Vierailija

Keuhkoihin sattunut yskiessä 4 päivää, nyt ollut vuorokauden kuumetta 38,3-38,8. Hengittäminen ei ihan normaalia. Yksityiset eivät täällä päin ole auki ennen maanantaita

N36

Sivut

Kommentit (26)

Vierailija

En ehkä ihan vielä menisi, jos kuume ei nouse tuota korkeammalle ja laskee lääkkeellä.

Mutta en ole ammattilainen ja itse parhaiten tunnet olosi.

En ainakaan yöpäivystykseen lähtisi, ehkä sitten aamulla jos tuntuu että pakko on mennä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija

Soita paikalliseen terveysneuvontapuhelimeen.
Sairaanhoitaja osaa arvioida hoidon kiireellisyyden. Yleensä jos hengittäminen ei ole normaalia niin on aihetta päivystyshoitoon.

Vierailija

Saattaa olla keuhkokuume. Varminta olisi soittaa päivystykseen. Jos tunnet vointisi yleisesti kehnoksi (henkeä ahdistaa, tai et jaksa mitään, tai tunnet olevasi selvästi huonommassa kunnossa kuin mitä normikuumeflunssassa olisit) niin mene päivystykseen yöllä. Muuten mene aamulla. Mutta jos jäät kotiin, muista tarvittaessa muuttaa päätöstäsi vaikka keskellä yötä jos vointi muuttuu.

Vierailija

Soitin päivystykseen. Sanoi, että ellei hengitys olelleellisesti vaikeudu ennen aamua tule vasta silloin. Mut käski tulla heti jos tila huonontuu. Mulla on ollut kuumetta viimeksi vuosia sitten, joten olen aina vaakatasossa kun kuumetta. Hengittäminen tosiaan aika pinnallista.

Ap

Vierailija

Eipä se päivystykseen soittaminen paljoa auta, kun ei me hoitsutkaan ihmeisiin puhelimen kautta pystytä. Jos potilas sanoo ettei hengittäminen ole normaalia, on aika riskialtista sanoa puhelimessa että voit odottaa aamuun. Voi olla että kyseessä on todellinen alkava hengitysvaikeus tai flunssaan liittyvä vaaraton räkäisyys.

Vierailija

Melkein 39 asteen kuume kuitenkin. Laskeeko lääkkeellä (panadol lähinnä)? Tupakoitko? Millä tavalla omituinen hengitys? Huohottava, pinnallinen? Onko yleistila normaali eli jaksatko käydä vessassa, jääkaapilla eli tehdä normaaleja juttuja? Onko ruokahalu tallella? Jos et jaksa tehdä normi juttuja eikä ole ruokahalua, kannattaa lähteä vielä käymään päivystyksessä, ainakin soittaa sinne.
t:lääkäri

Vierailija

Kuumekin tekee hengityksestä tiheämpää.

Kun hengität, niin tuntuuko että joudut ponnistamaan hengitystä? Onko huulien väri normaali, ei sinertävä?

Itsellä on kaksi (infektio)astmalasta ja aina saa arpoa sitä että mikä hengitys on normaalia ja mikä ei.

Joskus meidät on lasten kanssa meinattu käännyttää päivystyksestä vaikka kuumetta ollut jo useampi päivä ja hengitys selvästi vaikeaa.

Kerran tein potilasmuistutuksenkin kun päästiin kyllä lääkärille, mutta lääkäri ei edes kunnolla tutkinut ja seuraavana päivänä jouduttiin hakemaan yksityiseltä lähete, että päästiin lastenpolille hoitamaan keuhkokuume.

Että siksi en suositellut yötä vasten lähtemään sinne jonoon.

Nro 2

Vierailija

11 jatkaa vähän kommenttina kympille ja omaansa myös: sh päivystyksessä kysyy ns oikeat kysymykset ja niiden perusteella päättelee paljon voinnista. Itse en glögipäissäni keksinyt kysymyksiä enempää, mutta he ovat siellä sitä varten, että ammattitaidollaan kartoittavat tilanteen. Ja monessa isommassa (yö)päivystyksessä on hyvä, että on ensin soittanut eikä vain tupsahda paikalle.
t:11

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Melkein 39 asteen kuume kuitenkin. Laskeeko lääkkeellä (panadol lähinnä)? Tupakoitko? Millä tavalla omituinen hengitys? Huohottava, pinnallinen? Onko yleistila normaali eli jaksatko käydä vessassa, jääkaapilla eli tehdä normaaleja juttuja? Onko ruokahalu tallella? Jos et jaksa tehdä normi juttuja eikä ole ruokahalua, kannattaa lähteä vielä käymään päivystyksessä, ainakin soittaa sinne.
t:lääkäri

Olen mökillä joten vain ibusalia tarjolla, puolituntia sitten otettu lääke ei ole vaikuttanu. En tupakoi. Pinnallinen ja välillä huohottava hengitys. Ruokahalua ei ole, mutta vettä olen juonut ja käynyt vessassa. Muuten maannut sohvalla.

Vierailija

Tiedän, olen itse hoitsu, ennen päivystyksessä, nykyisin lanssissa. Itse en kuitenkaan käske jäädä kotiin jos potilas kokee hengityksen hankalaksi tai poikkeavaksi.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Tiedän, olen itse hoitsu, ennen päivystyksessä, nykyisin lanssissa. Itse en kuitenkaan käske jäädä kotiin jos potilas kokee hengityksen hankalaksi tai poikkeavaksi.

Tämä siis oli vastaus 11/13:lle. Kännykkä ei äsken suostunut lainaamaan tekstiä.

Vierailija

Ja sen verran haluaisin lisätä vielä että tuo huulten väri on siitä huono mittari että tilanne saa mennä tosi pahaksi ennen kuin huulet menevät syanoottiseksi. Käytännössä saturaatio on silloin yleensä enää 70-80 % kun se terveellä on yli 95%.
T. Eh

Vierailija

Olen tosi hysteerinen noista hengitysvaikeuksista sillä isoäidilläni (ei perussairauksia ja muutenkin ikäisekseen hyväkuntoinen) kuoli keuhkoveritulppaan. Puhuin edellisena päivänä hänen kanssaan puhelimessa ja samanlaiset oireet kuin sinulla. Eli mene päivystykseen.

Sivut

* Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat