äimänkäkenä

Mun äiti ei kunnioita mielestäni minun tai mieheni yksityisyydensuojaa. Kun yritän keskustella äitini kanssa siitä, mitä on sopivaa laittaa toisista ihmisistä faceen, hän suuttuu aivan äärettömästi. Kysyisin nyt gallup tyyppisesti onko teidän mielestänne oikein, että kun selaan fb seinää, sieltä tulee vastaan päivitys äitini omalla fb sivulla, johon hän on ilman lupaa laittanut epäsuotuisan mökkikuvan miehestäni ja kirjoittanut tekstin " paljon onnea kihlautumisen johdosta rakkaat se ja se. T. "Mumi"".
Pointti tässä on se, että olimme juuri kertoneet perheillemme, että menimme kihloihin ja että äideistämme tulee isoäitejä. Olen raskausviikolla 7 eikä raskaudesta tai kihlautumisesta olla itsekään vielä mitään julkistettu omilla fb sivuilla. Raskaus on niiiin alussakin, että se on vielä henkilökohtainen asia. Mitä mieltä olette?

Kommentit (10)

Vierailija

olen laittanut omaan faceeni kuvan tinderistä, mutta eihän se saatanan insta huolinut sitä. Täytyy kysyä neuvoa huutonetistä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija

AI kauhee! Miehellä ei ollu puku päällä ja sulla kaunista mekkoa, niinkuin teidän facekuvissa aina on, sekä hiukset viimeisen päälle, meikit ojennuksessa! Tottakai itsekin olisin lapsen lapsestani innoissani, kukapa ei olisi! Itse vk 9 ja kaikki tietää jo! Entä sitten, jos tulee keskenmeno/ ulkopuolinen niinkuin on käynyt, ei sillekään mitään mahda. Voihan lapsi kuolla vaikka synnytyksessä.

Vierailija

Olisi pitänyt kysyä lupa. Sano äidillesi, ettet kerro hänelle mitään omia asioitasi, jos hän ei kunnioita teidän yksityisyyttänne. 

Vierailija

Ei ole oikein, ja olen omalle sukulaiselleni joutunut huomauttamaan samasta asiasta. Kun ei auttanut, kerron hänelle asioista vasta kun ne saavatkin olla julkisia. Tällä sukulaisella on selittämätön tarve päästä kertomaan jotain ensimmäisenä. Nauttii ihan selvästi kun joku on vaikkapa kuollut, ja pääsee kertomaan sen. Osoittaa olevansa koko ajan tapahtumien keskipisteessä. Ei myöskään kysele mitään lupia kuvien laittoon, on julkaissut minun noloja nuoruuskuviani minut niihin tägäten ja julkaisee kuvia meidän lapsistakin, vaikka itse olemme tarkkoja siitä ettemme laita lastemme kuvia nettiin ennen kuin he itse ymmärtävät antaa siihen suostumuksensa.

Vierailija

Kamala äiti (tai anoppi?), en hyväksyisi! Jos tuolle ei laita stoppia, niin tulee tulevaisuudessa kirjaamaan faceen vauvan ja taaperon yksityisasioita kakasta ja puklusta lähtien.

Vierailija

Olen kahden aikuisen lapsen äiti, enkä kyllä laita mitään Facebookiin heistä.
En osaa edes sanoa mitä olisivat mieltä, minusta se on itsestään selvää.
Jos minusta tulee joskus mummo, niin sen aion kyllä kertoa, mutta vasta sitten kun se on tapahtunut, en etukäteen.
Eli lähinnä omille tutuilleni jotka eivät välttämättä edes tunne lapsiani ja ilman kuvaa.

Vierailija

Oma äitini tekee tuota, mutta tosielämässä. Kaikki, mitä hän saa minusta tietää, lähtee 24 tunnin sisällä puhelimitse 4-6 suuntaan. En kerro mitään, en mitään. Tästä on puhuttu, mutta hän unohtaa keskustelun viikossa. Olen huomannut vältteleväni häntä tämän takia.

Vierailija

Missään sosiaalisessa mediassa ei ole soveliasta kirjoitella toisten ihmisten asioista. Omista asioistaan jokainen kertoo itse, mitä haluaa. Vaikka olisitte julkistaneet lähipiirissä kihlauksen/vauvan, se ei oikeuta ketään kirjoittelemaan asiasta facebookissa. Siellä asia on koko maailman luettavissa ja jokaisella on oltava itsellään oikeus päättää, mitä asioita siellä julkaisee. Sama pätee kuviin, kenenkään kuvia ei pidä sinne ladata ilman henkilön lupaa, oli kuva sitten edustava tai ei. Moni kyllä laittelee illanvietoista ja muista juhlista kuvia lupaa kyselemättä, mutta itse en pidä siitä.

Puhu äidillesi asiasta suoraan ja jämptisti. Jos ei usko, poista hänet fb kavereistasi. Voit pyytää miehesi tekemään saman.

Anna äidillesi nämä linkit luettaviksi:

http://www10.edu.fi/kenguru/?sivu=some_tietoturvallinen_kaytto

http://www.tietosuoja.fi/fi/index/lapsillejanuorille/mitatietosuojallata...

äimänkäkenä

Kiitos kaikille kannanotosta. Sain vahvistusta sille, että epäoikeudenmukaisuudentunteeni tästä asiasta ei ole turha. Yritän lähestyä äitiäni jälleen asiaan tiimoilta ja jatkossa varoa, mitä äidilleni kerron omasta elämästäni.

* Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat