Vierailija

Frans saa kiroilla kotonaan, eikä hänen tarvitse laittaa tavaroita paikoilleen. Hänen ei tarvitse kammata tukkaansa.

Frans saa pelata ja syödä herkkuja niin paljon kuin haluaa. Jnejne..

http://www.menaiset.fi/artikkeli/ajankohtaista/naita_asioita_kasari_ja_y...

Huhheijakkaa! Tällaisen tavallisen pulliaisen korvaan kuulostaa aika hmmm.... sanoisinko vapaalta kasvatukselta. Saas nähdä, mitä tuloksia tuollainenkin kasvatus antaa.

Oppiiko lapsi siinä mitään, kun ihan kaikki on sallittua, eikä mitään kielletä... ihmettelenpä vaan. Ö_ö

Sivut

Kommentit (38)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija

Meillä oli myös tuollainen vapaa kasvatus, äidille se oli oikein periaate luettuaan jonkun Summerhillin koulusta kertovan kirjan, jossa vapaalla demokraattisella (lapset mukana päätöksenteossa) kasvatuksella pahatkin ongelmatapaukset saatiin yhteistyöhaluisiksi.

En tiedä onko kasvatusmenetelmästä johtuen vai siitä huolimatta, mutta meidän 3 sisarusta on kaikki oltu varsin hyvin elämässä pärjääviä. Toki nyt varmaan alle kouluikäisenä on ollut kukin välillä ärsyttävä mukula, varsinkin kun tosiaan ei pakolla komennettu hiljaiseksi tai paikallaan, mutta aika äkkiä meistä tuli itse ajattelevia, toiset ihmiset huomioivia ihmisiä. Kouluiässä jo kaikki oltiin aidosti asioista kiinnostuneita, hyvin rauhallisia ja tavallaan pikkuvanhoja lapsia. Eikä meitä koskaan tarvinnut pakottaa tai valvoa läksyihin tai muuhunkaan - oltiin itse sisältäpäin ohjautuvia, kun meille vaan perusteltiin miksi on hyvä tehdä läksyjä tai siivota huone tms. 

Mutta tosiaan, tiedä sitten ollaanko oltu kaikki vaan jotenkin hyvin helppoja temperamentteja, vai onko tosiaan vapaa kasvatus ollut erityisen hyvä juttu. Eipä siitä kuitenkaan ainakaan kaikille näytä haittaakaan olevan.

Vierailija

Kieltämättä (no pun inteded) tällaisia juttuja lukiessa tulee mieleen millaista mahtaa henkilön tulevasta opettajasta ja mahdollisesta kumppanista aikanaan tuntua...

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Meillä oli myös tuollainen vapaa kasvatus, äidille se oli oikein periaate luettuaan jonkun Summerhillin koulusta kertovan kirjan, jossa vapaalla demokraattisella (lapset mukana päätöksenteossa) kasvatuksella pahatkin ongelmatapaukset saatiin yhteistyöhaluisiksi.

En tiedä onko kasvatusmenetelmästä johtuen vai siitä huolimatta, mutta meidän 3 sisarusta on kaikki oltu varsin hyvin elämässä pärjääviä. Toki nyt varmaan alle kouluikäisenä on ollut kukin välillä ärsyttävä mukula, varsinkin kun tosiaan ei pakolla komennettu hiljaiseksi tai paikallaan, mutta aika äkkiä meistä tuli itse ajattelevia, toiset ihmiset huomioivia ihmisiä. Kouluiässä jo kaikki oltiin aidosti asioista kiinnostuneita, hyvin rauhallisia ja tavallaan pikkuvanhoja lapsia. Eikä meitä koskaan tarvinnut pakottaa tai valvoa läksyihin tai muuhunkaan - oltiin itse sisältäpäin ohjautuvia, kun meille vaan perusteltiin miksi on hyvä tehdä läksyjä tai siivota huone tms. 

Mutta tosiaan, tiedä sitten ollaanko oltu kaikki vaan jotenkin hyvin helppoja temperamentteja, vai onko tosiaan vapaa kasvatus ollut erityisen hyvä juttu. Eipä siitä kuitenkaan ainakaan kaikille näytä haittaakaan olevan.

Vapaa kasvatus tekee parhaimmillaan tuollaisia vastuuta ottavia, älykkäitä lapsia.

Mutta se oikea vapaa kasvatus, jota summerhillkin edustaa,meinaa sitä, että ne lapset tosiaan ottaa vastuuta, eikä sitä, että se lapsi on kuin sika pellossa.

Musta tuntuu ettei ihmiset oikeasti ja todella ymmärrä mitä vapaa kasvatus on, vaan se on sikailua sen lapsen taholta ilman vastuuta, siitä on unohtunut se vastuu aspekti kokonaan.

Tyyliin äiti ja iskä pyyhkii pyllyn, siivoaa jäljet, kun pikkusika rikkoo ja sotkee jne. todellisessa vapaassa kasvatuksessa se lapsi siivoaa itse sotkunsa, koska on ne tehnyt ja sitä kautta ymmärtää mitä se tarkoittaa, kun sotkee ja sitä kautta kasvaa tavallista lasta vastuullisemmaksi jne.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Kieltämättä (no pun inteded) tällaisia juttuja lukiessa tulee mieleen millaista mahtaa henkilön tulevasta opettajasta ja mahdollisesta kumppanista aikanaan tuntua...

Veikkaisin että vapaana kasvatettu hyväksyy myös sen toisen temput helpommin, kuin tiukkoihin sääntöihin oppineet.

Vierailija

Olet kirjoittanut otsikossa asioita jotka eivät pidä paikkaansa, kun lukee artikkelin johon vetoat. Fransilla ei juurikaan ole sääntäjä ja vain välttämättömin kielletään. Näin jutussa lukee.

Taittiin jutussa puhua myös omasta esimerkistä kasvatuksessa. No, toisten esimerkki voi olla että totuudessa pysyminen ei ole niin tärkeää, viitaten avauksen otsikkoon  :)

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:

Vapaa kasvatus tekee parhaimmillaan tuollaisia vastuuta ottavia, älykkäitä lapsia.

Mutta se oikea vapaa kasvatus, jota summerhillkin edustaa,meinaa sitä, että ne lapset tosiaan ottaa vastuuta, eikä sitä, että se lapsi on kuin sika pellossa.

Musta tuntuu ettei ihmiset oikeasti ja todella ymmärrä mitä vapaa kasvatus on, vaan se on sikailua sen lapsen taholta ilman vastuuta, siitä on unohtunut se vastuu aspekti kokonaan.

Tyyliin äiti ja iskä pyyhkii pyllyn, siivoaa jäljet, kun pikkusika rikkoo ja sotkee jne. todellisessa vapaassa kasvatuksessa se lapsi siivoaa itse sotkunsa, koska on ne tehnyt ja sitä kautta ymmärtää mitä se tarkoittaa, kun sotkee ja sitä kautta kasvaa tavallista lasta vastuullisemmaksi jne.

Joo ei ole mikään helppo tapa kasvattaa tuollainen summerhilliläinen vapaa kasvatus, koska se vaatii loputonta asioiden perustelua niin että lapsen järkikin ymmärtää ja hyväksyy, loputonta kärsivällisyyttä ja joskus sitten sitä että lapsi vaan joutuu kohtaamaan asioiden luonnolliset seuraukset jos ei tee kuten vanhempi perustelee.

Esim. meillä sai kyllä halutessaan, jos vaikka oli sitä mieltä että ruoka on pahaa, olla syömättä, äiti vaan tyynesti totesi että voi kyllä tulla sitten iltapäivästä nälkä jos lounaan meinasi jättää väliin. Mutta jos sitten 2 tunnin päästä lounaasta alkoi kitistä nälkäänsä, niin turha toivo että äiti olisi rynnännyt ylimääräisen välipalan laittoon, hän vaan edelleen täysin rauhallisesti totesi, että hän sanoi että jos ei syö lounasta, niin tulee nälkä, sellaista se on. Sitten sitä sai kitistä nälkäänsä seuraavaan normaaliin välipala-aikaan asti. Aika pian sitä oppi että edes jotain syöminen aterioilla tosiaan kannattaa. 

Meillä myös oli sääntöjä, mutta niistä päätettiin yhdessä, äiti ja me lapset. Joistain äidin ajattelemista säännöistä saatettiin luopuakin, jos kaikki lapset yksimielisesti niitä vastusti eikä äitikään välttämättä keksinyt niille muuta perustelua kuin että "niin nyt on yleensä tapana". Kun säännöt olivat lastenkin itse hyväksymiä niin niistä oli suurempi motivaatio pitää kiinni kuin jos ne olisi vaan komennettu ylhäältäpäin. 

Käsittääkseni yleinen näkemys vapaasta kasvattajasta on jonkinlainen laiska elämänhallinta vähän hukassa oleva henkilö, joka ei vaan viitsi vaivautua tai jaksa välittää mitä lapset tekee. Sellaisella asenteella en usko että vapaa kasvatus juuri koskaan johtaa mihinkään kovin hyvään. Mutta jos sen kanssa viitsii nähdä vaivaa että lapsille oikeasti rakentaa motivaation tehdä oikein ja haluta hyvää kaikille, niin voi toimia hyvinkin. Kuten ne Summerhillin vaikeat oppilaat, joita muut koulut ei saanut pidettyä kurissakin osoittavat: siellä koulussa vapaalla kasvatuksella käytännössä kaikkien käytös alkoi ihmeenomaisesti parantua.  

Meriläisen ja Frangenin lapsista en olisi itse erityisen huolissani. Ymmärrän miksi ärsyttävät, koska ovat vähän epäsovinnaisia persoonia. Mutta he ovat kuitenkin korkeasti koulutettuja ja pohjimmiltaan edustavat käsittääkseni ihan hyviä arvoja. Uskoisin että vaikka tuovatkin tuon vapaan kasvatuksen asian vähän provosoivasti esiin, niin oikeasti kyllä tekevät paljonkin siinä oikein.

- 5

Vierailija

Itseasiassa olen tavannut kyseisen lapsukaisen ja hän todella on juurikin sellainen hyvin käyttäytyvä, toiset huomioiva ihminen. Vanhemmat myös todella mukavia ja ystävällisiä ihmisiä. Kohtelevat lastaan vertaisenaan, eivätkä aliarvioi. Uskon, että juuri tuo lapsen aliarviointi vanhempien asenteessa luo niitä lapsihirviöitä: "Voi tee kultapupu ihan mitä haluut, mut hei kyllä mamma siivoo ku ethän Sä ite osaa."

Vierailija

Meillä on ollut myös vapaa kasvatus. En tiedä mitä se semmoinen kuri on. Ei ole ollut kotiintuloaikoja.

Vanhin on nyt 19v ja opiskelee pelialaa. Ei yöelämää. Keskimmäinen 17v lukiolainen, joskus yöelämää, joka päättyy puolelta öin. Kuopus 15v kotihissukka. 

-lapset itse ovat sitä mieltä, että meillä on kova kuri :-)

Omassa nuoruudessani oli kotoa poistumiskielto. Vain kouluun sai mennä.

Vierailija

Rosa Meriläinen tolkuttaa mediassa ihan mitä vaan, jotta hänet mainittaisiin vallan erikoiseksi ja poikkeavaksi ihmiseksi. Mitään muuta tällaisilla höpötyksillä ei ole syytä, kuin egon kohotus. Hänhän vaihtaa tyyliäänkin tavan takaa kuin kameleontti. Harmaasta älyköstä bimboblondiksi tosta vaan. Puheet ja kommentit muuttuu aina ulkonäön myötä. Lapsen kasvatus varmasti yhtä poukkoilevaa. Epäilen hoitamatonta kaksisuuntaista mielialahäiriötä.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Meillä on ollut myös vapaa kasvatus. En tiedä mitä se semmoinen kuri on. Ei ole ollut kotiintuloaikoja.

Vanhin on nyt 19v ja opiskelee pelialaa. Ei yöelämää. Keskimmäinen 17v lukiolainen, joskus yöelämää, joka päättyy puolelta öin. Kuopus 15v kotihissukka. 

Buahahahaa.. poistumiskielto kotoa?? 

Mulla ei ollut kotiintuloaikoja 10 vuotiaasta eteenpäin. Tai ainakaan en koskaan kysellyt keneltäkään mitään. Saatoin lähteä ulos, jos heräsin keskellä yötä.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Rosa Meriläinen tolkuttaa mediassa ihan mitä vaan, jotta hänet mainittaisiin vallan erikoiseksi ja poikkeavaksi ihmiseksi. Mitään muuta tällaisilla höpötyksillä ei ole syytä, kuin egon kohotus. Hänhän vaihtaa tyyliäänkin tavan takaa kuin kameleontti. Harmaasta älyköstä bimboblondiksi tosta vaan. Puheet ja kommentit muuttuu aina ulkonäön myötä. Lapsen kasvatus varmasti yhtä poukkoilevaa. Epäilen hoitamatonta kaksisuuntaista mielialahäiriötä.

Annatko esimerkin minkä suhteen hänen puheensa ovat muuttuneet? 

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Olet kirjoittanut otsikossa asioita jotka eivät pidä paikkaansa, kun lukee artikkelin johon vetoat. Fransilla ei juurikaan ole sääntäjä ja vain välttämättömin kielletään. Näin jutussa lukee.

Taittiin jutussa puhua myös omasta esimerkistä kasvatuksessa. No, toisten esimerkki voi olla että totuudessa pysyminen ei ole niin tärkeää, viitaten avauksen otsikkoon  :)

Kiitos Rosa tästä avautumisesta.

xD

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:

Buahahahaa.. poistumiskielto kotoa?? 

Mulla ei ollut kotiintuloaikoja 10 vuotiaasta eteenpäin. Tai ainakaan en koskaan kysellyt keneltäkään mitään. Saatoin lähteä ulos, jos heräsin keskellä yötä.

Kyllä. 70-luvulla maalla oli yleistä, että kolme sukupolvea asui samassa talossa. Meillä asui tyrannimummu (isän äiti), joka määräsi ihan kaikesta. Niinpä hän määräsi, ettei koulun jälkeen saanut mennä kavereiden luo (no eipä siellä maalla paljon olisi ollutkaan lähietäisyydellä), koska "päivällä olette koulussa nähneet, ei sitä ennenkään pitkin kyliä runttastu". Siinäpä ei ollut vanhemmilla sanan sijaa. Myöskään meille ei saanut tulla kukaan kaveri. Jos joskus joku tuli (äiti erehtyi antamaan luvan), niin heti mummu kommentoi "ei tuolla ole omaa kotia, kun tänne pitää tulla". Mummun mielipide oli, että kun ihmisellä on koti, niin siellä pitää pysyä. Sellainen ihminen ei kotia tarvitsekaan, joka on koko ajan menossa johonkin.

Olin 17v kun mummu toimitettiin vanhainkotiin. Silloin alkoi vapaus.

Vierailija

Meillä oli aika samanlainen kasvatus. Ollaan kaikk neljä koulutettuja, pitkät parisuhteet, vakituiset työt jne. Meillä ei ollut kotiintuloaikoja, karkkipäivä tms. Eikä meillä ollut mitään rangaistuksia. Kotitöihin piti osallistua ja vastuunkantoa harjoitettiin.

Omat lapset on aika pieniä, 4 ja 8. Kasvattaa on toki joutunut, totta kai. Sehän on paljon opettamista. Rangaistuksia ei ole meillä käytetty. Mun mielestä ne rajat tulee paljon enemmän siitä mitä saa tehdä kuin listastakieltoja. Meillä oli kerran joku lastenhoitaja, joka kysyi säännöistä. Ei meillä muita sääntöjä ole kuin että ihmisiksi pitäisi osata olla.

Sivut

* Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat