Miten sanoa kauniisti 11-vuotiaalle, että hän syö liikaa?
11-vuotiaalla tyttärelläni ei tunnu mitenkään tulevan kylläisyyden tunnetta. Äsken juuri vetäisi kolme tortillaa ja heti perään valitteli nälkää ja alkoi syömään sipsejä ja karkkia. Hän on koko ajan napostelemassa jotain. Olen yrittänyt pitää kiinni säännöllisistä ruokailuajoista, mutta kun mieheni ei noudata niitä mitenkään vaan antaa lapsen syödä väleissä vaikka mitä. Lapsi on selvästi kerännyt massaa, eikä vaatteet tahdo mahtua päälle. Etenkin vatsa on valtava :-( Mieheni on ylipainoinen ja tyttärellä selvästi siihen suuntaan taipumusta.
Olen todella huolissani tilanteesta. Mieheni viis veisaa muutenkaan minun kasvatusperiaatteista, joten tämä ruoka-asiakin on hänen mielestään vain minun korvien välissä. Mies tuo kaupasta lähinnä makkaraa ja leipää.
Auttakaa ja antakaa vinkkejä kiperään tilanteeseen!
Kommentit (74)
Tänään niitä nyt sattuu olemaan uuden vuoden ja vieraiden vuoksi.
Minusta on tärkeämpää puhua tuosta asiasta miehen kanssa kuin sanoa lapselle vielä mitään. Vanhempina teidän tehtävä on tarjota sellaista ruokaa, joka on ravitsemuksellisesti sopivaa eikä sairastuta lasta. Se on hirveän hankalaa, jos toisen mielestä ruokajutut ovat "ihan sama", joten vakavan keskustelun paikka!
Muistan, kun itse olin lapsena aika herkkuperse ja myös isän puolelta massan keräykseen hyvin taipuvainen, niin äitini vaan tokaisi että kato nyt mitä suuhus pistät, sä lihot! En tiedä onko toi oikea tapa mutta ainakin otin asian tosissaan.
Vaikea sanoa tuohon isän osallistumattomuuteen mitään, mutta se 11-vuotias lapsi saa kuitenkin ne epäterveelliset herkut koska aikuinen ostaa tai hän ostaa ne omilla (aikuisten antamilla) rahoilla. Syökö lapsi muuten monipuolisesti, tykkääkö vihanneksista, täysjyvästä yms. ja liikkuuko hän? Ostaako isä kaappiin herkkuja?
Kyllä ne kilot tulee lähtee vielä. Viimeistään yläasteella.
miten paljon tyttö harrastaa liikuntaa? Meillä 8 vuotias tyttö, joka syö myös aika paljon, mutta herkkuja rajoitetaan. Ei ole ylipainoinen ja harrastaa aika paljon liikuntaa. Ilmeisesti menee siis tarpeeseen. Voisiko liikunnan lisääminen auttaa teillä?
Et voi sanoa nälkäiselle 11-vuotiaalle, että hän syö liikaa. Voit laittaa alkusalaatin tai keiton keventämään ruokaa ja poistaa sipsit yms. ruokavaliosta. Voit tehdä 2 tortillaa/ pää ja salaattilisuke. Katso, että lapsi juo tarpeeksi vettä.
Aika helvetin yksinkertaista. Jätätte ne karkit, sipsit ja makkarat ostamatta. Lapsen lihominen on vanhempien syy, ei kenenkään muun. Älä tosin tuhoa lapsesi itsetuntia sanomalla hänej olevan huono tuollaisena kuin on, 11v on aika herkässä iässä.
Painosta, ulkonäöstä ja laihduttamisesta ei alakouluikäisen kanssa kannata puhua, pahimmillaan se voi johtaa suuriinkin ongelmiin minäkuvan ja syömisen kanssa. Jos hänen kanssaan ylipäänsä on tarpeen ottaa asia puheeksi, on parempi korostaa esimerkiksi hyvää oloa ja ruoan terveellisyyttä.
Ensisijaisen tärkeää olisi keskustella miehen kanssa, niin että olisitte samalla linjalla, ja ostaa kotiin vähemmän herkkuja ja enemmän kunnon ruokaa. Jos ihan sitä oikeaa ruokaakin menee liikaa, niin annosta voisi keventää esimerkiksi lisäämällä salaatin tai yleensäkin kasvisten osuutta.
Samaa mieltä, että miehelle siitä pitää puhua, ei lapselle. Kaikki turha pois ostoslistalta ja säällistä ruokaa tilalle. Ja liikunnallinen harrastus.
Kotiin hankitaan vain terveellistä ruokaa. Salaatit ym alkuruuaksi ja proteiinipitoinen pääateria. Ja sitä liikuntaa, kaikille. Lapselle ei tässä vaiheessa tarvitse kertoa mitään, koska te vanhemmat olette lihomisesta toistaiseksi vastuussa. Kouluterkalta saat varmasti hyviä ohjeita.
