Onko mitään tehtävissä vaihdevuosien aiheuttaman painonnousun estämiseksi?
Reilu vuosi sitten alkoi yöhikoilut. Gyne vaihtoi pillerimerkkiä. Kaikki oli ok pitkään, nyt taas yöhikoilu jatkunut ja uutena kuukautiskivut. Ja se paino! Noussut vuodessa 8kg vaikka syön lähes pelkästään salaattia ja liikun monta tuntia viikossa =(
Gyne ens viikolla. Pystyyköhän hän auttamaan.
Kommentit (26)
Ei lihomista kannata pelätä, ei niin käy kaikille. Itse olen laihtunut 5 kg normaalipainon sisällä vv loputtua. Syön hyvin, monipuolisesti ja herkuttelenkin. Annoskokoni on aina ollut pieni.
Mun ystäväpiirissä ei kukaan ole lihonut vv aikana mutta ovatkin kyllä esim liikunnallisesti aktiivisia kaikki.
Vierailija kirjoitti:
Kannattaa tarkistaa uudelleen ruuasta saatavat kalorit ja ateriarytmi. Salaateissa voi olla yllättävän paljon kaloreita. Energian tarve laskee vanhetessa, se on valitettavasti tosiasia.
Tärkeintä on se, mistä ne kalorit tulevat, ei kuinka vähän niitä on.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulle tuli vaihdevuosien mukana ihan järkyttävät selluliitit. Yhtäkkiä esim. käsivarsien sisäpuolelle ilmestyi muhkuraista sellua, joka on vielä niin arkaa, että sattuu kun sormella painaa. Reisistä puhumattakaan. Sain vähän vähennettyä selluliittia, kun pidin supertiukan dieetin. Kuukausi ilman mitään hiilareita, ei suolaa eikä kahvia. Mutta eihän sitä kukaan jaksaa kauaa elää pelkällä kaalilla, seitifileellä ja kananmunilla :/ kyllä niin inhoan omaa kroppaani.
Ei kenenkään kroppa tuollaista diettiä kestä.
No eipä mikään muu auttanut. Olen aina syönyt terveellisesti, en syö eineksiä, en pullaa enkä makeisia. En enää keksinyt mitä jättää pois - siispä jätin kaiken.
VOisiko siinä tapauksessa ajatella, että keholle olisi terveellistä kerryttää hieman enemmän painoa vaihdevuosi-iässä?
Mitä terveellistä on ylipainossa ja selluliitissa?
Nykyaikainen kuvasto on niin kyllästetty hoikka uumaisilla naisilla, että monilla on se käsitys että sellaiselta normaalin ja terveen naisen vartalo näyttää. Ja niin näyttääkin - mikäli on hedelmällisessä iässä. Jos katsoo vanhoja valokuvia vanhoista maalaismummoista jotka ikänsä ovat tehneet raskaita töitä ja varmasti eivät ole kakkuja itseensä ahtaneet, niin siitä huolimatta olivat tukevia ja leveitä. Toki rajansa tässäkin, mutta ei se kroppa pysy naisella samanlaisena kuin mitä se oli nuorena, ellei sitten todella ole voittanut geenilotossa.
En todellakaan halua muuttua miksikään mummolihavaksi. Eikä varmaan yksikään nainen sitä halua.
Ei halua, mutta useimmille se käy. Tai ei kaikki, läheskään, lihaviksi muutu, tai painoindeksin mukaan ylipainoisiksi, mutta kyllä se vaihdevuosien myötä hormonitasapainon muuttuessa yleensä muuttuu se rasvan jakaantuminen niin että takapuoli littanoituu, vyötärö vähän tasapaksuuntuu jne. Jos ei tosiaan liho painoa lisää paljon, nämä muutokset on sellaisia että muuttamalla vähän vaatetustyyliä näyttää hyvältä edelleen. Mutta ei enää kireissä pepun paljastavissa farkuissa tai vyötäröltä tiukassa peplum-topissa.
Itse olen siitä onnellisessa asemassa, näin vaihdevuosi-ikää lähestyvänä yli nelikymppisenä naisena, että en enää pidä ulkonäköä niin kovin tärkeänä. En toki haluaisi lihoa 30 kg tai muuttua yhtäkkiä mummon näköiseksi, mutta hyväksyn täysin että samanlainen täti minusta varmaan tulee kuin äidistänikin, vähän miesmäisemmän näköinen kuin nuorempana niin naamasta kuin kropalta. Eipä tuo haittaa, mitä minä sillä ulkonäöllä enää niin teen kun on mies ajat sitten hankittu ja lapset tehty.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kannattaa tarkistaa uudelleen ruuasta saatavat kalorit ja ateriarytmi. Salaateissa voi olla yllättävän paljon kaloreita. Energian tarve laskee vanhetessa, se on valitettavasti tosiasia.
Siis en usko, että pelkät kalorit saivat kehossani aikaan sen äkillisen selluliitin lisääntymisen. Miten käsivarteni (allit) kasvoivat yhtäkkiä ja olivat aivan kuhmuraiset sekä kosketusarat? Jotain tekemistä kyllä hormoneillakin on asian kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis en usko, että pelkät kalorit saivat kehossani aikaan sen äkillisen selluliitin lisääntymisen. Miten käsivarteni (allit) kasvoivat yhtäkkiä ja olivat aivan kuhmuraiset sekä kosketusarat? Jotain tekemistä kyllä hormoneillakin on asian kanssa.
Mulle tuli allit laihtuessa kun samalla treenasin käsivarret tiukoilsi. Nahka ei enää vetäytynytkään:)
22
Ei varmasti halua, kauhistuttaa jo ajatuskin. Eipä sitä nuorena osannut tällaisia asioita ajatella, kun ei ollut ajankohtaista.