Outo "sairaus": kutina ja mustat murut iholla
Mulla on ollut selittämätöntä kutinaa kuukausien ajan. Olen käynyt eri lääkäreillä monta kertaa, mutta kukaan ei ole syytä keksinyt ja mikään ei ole auttanut. Osaako kukaan neuvoa?
Kutinaa on jokapaikassa vartalolla, myös kasvoissa. Pahiten kutiavat paikat ovat kasvot, sierainten sisäpuoli, korvat ja käsivarret. Mutta kutinaa on myös selässä, vatsalla ja jaloissa. Ihollani on kutinakohdissa pieniä mustia murusia/pisteitä. Ihoa voimakkaasti hangatessa tuntuu, että pisteet tulisivat ihoni sisästä? Pahiten mustia murusia tulee sääristä ja kasvoista etenkin suihkun jälkeen kun olen rasvannut ihoa..mustat murenat siis jotenkin tarttuvat ihovoiteeseen ja niitä on iholla paljon. Ne ovat todella pikkiriikkisiä pikimustia, yleensä pyöreänmuotoisia pisteitä
Olen kokeillut erilaisia antihistamiineja, hydrokortisoonia, ihorasvoja ja mistään ei ole ollut pienintäkään apua. Verikokeet on otettu, myös maksa-,munuais,keliakia-, ja kilpirauhaskokeet ja arvot hyvät. Lääkärin mielestä kyseessä ei ole syyhy. Käytäviä tai ihottumaa ei ole ollut missään kohtaa. Olen kuitenkin toistanut syyhyhoidon 3kertaa Nixillä ja Nix shampoolla mutta sekään ei kutinaa vienyt. Asun mieheni kanssa ja hänkin rasvasi itsensä vaikla hänellä ei kutinaa ole ollut. Siivottiin huusholli, pakastettiin, pestiin kaikki tekstiilit, oltiin suojakäsineet kädessä, ja oltiin evakossakin viikko ja taas sama rumba. Kutina ei lähtenyt mihinkään. Viimeisestä syyhyhoidosta on pari-kolme kuukautta aikaa.
Miehelläni ei ole kutinaa ollut kokoaikana vaikka nukumme samassa vuoteessa. Olen ollut useissa paikoissa yökylässä ja kenelläkään muulle ei ole ilmennyt kutinaa.
Kutina on jokapäiväistä ja laskenut elämänlaatuani. Minulla ei ole aavistustakaan mistä voisi olla kyse. Lääkäritkään eivät ole osanneet sanoa yhtään mitään. Ainoa vihje kutinaani on nuo mustat roskat/murut ihossa. Mistä kummasta ne voivat johtua? Google antaa vastaukseksi syyhy mutta 3eri lääkäriö vakuuttanut että ei ole. Eikä syyhylääkkeistä, siivouksesta ole ollut apua. Iholla ei ole käytäviä, ihottumaa eikä mitään jälkiä tai pisteitä. Eikä kutina ole tarttunut mieheenikään.
Kommentit (677)
Voi kamala. Itse olen kans kärsinyt kovasta kutinasta kaksi kertaa elämässäni ja syyn selvittäminen on tuskaa. Onneksi minun kohdallani kyse oli molemmilla kerroilla allergiasta, ensimmäisellä kerralla zeoliitti ja toisella kerralla olin allerginen marseillesaippualle jota sinnikkäästi käytin. Opin tämän jälkeen välttämään hajusteita tarkemmin.
Kiitos teille ystävällisistä kommenteista <3 ja kiitos kun vinkkasit, ettei ap taida tulla paikalle kertomaan enää mitään. Kohdallemme tuli kyllä kerta kaikkiaan surkea tuuri, mutta avun etsintä jatkuu. Olisi vaan helpointa saada kaikki kohtalotoverit yhteen ja apua kaikille.
yhteinenongelma@protonmail.com ja puh nro 0449230966 . pyydän perheeni takia, että kaikki te ketkä kärsitte samasta vaivasta, ottakaa yhteyttä! Tai kirjoittakaa kokemuksestanne. Iso kiitos teille, jotka uskalsitte jo ottaa yhteyttä, olen todella kiitollinen ♡
Miten te jaksatte tätä kutinaa vielä näin korona aikana??? Ahdistavaa
En jaksanut koko ketjua lukea, mutta ihanaa, että joku on perustanut tuon "tukiryhmä" toiminnan!
Jos teitä on jo useampi yhteydessä toisiinne, niin ottakaa ihmeessä yhteyttä oppilaitoksiin/yliopistoihin olisiko joku halukas ottamaan näytteitä ja syynätä mitä se mikroskooppi näyttää.
Jokuhan voisi tehdä aiheesta vaikka väitöstutkielman, joka auttaisi tulevaisuudessa samasta vaivasta kärsiviä?
Tuli vain tälläinen mieleen, kun tuntui, että itsenikin leimattiin lääkärissä luulosairaaksi, kun kävin käsien kutinoita valittamassa. En sitten enää jaksanut valittaa ja nyt olen tullut siihen tulokseen, että olen jollekkin pesuaineen ainesosalle allerginen/se vaan ärsyttää ihoa ja siivoan yleensä hanskat kädessä.
Joo kyllä tekisin mitä vaan kun olisi joku taho, joka kiinnostuisi asiasta. Täytyy vaan odotella, että meitä olisi isompi ryhmä.
Pahinta tämä on kyllä päässä. Ihan hirveää
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihossasi täytyy siis olla rikkoumia, jos "murut" tulevat ihon sisältä. Kuulostaa kyllä kovin ihmeelliseltä, sori vaan.
Iho ei ole rikki mitenkään kyllä. En itsekään ymmärrä mistä nuo mustat hiput tulevat. Jostain niitä vaan ilmestyy kun ihoa hankaa, ihan sama hankaako kasvoista, jalasta vai vaikka käsivarresta. Jos laitan kosteusvoiteen niitä vain ilmestyy rasvattuun ihon paljon ja silloin tuntuu voimakasta kihelmöintiä/ärsytystä iholla. Ilman rasvaa on pelkkää kutinaa ilman pistelyä/kihelmöintiä.
Kerron varmasti tässä ketjussa, jos asia ratkeaa. Toisaalta toivon että olisi vain sitten pääkopassa vika eikä kyse olisi minkäänlaisesta loisesta. Jos syyhy kuitenkin paljastuisikin niin en tiedä millä helvetillä siittä pääsee eroon kun nixivoiteet ja shampoot kolme kertaa vedelty ja oikein neuroottisesti siivottu pilkuntarkkaan ym. En jättänyt pienintäkään seikkaa ottamatta lukuun siinä rumbassa vaikka kukaan ei ollut edes diagnosoinut syyhyä. Puolisonikin kokee uskomattomaksi että olisi syyhy mutta pakko myöntää että en näe muuta vaihtoehtoa tähän kutinaan koska en ole kuullut mitään selitystä noihin mustiin mutuihin. Joku niiden aiheuttaja on, ei se ole normaalia eikä minulla ennen ole moista ollut ennen tätä kutkaa.
On se silti kumma, kun kaikki seikat ovat syyhyä vastaan.
Voiko olla, että ihosi on allerginen eli atooppinen ja sen takia kutiaa? Tressi vaikuttaa kutinnan (koronatressi yms.).
En ole lukenut ketjua, paria viestiä lukuunottamatta.
Itselläni on atopia. Joka kutiaa erityisesti syksylla ja keväälläkin ulkohomeen takia (homeallergia todettu testeissä). Huomaan, jos en kuori ihoani säännollisesti niin erityisesti jotkin pesuaineet (sebamed mm.) aiheuttavat sen, että suihkun jälkeen rasvatessa ihosta lähtee ikään kuin pyyhekumin pieniä muruja eli iho kuorutuu rasvauksen aikana. Ne murut pyörii sen ihovoiteen levittämisen aikana kämmenen ja rasvattavan ihon välissä. Murut ovat vaaleita, pieniä...
Jos sulla AP iho on likäinen tai muuten epäpuhdas voisiko nämä tummat tai mustat murut olla siitä seurausta eli epäpuhtaan ihon kuoriutumista?
Eli onko nyt yhtä aikaa päällä monta ongelmaa, jotka lasket vain yhdeksi ongelmaksi.
A) atopia / ihon kuivuus
B) ihon kuorimattomuus
C) ihon epäpuhtausongelmat
D) mahdolinen allergia
E) yms.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihossasi täytyy siis olla rikkoumia, jos "murut" tulevat ihon sisältä. Kuulostaa kyllä kovin ihmeelliseltä, sori vaan.
Iho ei ole rikki mitenkään kyllä. En itsekään ymmärrä mistä nuo mustat hiput tulevat. Jostain niitä vaan ilmestyy kun ihoa hankaa, ihan sama hankaako kasvoista, jalasta vai vaikka käsivarresta. Jos laitan kosteusvoiteen niitä vain ilmestyy rasvattuun ihon paljon ja silloin tuntuu voimakasta kihelmöintiä/ärsytystä iholla. Ilman rasvaa on pelkkää kutinaa ilman pistelyä/kihelmöintiä.
Kerron varmasti tässä ketjussa, jos asia ratkeaa. Toisaalta toivon että olisi vain sitten pääkopassa vika eikä kyse olisi minkäänlaisesta loisesta. Jos syyhy kuitenkin paljastuisikin niin en tiedä millä helvetillä siittä pääsee eroon kun nixivoiteet ja shampoot kolme kertaa vedelty ja oikein neuroottisesti siivottu pilkuntarkkaan ym. En jättänyt pienintäkään seikkaa ottamatta lukuun siinä rumbassa vaikka kukaan ei ollut edes diagnosoinut syyhyä. Puolisonikin kokee uskomattomaksi että olisi syyhy mutta pakko myöntää että en näe muuta vaihtoehtoa tähän kutinaan koska en ole kuullut mitään selitystä noihin mustiin mutuihin. Joku niiden aiheuttaja on, ei se ole normaalia eikä minulla ennen ole moista ollut ennen tätä kutkaa.
On se silti kumma, kun kaikki seikat ovat syyhyä vastaan.Voiko olla, että ihosi on allerginen eli atooppinen ja sen takia kutiaa? Tressi vaikuttaa kutinnan (koronatressi yms.).
En ole lukenut ketjua, paria viestiä lukuunottamatta.
Itselläni on atopia. Joka kutiaa erityisesti syksylla ja keväälläkin ulkohomeen takia (homeallergia todettu testeissä). Huomaan, jos en kuori ihoani säännollisesti niin erityisesti jotkin pesuaineet (sebamed mm.) aiheuttavat sen, että suihkun jälkeen rasvatessa ihosta lähtee ikään kuin pyyhekumin pieniä muruja eli iho kuorutuu rasvauksen aikana. Ne murut pyörii sen ihovoiteen levittämisen aikana kämmenen ja rasvattavan ihon välissä. Murut ovat vaaleita, pieniä...
Jos sulla AP iho on likäinen tai muuten epäpuhdas voisiko nämä tummat tai mustat murut olla siitä seurausta eli epäpuhtaan ihon kuoriutumista?
Eli onko nyt yhtä aikaa päällä monta ongelmaa, jotka lasket vain yhdeksi ongelmaksi.
A) atopia / ihon kuivuus
B) ihon kuorimattomuus
C) ihon epäpuhtausongelmat
D) mahdolinen allergia
E) yms.
Tämä.
täällä on varmaan vähän eri ongelmillakin ihmisiä? minulla on ihan yhtäkkiä ilmestynyt ongelma, jossa ne mustat ovat kovia "kiteitä"
hei 476- mikä tilanne sinulla? missäpäin Suomea suunnilleen asustelet?
Minusta tuntuu, että meitä on jo jonkin verran ja kaikki vaan odottelee vähän, että ilmenisi lisää niin joku paneutuisi tähän asiaan?
Selventäkää nyt vielä joku että miksi tämä ei ole se Morgellons?
Juurikin on eli kroonistuessaan ihan todella vaarallinen. Ja miksi tätä ei ollut aiemmin Suomessa? Koska lääkärit kuuntelivat potilasta ja rajat eivät olleet auki.
Vierailija kirjoitti:
Juurikin on eli kroonistuessaan ihan todella vaarallinen. Ja miksi tätä ei ollut aiemmin Suomessa? Koska lääkärit kuuntelivat potilasta ja rajat eivät olleet auki.
Mitä tarkoitat?
Vierailija kirjoitti:
Minulla on vähän tämäntyyppisiä oireita ollut vuoden alusta pääosin selässä, kyljissä ja okapäillä. Muuten ei ole juurikaan kutissut mutta nyt sormiin tulleet pisterakkulat ovat alkaneet kutiamaan. Yleislääkäri määräsi sormien nyppyihin Apolaria (stereoidivoide), joka tuntuu nyt ainakin noihin pahimpiin kutinoihin auttavan. Tietysti sitäkin voi käyttää vain lyhyinä kuureina ja vain noihin pahimpiin kohtiin. Vaikka mullakin on ollut perinnöllisenä atooppinen iho koko elämän, mitään tällaista ei ole aikaisemmin esiintynyt. Täytyy toivoa, että katoaa jossain vaiheessa itsestään.
Hei, mulla ja siskoillani on atooppinen ihottuma ja allergiaoireena pelkästään kutisevat "pisterakkulat" käsissä! Meidän kaikkien allergian aiheuttajat ovat hyvin erilaisia ja löytyneet vain tarkoissa allergiatesteissä (esim. tietty mauste, tietty kemikaali jne). Näpyt paranee aina jos altistusta ei ole. Suosittelen, että pyydät lähetettä ihotautipolille!
Vierailija kirjoitti:
yhteinenongelma@protonmail.com ja puh nro 0449230966 . pyydän perheeni takia, että kaikki te ketkä kärsitte samasta vaivasta, ottakaa yhteyttä! Tai kirjoittakaa kokemuksestanne. Iso kiitos teille, jotka uskalsitte jo ottaa yhteyttä, olen todella kiitollinen ♡
Soittele vain uudestaan 😊
Minulla on vähän tämäntyyppisiä oireita ollut vuoden alusta pääosin selässä, kyljissä ja okapäillä. Muuten ei ole juurikaan kutissut mutta nyt sormiin tulleet pisterakkulat ovat alkaneet kutiamaan. Yleislääkäri määräsi sormien nyppyihin Apolaria (stereoidivoide), joka tuntuu nyt ainakin noihin pahimpiin kutinoihin auttavan. Tietysti sitäkin voi käyttää vain lyhyinä kuureina ja vain noihin pahimpiin kohtiin. Vaikka mullakin on ollut perinnöllisenä atooppinen iho koko elämän, mitään tällaista ei ole aikaisemmin esiintynyt. Täytyy toivoa, että katoaa jossain vaiheessa itsestään.