Vierailija kirjoitti:
Et voi sanoa nälkäiselle 11-vuotiaalle, että hän syö liikaa. Voit laittaa alkusalaatin tai keiton keventämään ruokaa ja poistaa sipsit yms. ruokavaliosta. Voit tehdä 2 tortillaa/ pää ja salaattilisuke. Katso, että lapsi juo tarpeeksi vettä.
Kaksi tortillaa on liikaa kenelle vaan. Kannattaisi selvittää kalorimäärät ennen kuin jakelee loistavia neuvojaan, vaikka tyhjät tynnyrithän ne pahinta meteliä itsestään pitävät. Ymmärrätkö olevasi tyhjä tynnyri?
Vierailija kirjoitti:
Kyllä ne kilot tulee lähtee vielä. Viimeistään yläasteella.
Väärin. Mitä kauemmin liikakilot on, sitä huonommin ne lähtevät. Eikä ne lähde ihan tuosta noin vaan itsekseen, vaan asian eteen täytyy tehdäkin jotain = syödä terveellisemmin ja liikkua.
Mitä uudenvuoden herkuttelulla on tekemistä avauksen kanssa? Kai sä tarjoot sille lapselle terveellistä ja monipuolista ruokaa arkena?
Kyllä jo nuoremmallekin opetetaan ruokamääriä. Ei siitä tarvitse mitään laihdutusjuttua tehdä. Olen kiitollinen äidilleni, että on luonut minulle käsityksen kohtuullisista ruoka-annoksista ja määristä.
Vierailija kirjoitti:
Tänään niitä nyt sattuu olemaan uuden vuoden ja vieraiden vuoksi.
No ei siitä nyt kai ole haittaa, jos yhtenä päivänä vuodessa syö reippaasti
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaksi tortillaa on liikaa kenelle vaan. Kannattaisi selvittää kalorimäärät ennen kuin jakelee loistavia neuvojaan, vaikka tyhjät tynnyrithän ne pahinta meteliä itsestään pitävät. Ymmärrätkö olevasi tyhjä tynnyri?
Riippuu ihan mitä tortilloissa on välissä ja kuinka paljon. Ei voi automaattisesti sanoa, että "kaksi tortillaa on liikaa kenelle vaan".
Esim. meillä tortilloihin laitetaan quorn-tomaattikastiketta, salaattia, tomaattia tai paprikaa, kurkkua, täytteiden päälle ripotellaan vegaanijuustoa ja laitetaan nokare kaura-creme fraishea. Täytteitä laitetaan sen verran, että tortillat saadaan rullattua kiinni ilman, että kaikki täytteet pursuaa ulos. Noita kun syö kaksi niin ei taatusti ole liikaa yhtään kenellekään.
-ohis
Minä olin lapsena se joka söi kaikkea koko ajan. Rakastan ruokaa ja syömistä ei millään lailla rajoitettu lapsena. Sai syödä mitä löysi ja silloin kun halusi.
No ylipainoinenhan minä olin jo ala-asteen viimeisillä luokilla. Eikä paino tosellakaan lähtenyt minnekkäänbyläaste ikäisenä.
Olin siis ylipainoinen lapsi ja myös aikuinen. Vihdoin 30v. Täytettyäni sain itseäni niskasta kiinni ja tehtyä elämäntaparemontin. Sain myös sen 30kg ylimääräistä pois ja olen vihdoin normaalipainoinen.
Itse en ole koskaan ymmärtänyt sitä ettei lapselle saa sanoa että liika syöminen/ylipaino on pahasta. Meillä on kerrottu että ylipaino on ihmiselle haitallista samoin se jos syö epäterveellisesti.
Meillä on myös kerrottu, että alipaino on ihan yhtä pahasta! Ja se jos ei syö tarpeeksi.
Täytyy syödä säännöllisesti ja monipuolisesti ja herkkujakin saa kerran viikossa ja aina juhlissa tms.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tästä tortilla-asiasta on täällä väännetty ennenkin. Tortillan kalorimäärä riippuu tietysti täytteistä, mutta silloin täällä päädyttiin siihen lopputulokseen, että keskivertotortillassa täytteineen on arviolta 300 kcal. Kevyttä työtä tekevä nainen kuluttaa 2000 kcal vuorokaudessa, jolloin ateriarytmi voisi olla esimerkiksi seuraava: aamiainen 400 kcal, kaksi lämmintä ruokaa 600 kcal kumpikin ja vielä kaksi välipalaa 200 kcal kumpikin. Pitkä, lihaksikas mies, joka tekee fyysistä työtä ja ehkä vielä harrastaa siihen päälle liikuntaa, kuluttaa jo sen verran reippaasti, että hän saa syödä niitä tortilloita jo ihan urakalla. Kaksi tortillaa siis ei ole yhtään liikaa kenelle vaan, päinvastoin ihan sopivan kokoinen ateria.
Mistä se lapsi saa niitä sipsejä ja karkkeja?