Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Tajusin eilen kasvattaneeni hirviön. Ei ole varmaan ikinä ollut näin epäonnistunut olo.

Vierailija
25.12.2015 |

Olen täysin poissa tolaltani. Valehtelematta varmaan ikinä ei ole sydämmeen näin paljon sattunut. Olen itkenyt yksin nyt kun lapset ovat isällään. Ei ole ketään kelle puhua :(

12-vuotias tyttäreni toivoi uutta puhelinta joululahjaksi. Aloitin jo tytön synttäreiltä säästämään (n. 7 kk) koska halusin ostaa kunnollisen ja hyvän. Synttäreille jo toivoi luuria, mutta silloin ei ollut vielä mahdollista. Säästin omista asioistani, koska halusin tarjota tyttärelle ihanan lahjan. Olen pienituloinen yksinhuoltaja, pärjätään koska osaan tinkiä ja ennakoida (esim. ei osallistuttu mihinkään jouluapua ryhmään, vaikka luultavasti oltaisiin kelvattu kandidaateiksi. Hetken kyllä houkutti, koska taloudelliset paineet ovat välillä tuntuneet ylitsepääsemättömiltä koska joudun myös hoitamaan sairasta vanhaa äitiäni) mutta luksusta meillä (minulla) ole lähes lainkaan. Elareita en saa.

Kuitenkin raha on minulle arka paikka. Olen aina pitänyt kunnia-asiana, että lapseni ovat puhtaita, hyvin ravittuja ja asianmukaisesti varustettuja (jopa joskus niillä merkkivaatteilla tms). Noh, eilen tytöt olivat minulla ja olin tunnelmoinut ja iloinnut lahjasta jo vaikka kuinka kauan etukäteen. Nautin ajatuksesta, että pääsen vihdoin lepäämään, syödään hyvin ja vaikka pelataan tai katsotaan yhdessä telkkaria. Ostin molemmille kolme kivaa, laadukasta lahjaa. Tai näin luulin tehneeni.

Jouluaatto meni oikein kivasti, esikoisen narinasta riippumatta. Kaikki tuntui olevan vähän huonosti, vähän oli tylsää, joojoo mä tuun iha kohta-oli mantra kun piti auttaa. Luuhasi koneella ja luuri oli liimattu kiinni. Oman huoneen siivoaminen oli taistelun takana, ei halunnut osallistua minun ja kuopuksen leipomisiin tms. Vihdoin ollaan saatu syötyä ja tuli odotettu hetki, kun päästiin avaamaan lahjoja. Minua hymyilyttää kun katson kun tyttö repii innoissaan lahjapaperia.

Niin. Naama venähti. Täysin. Tyttö vetää kotelon auki ja katsoo minua naama vihaisena. "Miksei voi ostaa sitä mitä pyydetään? Miks ei voi kerrankin ostaa kunnolla kun kerran luvataan?"
Ostin tytölle Samsung Galaxy S6 32GB. Puhelin oli todella harkittu ja myyjän(kin) kanssa vielä väännettiin niin hemmetisti.

Tuo oli kalliimpi kuin kuopuksen lahjat yhteensä, helposti. Tyttö suuttui entisestään nähdessään tyrmistykseni. Mun olisi pitänyt ostaa juuri se iphone, minkä hän oli toivonut. Se 850€ maksanut iphone. "Mikset voinut vaan ostaa sitä yhtä asiaa mitä oikeasti toivon kun näis on vaan pari sataa eroa?" Pari sataa. Pari sataa. Mun lapselle n.300 on vain pari hassua satasta, jotka olisi pitänyt säästää. Kiristää entisestään. Suutuin ja lähdin keittiöön. En halunnut pelottaa kuopusta, joka oli todella säikähtäneen oloinen. Esikoinen seuraa perässä, katsoo suoraan silmiin kun kaadan kannuun vettä ja sanoo ivallinen hymy huulillaan: "Mä sit pyydän isiltä. Se ainaki pitää lupauksensa ja välittää musta." Tuntui kun maailma olisi romahtanut. Napsahdin. Paiskasin kannun maahan ja purskahdin itkuun. Tyttö säikähti todella paljon. Ei ole varmaan ikinä nähnyt mun itkevän. Ainakaan näin. Ei pyytänyt anteeksi, meni huoneeseensa. Lähtivät aamulla, eikä ole suostunut puhumaan kanssani. Koitin pyytää anteeksi.

Isänsä jätti mut viisi vuotta sitten reippaasti nuoremman naisen takia. Ero oli karmea ja tuskainen, ponnistelin lasten takia pitääkseni niin mukavat ja hyvät välit kuin pystyin. Vihaan edelleen salaa uutta naista. Vihaan exääni. Näistä en tietenkään lapsille kerro. Olen onnistunut mielestäni todella hyvin puhumaan kauniisti jopa uudesta naisestaan. Exälläni on rahaa kuin roskaa. Hän on korkeasti koulutetusta perheestä (toisin kuin minä), hän on hyväpalkkaisessa duunissa (heh). Tämä uusi nainen on tohtorikoulutettu. Silti esim. elareista uhkasi, että tulee loputon taisto jos siihen lähden. Tapaamisajat jne. toimivat kitkattomasti. Olen pitänyt tuota hintana rauhasta. Mies on häikäilemättä lähtenyt kilpavarusteluun, missä isin luona käydään kivoilla riessuilla, huvipuistoissa, tehdään kaikkea kivaa, saadaan kaikkea kivaa. Totta kai perheen hylkääminen ja uuden naisen luo muutto ei tunnu missään kun sut hukutetaan huvituksiin toisaalla. Varmasti ostaa uuden luurin, vaikka olen hänellekkin kertonut useasti, että ostan. Tää on myös yksi tapa näpäyttää mua, vaikka suurin syy on tietty rakkaus tyttäreensä. Meidän yhteisolonkin aikana kävi kyllä selväksi, kuka on se sivistynyt ja kuka on köyhä rahvas, vaikka silloin käytti koko perheenseen yhtä anteliaasti kuin nykyään pelkkiin lapsiin.

Elämä tuntuu täysin mustalta. Olen onnistunut kasvattamaan hemmotellun, täysin empatiakyvyttömän velliperseen. En usko hänen edes rakastavan minua. En vaan jaksa enää. Hän edusti käytöksellään kaikkea, mitä en voi sietää. Kiittämättömyyttä, ahneutta, ilkeyttä. Tuo häikäilemätön manipulointi, ilmiselvää kuinka hän käyttä täysin surutta avioeroamme syynä lypsää lisää. Pilasin myös kuopuksen joulun kohtauksellani.

En vaan jaksa. En tiedä, jaksanko välttämättä lukea vastauksia. Halusin vaan kertoa edes johonkin. Olen täysin epäonnistunut. Itken. Pitäisi siivota eiliset, en jaksa. en jaksa, en jaksa, en jaksa. HYvää joulua vaan kaikille.

Kommentit (466)

Vierailija
141/466 |
25.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Heh, ihmiset ostelee tonnin puhelimia.

Hyvin on korporaatioiden vedätykset menny läpi :)

Vierailija
142/466 |
25.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mistähän asiasta aloittajakin sitten kärsii, joka purkautuu vain tällä tavalla, huoooh.

Aloittaja kärsii varmaan siitä, että on säästänyt rahaa puhelimeen, joka ei kelpaa lapselle. Lapsi kehtaa haukkua äitinsä siitä, ettei ole hankkinut 850 euron puhelinta 12-vuotiaalle. Lisäksi ex-mies uhkailee, ettei aloittaja hae hänelle kuuluvia elatusapuja. Ja sitten aloittaja kaipaa tukea netistä, mutta saa osakseen ihan käsittämätöntä haukkumista ja annetaan ymmärtää, että lapsi olisi ollut jotenkin oikeassa. Aloittaja on luvannut lapselle kännykän, mutta ei iPhonea. Mulla itsellä on ainakin paha mieli aloittajan puolesta. Minä opin alle kouluikäisenä hoitotädiltäni, että lahjoja ei haukuta, vaan niistä ollaan kiitollisia. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
143/466 |
25.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lopeta se kynnysmattona olo ja ala pitää puoliasi! Sua on loukattu ja kohdeltu väärin. Sun itsetunto on mennyt. Nyt nostat pään pystyyn ja meet ens viikolla vaatimaan itsellesi keskusteluapua. Olet liian kiltti, se on ainoa vikasi. Ihan oikeasti. Arvosta itseäsi!!!! Älä ryömi kiukuttelevan teinin tai exän edessä. Kuvittelet, että olet huonompi jos et ole niin varakas, se on ihan paskaa. Näytä, että olet itsenäinen, älykäs nainen. Ihmisarvoa ei määrittele taustasi tai rahasi, huomaatko, kuinka tallottu olet?! Pistää oikein vihaksi, sua on selvästi loukattu tosi pahasti.

Vierailija
144/466 |
25.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei lapsi ymmärrä vielä, miksi sulla on rahasta tiukkaa tai kuinka tiukkaa oikeasti on.

Sulta hölmö veto ostaa puhelinta ollenkaan, isänsä ostakoon, jos ja kun on varoissaan

ja elarit, todella naurettavaa antaa varakkaan miehen luistaa velvollisuuksistaan. Tyhmän ylpeyttä joka pilaa sun ja sun lasten elämää turhalla ja epäoikeudenmukaisella stressillä rahasta. Sinä olet varaton ja katkera... ja mikä hölmöintä vapaaehtoisesti ja niin, että annat tämän exän pompotella sua mennen tullen: elarit pitää maksaa, piste. 

Ja kun elarit tulee kun pistät ne tulemaan, senkään jälkeen et ostele mitään tonnin puhelimia, todella harvoilla ihmisillä on sellaisia. Alat keskustella 13-vuotiaasi kanssa rehellisesti elämän asioista, myös rahasta, hän on jo iso lapsi. Mutta hän ei voi ymmärtää, ellei hänelle selitetä ja opeteta, asiallisesti ja kauniisti, ei syyllistäen lasta. Lapsi ei ole kiittämätön tai tyhmä, hän on lapsi ja hän kaipaa lempeää opetusta elämän kivuliaista tosiasioista. Sinä olet aikuinen, hän lapsi. (ja aikuisena sinun velvollisuutesi on pitää kiinni oikeuksistasi kuten elatusmaksut)

-> kun saat elarihomman kuntoon, elämäänne tulee enemmän iloa, kun sun ei tartte stressata joka penniä ja sinäkin pääset lasten kanssa joskus kivoille lomille (ei välttämättä kauas etelään, mutta edes laivalle, kylpylöihin yms.) ja voitte tehdä aina välillä jotain extraa arjessakin ja sinä olet mukavampi äiti ja vähemmän takakireä.

-> lapsesi vika ei ole se, että hän joka pv todistaa sellaista paskaa, että isällä on "rahaa kuin roskaa", mutta äidin luona kiristellään hammasta, kun pitäisi saada ruokaa prismasta. Exäsi on paska mies, jollei täysin vapaaehtoisesti maksa elareita, sun pitää hoitaa se kuntoon. Ja sen jälkeen kasvatat lasta! Ei niin että hän on "hirviö" vaan hän on ihana lapsi ja hän ymmärrettävästi haluaisi olla miljonääri, niin minäkin ja moni muu. Mutta juuri nyt se ei ole mahdollista, joten myöskään 1000€:n puhelimet eivät ole mahdollisia, jos haluatte myös syödä ja käydä leffassa.  

Vierailija
145/466 |
25.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teini on tullut alemmuudentuntoiseen äitiinsä. Vaikka isällään on rahaa, niin ei uskalla pyytää tältä puhelinta. Vai alistaako se tohtori "Mengele" lasta?

Vierailija
146/466 |
25.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap, hanki elämä. Ihan älytöntä paskaa kirjoitat.

Vierailija
147/466 |
25.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Melkosia vastauksia kyllä osalla. Teidän lapset on vissiin niitä jotka saa kaiken haluamansa koska "kaikilla muillakin on"- niinhän niitä tulevaisuuden toivoja (kermaperseitä) kasvatetaan. Tai olette itse niitä vouhottajia jotka eivät koskaan aikuistu vaan leuhottavat kuinka on rahaa ja kaikki pitää olla viimeisen päälle.

12-vuotias ei todellakaan mitään Iphonea tarvitse. Ja tytön käytös oli todella huonoa.

Vierailija
148/466 |
25.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä on kauheita ihmisiä. Ap on täysin oikeassa. En ikinä voisi kuvitella ,että lapsi käyttäytyy noin kiittämättömästi. Saa noin kalliin puhelimen eikä ole tyytyväinen. Onneksi ei enää ole tuon ikäisiä lapsia, kun tuo lahjahomma on noin mielettömäksi mennyt. Meillä on kaksi ihan normaali palkkaista ihmistä tienaamassa, mutta koskaan en olisi pystynyt lapsille ostamaan tuo hintaluokan puhelimia. Miten ihmeen rikkaita ihmiset nykyään on , kun noin kalliita lahjoja lapsille ostellaan? Varsinkin kun seuraavana vuonna joudut jo ehkä ostamaan uuden ja hienomman.Kyllä sitä täytyy teininkin ymmärtää olla tyytyväinen  siihen mitä saa,eikä kuuta kurkotella. Ap:lle voimia ja parempaa vuotta 2016!

Vierailija
149/466 |
25.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä ei ole koskaan tollaisia riitoja koska kunnioitan sitä merkkitoivomusta ja jotain en pysty hankkimaan niin siitä puhutaan teinin kanssa.

Yleensäkin teinin kanssa pärjää hyvin, kun kuuntelee ja keskustelee.

Toki tyttö huonosti käyttäytyi mutta jos mun i pad hajoisi ja saisin Samsung tabletin niin kyllä pettyisin. Kaikkia merkkejä vaan ole kokeillut ja apple on mun juttuni. Valitaanhan me aikuiset se mielimerkkimme.

Kuinka pällejä kommentoijia täällä oikein on? APhan päivänselvällä suomenkielellä kertoi jankuttaneensa tytölle jatkuvasti ettei hän voi ostaa nimenomaan iPhonea, vaikka (hyvä) älypuhelin onkin tulossa. AP:n teinin kanssa ei järkipuheella näemmä ole pienintäkään painoarvoa. On noloa tulla huutelemaan noin vähäjärkisiä kommentteja jos ei ole vaivautunut edes lukemaan mitä AP on jo asiasta kertonut.

-lukutaitoinen sivullinen (Applen koneelta kirjoitettuna)

Vierailija
150/466 |
25.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Yhtä asiaa en ymmärrä! Miksi et halua elareita jos on noin tiukkaa? Ei siinä miehen märinä mitää auta. Ne nyt on vaan maksettava. Ja juu ymmärrän sinua. Älyttömän kurjaa kun mikään ei kelpaa mutta usko vaan, vielä se tyttö tajuaa kuka häntä oikeesti rakastaa.

Yhtä asiaa en ymmärrä! Miksi niitä elareita pitää vielä maksaa kaiken sen päälle mitä isä kustantaa kun kakarat ovat hänen luonaan??

???????????????JÄrkky ajatus. Juuri sen takia, että lapsilla olisi hyvä ja kohtuullinen elämä myös äitinsä luona (jossa ilmeisesti kuitenkin vakituisesti asuvat)

Sen takia sillä isällä on varaa viedä huvituksiin mielin määrin, kun hän ei osallistu peruselatukseen!Täysin vääristynyt ja sairas kuvio! Että mä en osta lapsille ruokaa enkä vaatteita tai bussikortteja enkä vie kouluun enkä lohduta sairaana jne... mutta sitten olen silti se ihanin vanhempi kun ostan puhelimen ja vien etelän-matkalle...  

Vierailija
151/466 |
25.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lopeta se kynnysmattona olo ja ala pitää puoliasi! Sua on loukattu ja kohdeltu väärin. Sun itsetunto on mennyt. Nyt nostat pään pystyyn ja meet ens viikolla vaatimaan itsellesi keskusteluapua. Olet liian kiltti, se on ainoa vikasi. Ihan oikeasti. Arvosta itseäsi!!!! Älä ryömi kiukuttelevan teinin tai exän edessä. Kuvittelet, että olet huonompi jos et ole niin varakas, se on ihan paskaa. Näytä, että olet itsenäinen, älykäs nainen. Ihmisarvoa ei määrittele taustasi tai rahasi, huomaatko, kuinka tallottu olet?! Pistää oikein vihaksi, sua on selvästi loukattu tosi pahasti.

Aikuinen päättää mitä lapsille ostetaan eikä lapsi, lapselle pitää selvittäö että näin suurta summaa ei ole antaa tähän tarkoitukseen nyt.

Lapsi voi kiukuta mutta ei tuon ikäinen tarvitse noin kallista puhelinta, jos lapsi ei nyt kestä pettymyksiä niin ei kestä aikuisenakaan eikä opi jos aina saa kaiken mitä haluaa. Toki lapsen toiveet voidaan huomioida mutta lapsihan voisi pyytää yhtä lailla vaikka lentoliput jenkkeihin ja sanoisiko silloinkin että tietenkin saat vaikka ei ole varaa.

Vierailija
152/466 |
25.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Puhelimen voi kyllä vaihtaa jos sitä ei ole käytetty.

Moniin paikkoihin ei voi. Ja tämä on totuus.

Vierailija
153/466 |
25.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan helvetin kamalia kommentteja täällä! 12-vuotias on vasta lapsi, eikä todellakaan tarvitse mitään iPhonea. Todennäköisesti haluaakin sen vain siksi, koska se on statusymboli.

Ostamalla sen saakelin iPhonen lapsi oppii arvostamaan ja arvioimaan ihmisiä ulkokuoren perusteella. En tarkoita, että pitäisi tarkoituksella tuottaa pettymys, vaan opettaa kiitollisuutta siitä, mitä saa ja ettei hän tai kukaan muukaan ole yhtään sen paskempi tyyppi, vaikka käytössä olisi mikä puhelin. Kaikilla ei vaan ole varaa eikä tarvetta samaan. Sen sijaan kiusaaminen siitä, että kädessä on Samsung eikä iPhone, on paskemman tyypin merkki.

Vaikka nyt kiukuttaakin, on lapsen hyvä tietää, että kaikkea ei voi saada, kaikessa ei tarvitse olla samanlainen kuin muut, eikä kenenkään ihmisarvoa mitata vaatteissa, puhelimissa jne.

Minä olen yksinhuoltajaperheen lapsi, ja rahat olivat aina loppu, vaikka elarit maksettiinkin. Koskaan en saanut ihan juuri sitä, mitä olisin halunnut ja arvatkaapas mitä? En mennyt rikki enkä pilalle. Sen sijaan opin ajattelemaan itse ja kyseenalaistamaan yleistä laumasieluisuutta ja turhamaisuutta, olin ylpeä ja itsevarma ihan muista syistä kuin puhelimen merkistä ja mallista tai uusimmista muotivaatteista.

Äitini raatoi niska limassa antaakseen minulle edes jotain, joten osaan todellakin samastua Apn tuskaan. Vaikuttaakin siltä, että teillä ei ole mitään käsitystä (yksinhuoltajan) elämän realiteeteista, tai sitten enemmistö jengistä on vain yksinkertaisesti kusipäitä.

Vierailija
154/466 |
25.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rakas AP, älä hyvä ihminen uhriudu. Aikuisena, sinun täytyisi pystyä olemaan kylmän rauhallinen. Olisit sanonut neutraalin napakasti : Selvä, ei kelpaa. Otat puhelimen itsellesi ja liikkeeseen palauttamaan. Sitten sillä 300€ ihania juttuja itsellesi. Teinin tarinoita ei kannata ottaa tosissaan, tuollaisia ne jotkut vaan on, ei se ole mitään henkilökohtaista.

Olet mielestäni hieman epäkypsä ja järkeä ei taida löytyä, toimit tunteiden vallassa etkä osaa niitä hallita.

Tyttäresi käyttäytyy huonosti, älä alennu siihen vaan kanna itsesi arvokkaasti. Ensi vuonna sitten mietit tarkkaan, mitä ostat vai ostatko yhtään mitään.

Halaus minulta, kyllä kaikki järjestyy.

155/466 |
25.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suosittelisin ap, että menette isän kanssa sinne oikeuteen. Nyt isällä on jatkuva väline uhkailla ja vetäytyä vastuusta. Vähävaraisena saat ilmaisen asianajajan. Tee se oman mielenrauhasi tähden. Puhun kokemuksesta.

Ja ymmärrän ap:ta siinä, että halusi itse tarjota lapselleen jotain ekstrakivaa ja arvokasta. Ettei aina joudu olemaan se köyhä vanhempi. Kuten moni on jo kirjoittanut, lapsi tarvitsee kuitenkin kunnon luennon taloudesta.

Voin jossain määrin samaistua ap:n tunteisiin. Nuo kaksi asiaa ap:n pitäisi nyt vain jaksaa tehdä, niin elämä muuttuu varmasti hieman helpommaksi.

Ja muista ap, että lapsille kuitenkin lopulta tärkeintä on se läheinen aikuinen. Tsemppiä!

Vierailija
156/466 |
25.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuollainen kauhukakara tuuppaa varmaan lapsenkin tähän ylikansoitettuun maailmaan aikanaan, jos kerran on kaikki saatava mitä haluaa muista välittämättä :(

Vierailija
157/466 |
25.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Yhtä asiaa en ymmärrä! Miksi et halua elareita jos on noin tiukkaa? Ei siinä miehen märinä mitää auta. Ne nyt on vaan maksettava. Ja juu ymmärrän sinua. Älyttömän kurjaa kun mikään ei kelpaa mutta usko vaan, vielä se tyttö tajuaa kuka häntä oikeesti rakastaa.

Yhtä asiaa en ymmärrä! Miksi niitä elareita pitää vielä maksaa kaiken sen päälle mitä isä kustantaa kun kakarat ovat hänen luonaan??

???????????????JÄrkky ajatus. Juuri sen takia, että lapsilla olisi hyvä ja kohtuullinen elämä myös äitinsä luona (jossa ilmeisesti kuitenkin vakituisesti asuvat)

Sen takia sillä isällä on varaa viedä huvituksiin mielin määrin, kun hän ei osallistu peruselatukseen!Täysin vääristynyt ja sairas kuvio! Että mä en osta lapsille ruokaa enkä vaatteita tai bussikortteja enkä vie kouluun enkä lohduta sairaana jne... mutta sitten olen silti se ihanin vanhempi kun ostan puhelimen ja vien etelän-matkalle...  

Joskus se vaan on noin. Kuten mun kaverilla aikanaan. Tai sitten niin kuin minulla, että isä ei osallistunut mihinkään. Elämä ei ole aina yksinkertaista tai helppoa.

Vierailija
158/466 |
25.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alkua tuo kuitenkin vasta vielä on, ootappa mitä on luvassa kun siitä tulee teini. Vaatii kustantamaan itselleen saastutuskortin ja itse saastuttimen, tuskin on tyytyväinen siihen minkä saa. Oltava kalleinta laatuaan. Ja ennen täysi-ikäisyyttä tietysti mopokortti ja mopo / leluauto............. Kyllä varmasti rahaa saa palamaan jos sellaiseen totuttaa.

Vierailija
159/466 |
25.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on kyllä ihan selvää ettei lapsella ole kalliimpaa puhelinta kuin minulla, joka puhelimen maksaa. Maksajana mietin kyllä hinta-laatu -suhteen tarkasti ja itsellenikin kelpaa 200e puhelin. Vaikka olisikin vara ostaa repullinen kalleimpia puhelimia, mutta kun ei tarvitse. Miten te kuvittelette varakkaammilla olevan sitä varallisuutta? Ei se raha monistu niissä statuspuhelimissa, vaan jossain ihan muualla. Toisaalta se minun lapseni joka nyt joutuu "kärsimään" siitä halpispuhelimesta, saa kuitenkin oman auton ja asunnon sitten kun tarvitsee. Silloin hän jo ymmärtääkin miksi ei aina ole saanut kaikkea haluamaansa...vain kaiken tarvitsemansa!

Vierailija
160/466 |
25.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla ei 12 vuotiaana olisi tullut mieleenkään pyytää vanhemmilta sellaista lahjaa. En olisi Edes kehdannut. Enkä olisi saanutkaan vaikka olisin pyytänyt. Tää on vaan oma mielipide, mutta eikö nuo iPhonet ole vähän kuin aikuisten leluja??? Kuuluuko ne 12-vuotiaille? Jos nuoren on ihan välttämättä sellainen saatava, niin sen eteen täytyy tehdä jotain. Esim. Kotitöitä, hyviä koenumeroita tai säästää itse siihen osa. Sitten kun menee kesätöihin niin voi itse ostaa omilla rahoilla. Aikuisen tehtävä ei ole lähteä mukaan lasten ja nuorten kilpavarusteluun. Aikuisena saa kukin päättää mihin haluaa rahansa käyttää. Käsitys rahasta muuttuu kun joutuu itse sen tienaamaan.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi yhdeksän seitsemän