Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ravitsemusterapeutille menossa, kokemuksia kaivataan!

Vierailija
30.12.2015 |

Olen menossa ravitsemusterapeutille hakemaan apua syömisongelmiini. Voisiko joku vähän kertoa, että mitä siellä yleensä tapahtuu (ekalla kerralla)? Kyseessä yksityinen ja ihan omasta halustani olen menossa. En saanut mitään ohjeita. Pitääkö olla ruokapäiväkirja tms mukana heti? Mitä kysytään? Punnitaanko siellä?

Kommentit (24)

Vierailija
1/24 |
30.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä usko, mitä se sanoo.

Vierailija
2/24 |
30.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Älä usko, mitä se sanoo.

Miksi ei pitäisi uskoa ammatti-ihmistä?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/24 |
30.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Älä usko, mitä se sanoo.

Koska se valehtelee kuten kaikki muutkin terveysasioiden parissa työskentelevät

Vierailija
4/24 |
30.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kävin kerran mutta koska minulla oli jo hyvät tiedot ravitsemuksesta ja kaloreista niin se meni vain sellaiseksi tyhjänpäiväiseksi hymistelyksi enkä siis tullut hullua hurskaammaksi. "Hmmm... niin.... aivan... hmmm..."

Toivottavasti sinun kohdallesi osuu parempi terapeutti! :)

Vierailija
5/24 |
30.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen kerran käynyt terveyskeskuksen ravitsemusterapeutilla, koska sairauden takia ruokavalioni oli kaventunut. Minäkään en saanut ohjeita, annettiin vain ruokapäiväkirjalomake viikoksi. Sitten vastaanotolla kävikin ilmi, että minun olisi pitänyt punnita kaikki syömäni ruoka. Koska en ollut tehnyt niin (kirjoitin vain ylös esim. kaksi pientä perunaa ja kolme lihapullaa), niin terapeutti huomautti monta kertaa kuinka harmillista on, etteivät antamani tiedot ole tarkemmat. Noin muuten hän oli kyllä ihan mukavan ja asiantuntevan oloinen.

Joten ohjeeksi sinulle: pidä tarkkaa ruokapäiväkirjaa.

Vierailija
6/24 |
30.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kävin kerran mutta koska minulla oli jo hyvät tiedot ravitsemuksesta ja kaloreista niin se meni vain sellaiseksi tyhjänpäiväiseksi hymistelyksi enkä siis tullut hullua hurskaammaksi. "Hmmm... niin.... aivan... hmmm..."

Toivottavasti sinun kohdallesi osuu parempi terapeutti! :)

Nimenomaan ravitsemuksellisiin asioihin eikä kaloreihin puututtu. Sanoi ettei niillä merkitystä kun koitetaan saada syömään ihmistä.

Vierailija
7/24 |
30.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käyty kerran lapsen kanssa. Liirum laarum, lautasmallia selitti tunnin, aivan tyhjänpäiväistä. Laktoosivaivojen vuoksi saimme lähetteen. Nauratti vielä, kun neuvoja ei selvästikään itse noudattanut lautasmallia.

Vierailija
8/24 |
30.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Älä usko, mitä se sanoo.

Siksi, että et tiedä sen koulutuksesta. Vai tiedätkö?

Vierailija
9/24 |
30.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen käynyt kahdella. Ensimmäinen antoi sekavia ohjeita, jotka muuttuivat kerrasta kertaan. Esim. ensimmäisellä kerralla annettiin ohje pitää ruokapäiväkirjaa tietyllä tavalla, ja sitten toisella kerralla sain haukut, koska olin tehnyt niin kuin ohjeessa käskettiin, enkä ihan toisella lailla. Sain myös haukut, kun en ollut ravitsemusterapeutin mielestä laihtunut tarpeeksi ("vain" 4 kg kuukaudessa). Ravitsemusterapeutti vittuili päin naamaa ja oli koko ajan kuin sitruunan niellyt. Lopetin käynnit, ja kuulin myöhemmin, että tämä ravitsemusterapeutti kohtelee kaikkia lihavia asiakkaitaan todella kurjasti, yrittää jotenkin motivoida negatiivisen kautta. Joo, ei todellakaan toimi syömishäiriöiseen, voin kertoa...265

Vaihdoin sitten toiseen. Hän kuunteli, etsi olemassaolevasta ruokavaliostani hyvät puolet, ja sen pohjalta sitten lähdettiin tekemään pieniä muutoksia, vähän kerrallaan. Toimi hyvin. Hän kuunteli toiveitani, otti huomioon lempi- ja inhokkiruuat ja allergiat, teki tavallaan koko hommasta helppoa. Ei edes yrittänyt tunkea kaikkia asiakkaitaan täysin samaan muottiin, vaikka perusohjeet tietenkin olivat samat kuin kaikilla muillakin.

Eli vähän riippuu siitä mistä roikkuu. Luulisi, että yksityisellä puolella panostetaan enemmän asiakaspalveluun.

Vierailija
10/24 |
30.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä olen käynyt kahdella. Ensimmäinen antoi sekavia ohjeita, jotka muuttuivat kerrasta kertaan. Esim. ensimmäisellä kerralla annettiin ohje pitää ruokapäiväkirjaa tietyllä tavalla, ja sitten toisella kerralla sain haukut, koska olin tehnyt niin kuin ohjeessa käskettiin, enkä ihan toisella lailla. Sain myös haukut, kun en ollut ravitsemusterapeutin mielestä laihtunut tarpeeksi ("vain" 4 kg kuukaudessa). Ravitsemusterapeutti vittuili päin naamaa ja oli koko ajan kuin sitruunan niellyt. Lopetin käynnit, ja kuulin myöhemmin, että tämä ravitsemusterapeutti kohtelee kaikkia lihavia asiakkaitaan todella kurjasti, yrittää jotenkin motivoida negatiivisen kautta. Joo, ei todellakaan toimi syömishäiriöiseen, voin kertoa...265

Vaihdoin sitten toiseen. Hän kuunteli, etsi olemassaolevasta ruokavaliostani hyvät puolet, ja sen pohjalta sitten lähdettiin tekemään pieniä muutoksia, vähän kerrallaan. Toimi hyvin. Hän kuunteli toiveitani, otti huomioon lempi- ja inhokkiruuat ja allergiat, teki tavallaan koko hommasta helppoa. Ei edes yrittänyt tunkea kaikkia asiakkaitaan täysin samaan muottiin, vaikka perusohjeet tietenkin olivat samat kuin kaikilla muillakin.

Eli vähän riippuu siitä mistä roikkuu. Luulisi, että yksityisellä puolella panostetaan enemmän asiakaspalveluun.

Ok, kiitos paljon - tästä oli apua! Toivotaan, että tämä olisi paremmasta päästä minne olen menossa. Hyvää palautetta olen kyllä kuullut hänestä.

Kaipaisin vähän kokonaisvaltaisempaa otetta, koska syömisessä on ollut minulla ongelmia jo kauan.

Vierailija
11/24 |
30.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä olen kerran käynyt terveyskeskuksen ravitsemusterapeutilla, koska sairauden takia ruokavalioni oli kaventunut. Minäkään en saanut ohjeita, annettiin vain ruokapäiväkirjalomake viikoksi. Sitten vastaanotolla kävikin ilmi, että minun olisi pitänyt punnita kaikki syömäni ruoka. Koska en ollut tehnyt niin (kirjoitin vain ylös esim. kaksi pientä perunaa ja kolme lihapullaa), niin terapeutti huomautti monta kertaa kuinka harmillista on, etteivät antamani tiedot ole tarkemmat. Noin muuten hän oli kyllä ihan mukavan ja asiantuntevan oloinen.

kiitos. Ehkä sitten ei alkuun tarvitse olla ruokapäiväkirjaa mukana?

ap

Vierailija
12/24 |
30.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ruokapäiväkirja mukaan. Terapeutti näkee siitä heti esim. ongelmakohdat. Meille ei ainakaan mitään lautasmallia tuputettu vaan kerrottiin mitä vitamiinejä, hivenaineita yms. puuttuu ruuasta. Mistä niitä saa lisää. Sekä ruoka-aineet ja vitamiinivalmisteet. Ihan hyviä huomioita, vaikka itsekin olen hyvin ruokiin perehtynyt. Ja yllätys oli se, että energiaa oli ruuissa liian vähän. Yleensä on toisinpäin, mutta näköjään liikkuva lapsi kuluttaa ihan hirveästi. Olimme siis allergisen lapsen asialla. Niin mielestäni olen saanut hyvin neuvoja ravintosuunnittelijoilta. Myös ihan tuotetietoutta eri vaihtoehdoista millä korvata ruuanlaitossa joitakin sopimattomia ruoka-aineita. Ehkä jos on pakkolähetetty terapeutille vaikka ylipainon takia, se voi tuntua vastenmieliseltä.

