Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Vierailija

Eräänlaiselle synttäriruokailulle on kutsuttu vähän parempaan ravintolaan. Läheisin suku siis. Ja no, selailin ruokalistoja ja kalliitahan noi on.

Ja mikä mua harmittaa on se, että en halua äitini maksavan kaikkea itse! 12-14 henkilöä mun laskujen mukaan tulossa, kyllä siinä on lähempänä 50-60e per henkilö menossa. Mä en halua, että tälle juhlasankarille tulee tommonen kakku maksettavaksi..

Onko se noloa vaatia että saa itse maksaa? Harmittaa kun kerkesin miesystävänkin pyytää mukaan, kutsu siis tuli hällekin. Mutta olis pienempi lasku jos hän jäis pois.

Kommentit (16)

Vierailija

Annat kutsujan eli äitisi maksaa. Ja lähisuvun kanssa yhdessä keräätte hänelle synttärilahjaksi summan, jolla hän voi kuitata kustannukset.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Annat kutsujan eli äitisi maksaa. Ja lähisuvun kanssa yhdessä keräätte hänelle synttärilahjaksi summan, jolla hän voi kuitata kustannukset.

Niin, lahjakorttia suunniteltiin hälle. Pelkän rahatukon antaminen käteen vois olla vähän tyhmää. Jotain hotelli/kylpylälahjakorttia. Mut suurella summalla olis tyhmä antaa just joku kylpylä kun kerralla ei mee kuitenkaan koko summa. Pitääkin soitella mitä muilla oli mielessä.

Vierailija

Meillä kun mummo täytti 80 vuotta, hän vei koko suvun (4 lasta puolisoineen, lapsenlapset (12 kpl) ja lapsenlapsenlapset (2 kpl) syömään ja järviristeilylle. Ihan itse halusi kustantaa kekkerit ja oli niitä varten laittanut rahaa sivuun jo jonkun aikaa. Olisi varmasti loukkaantunut jos hänelle oltaisiin alettu tyrkyttää rahaa. 

Vierailija

No ei se ehkä noloa ole, mutta kyllä hyvin epäkohteliasta. Jos sankari on kutsunut vapaasta tahdostaan, ja sinä olet ilmoittanut osallistuvasi, niin nyt on sinun tehtävä ottaa toisen anteliaisuus vastaan ja kiittää. Jos se tuntuu hankalalta, niin parempi kieltäytyä kutsusta.

Vierailija

On todella noloa varsinkin jos alatte siellä paikan päällä säätämään jotain maksujen kanssa. Jos äitisi ei ole mikään vajaaälyinen, tietää varmaan mitä tekee kun kutsui ihmiset sinne. Jos välttämättä haluat, kysy jälkikäteen voitko osallistua kuluihin.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Selvä homma. Onko se nyt parempi hommata lahjakortti, vai ihan käteisenä antaa se lahjaraha? 

Parempi vaihtoehto on ehdottomasti se lahjakortti. Mutta anna vain sellainen lahjakortti josta tiedät äitisi ilahtuvan ja jonka haluaa käyttää. Esim. noille meidän mummoille olisi kauhistus joku kylpylä,-kosmetologi tms. lahjakortti.

Vierailija

Kun mietin just että käteisenä kun antaa niin suurempi riski että menee "turhuuksiin", arkikäyttöön, kuin se lahjakortti vaikka matkalle.
MUTTA sit taas se että olisko se kuitenkin sen oman osuuden maksu ruoasta jos käteisenä antaa. Ettei tili ainakaan olis kauheesti miinuksella. Vasta oli joulukin ja kaikki, ahdistaa äidin rahanmeno. En usko hänen säästäneenkään etukäteen, kun pitkään pohti ja mietti pitääkö juhlia ollenkaan.

Pii

Vierailija kirjoitti:
Kun mietin just että käteisenä kun antaa niin suurempi riski että menee "turhuuksiin", arkikäyttöön, kuin se lahjakortti vaikka matkalle.
MUTTA sit taas se että olisko se kuitenkin sen oman osuuden maksu ruoasta jos käteisenä antaa. Ettei tili ainakaan olis kauheesti miinuksella. Vasta oli joulukin ja kaikki, ahdistaa äidin rahanmeno. En usko hänen säästäneenkään etukäteen, kun pitkään pohti ja mietti pitääkö juhlia ollenkaan.

Sun äitis on aikuinen ihminen, joten saa käyttää rahansa niin kuin haluaa. On jotenkin alentavaa häntä kohtaan, että sinä olet huolissaan hänen rahankäytöstään. Anna nyt toisen juhlia ja tarjota jos kertan haluaa.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:

Sun äitis on aikuinen ihminen, joten saa käyttää rahansa niin kuin haluaa. On jotenkin alentavaa häntä kohtaan, että sinä olet huolissaan hänen rahankäytöstään. Anna nyt toisen juhlia ja tarjota jos kertan haluaa.

Aivan. Meilläkin tosiaan tuon 8-kymppisen annettiin järkätä ja tarjota juhlat kun kerta halusi. Oletus oli, että hän teräväjärkisenä ihmisenä varmasti itse tietää taloudellisen tilanteensa ja osaa sopeuttaa menonsa sen mukaan, myös ne juhlat.

Vierailija

Olen huomannut, että yksi ihmissuhteiden kannalta tärkeimmistä asioista on oppia ottamaan vastaan. Monille ihmisille anteliaisuus on tärkeää ja olisi töykeää ja suorastaan julmaa estää heitä osoittamasta sitä.

(Sivumennen sanottuna tämä ei koske pelkästään lahjoja, vaan myös esimerkiksi kehuja. Perinteinen tapa reagoida kehuihin on mitätöidä se ("tämmöinen vanha rätti", "alennusmyynnistä ostin"), ja sen pohjimmainen tarkoitus on kai osoittaa nöyryyttä ja vaatimattomuutta, mutta samalla se on aika loukkaavaa sitä kehujaa kohtaan. Itse olen yrittänyt opetella sanomaan yksinkertaisesti kiitos, vaikka kuinka tekisi mieli jatkaa tuollaisella mitätöintirepliikillä.)

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat