Paljonko sait rahaa säästöön vuoden 2015 aikana? Pääsitkö tavoitteeseesi?
Minulla tavoite 10 000 €, josta puuttuu vielä 400 €. Sen saan vielä vakuutusyhtiöltä korvauksena hammaslääkärikäynneistä (tapaturma).
Olen aika tyytyväinen. Nyt pitäisi etsiä sijoituskohde.
Kommentit (48)
Vierailija kirjoitti:
En saanut yhtään säästöön, koska olen pitkäaikaistyötön, mutta onneksi vanhempien kuoltua saan satojentuhansien perinnön, joka turvaa, että en elä vanhuuttani köyhyydessä. En silti nytkään elä köyhyydessä, vaan pystyn yhden matkankin tekemään vuodessa, kiitos vanhempien rahoituksen. Mutta töissä olisin mieluiten, tosin 40 vuotias on paskavaltio Suomessa jo liiaan vanha työhön, toisin kuin Ruotsissa, jossa 55 vuoden ikäkään ei otsikoiden mukaan ole mikään este. Suomessa päättäjät on katselleet vähän liikaa nuoruutta ihannoivia jenkkisarjoja, ja tämän myötä on syntynyt käsitys nuoruudesta ihanteena.
Minkäikäisiä vanhempasi ovat? Yhä useampi suomalainen elää yli 95 vuotiaaksi. Perintövero on Suomessa kova. Moni perii vanhempiensa asunnon ja kuvittelee muuttuvansa miljonääriksi. Perintövero haukkaa ison siivun. Esim kiinteistön jäädessä perinnöksi, se pitää usein myydä, jotta saa perintöveron maksettua. Hyväkin asunto voi olla vaikea saada kaupaksi näinä aikoina. Välittäjä nappaa ison osan.
Vierailija kirjoitti:
En yhtään. Vuoden 2015 bruttotulot alle 15 000e.
Unohtui. Mitään säästötavoitetta ei ollut. Tavoite oli pystyä maksamaan asuntolaina lyhennys ja korko (900e) ajallaan. Se tavoite toteutui 100%:sti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Enpä ole laskenut, jäikö jotain säästöön vai ei. Olin melkein koko vuoden työmarkkinatuella, eli käytännössä elin miehen tuloilla. Ei sitä paljon kehtaa tuollaisista tuloista yrittää omiin sijoituksiin siirrellä, kun ei pysty edes omia menojaan maksamaan. PS-tilille laitoin 5000€, mutta se oli käytännössä siirtoa muista sijoituksista. Ostimme lisäksi veneen ja oman puolikkaan maksamiseksi jouduin myymään osakkeita. Osingoilla lyhensin asuntolainaa, se on lyhentynyt vuoden aikana 13000€ , sen kai voi laskea säästöksi.
Tänä vuonna olen puoli vuotta töissä pienellä palkalla, mutta näyttää tämäkin ylimääräinen tulo menevän ulkomaanreissuun ja opintolainan lyhennykseen. Säästöt eivät kartu, mutta tase vahvistuu.
Jatkan vielä, että lapselle säästettiin se, minkä verottomasti pystyy lahjoittamaan, eli 222€/kk. Tuolla on minulle ehkä suurempi merkitys kuin omilla säästöillä. Talouskasvatus kuuluu toki myös kuvioon ja olen luottavainen sen suhteen, että lapsi käyttää säästöt fiksusti. Hänellä on nyt on karvan yli 50000€ sijoituksissa ja ikää 15 vuotta.
Korkoa korolle on pitkällä aikavälillä niin iso juttu, että lapsille kannattaa säästää vaikka omista menoista tinkimällä!
Kun lapsella on sijoituksia, jotka tuottaa, vaikuttavat ne jatkossa hänen opintotukeen ja asumislisään. Jos akateemisen loppututkinnon suorittaa, niin 52 kuukaudelta menetetty opintotuki ja asumistuki tekevät ison potin, joka voi jäädä saamatta. Hieno ajatus, mutta saattaa joutua opiskelemaan "omakustanteisesti"
Vierailija kirjoitti:
Kun lapsella on sijoituksia, jotka tuottaa, vaikuttavat ne jatkossa hänen opintotukeen ja asumislisään. Jos akateemisen loppututkinnon suorittaa, niin 52 kuukaudelta menetetty opintotuki ja asumistuki tekevät ison potin, joka voi jäädä saamatta. Hieno ajatus, mutta saattaa joutua opiskelemaan "omakustanteisesti"
No onko mitään takeita, että tulevaisuudessa mitään opintotukia on edes olemassa? Toisekseen osinkotulot on reilusti alle 2000€ vuodessa, ei nuo mitenkään aiheuta tulorajojen paukkumista. Mutta voivat pelastaa kesän yli, jos ei löydy kesätöitä.
Tämä ylläoleva kommentti kyllä hyvin kuvastaa suomalaista mielenmaisemaa. "Älkää vain säästäkö ja sijoittako, se saattaa johtaa siihen, ettette saa maksimaalista määrää sosiaalitukia!"
Jäi aika mehevät säästöt saadun perinnön ansiosta. Pelkästään myydystä kämpästä jäi minulle 82000eur, lisäksi vielä muuta rahaa. Yhteensä säästötilille ropsahti viime vuonna noin 120000 euroa.
En yhtään. Vuoden 2015 bruttotulot alle 15 000e.