Vierailija
13/24 |
18.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

kiitos. Ehkä sitten ei alkuun tarvitse olla ruokapäiväkirjaa mukana?

ap

Ei tarvitse, mutta jos on niin sillä pääsee nopeammin liikkeelle.

Vierailija
14/24 |
18.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Älä usko, mitä se sanoo.

Siksi, että et tiedä sen koulutuksesta. Vai tiedätkö?

Yliopistokoulutus.

Vierailija
15/24 |
18.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eivätkö ihmiset osaa syödä itsenäisesti?

Vierailija
16/24 |
18.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tarvi olla ekalla kertaa ruokapäiväkirjaa, eikä aina välttämättä sellaista kysytä ollenkaan. Itse menin laihdutuksen takia, enkä muistaakseni ikinä joutunut tekemään mitään "virallista" ruokapäiväkirjaa. Kun oli ihan selvää jo jutustelulla mitkä mun ongelmat oli.

Ja mä yllätyin tosi positiviisesti ravitsemusterapeutista. Olin odottanut että yrittää pakottaa syömään 5 kertaa päivässä ja syömään aamupaloja, mutta ei. Heti lähdettiin siitä, että yritetään luoda sellainen riittävän kevyt ja myös nautintoa sisältävä ruokavalio, joka sopii minun vuorokausirytmiin ja mieltymyksiin. Sain jättää edelleen aamupalat pois ja syödä vain 3 kertaa päivässä. Mistään ei tarvinnut luopua kokonaan, ei edes alkoholista tai suklaasta. 

Vierailija
17/24 |
13.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä menin suolistosairauden takia. Ekaksi oli ryhmäohjaus, jossa käytiin läpi yleisiä ohjeita. Sitten oli henkilökohtainen ohjaus, jota varten piti täyttää ruokapäiväkirjaa.

Mun osalta eniten hyötyä oli siitä, että oli kerrankin kunnolla aikaa keskustella omasta tilanteesta ajan kanssa (varattu aika oli 90min), sillä lääkärillä aikaa vastaanottoaikoihin oli ollut 5-10min, ja oman sairauden käsittely tunnetasolla jäi erittäin vajaaksi, oma tilanne ja ruokavaliomuutokset ahdisti. Oli vaikeaa saada enää syödyksi. Enitenhän se ravitsemusterapeutti katsoo syömisestä rytmiä, monipuolisuutta ja riittävyyttä.

Mitään isoja vinkkejä tai mullistuksia ei yksi yksilövastaanotto saa välttämättä aikaan mutta kannustusta, kokonaistilanteen hahmottamista ja yleensä liikahdusta oikeaan suuntaan.

Vierailija
18/24 |
13.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja vielä lisäyksenä sisältöön. Punnitus ei ollut mulla ainakaan pakollinen mutta mahdollisuus siihen oli. Taisi ehkä kysyä että haluaisinko käydä vaa’alla.

Kysyi yleisesti elintavoista, voinnista, oireista ja ruokasuhteesta. Ruokapäiväkirjan pitoon oli erikseen ohjeistettu ennen yksilökäyntiä ja sanottiin että ei pidä punnita. Eli tässä varmasti asiantuntijatkin eroaa toisistaan. Eniten hyötyy jos on omia kysymyksiä/huolia valmiiksi niin niistä sitten hyvää aikaa keskustella.

Vierailija
19/24 |
13.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen nuoren kanssa käynyt. Minusta siellä ei tullut mitään lisäarvoa tuottavaa, jos on vähänkin perillä asioista itse.

Meidän nuori oli suistumassa syömishäiriöön (laihdutus normaalipainoisena alakoulussa oli menossa överiksi) ja hän informoi, miten tietyt perheemme ruuat ovat ”hyvin tuhteja” ja voitte arvata, että syöminen meni entistä rajoitetummaksi. Tilanne meni siis huonompaan suuntaan, kun ei ”tuhdit” ruuat enää menneet. Esim lasagne, jota syömmevihreän salaatin kanssa. Jatkossa meni vain salaatti ja lasagnen osuus jäi syömättä.

Vierailija
20/24 |
13.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ravitsemusterapeutit antavat ohjeensa virallisten suositusten mukaan. Jos poikkeavat tästä säännöstä, saavat potkut.

Koskee muuten kaikkia terveydenhoitohenkilökuntaa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kahdeksan neljä