnella tämän puhetta. Jos huomaat, että toinen kuuntelee sinua vain kohteliaisuudesta, miksi vaivautua kertomaan jotain pitkää tarinaa ja haaskata näin kaikkien aikaa? Ja useinhan on niin että ihmisiä ei kiinnosta kuin omat jutut, joten fiksu ihminen muuttuu väkisinkin vetäytyväksi persoonaksi. Hyvien tuttujen seurassa voi sitten olla sosiaalinen, koska silloin tietää että heitä kiinnostaa kuunnella - ei heistä olisi tullut ystäviä jos eivät olisi oikeasti kiinnostuneita.

Hyvin usein saa seurata sivusta kun ihmiset pälättävät keskenään ja molemmista/kaikista osapuolista huomaa, että heidän tekisi mieli haukotella. Kuitenkin he jatkavat pälättämistä tajuamatta tilanteen todellisuudesta mitään.

Kommentit (51)

Vierailija
1/51 |
01.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

pälättäminen on hauskaa

Vierailija
2/51 |
01.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

:D totta kyllä!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/51 |
01.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täs on kyllä jotain totuutta. Olen itse se porukan hiljainen tyyppi ja oon huomannut että ei kukaan koskaan kysykkään mun mielipidettä/ajatuksia tms. Kaikkk muut vaan pälättää kilpaa omia turhamaisia juttujaan. Yleensä kuitenkin kuuntelen, edes viihteen vuoksi: D mut en oo hiljainen ujouden tai itsesäälin takia, kaikki ihan tuttuja kavereita...perheen parissa ja muutamien ystävien kanssa oon paljon puheliaampi ja muutenkin eloisampi.

Vierailija
4/51 |
01.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joopa joo. Sosiaaliseksi itsensä kuvittelevan ihmisen selittelyä.

Annapa kun kerron sulle yhden ihmisten välisen kanssakäymisen jujun. Keskustelu on vain osin informaation vaihtoa. Toistan: keskustelu on vain osin informaation vaihtoa.

Se on myös kontaktin ottoa ja ylläpitämistä eli sitä, miten puhutaan, miten ilmehditään, mitä sanoja käytetään jne.

Kun juttelen jonkun kanssa, en edes oleta saavani häneltä tai antavani hänelle jotain viisauden kultajyväsiä, jotka hän ahneesti säilöö muistiinsa loppuiäkseen. Ilmaisen jutustelulla olevani hänestä kiinnostunut ja haluavani olla hänelle ystävällinen ja hyvissä väleissä. Hiljaa tuppisuuna istuskeleva sen sijaan viestii, että hän ei pidä toisesta (hauskaa kylläkin sinä ap itse myönnät juuri tuon, kun kerrot, että on turha sanoa mitään, kun toinen ei ole kiinnostunut eikä toinen kiinnosta sinua).

Vierailija
5/51 |
01.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun oikein miettii niin noinhan se just on! Ihan totta ainakin mun kohdalla!

Vierailija
6/51 |
01.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hiljaa tuppisuuna istuskeleva sen sijaan viestii, että hän ei että hän ei pidä toisesta.

Ei pidä paikkaansa. Itse olen ujo ja siksi tuppisuu, en vaan saa sanotuksi mitä ajattelen. Olen kyllä huomannut, että suuri osa ihmisistä ajattelee kuten sinä, koska suhtautuminen on välillä hyvin vihamielistä. 

Vierailija
7/51 |
01.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sosiaalisesti lahjakas ei ole yleensä se, joka pälättää eniten, eikä se tuppisuukaan. Sosiaalisesti lahjakas on se, joka antaa hiljaiselle mahdollisuuden kertoa omat kuulumisensa, kääntää keskustelun vaarattomaan aiheeseen jos joku meinaa tahattomasti järjestää konfliktin, se joka huomaa toisten pitkästymisen ja pystyy myös tekemään sille jotain.

Lahjakkuuden ohella tuo vaatii toki motivaatiota, eikä kukaan jaksa aina nähdä vaivaa saadakseen toisille kivan keskustelun. Mutta pelkästään se, että huomaa toisten viat sosiaalisessa kanssakäymisessä ei ole lahjakkuutta sen enempää kuin että taidekriitikko olisi lahjakas huomatessaan mitä maalarin olisi pitänyt tehdä toisin.

Vierailija
8/51 |
01.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Samoilla linjoilla nelosen kanssa. Ap, sinä siis haluat sanoa, että olet hiljaa siksi, ettei se toinen ei sinun mielestäsi ole sun jutuista kiinnostunut etkä säkään sen jutuista. Eli että et pidä siitä ihmisestä.

Enpä jatkossa enää halua olla missään tekemisissä hiljaisten ja syrjään vetäytyvien ihmisten kanssa, koska he eivät pidä minusta, niinkö?

Ok, tämä asia selvä.

Vierailija
9/51 |
01.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sosiaalisesti lahjakas ei ole yleensä se, joka pälättää eniten, eikä se tuppisuukaan. Sosiaalisesti lahjakas on se, joka antaa hiljaiselle mahdollisuuden kertoa omat kuulumisensa, kääntää keskustelun vaarattomaan aiheeseen jos joku meinaa tahattomasti järjestää konfliktin, se joka huomaa toisten pitkästymisen ja pystyy myös tekemään sille jotain.

Lahjakkuuden ohella tuo vaatii toki motivaatiota, eikä kukaan jaksa aina nähdä vaivaa saadakseen toisille kivan keskustelun. Mutta pelkästään se, että huomaa toisten viat sosiaalisessa kanssakäymisessä ei ole lahjakkuutta sen enempää kuin että taidekriitikko olisi lahjakas huomatessaan mitä maalarin olisi pitänyt tehdä toisin.

Juuri näin.

4

Vierailija
10/51 |
01.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hiljaa tuppisuuna istuskeleva sen sijaan viestii, että hän ei että hän ei pidä toisesta.

Ei pidä paikkaansa. Itse olen ujo ja siksi tuppisuu, en vaan saa sanotuksi mitä ajattelen. Olen kyllä huomannut, että suuri osa ihmisistä ajattelee kuten sinä, koska suhtautuminen on välillä hyvin vihamielistä. 

Ap sanoo noin, en minä. Minä en kuvittele, että hiljainen ihminen ajattelisi, ettei minulle kannata puhua ja on hiljaa sen takia. Ap kuvittelee.

4

Vierailija
11/51 |
01.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Samoilla linjoilla nelosen kanssa. Ap, sinä siis haluat sanoa, että olet hiljaa siksi, ettei se toinen ei sinun mielestäsi ole sun jutuista kiinnostunut etkä säkään sen jutuista. Eli että et pidä siitä ihmisestä.

Enpä jatkossa enää halua olla missään tekemisissä hiljaisten ja syrjään vetäytyvien ihmisten kanssa, koska he eivät pidä minusta, niinkö?

Ok, tämä asia selvä.

Hehe, näinpä tuo ap tuossa väittää...

4

Vierailija
12/51 |
01.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Haukottelu ei btw aina metkitse pitkästymistä, se on vain aivojen tapa korjata vähentynyttä hapen saantia. Jos vaikka keskustelukaverisi pidättää hengitystä kuunnellessaan juttujasi. :D ei mulla muuta.

Vierailija
13/51 |
01.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ok, tämä asia selvä.

4

Se että ihminen on hiljainen/rauhallinen/vetäytyvä ei tarkoita, että hän ei ottaisi mitään kontaktia ihmisiin. Sitä paitsi moni hiljainen ihminen puhuisimielellää, jos tälle annettaisiin mahdollisuus siihen ja oltaisiin oikeasti kiinnostuneita tästä.

Vierailija
14/51 |
01.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap höpäjää hirveää shaibaa. Tai toisaalta kertoo juuri sen, mitä introvertit ajattelee muista: niille ei kannata puhua, koska ne on torveloita eikä niitä kiinnosta pätkääkään mitä mä sanon eikä niillä ole mitään sanottavaa, joka kiinnostais mua oikeesti.

Ei ihme, että introvertteja ihmisiä karsastetaan.

Vierailija
15/51 |
01.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joopa joo. Sosiaaliseksi itsensä kuvittelevan ihmisen selittelyä.

Annapa kun kerron sulle yhden ihmisten välisen kanssakäymisen jujun. Keskustelu on vain osin informaation vaihtoa. Toistan: keskustelu on vain osin informaation vaihtoa.

Se on myös kontaktin ottoa ja ylläpitämistä eli sitä, miten puhutaan, miten ilmehditään, mitä sanoja käytetään jne.

Kun juttelen jonkun kanssa, en edes oleta saavani häneltä tai antavani hänelle jotain viisauden kultajyväsiä, jotka hän ahneesti säilöö muistiinsa loppuiäkseen. Ilmaisen jutustelulla olevani hänestä kiinnostunut ja haluavani olla hänelle ystävällinen ja hyvissä väleissä. Hiljaa tuppisuuna istuskeleva sen sijaan viestii, että hän ei pidä toisesta (hauskaa kylläkin sinä ap itse myönnät juuri tuon, kun kerrot, että on turha sanoa mitään, kun toinen ei ole kiinnostunut eikä toinen kiinnosta sinua).

Hiljaa tuppisuuna istuskeleva sen sijaan viestii, että hänellä ei toiselle mitään sanottavaa. Minä en mielelläni puhu vain sen puhumisen vuoksi, se on niin väkinäistä touhua että se ihan v*tuttaa. Puhun silloin kun minulla on asiaa, muuten olen mieluummin hiljaa. Ystävieni kanssa puhun enemmän, kun meillä on yhteisiä kiinnostuksen kohteita.

Vierailija
16/51 |
01.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tähän vielä lisään, että jos ujo on vielä kaunis, on vihamielisyys ja negatiivinen suhtautuminen häneen aika varmaa.

Vierailija
17/51 |
01.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ok, tämä asia selvä.

4

Se että ihminen on hiljainen/rauhallinen/vetäytyvä ei tarkoita, että hän ei ottaisi mitään kontaktia ihmisiin. Sitä paitsi moni hiljainen ihminen puhuisimielellää, jos tälle annettaisiin mahdollisuus siihen ja oltaisiin oikeasti kiinnostuneita tästä.

En ole väittänyt, etteikö hiljainen ihminen ottaisi kontaktia. Ap kumminkin väitti, että ihmiset on hiljaisia, koska kokevat, ettei toisia kiinnosta se, mitä heillä olisi sanottavaa ja siksi, että toisten jutut ei kiinnosta heitä, "mitä sitä toisen aikaa tuhlaamaan puhumalla".

Pelkkä hiljainen läsnäolo ei ole kommunikaatiota tai kontaktin ottoa.

Miten sut pitää huomioida, että koet että sulle annetaan mahdollisuus puhua? Luuletko, että muut huomioidaan jotenkin erityisesti? Miten sinusta pitää olla kiinnostunut, että avaat suusi? Miksi oletat, että muiden pitää osata olla jo etukäteen sinusta kiinnostuneita, vaikka olet vasta siinä oleillut tuppisuuna? Minä jotenkin ajattelen niin päin, että kiinnostuksen herättäminen on ihmisen omalla vastuulla ja kiinni siitä, miten hän käytäytyy ja miten kommunikoi...

4

Vierailija
18/51 |
01.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tähänkin keskusteluun kaivattaisiin sosiaalisesti älykkäitä osallistujia. Ymmärrän kyllä, miksi he usein jättävät nämäkin keskustelut väliin. Puhukoon ne, joilla on suurin tarve sanoa oma asiansa.

Vierailija
19/51 |
01.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Puhuminen on yhteisyyden ja kontaktin luomista, ei pelkästään tietojen vaihtoa. Tästä samaa mieltä tuon yhden alkupään kommentoijan kanssa.

Minusta hiljainen ja syrjäänvetäytyvä ihminen on sellainen melkein missä tilanteessa tahansa, ja syynä ei ole mikään erityinen sosiaalinen älykkyys vaan pikemminkin kömpelyys. Normaalit ihmiset sen sijaan ovat joissain tilanteissa hiljaisia ja toisissa aktiivisia. Päälle puhuvat pölöttäjät höpisevät kaikkialla liikaa, tajuamatta tilanteen nyansseja.

Toisin sanoen ääripäät ovat sosiaalisilta taidoiltaan heikkoja. Se, että vieraassa porukassa on hiljainen, jos itsellä ei ole keskustelun silloiseen aiheeseen annettavaa - se on normaalia ja sosiaalisesti älykästä. Ei se, että on etupäässä aina ja kaikkialla hiljainen tarkkailija.

Vierailija
20/51 |
01.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tähän vielä lisään, että jos ujo on vielä kaunis, on vihamielisyys ja negatiivinen suhtautuminen häneen aika varmaa.

On olemassa ihmisryhmä, jotka ovat niin ujoja, epävarmoja ja estoisia, etteivät tajua omaa kauneuttaan. Heille voi käydäkin niin, että he antavat itsestään tietämättään kopean vaikutelman.

Mutta ihminen, joka ajattelee "mua vihataan koska olen niin ujo ja kaunis" on kyllä ymmärtänyt ainakin yhden edellä mainituista laatusanoista väärin.