Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Tajusin eilen kasvattaneeni hirviön. Ei ole varmaan ikinä ollut näin epäonnistunut olo.

Vierailija
25.12.2015 |

Olen täysin poissa tolaltani. Valehtelematta varmaan ikinä ei ole sydämmeen näin paljon sattunut. Olen itkenyt yksin nyt kun lapset ovat isällään. Ei ole ketään kelle puhua :(

12-vuotias tyttäreni toivoi uutta puhelinta joululahjaksi. Aloitin jo tytön synttäreiltä säästämään (n. 7 kk) koska halusin ostaa kunnollisen ja hyvän. Synttäreille jo toivoi luuria, mutta silloin ei ollut vielä mahdollista. Säästin omista asioistani, koska halusin tarjota tyttärelle ihanan lahjan. Olen pienituloinen yksinhuoltaja, pärjätään koska osaan tinkiä ja ennakoida (esim. ei osallistuttu mihinkään jouluapua ryhmään, vaikka luultavasti oltaisiin kelvattu kandidaateiksi. Hetken kyllä houkutti, koska taloudelliset paineet ovat välillä tuntuneet ylitsepääsemättömiltä koska joudun myös hoitamaan sairasta vanhaa äitiäni) mutta luksusta meillä (minulla) ole lähes lainkaan. Elareita en saa.

Kuitenkin raha on minulle arka paikka. Olen aina pitänyt kunnia-asiana, että lapseni ovat puhtaita, hyvin ravittuja ja asianmukaisesti varustettuja (jopa joskus niillä merkkivaatteilla tms). Noh, eilen tytöt olivat minulla ja olin tunnelmoinut ja iloinnut lahjasta jo vaikka kuinka kauan etukäteen. Nautin ajatuksesta, että pääsen vihdoin lepäämään, syödään hyvin ja vaikka pelataan tai katsotaan yhdessä telkkaria. Ostin molemmille kolme kivaa, laadukasta lahjaa. Tai näin luulin tehneeni.

Jouluaatto meni oikein kivasti, esikoisen narinasta riippumatta. Kaikki tuntui olevan vähän huonosti, vähän oli tylsää, joojoo mä tuun iha kohta-oli mantra kun piti auttaa. Luuhasi koneella ja luuri oli liimattu kiinni. Oman huoneen siivoaminen oli taistelun takana, ei halunnut osallistua minun ja kuopuksen leipomisiin tms. Vihdoin ollaan saatu syötyä ja tuli odotettu hetki, kun päästiin avaamaan lahjoja. Minua hymyilyttää kun katson kun tyttö repii innoissaan lahjapaperia.

Niin. Naama venähti. Täysin. Tyttö vetää kotelon auki ja katsoo minua naama vihaisena. "Miksei voi ostaa sitä mitä pyydetään? Miks ei voi kerrankin ostaa kunnolla kun kerran luvataan?"
Ostin tytölle Samsung Galaxy S6 32GB. Puhelin oli todella harkittu ja myyjän(kin) kanssa vielä väännettiin niin hemmetisti.

Tuo oli kalliimpi kuin kuopuksen lahjat yhteensä, helposti. Tyttö suuttui entisestään nähdessään tyrmistykseni. Mun olisi pitänyt ostaa juuri se iphone, minkä hän oli toivonut. Se 850€ maksanut iphone. "Mikset voinut vaan ostaa sitä yhtä asiaa mitä oikeasti toivon kun näis on vaan pari sataa eroa?" Pari sataa. Pari sataa. Mun lapselle n.300 on vain pari hassua satasta, jotka olisi pitänyt säästää. Kiristää entisestään. Suutuin ja lähdin keittiöön. En halunnut pelottaa kuopusta, joka oli todella säikähtäneen oloinen. Esikoinen seuraa perässä, katsoo suoraan silmiin kun kaadan kannuun vettä ja sanoo ivallinen hymy huulillaan: "Mä sit pyydän isiltä. Se ainaki pitää lupauksensa ja välittää musta." Tuntui kun maailma olisi romahtanut. Napsahdin. Paiskasin kannun maahan ja purskahdin itkuun. Tyttö säikähti todella paljon. Ei ole varmaan ikinä nähnyt mun itkevän. Ainakaan näin. Ei pyytänyt anteeksi, meni huoneeseensa. Lähtivät aamulla, eikä ole suostunut puhumaan kanssani. Koitin pyytää anteeksi.

Isänsä jätti mut viisi vuotta sitten reippaasti nuoremman naisen takia. Ero oli karmea ja tuskainen, ponnistelin lasten takia pitääkseni niin mukavat ja hyvät välit kuin pystyin. Vihaan edelleen salaa uutta naista. Vihaan exääni. Näistä en tietenkään lapsille kerro. Olen onnistunut mielestäni todella hyvin puhumaan kauniisti jopa uudesta naisestaan. Exälläni on rahaa kuin roskaa. Hän on korkeasti koulutetusta perheestä (toisin kuin minä), hän on hyväpalkkaisessa duunissa (heh). Tämä uusi nainen on tohtorikoulutettu. Silti esim. elareista uhkasi, että tulee loputon taisto jos siihen lähden. Tapaamisajat jne. toimivat kitkattomasti. Olen pitänyt tuota hintana rauhasta. Mies on häikäilemättä lähtenyt kilpavarusteluun, missä isin luona käydään kivoilla riessuilla, huvipuistoissa, tehdään kaikkea kivaa, saadaan kaikkea kivaa. Totta kai perheen hylkääminen ja uuden naisen luo muutto ei tunnu missään kun sut hukutetaan huvituksiin toisaalla. Varmasti ostaa uuden luurin, vaikka olen hänellekkin kertonut useasti, että ostan. Tää on myös yksi tapa näpäyttää mua, vaikka suurin syy on tietty rakkaus tyttäreensä. Meidän yhteisolonkin aikana kävi kyllä selväksi, kuka on se sivistynyt ja kuka on köyhä rahvas, vaikka silloin käytti koko perheenseen yhtä anteliaasti kuin nykyään pelkkiin lapsiin.

Elämä tuntuu täysin mustalta. Olen onnistunut kasvattamaan hemmotellun, täysin empatiakyvyttömän velliperseen. En usko hänen edes rakastavan minua. En vaan jaksa enää. Hän edusti käytöksellään kaikkea, mitä en voi sietää. Kiittämättömyyttä, ahneutta, ilkeyttä. Tuo häikäilemätön manipulointi, ilmiselvää kuinka hän käyttä täysin surutta avioeroamme syynä lypsää lisää. Pilasin myös kuopuksen joulun kohtauksellani.

En vaan jaksa. En tiedä, jaksanko välttämättä lukea vastauksia. Halusin vaan kertoa edes johonkin. Olen täysin epäonnistunut. Itken. Pitäisi siivota eiliset, en jaksa. en jaksa, en jaksa, en jaksa. HYvää joulua vaan kaikille.

Kommentit (466)

Vierailija
121/466 |
25.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yhdenkään äidin ei muuten tarvi taistella elareista, se on lastenvalvojan tehtävä ja itseasiassa Ap on aika itsekäs kun ei hae lapselleen kuuluvaa rahaa vaan antaa lapsensa kärsiä huonoista tuloista. Nehän siis ovat lapselle kuuluvaa rahaa. Ap voisi kieltäytyä jatkossa lapsilisistä, ne ovat pois joltain rikkaalta kuitenkin, kunnon marttyyri meno sitten käyntiin. Siis aikuinen ihminen ei voi heittäytyä noin avuttomaksi kun on kyse lapsille kuuluvista asioista.

Vierailija
122/466 |
25.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Älä välitä noista omaa vitutustaan ja pieleen mennyttä perhejoulua tai muuta vastaavaa sinun niskaasi kaatavista kärisijöistä. Olet tehnyt tosi hienosti säästämällä rahaa lapsesi lahjaan ja lapsesi on melko tyypillinen varhaisteini-ikäinen pikkuprinsessa ja bitch, joka kuvittelee universumin pyörivän ympärillään. Tosin kuten saamistasi kommenteista näemme, joillekin se on pysyvä olotila; sen verran ymmärtäväisiä kommentteja tyttäresi on saanut. Pysy kylmän rauhallisena ja anna tytön miettiä reaktioitaan. Jos isä ostaa tytölle iPhonen, palauta ostamasi puhelin vähin äänin ja pidä rahat itse. Normaaliteini älyäisi kyllä ennen pitkää käyttäytyneensä todella idioottimaisesti, mutta kuten sanottu, ehkä tyttäresi on isänsä vaikutuksesta kasvamassa ikipissikseksi. Mutta sinulla ei ole tässä asiassa mitään anteeksipyytämistä!

Niin, terveisin erinomainen ihminen, joka ei ikinä hauku ketään.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/466 |
25.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsesi varmasti arvostaa aikuisena tekojasi kunhan järki kasvaa. Teinit eivät vielä tajua rajan arvoa.

Vierailija
124/466 |
25.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi et ole antanut talousoppia lapsillesi eli kertonut, mikä rahatilanne teillä on? Ja miksi lasta ei ole opetettu siihen, että aina ei saa todellakaan kaikkea, mitä toivoo? Statusesinehän se kallis iPhone on. Ei lapsi sillä mitään tee noin tarkemmin ajatellen. Siihen mihin käyttää puhelinta, olisi välttänyt paljon, paljon halvempikin laite. Sellainen satasen luuri välttää tuon ikäiselle erinomaisesti. Sitten kun tienaa itse, ostaa niin hienot värkit kuin tahtoo.

Vierailija
125/466 |
25.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun kerran ap on tehnyt moneen otteeseen selväksi, että iphonea tytär ei tule saamaan, niin ihmettelen, kuinka tyttärellä on aattona vasta naama venähtänyt?

Vierailija
126/466 |
25.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alaikäsillä ei ole mitään käyttöä noille kalleimmille puhelimille. Ne on aikusten miesten leluja. Puhelimet ovat kuin tietokoneetkin. Ei teistä kukaan olisi ostamassa lapselleen 1500 euron läppäriä, koska sillä ei ole mitään käyttöä sille. Samat softat pyörii halvemmissakin koneissa. Samoin samat appsit pyörii niissä halvemmissakin puhelimissa. 

Vierailija
127/466 |
25.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä en näe minkäänlaista ongelmaa siinä, jos 12-vuotias saa iPhonen tai vaikka kymppitonnin kultakellon jos sellainen on perheen rahatilanteeseen ja toimeentuloon nähden mahdollista ja kohtuullista ostaa.

Niin, jos aiot järjestää lapselle rahoituksen hautaan saakka. Muussa tapauksessa lapsen on jossain vaiheessa syytä oppia, mistä se raha tulee ja mitä se vaatii, tai teet melkoisen karhunpalveluksen.

Ap ei pystynyt kertomaan lapselleen, että ei ole varaa toivepuhelimeen! Jos on rahaa, miksi sitä ei voisi käyttää lapseensa, miksi pitää odottaa, että kuolee ja siinä vaiheessa kuusikymppinen lapsi saa perinnön? Mikä hemmetin itseisarvo on se, että 12v lapselle pitää järjestää jouluisin pettymyksiä, ja samaan aikaan täytyy olla hipihiljaa perheen tuloista, ettei lapsi vain saisi selville, että rahaa saa käymällä töissä?

Vierailija
128/466 |
25.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sano sille persereikäpennulles, että ei moni aikuinenkaan sellaista voi saada, vaikka kuinka haluis. Helvetti, että voi olla hirveitä kakaroita.

Vierailija
129/466 |
25.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Et ole epäonnistunut ihminen - muista se!

Hankala teini sinulla.

Koittakaa saada asiat selvitettyä.

Paljon voimia ap:lle.

Miten voi joku aikuinen kokea oman lapsensa noin hankalaksi for nothing? En ymmärrä.

Vierailija
130/466 |
25.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Alaikäsillä ei ole mitään käyttöä noille kalleimmille puhelimille. Ne on aikusten miesten leluja. Puhelimet ovat kuin tietokoneetkin. Ei teistä kukaan olisi ostamassa lapselleen 1500 euron läppäriä, koska sillä ei ole mitään käyttöä sille. Samat softat pyörii halvemmissakin koneissa. Samoin samat appsit pyörii niissä halvemmissakin puhelimissa. 

Meillä on 9v:lla 1700 euron läppäri. Se ohjelmoi sillä. Halvempikin kone olisi varmaan ihan OK, mutta tuo on minusta mukava. Ja minulla on siihen varaa.

Vierailija
131/466 |
25.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hae edes KELA:n elarit jos isä ei maksa, tosin ne ulosmitataan häneltä joka tapauksessa jos on rikas. Tuollainen uhrin osa ei auta asiaa yhtään. Pyysit elareita tai et, eivät exäsi sukuineen sinusta sen enempää pidä tai muuta käsitystään sinusta paremmaksi siksi että et pyydä LAPSILLE KUULUVAA ELATUSTA. LAPSILLASI on lain mukaan oikeus saada elatusta MOLEMMILTA VANHEMMILTAAN eli olet polkenut LASTEN oikeuksia sillä että olet ollut liian kiltti. 

kela ei maksa euroakaan, jos ei ole sopimusta siitä, että isän pitää maksaa. Paitsi silloin, jos isästä ei ole tietoa.

Vierailija
132/466 |
25.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä 12v tyttö sai haluamansa puhelimen, joka maksoi vähän yli 800 e. Lapsi halasi kiitokseksi.

Aina joskus käy mielessä, että on ihanaa voida täyttää lastensa toiveita eikä ajatella, että kerään rahaa ja vien hautaan mennessäni.

Vierailija
133/466 |
25.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sano sille persereikäpennulles, että ei moni aikuinenkaan sellaista voi saada, vaikka kuinka haluis. Helvetti, että voi olla hirveitä kakaroita.

Ja aivan hirveitä aikuisia!

Persereikäaukoilla tai ilman...

Vaikuttaa että ap ottaa tässä ketjussa useampaa roolia; tyylilaji niin sama. So boaring 😴!

Vierailija
134/466 |
25.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hae edes KELA:n elarit jos isä ei maksa, tosin ne ulosmitataan häneltä joka tapauksessa jos on rikas. Tuollainen uhrin osa ei auta asiaa yhtään. Pyysit elareita tai et, eivät exäsi sukuineen sinusta sen enempää pidä tai muuta käsitystään sinusta paremmaksi siksi että et pyydä LAPSILLE KUULUVAA ELATUSTA. LAPSILLASI on lain mukaan oikeus saada elatusta MOLEMMILTA VANHEMMILTAAN eli olet polkenut LASTEN oikeuksia sillä että olet ollut liian kiltti. 

kela ei maksa euroakaan, jos ei ole sopimusta siitä, että isän pitää maksaa. Paitsi silloin, jos isästä ei ole tietoa.

Jos näin on: kipin kapin sopimusta tekemään! Trolleri 😉!

Tiedot niin...

Vierailija
135/466 |
25.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä mä tappelisin ne elarit ap:na itselleni, koska ne kuuluu sulle. Jos exäs on niin rahanahne sika, että tekee omien lapsiensa elättämisestä shown, niin se on sen häpeä.

Samaa mieltä tästä. Lähetä exälle sähköpostia elareista ja toivo, että uhkaa sähköpostitse sotkea välinne. Ei kai oikeus voi myöntää miehelle huoltajuutta, jos ei maksa elareita ja uhkailee tehdä elämästä helvettiä.

En usko, että tytön käytöksen vasikoimisesta exälle on apua, mutta tee se kuitenkin. Ainakin ex tietää, millaista 12-vuotiasta kasvattaa. Ostaa varmaan kuitenkin sen iPhonen.

Kaikki te, jotka ette voi hyväksyä kuin tietyn merkkisen puhelimen, niin menkää nyt itseenne. Aika first world problem. Joo teillä on ladattuna hirvee määrä ohjelmia/musiikkia jne. yhdestä sovelluskaupasta. Suurin osa niistä on ihan turhia. Aikuisina te näytätte äärimmäisen huonoa esimerkkiä lapsille tolla merkkiuskollisuudella.

Vierailija
136/466 |
25.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä en näe minkäänlaista ongelmaa siinä, jos 12-vuotias saa iPhonen tai vaikka kymppitonnin kultakellon jos sellainen on perheen rahatilanteeseen ja toimeentuloon nähden mahdollista ja kohtuullista ostaa.

Niin, jos aiot järjestää lapselle rahoituksen hautaan saakka. Muussa tapauksessa lapsen on jossain vaiheessa syytä oppia, mistä se raha tulee ja mitä se vaatii, tai teet melkoisen karhunpalveluksen.

Ap ei pystynyt kertomaan lapselleen, että ei ole varaa toivepuhelimeen! Jos on rahaa, miksi sitä ei voisi käyttää lapseensa, miksi pitää odottaa, että kuolee ja siinä vaiheessa kuusikymppinen lapsi saa perinnön? Mikä hemmetin itseisarvo on se, että 12v lapselle pitää järjestää jouluisin pettymyksiä, ja samaan aikaan täytyy olla hipihiljaa perheen tuloista, ettei lapsi vain saisi selville, että rahaa saa käymällä töissä?

Ei mikään. Pidä vain huoli että tilillä on tarpeeksi miljoonia, sitten kun heität lusikan nurkkaan.

Vierailija
137/466 |
25.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuka helvetti laittaa yli 800e puhelimeen? Ja vielä LAPSELLE? En ymmärrä en! Kukaan lapsi ei ole niin kiltti ja ihana että sellaista ansaitsisi! Kohta on jo valittamassa uutta kun puhelin on liian vanha ja pahimmassa tapauksessa rikkoo sen itse saadakseen uuden. Ja ette tajua kuinka hirveitä ja julmia ne teidän kullannuput voi muille lapsille olla

N20

Vierailija
138/466 |
25.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yhtä asiaa en ymmärrä! Miksi et halua elareita jos on noin tiukkaa? Ei siinä miehen märinä mitää auta. Ne nyt on vaan maksettava. Ja juu ymmärrän sinua. Älyttömän kurjaa kun mikään ei kelpaa mutta usko vaan, vielä se tyttö tajuaa kuka häntä oikeesti rakastaa.

Yhtä asiaa en ymmärrä! Miksi niitä elareita pitää vielä maksaa kaiken sen päälle mitä isä kustantaa kun kakarat ovat hänen luonaan??

Vierailija
139/466 |
25.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi ap, tsemppiä :/

Osaat hyvin purkaa ja analysoida tilanteen itsellesi. Eikö nyt olisi aikaa luottaa myös lapseen ja olla rehellinen? Kerrot rehellisesti, ei mollaamista, miksi erositte aikoinaan ja että sinulla ei ole rahaa. Olet köyhä. Kerro se lapselle syyllistämättä. Kerro että rakastat häntä ja haluat tarjota hänelle hyvän elämän, mutta rahaa ei ole. Ei voi mitään.

(Samalla voitte halutessanne keskustella työn teosta ja opiskelusta yleisesti.)

Vierailija
140/466 |
25.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

:D Sillä eksällä on rahaa kuin roskaa ja tyttö on yli puoli vuotta odottanut iPhonea? Ja miksi kukaan ostaa eri puhelinta, jos toive on joku tietty malli? Teinille voi jo sanoa, että mikä summa on kasassa, loput olisi voinut pyytää isältään. Eikä kukaan teini tarvitse sitä 800 e maksavaa, koska ero halvempiin on vain muistin koossa. Niin, ja on niitä osamaksujakin.

1/5 panostuksesta.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi yhdeksän kolme