Kysyin mieheltä että pidetäänkö pikku palaveri jouluvalmisteluista
Esim mitä ostetaan, tehdään ruokaa ym.
Vastaus:en jaksa, käyn huomenna ostamassa porukoille ässäarvat.
Ok. Emme siis tee mitään valmisteluita emmekä osta mitään. Jemmaan itselleni piiloon pariksi päiväksi kahvimaitoa :)
Kommentit (80)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Asiastahan ei olisi tietenkään kannattanut keskustella aikaisemmin...
Asista alustavasti sovittiin, ja että tänään hoidetaan ostokset, tai siis päätetään mitä tehdään ym. Hän on nyt tullut tähän tulokseen.
Noh onneksi omat.porukat asuu samalla paikkakunnalla voin pujahtaa sinne aina joulunviettoon. Epäilen että se huomisen "joulun täsmäisku" josta hän puhui kohdistuu... Alkoon!
ApAlustavasti sovitte, että suunnitellaan sitten viime tingassa?
Niin makaat, kuin petaat...
No mika ongelma? Me suunniteltiin tana aamuna. Sit kaytiin kaupassa ja aloiteltiin siivousta. Huomenna jatkuu.
Teit sitten vauvankin tuollaisen vätyksen kanssa?
Outoa yhteiselämää. Toinen kutsuu vieraita joulupäiväksi, toinen menee aattona "porukoilleen" syömään. Mitäköhän se toinen sillä aikaa tekee, siivoaa kun seuraavana päivänä tulee vieraita? Tunteeko ap miehensä kutsumat henkilöt? Kummankohan se tuleva lapsi on?
Jos mies havahtuu joulupäivän vieraisiin vasta aatonaattona, siitä voi tulla kallis pieti. Kaikki pitää ostaa valmiina, tarjosi sitten mitä tahansa. Ellei sitten aio selvitä jätti -sipsipusseilla, keppanalla ja sidukalla.
Ei joulua ole pakko kenenkään viettää, mutta jos asutaan yhdessä, on tehty yhteinen lapsi, joka merkitsee yhteistä tulevaisuutta, halutaan kestitä ihmisiä yhteisessä kodissa, niin tällaisena vanhan liiton naisena ajattelen, että tuollaiset asiat tehdään yhteistuumin. Ap miehineen on varmaan aika nuoria (vaikka mies ei "jaksakaan" toimia), joten he kestänevät valmistelemattomuuden ja suunnittelemattomuuden aiheuttaman turhan stressin aika hyvin. Sikäli he kunnioittavat perinteitä, että tuossahan heillä on jo mojovan jouluriidan aihe valmiina.
Vierailija kirjoitti:
... Mies hakee kuusen, koska painaa liikaa. En näe ongelmaa.
Minusta ylipainoisen miehen laittaminen kuusenhakuun on epäreilua.
Olen niiiiin kiitollinen, että mues on lähtenyt urheilun vuoksi 16-vuotiaana omilleen. Hyvät välit perheeseensä,ytta ei ole tottunut passaamiseen. Yks ex ei osannut ihan oikeasti laittaa pyykkejä pyörimään. Asui 26-vuotiaana vanhemmillaan. Toiselle oli kaikki ihan samaa, kunhan ei vaaaaan tarvinut tehdä mitään. Ja nyt vinkki: vaihtamalla paranee! Äijät hommiin tai vaihtoon, ette oo niiden äitejä! Teilläkin oikeus joskus lökötellä ja rentoutua ja se meinaa sitä, et hommat tehdään puoliks.
Haha.. onpas tämä ollut vilkas keskustelu!
Ap päivittää tilannetta: Mies aamulla oma-aloitteisesti ilmoitti lähtevänsä kaupoille ja kyseli mitä täytyy ostaa.
Vanhan liiton naisille tiedoksi: Kaikkien suurinta herkkua ei ole imelletty peruna/porkkana/lanttulaatikko. Jos niitä täytyy jossain kyläpaikassa kananmunankokoinen keko kohteliaisuudesta maistaa, jääköön se omalta osaltani siihen. Työpaikalta lahjaksi saadun kinkunkin mies oli lahjoittanut pitkäaikaistyöttömälle kaverilleen.
Kalalla, kasvisruuilla, juustoilla, ehkä joku raikas jäädyke ja mahdollisesti tapaninpäivänä hirvipaisti (joka löytyy jo mökiltä pakkasesta, pitää vaan hakea ja sulattaa). Yritetään pärjäillä noilla, jos alkaisi vaikka sitten joulupäivänä hommiin..
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
:DD
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voihan tällä kuusenhakureissulla syntyä virike aloittaa kuntoilu ja terveemmät elämäntavat.
69, nauroin yöllä samaa. Mies dieetille! :D
Minä vietän jouluani exäni kanssa. Lapseni on isänsä kanssa mummolassa. Meillä on mennyt kaikki valmistelut saumattomasti nappiin. Mies itse ehdotti, että tulisi luokseni aattona, koska olisin muuten ollut yksin ja hän ei lapsettomana jaksa useaa päivää nauttia sisarustensa lapsiperhe-elämästä, joten käy vain pyörähtämässä äitinsä luona, minne muut sukulaiset kokoontuvat. Itse sanoi, pitäisikö ruokia miettiä, minä ehdotin ruuanostopäivät ja -paikat ja jäljelle jääneet tehtävät jaoimme. Minä laadin menun sen mukaan, mistä molemmat pidämme ja hyväksytin sen hänellä. Piti kovasti. Kustannukset jaoimme tasan. Esivalmistelut meni niin smootisti, että onkohan itse joulu sitten kamalaa kinaa XD
Vierailija kirjoitti:
Jep, eli 22.12. alat suunnitella joulunviettoa ja jouluruokia? Onnea vaan. Älä ainakaan yhtään aiemmin. Uudenvuoden rakettejakin voisit alkaa palaveerata esim. 31.12. klo 17:55.
Siis mikä ihmisiä vaivaa? Miksi joulua pitää viikkokausia jotenkin suunnitella? Joulu on jokavuosi, jos sen viettää kotona niin jouluruoatkin yleensä samat, joten ne voi hakea kaupasta vaikka jouluaaton aamuna vielä. ( ok kinkku aiemmin ) jos syö sukulaisilla jouluruoat voi kotiin kaappiin hankkia perusruokaa vaikka jouluaaton aamuna. Jos ostaa lahjoja, voi nekin hankkia vaikka jouluaaton aamuna. Kaikki ihmiset ei ole niin hukassa, että joutuu oikein suunittelemaan monta viikkoa jokavuotista juhlapyhää. Niin ja toissavuonna kun vielä ostettiin raketit haettiin muuten ne uuden vuoden aattona juuri ennen kaupan sulkeutumista. Ei suuniteltu vikkoa sitäkään. En ymmärrä.
Vierailija kirjoitti:
Haha.. onpas tämä ollut vilkas keskustelu!
Ap päivittää tilannetta: Mies aamulla oma-aloitteisesti ilmoitti lähtevänsä kaupoille ja kyseli mitä täytyy ostaa.
Vanhan liiton naisille tiedoksi: Kaikkien suurinta herkkua ei ole imelletty peruna/porkkana/lanttulaatikko. Jos niitä täytyy jossain kyläpaikassa kananmunankokoinen keko kohteliaisuudesta maistaa, jääköön se omalta osaltani siihen. Työpaikalta lahjaksi saadun kinkunkin mies oli lahjoittanut pitkäaikaistyöttömälle kaverilleen.
Kalalla, kasvisruuilla, juustoilla, ehkä joku raikas jäädyke ja mahdollisesti tapaninpäivänä hirvipaisti (joka löytyy jo mökiltä pakkasesta, pitää vaan hakea ja sulattaa). Yritetään pärjäillä noilla, jos alkaisi vaikka sitten joulupäivänä hommiin..
Täällä se vanhan liiton nainen. "Vanha liitto" liittyi kommentissani parisuhteeseen, ei perinteiseen joulunviettoon ja vielä vähemmän perinteisiin jouluruokiin.
Ne kalat, kasvisruuat ja raikkaat jäädykkeetkin pitää tehdä, ne pitää suunnitella ja ainekset pitää käydä kaupasta ostamassa. Ja se hirvipaisti kannattaisi kyllä aika nopeasti hakea mökin pakastimesta kodin jääkaappiin sulamaan.
Hieno ele, tuo lahjakinkun antaminen eteenpäin. Rohkenenko sanoa, että se osoitti joulumieltä? Hyviä pyhiä/ vapaapäiviä! :D
Vanhan liiton naiset luulevat, että naisen kuuluu passata kaikkia miehiä ja niiden kutsumia vieraita (paitsi naispuolisia, heidät kutsutaan köökin puolelle ehtoisaa emäntää avustamaan). Älkää vaan kuunnelko niiden horinoita. :)
Vierailija kirjoitti:
Jos miehistä olisi kiinni niin mitään juhlapyhiä ei pidettäisi, kitattaisiin vain kaljaa kaikki pyhät. :D
Tai sitten vaan lukisin ja nukkuisin.
Vierailija kirjoitti:
No miten meni????
?
Minuakin kiinnostaa miten ap:n joulu meni!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulle itselleni joulu ei ole mikään must. Varsinkaan kun olen nyt paksuna. Käyn porukoilla syömässä jouluruuat (joista en hirveesti edes välitä), kuntoilen ja lepään.
Olisihan sitä tosiaan jotain voinut laittaa, vaikka lohta graaviin tai käydä ostaan mätiä, tai ruokaa yleensä millä pärjätä 3 päivää :D, mutta yksin en ala tosiaan raatamaan. Olen seurannut sukulaisnaisten joulu-urakoita ja marttyyrikohtaloita ihan tarpeeksi.
Olkoon tämä opetukseksi myös miehelle, hän ne vieraat halusi kutsua joulupäivänä, kyllä, syömään :D
ApHarmittaako kun jää "paksuna" ne graavilohetkin syömättä ;) ?
Taisit lukea ne jouluprovo-ohjeet liian tarkkaan?
Ei kaikki ole ruokahysteerikkoja. Olen syönyt vakuumipakattua graavia koko raskauden ajan. Nyt ajattelin että olisi voinut panostaa ja tehdä tuoreesta, mutta käyn vanhemmilla ne osaa graavata ihan hyvin. Elämä on täynnä riskejä ja ne alkaa jo ensi minuuteilla...
ApJaaha, tähän se sitten kusahti. Muuten oli kyllä ihan hyvä. En tajua miksi pilasit jutun näin epäolennaisella yksityiskohdalla.
Niin, samaa mieltä. Olisi voinut vaan sanoa että niitähän sitä jouluna yleisesti syödään ja mieskin on aina aiemmin tykännyt ja vieraille olisi voinut tarjota, mutta tietenkään nyt raskaana ollessa et itse syö. Tuollainen liioiteltu ärhäkkyys pilasi koko jutun. Ei kukaan järkevä ihminen ehdoin tahdoin vaaranna syntymätöntä lastaan.
Meitä on jouluna neljä. Mitään muuta ei vielä ole tehty kuin kinkku ostettu. Huomenna ehtii ostaa ruoat ja leipoa leivän ja pullat. Menu on kevennetty ja kavennettu aika perinteinen, kaloja, kinkkua, porkkanalaatikkoa, kermaperunoita, salaatteja ja uunijuureksia ja joitakin pienempiä lisukkeita. Kinkku paistuu aattoyönä. Laatikot ja salaatit teen aattoaamuna, hyvinhän ne ehtii. Miks noita pitää viikkokausia miettiä.... Kakku ja jälkiruokakin hoituvat aattoaamupäivällä...