Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Teinko väärin kun tein siskostani huoli-ilmoituksen?

Vierailija
19.09.2023 |

Hän käyttänyt jo pidempään alkoholia reippaasti ja usein yhdessä ADHD-lääkkeensä kanssa mitkä on yhdessä käytettynä jopa hengenvaarallisia. Ei enää myöskään enää ole pariin viikkoon mennyt töihin eikä vastannut puheluihin ja mullekin vaan satunnaisesti vastailee viesteihin. Oon ihan todella huolissani. Ja diagnoosina hänellä on juurikin tuo ADHD ja keskivaikea masennus, mutta ei kerro psykiatrilleen, missä kunnossa todellisuudessa on.

Kommentit (10)

Vierailija
1/10 |
19.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teit oikein! Kuulostaa tyypilliseltä vaikealta ADHD-tapaukselta. Suomessa ei ole kunnollista hoitoa ADHD-ihmisille ja heitä vähätellään hyvinkin paljon systeemattisesti. Suomalaiset pitää ADHD:ta lähinnä vaan kasvatukseen liittyvänä käytöshäiriönä tai muotisairautena eikä oikeana neuropsykiatrisena sairautena mikä kasvattaa itsemurhariskiä jopa 4-8-kertaiseksi ja päihteiden väärinkäyttöä jopa 20-kertaisesti.

Vierailija
2/10 |
19.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sun siskosi haluaa olla juoppo sekakäyttäjä. Mitä yhteiskunnan pitäisi sun mielestä asialle tehdä?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/10 |
19.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta teit oikein. Mutta ei siskosi välttämättä saa kuitenkaan juurikaan apua. Mutta ainakin jonkinlaisen mahdollisuuden puhua jonkun kanssa. Ja voihan olla että siellä paikkakunnalla on asiaa selvittämässä joku joka osaa auttaa tai etsiä muualta apua siskollesi. Kiitos että välität siskostasi.

Itse olen koettanut auttaa lääkkeiden väärinkäyttäjää jolla mielenterveysongelmia. Tosi vaikea saada apua jos ihminen itse ei sitä halua. Jopa monen vaarallisen yliannostuksen jälkeenkin pääsee pian kotiin kirjoitettuaan vaan lähden omalla vastuulla paperit.

Vierailija
4/10 |
19.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sun siskosi haluaa olla juoppo sekakäyttäjä. Mitä yhteiskunnan pitäisi sun mielestä asialle tehdä?

Tämä käytös on siltä siis poikkeuksellista. Aiemmin jakso aina sinnitellä ja yrittää kovasti. Oli vastuullinen töiden ja opiskelujen suhteen. Eikä juonut liikaa tai käyttänyt lääkkeitään väärin. Nyt ihan lyhyen ajan aikana on tapahtunut radikaali muutos. Ei todellakaan käytä mitään aineita (jos ADHD-lääkkeen käyttöä alkoholin kanssa ei lasketa noin muuten). On muutenkin täysin flegmaattinen kun aiemmin hän oli täynnä persoonallisuutta hyvässä ja pahassa.

Ap

Vierailija
5/10 |
19.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omasta mielestäni toimit väärin tehdessäsi ilmoituksen salaa. Hän on aikuinen. Hän ei ole psykoottinen. Hänellä on jo hoitokontakti. Hän on vapaaehtoisesti hoidon ja avunpiirissä. Jos sisareni tekisi saman, en hyväksyisi.

Luottamus. Rehellisyys. Reiluus. Asiat keskustellaan kasvotusten. Jos hän ei vastaa, siihen voi olla erilaisia syitä. Syynä voi olla myös läheisten liika holhoaminen, neuvojen jakaminen, tuomitseminen, arvosteleminen ja puuttuminen asioihin jotka eivät heille kuulu. Puuttumisen asemasta suosittelen aitoa ja välittävää kuuntelemista. 

Vierailija
6/10 |
19.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Usein esim. vanhuksesta on tehty kymmenkunta huoli-ilmoitusta ilman että se johtaisi yhtään mihinkään.  Itsemääräämisoikeus on Suomessa niin vahva, että halutessaan saa tehdä kuten itse haluaa ellei ole psykoottinen tai aiheuta muille haittaa.

Vierailija
7/10 |
19.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä käytös on siltä siis poikkeuksellista. Aiemmin jakso aina sinnitellä ja yrittää kovasti. Oli vastuullinen töiden ja opiskelujen suhteen. Eikä juonut liikaa tai käyttänyt lääkkeitään väärin. Nyt ihan lyhyen ajan aikana on tapahtunut radikaali muutos. Ei todellakaan käytä mitään aineita (jos ADHD-lääkkeen käyttöä alkoholin kanssa ei lasketa noin muuten). On muutenkin täysin flegmaattinen kun aiemmin hän oli täynnä persoonallisuutta hyvässä ja pahassa.

Ap

Adhd-ihnisen aivot kuormittuvat säännöllisen epäsäännöllisesti, jolloin tulee täysi stoppi. Silloin täytyisi osata olla tarttumatta pulloon, ja vaan nukkua, nukkua, nukkua. Ladata akkuja. Ei saisi tehdä töitä. T. Saman kanssa kamppaileva, mutta en ole saanut vielä adhd-lääkitystä. Tk-eläkkeellä olen.

Vierailija
8/10 |
19.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Omasta mielestäni toimit väärin tehdessäsi ilmoituksen salaa. Hän on aikuinen. Hän ei ole psykoottinen. Hänellä on jo hoitokontakti. Hän on vapaaehtoisesti hoidon ja avunpiirissä. Jos sisareni tekisi saman, en hyväksyisi.

Luottamus. Rehellisyys. Reiluus. Asiat keskustellaan kasvotusten. Jos hän ei vastaa, siihen voi olla erilaisia syitä. Syynä voi olla myös läheisten liika holhoaminen, neuvojen jakaminen, tuomitseminen, arvosteleminen ja puuttuminen asioihin jotka eivät heille kuulu. Puuttumisen asemasta suosittelen aitoa ja välittävää kuuntelemista. 

Olen samaa mieltä. Tai siis, ilmoituksen voi tehdä, mutta siitä täytyy ensin keskustella siskon kanssa. Suuttuisin hemmetisti, jos joku tekisi minusta huoli-ilmoituksen selkäni takana, eikä olisi edes yrittänyt auttaa minua ensin itse. Ylirasittunut adhd-ihminen tarvitsee usein käytännön apua, esim siivoamisessa. Sitä tuskin saa sosiaalitoimesta. T. ADHD

Vierailija
9/10 |
19.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Noin käy, kun adhd-ihmiseltä vaaditaan liikaa. Voimat loppuvat. Aivokemia menee sekaisin.

Vierailija
10/10 |
19.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Teit oikein! Kuulostaa tyypilliseltä vaikealta ADHD-tapaukselta. Suomessa ei ole kunnollista hoitoa ADHD-ihmisille ja heitä vähätellään hyvinkin paljon systeemattisesti. Suomalaiset pitää ADHD:ta lähinnä vaan kasvatukseen liittyvänä käytöshäiriönä tai muotisairautena eikä oikeana neuropsykiatrisena sairautena mikä kasvattaa itsemurhariskiä jopa 4-8-kertaiseksi ja päihteiden väärinkäyttöä jopa 20-kertaisesti.

Oho 20-kertaseksi? Eikö tää tarkota sit myös sitä et valtaosa itsarin tekijöistä on ollu adhd:ita vai..?