Vierailija

Luin tota Bali-ketjua ja pisti silmään miten moni ihmetteli sitä että voi ottaa 2 vkoa lomaa "tosta vaan". Millaisissa työpaikoissa olette te, joille lomansaanti on hankalaa?

Sivut

Kommentit (41)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija

Omasta ystäväpiiristä huomannut että niillä joilla olisi varaa, ei ole sitä aikaa ja ne joilla olisi aikaa, ei taas ole varaa.
Sellaista se työelämä usein on.

Vierailija

Esim. pankissa. Talvilomaa on vain yksi viikko ja ylityöt maksetaan rahana, lomana ei saa. Joulunaikaan kukaan ei pitää lomiaan tasapuolisuuden nimissä, paitsi esimiehet tietenkin.

Vierailija

Tekisi melkein mieli kysyä, millaisissa töissä voi ottaa 2 viikkoa lomaa "tosta vaan". Millaisissa töissä ei tarvitse miettiä sitä, jääkö työpaikalle tarpeeksi väkeä hoitamaan hommat, tai saako omat pakolliset jutut tehtyä ennen lomaa tms?

Vierailija

Esimiehenä valtionhallinnossa. Lomia on teoriassa vaikka kuinka, mutta ei niitä koskaan voi pitää. Sikäli siis ihan sama, vaikka lyhentävätkin lomiani.

Vierailija

Toimittaja. Meillä on kevään lomat vielä hyväksymättä. Voi sen lomamatkan ostaa toki riskillä valmiiksi, ja jos ei yritäkään lomailla esim. hiihtolomalla tai pääsiäisviikolla, niin todennäköisesti lomaa saakin toivomalleen ajankohdalle.
Mutta tosiaan ei voi kuvitellakaan, että esim. varmuudella tietäisi jo vuotta aikaisemmin, että joulu on vapaa tai kesäloman saa heinäkuulle.
(Olen siis töissä Ylellä eli viikonloput, juhlapyhät yms. pyöritetään lähetyksiä ja nettiä)

Vierailija

Samaa mietin kun luin ketjua. Itse pystyn suhteellisen nopealla aikataululla ottamaan lomaa viikon-pari. Niinkuin sanoin Bali-ketjussa niin voihan kuka tahansa meistä vaikka loukkaantua/sairastua yhtäkkiä eikä ainakaan mun työpaikka siihen kaadu. Noh, ite luen sähköpostit lomalla ja vastaan kiireellisimpiin/delegoin työkaverille. Ja teen toimistotyötä.

Vierailija

Hoitoalalla ei ainakaan onnistu yllättävät äkkilähdöt. Seuraavan kevään lyödään lukkoon jo ennen joulua, lomaviikot on määrätty pidettäväksi kesälläkin parissa pätkässä toukokuun alusta syyskuun loppuun välisenä aikana (vähintään yksi viikko touko- tai syyskuussa), eikä joulun tienoilla saa lomaa kukaan. Jos haluaa pidempää palkatonta, niin se pitää anoa kuukausia etukäteen, eikä yleensä onnistu kesäaikaan.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Samaa mietin kun luin ketjua. Itse pystyn suhteellisen nopealla aikataululla ottamaan lomaa viikon-pari. Niinkuin sanoin Bali-ketjussa niin voihan kuka tahansa meistä vaikka loukkaantua/sairastua yhtäkkiä eikä ainakaan mun työpaikka siihen kaadu. Noh, ite luen sähköpostit lomalla ja vastaan kiireellisimpiin/delegoin työkaverille. Ja teen toimistotyötä.

Niinno. Meillä ei ainakaan ole työväkeä mitoitettu kauheasti yli tarpeen. Toki nyt sairastumiset yms. hoidetaan ja yleensä on sakkia lomallakin aina joku. Mutta jos yhtäkkiä MONI päättäisi VIIME HETKELLÄ, että "hei, mä nyt lähdenkin tässä hiihtolomaviikolla lomalle Bhutaniin", niin kyllä siinä menisi vuorot persiilleen.
Siksi lomatoiveet pitää jättää ajoissa, että vuorot laaditaan käytettävissä oleville työntekijöille. Hätätilanteessa sumplitaan vuoroja, mutta tosiaan isompi poissaoloaalto yhtäkkiä aiheuttaisi kuluja, kun pitäisi käyttää tuntityöntekijöitä.
9 (mitenkään mihinkään Baliketjuun kantaa ottamatta)

Vierailija

Minä olen toimittaja sanomlehdessä. Ei ole kesätoimittajia vielä valittu, joten ei voi lomia vielä sopia. Ja sit täytyy sumplia, et on tarpeeksi osaavia ihmisiä sopivissa tehtävissä.

Vierailija

Suht pienessä yrityksessä kirjanpitäjä. Talvilomaa yksi viikko. Toinen viikko pitäisi ottaa kesälomasta. Ennen toukokuuta mahdotonta ottaa enempää viikkoa lomaa.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:

Hmm, tulipas alapeukkuja. Musta on hyvä etten oo korvaamaton. Pidän muutenkin palkattomia jos vaan saan ja matkailen, ainakin joka talvi oon käynyt 3 viikkoo jossain kaukomaassa ja matkat on tälläkin hetkellä varattu niin helmikuulle 2016 ja helmikuulle 2017. Seuraavasta matkasta ilmoitin pomolle pari viikkoa sitten, tai siis tarkat päivämäärät. Kai oon sitten valinnut työpaikkani hyvin jos muualla ei onnistuisi, mulle talven kaukomaamatkailu on ihan elinehto että jaksan pimeän talven yli.

Vierailija

Sairastuminen on täysin eri asia. Sille ei kukaan voi mitään. Meillä muutaman päivän takia työt vain seisoo, jos tulee pitempi sairasloma, pitää käyttää vuokratyövoimaa. Toki se on sitten tuurissa, löytääkö sellaisen, jolla on tarvitut asiat hallussa. Joskus löytyy, joskus ei. Mutta tiukoilla firma silloin on ja joutuu ottamaan pahimmassa tapauksessa ainakin vähän lainaa, t. kolmen hengen insinööritoimistossa työssä oleva. Kun työt tehdään pääasiassa tuntiveloituksella, ei isoja kassasäästöjä jää.  Asiakkaat eivät maksa maltaita korjausrakennusalalla suunnittelusta. 

Sivut

* Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat