Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Vierailija

.

Kommentit (14)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija

Se että se on egoismin vastakohta. Nöyrä ihminen ei jyrää muita tuodakseen itseään esiin, ei ota kunniaa toisten tekemisistä (eikä usein omistaankaan), antaa toisille tilaa olla ja loistaa. Nöyrän ihmisen lähellä on helppo ja hyvä olla.

Vierailija

Itse olen ajatellut, että nöyrälle käytökselle jonkinlainen vastakohta olisi myös röyhkeys. Mutta tuotakaan en ole kovin syvällisesti miettinyt, vaan lähinnä siltä kannalta, että miltä tuntuu nöyrän ihmisen läheisyydessä ja miltä röyhkeän.

Vai onko nuo röyhkeys ja egoismi kuinka lähellä toisiaan?

Vierailija

Kaikki todellinen ymmärtäminen ja oppiminen lähtee siitä, että ymmärtää kuinka keskeneräinen itse on ja kuinka rajallinen on oma ymmärrys. Siitä ymmärtämisestä tulee nöyryys, ja myös tietty kiitollisuus, kun ymmärtää kuinka paljon omasta hyvinvoinnista on tullut siitä, että joku toinen on tahtonut minulle hyvää. Antanut mahdollisuuden. Silloin sitä alkaa haluta muillekin hyvää. Tajuaa että voi vaikuttaa omilla teoillaan jonkun toisenkin elämään.

Vierailija

Nöyrä ihminen on kiitollinen siitä mitä hänellä on. Mielenrauhan liittäisin myös nöyrään ihmiseen. Ja silti, ei tarvitse olla mikään kynnysmatto, johon pyyhitään jalat. Sanoisin viisaaksikin. On ollut kunnia ja ilo tavata.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Mä tajuan tätä lukiessani että taisin hiljattain menettää erään näytän ihmisen röyhkeydelläni.

Nöyrän ei näytän

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat