kyllästynyt

Hei,

Olen ihmetellyt miksi vanhemmat tulotasosta riippumatta ostavat teineille satojen eurojen joululahjoja?
Miksi?

Sivut

Kommentit (41)

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Siksi koska he ovat ansainneet ne.

tähän

miksi ihmeessä ei saisi ostaa, jos rahaa riittää ja teini tai minkäikäinen ihminen tahansa on lahjansa ansainnut?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija

Miksi en ostaisi? Ei minulla ole mitään syytä olla täyttämättä teinin toiveita. Tänä vuonna teinin lahjoihin meni n. 400 euroa, osan toivotuista osti isovanhemmat.

Vierailija

Koska kalleimmat lahjat ovat sellaisia, mitä teini tarvitsisi joka tapauksessa. Puhelin, läppäri, vaatteita yms. Pääsee helpommalla ja halvemmalla, kun ostaa ne jouluksi.

Moi

Ainakin nyt 18-vuotiaana olen kiitollinen kalliista lahjoista mitä sain, puhelin ym. Nyt kun omillaan asun niin ei olisi varaa ostaa uutta. Tulee siis ainakin minulla käyttöön myös myöhemmin.
Myös muista käyttöesineidtä, kuten hyvät (vaikkapa muumi) lakanat ovat yllättävän kalliita.

Vierailija

Ettekö pelkää, että...

- lapset oppivat, että elämässä saa aina kaiken, mitä haluaa?

- lapset alkavat lopulta arvioida ihmisiä vain tulotason ja vaatteiden, tietokoneiden ja puhelinten brändin perusteella?

- lapset alkavat kuvitella, että heillä nyt vaan on oikeus saada kaikki se, mitä he haluavat ilman, että sen eteen täytyy tehdä mitään?

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Ettekö pelkää, että...

- lapset alkavat lopulta arvioida ihmisiä vain tulotason ja vaatteiden, tietokoneiden ja puhelinten brändin perusteella?

- lapset alkavat kuvitella, että heillä nyt vaan on oikeus saada kaikki se, mitä he haluavat ilman, että sen eteen täytyy tehdä mitään?

Yhden joululahjan vuoksi????

Nyt on pakko kysyä, miten ihmeessä aloittaja kakaransa on kasvattanut?

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Ainakin nyt 18-vuotiaana olen kiitollinen kalliista lahjoista mitä sain, puhelin ym. Nyt kun omillaan asun niin ei olisi varaa ostaa uutta. Tulee siis ainakin minulla käyttöön myös myöhemmin.
Myös muista käyttöesineidtä, kuten hyvät (vaikkapa muumi) lakanat ovat yllättävän kalliita.

Täysi-ikäisellä muumilakanoita????

:=DDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDD

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ettekö pelkää, että...

Yhden joululahjan vuoksi????

Nyt on pakko kysyä, miten ihmeessä aloittaja kakaransa on kasvattanut?

En ole Ap. Tarkoitin, että jokaisena jouluna. Ja/tai syntymäpäivänä.

Vierailija

Tykkään laadukkaista tavaroista ja elektroniikasta. Vältän halpaa roskaa ja kaikkea turhaa.
Meillä toinen sai i padin ja toinen ps4 . Lisäksi sitten pelejä, leffoja ja kuulokkeet.

Ostan varmaan juuri siksi että niistä pitkäksi aikaa hyötyä ja ei ole mitään turhaa paskaa. Muuta kun nuo ei oikein tarvitse.

Vierailija

Ettekö pelkää, että...

Vaikka lapset saavat toivomiaan joululahjoja, he eivät saa kaikkea mitä haluavat, ei edes jouluna.

Jos alkavat, se johtunee pikemminkin nykymaailman yleisestä materiaalikeskeisyydestä eikä siitä, että lapset saavat pari kertaa vuodessa jotain toivottua.

Viittaan edellisiin vastauksiin: lapset eivät saa kaikkea mitä haluavat.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Ettekö pelkää, että...

- Jos lapsi toivoo vaikkapa viittä kallista lahjaa, ja saa niistä yhden, niin eihän hän suinkaan ole saanut kaikkea, mitä halusi. Tai jos toivoo vain halpoja juttuja, niin eikö niitäkään saa ostaa, ettei vaan saa sitä mitä haluaa?

- Kalliit lahjat eivät välttämättä ole mitään brändijuttuja, joita ostetaan näyttämisen halusta, vaan vaikkapa hintavia harrastusvälineitä, joista on iloa ja hyötyä pitkään, ja ehkä toimii kipinänä ja kannustimena ammatinvalinnassa

- Mistä lähtien lahjojen eteen on kuulunut tehdä jotakin? Lahja annetaan ja saadaan. Jos jouluna tai synttäreinä saa lahjan, niin eihän se tarkoita, että arkena tuotaisiin eteen kaikki mitä keksii pyytää.

Mun lapset eivät ole vielä niin vanhoja, että pyytäisivät mitään kallista, mutta en mä tulevaisuudessa aio tyrmätä kaikkia lahjatoiveita siksi, ettei lapselle nyt vain sovi ostaa mitään kallista. Toki tavaroiden tarpeellisuudesta ja rahan arvosta ym. haluan puhua, enkä suinkaan ostaa jokaista hilavitkutinta tai  ylihinnoiteltua, halvalla lapsityövoimalla tehtyä merkkivaattetta, mitä teini haluaa siksi kuin kaverillakin on.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Ettekö pelkää, että...

No näkisin tämän huolen aiheellisemmaksi silloin jos teinille ostetaan kalliita lahjoja MUULLOIN kuin jouluna, synttäreinä, merkkitapahtumina. Jouluna on ihan normaalia ostaa toisille lahjoja, eikä se mitää pilalle paapomista ole. Kalliit lahjat on yleensä sellaisia joita pitäisi ostaa jokatapauksessa (puhelin, harrastuskamoja jne.)

Vierailija

Joo en todellakaan ymmärrä tätä 12 vuotiaalle 800e puhelin. Puhelimen voi tietysti ostaa mutta joku kohtuus hinnassa. Jos aletaan mennä yli 400 niin lapsi itse lahjaan mukaan, pysyy ehjänäkin kun kakara on omiakin rahoja laittanut. Lähempänä 18 vuoden ikää ymmärrän kalliit lahjat, ne ovat usein tarpeellisia ja nuori ymmärtää rahan arvon. + nuorella säästyy omia rahoja mm. Ruokaan. 12 vuotiaalle pitäisi riittää jo 300e puhelin...

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Ettekö pelkää, että...

Aloituksessa puhutaan lahjoista, ja tarkoitin tällä viestilläni tilannetta, jossa lapsi toivoo jouluna ja/tai synttäreinä useita hintavia lahjoja ja saa ne kaikki.

Joku ihmetteli, että täytyykö lahja muka ansaita. Tavallaan kyllä. Minusta lapselta voi evätä kalliin lahjan, jos koulu ei ole sujunut, on ollut toistuvia ongelmia koulussa tai kotona sosiaalisissa suhteissa, jos lapsi on epäkiitollinen tai muuta vastaavaa. Ehkä olisi suotavaakin.

Itse haluaisin, että lapsi ymmärtäisi, että hienoja ja kalliita juttuja ei saada siksi, koska lapsella on syntymäoikeus saada kaikki, mitä hän haluaa, vaan lapsi oppisi, että hyviä ja toivottuja lahjoja saa silloin, kun niiden eteen on tehty jotain. Ja että lapsi osaisi olla kiitollinen siitä, mitä saa, vaikkei se olisikaan juuri se, mitä on halunnut.

Sivut

* Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat