Sisko löysi uuden miehen, lapsi kärsii, mitä voisi vielä tehdä?
Siskoni löysi nyt kesällä uuden miehen itselleen. Kyseisellä miehellä on yksi nyt 6-vuotias lapsi ja siskollani on parin kuukauden päästä 4-vuotias lapsi. Heidän suhteensa on edennyt suhteellisen nopeasti, kihloihin kuukauden seurustelun jälkeen ja yhteen muuttivat miehen asuinpaikkakunnalle 2kk seurustelun jälkeen.
Siskoni on siis nyt noin 6kk seurustellut ja olen tämän 6kk aikana yleensä kerran kuussa vieraillut siskoni luona ja siskoni on ollut meillä 1-2 kertaa kuukaudessa. Yleensä niin, että kerran kuussa ovat koko perhe olleet meillä ja toisella kertaa siskoni on tuonut vain poikansa meille viikonlopuksi hoitoon. Joka kerta, kun olen ollut joko siskollani tai hän meillä niin siskon mies, sanotaan nyt vaikka "Pertti" on pienimmästäkin asiasta heti huutanut siskonpojalleni ja usein myös uhkaillut, että joudut kasvatuslaitokseen, isäsi luo tmv. kun siskonpoika ei ole totellut häntä. Tämä Pertti siis huutaa jo siitä, jos lapsi istuu sohvalla ja vaan liikuttaa kättään niin huutaa, että nyt nätisti tai joudut kasvatuslaitokseen tmv. Omalle lapselleen Pertti ei kuitenkaan huuda, vaikka aihettakin olisi, koska tämän miehen lapsi todella usein lyö, tönii siskonpoikaani tai tekee jollain muulla tavalla kiusaa.
Tämä kohtelu on vaikuttanut siskonpoikaani niin, että sillonkin kun hän on yksin minun luonani niin hän on todella itkuinen ja sanoo monesti, ettei halua kotiin tmv. Ennen kun siskoni tapasi tämän uuden miehensä siskonpoikani oli toki sillonkin vilkas, mutta olemukseltaan aina iloinen ja itki lähinnä sillon kun satutti itsensä johonkin.
Siskonpoikani oikea isä on alkoholisti ja tämän takia todella harvoin siskonpoikani on isänsä luona. Usein isä lupaa ottaa pojan jonain tiettynä viikonloppuna, mutta se peruuntuu, kun ei pysty olemaan ilman alkoholia.
Olen puhunut tästä siskolleni ja sanonut myös Pertille, ettei lapselle tarvitse heti huutaa, jos hän tekee jotain väärin ja että Pertin pitäisi komentaa myös omaa lastaan eikä vaan siskoni lasta. Siskoni komentaa molempia tasapuolisesti, mutta ei silti ole mitenkään puuttunut miehensä käytökseen, vaikka olen tästä sanonut ja siskoni kyllä itsekin näkee miten miehensä toimii.
Mitä tällaisessa tilanteessa voisi vielä tehdä? Onko lastensuojeluilmoitus ainoa vaihtoehto? En toki haluaisi siskonpoikanni joutuvan mihinkään vieraaseen perheeseen, mutta jos kotiolot jatkuvat tuollaisina niin se varmasti vaikuttaa pitkälle tulevaisuuteen eikä sekään ole hyvä juttu.
Tämä.
Ja lähtökohtaisesti joku vieras aikuinen ei kuulu eikä tule kuulumaan meidän perheeseen, toista ihmistä kun ei opi tuntemaan ihan lyhyen ajan kuluessa. Sieltä voi tulla pintaan mitä paskaa tahansa. Niitä suhteita ehtii rakennella sitten kun lapset muuttavat kotoa.