Miksi joku haluaa enemmän kuin yhden lapsen?
Anteeksi Prismoissa otsikko. Itselläni on "vain" yksi lapsi. Hän on suurella rakkaudella tehty, nyt nelivuotias, aarteemme, mutta toista kertaa sellaista tarvetta lapsen saamiseen ei ole tullut, joten emme ole toista sitten edes yrittäneet. Kummallisen usein (lähes aina uusia ihmisiä tavatessa ja lapsiluvun tullessa esiin)joudun vastaamaan kysymykseen "miksi et halua enempää lapsia?" Ikinä en ole itse kehdannut kysyä, että miksi muut sitten haluavat enemmän lapsia. Olen kokenut, ettei se kuulu minulle. Ja myös ajatellut, ettei lapsiluvun taustalla välttämättä ole sen suurempaa tarinaa. Me ihmiset vain haluamme eri asioita elämältä. Kyseenalaistetaanko tai pyöritelläänkö tiedän muiden lapsiluvuille silmiä?
Kommentit (19)
Vierailija kirjoitti:
Anteeksi Prismoissa otsikko. Itselläni on "vain" yksi lapsi. Hän on suurella rakkaudella tehty, nyt nelivuotias, aarteemme, mutta toista kertaa sellaista tarvetta lapsen saamiseen ei ole tullut, joten emme ole toista sitten edes yrittäneet. Kummallisen usein (lähes aina uusia ihmisiä tavatessa ja lapsiluvun tullessa esiin)joudun vastaamaan kysymykseen "miksi et halua enempää lapsia?" Ikinä en ole itse kehdannut kysyä, että miksi muut sitten haluavat enemmän lapsia. Olen kokenut, ettei se kuulu minulle. Ja myös ajatellut, ettei lapsiluvun taustalla välttämättä ole sen suurempaa tarinaa. Me ihmiset vain haluamme eri asioita elämältä. Kyseenalaistetaanko tai pyöritelläänkö tiedän muiden lapsiluvuille silmiä?
Provoisoiva ei Prismoissa :D ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei vieläkään oikein :DD
Vähän liiankin prismainen otsikko minun makuuni.
Ap. yrittää heittää provoa kehiin tuollaisella prismaisella otsikolla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei vieläkään oikein :DD
Apua :D Kiitos auto-correct :DD ap
Minusta lapsiluvun perustelujen kyseleminen on aika intiimi kysymys, en kehtaisi sellaista udella kuin ihan parhaimmilta ystäviltä.
Mutta asiaan.... useimmat lapsiperheet haluavat sen ekan lisäksi muita. Että kai tuo kysymys pohjautuu lähinnä keskimääräisyyksiin ja poikkeamaan siitä.
Voihan sitä aina todeta, että ei vaan haluta enempää lapsia.
Meille taas oli aika selvää, että haluamme toisenkin. Yksilöllinen asia tämä on aina, joillekin yksi on hyvä luku, toiselle kahdeksan.
Halusin lapselle sisaruksen ja tuntui että toinenkin lapsi olisi mukava saada, ei siihen mitään sen syvällisempää liity.
Miksi kukaan haluaa edes sen yhden lapsen?!? Mitä maailmalla on tarjota uusille sukupolville?
Vierailija kirjoitti:
Miksi kukaan haluaa edes sen yhden lapsen?!? Mitä maailmalla on tarjota uusille sukupolville?
Jos oikeasti ajattelesit noin, olisit jo tappanut itsesi.
Olin itse ainoa lapsi ja koko lapsuuteni oli kateellinen serkuilleni ja kavereilleni, joilla oli sisaruksia. Oli pitkät kesäloma-ajat, jolloin muut olivat mökillä ja minulla oli kaverina vain isä tai äiti. Olen siis aina ajatellut, että jos saisin omia lapsia ja voisin lapsilukuun vaikuttaa, niin lapsia olisi vähintään kaksi.
Nyt meillä on kaksi lasta (haluaisin enemmänkin, mutta mies on tyytyväinen kahteen). Hetkeäkään ei kaduta, että heitä on enemmän kuin yksi. Vaikka tappelevat paljon, ovat myös tosi läheisiä toisilleen, ottavat jännissä tilanteissa toisiaan kädestä kiinni. Jos vanhemmat toruvat, puolustavat toisiaan jne. Itse en ole koskaan tuollaista yhteenkuuluvuuden tunnetta kokenut ja olen iloinen, että lapsillani on tuo yhteys. Nyt aikuisena, monet kavereistani, joilla on sisaruksia, hoitavat vuorollaan toistensa lapsia ja serkukset ovat läheisiä keskenään. Minulla ei ole tarjota omalta puoleltani lapsilleni serkkuja, mikä on surullista sekin.
Joten minua ei tippaakaan haittaa kahdesta lapsesta koituva "vaiva", sen rinnalla näen niin paljon hyviä puolia.
Samasta syystä miksi joku haluaa vain yhden. Se tuntuu oikealta valinnalta.
Mietin tuota asiaa yöllä kun en saanut unta. Lähipiirissä kaikilla on useampi lapsi ja aloin murehtia, että jääkö lapseni paljostakin paitsi, kun en halua enempää lapsia. Mietin sitten kokonaisuutta, että näin on hyvä meille.. olen varma että yhteen lapseen riittää voimat ja rahat juuri sopivasti. Lapsella on kuitenkin paljon läheisiä serkkuja ja liuta kavereita.
Haluan sekä tytön että pojan. Ja jos saa vain yhden lapsen niin jos se on jotenkin vammainen tms niin haluaa terveenkin lapsen. Ja jos ensimmäisestä tulee vaikka homo, niin toinen voi olla normaali. Sama muussakin poilkeavassa, että ei sen yhden lapsen varassa olla, jos siitä tulee jotenkin kelvoton.
Vierailija kirjoitti:
Mietin tuota asiaa yöllä kun en saanut unta. Lähipiirissä kaikilla on useampi lapsi ja aloin murehtia, että jääkö lapseni paljostakin paitsi, kun en halua enempää lapsia. Mietin sitten kokonaisuutta, että näin on hyvä meille.. olen varma että yhteen lapseen riittää voimat ja rahat juuri sopivasti. Lapsella on kuitenkin paljon läheisiä serkkuja ja liuta kavereita.
Kummassakin on hyvät ja huonot puolensa, siinä että on ainoa tai että on sisaruksia. Kannattaa tehdä niin kuin itsestä hyvältä tuntuu, eikä yrittää suorittaa jotain yleisesti parhaaksi katsottua kaavaa.
Vierailija kirjoitti:
Ei jää. Ei sellaista osa kaivata, mistä ei tiedä mitään. Olen itse ainokainen, enkä koskaan tuntenut oloani yksinäiseksi, minulla oli paljon kavereita ja ystäviä ja yleensä oli ihan mukavaa päästä niiltä rauhaan kotiin, vaikkapa kirjan ääreen. Kavereiden sisarustappeluita muistan seuranneeni lähinnä salaa tyytyväisenä siitä, että kukaan ei vie tavaroitani lupaa kysymättä :D Olen sitä ikää, etteivät vanhempani leikkineet kanssani - se ei ollut tapana - ja siksi en minäkään osannut leikkiä omani kanssa. Pahoittelin sitä taannoin ainokaiselleni (nyt 15 v ), sillä tuloksella että teini katsoi minua kuin vähäjärkistä (niin kuin vain teinit osaavat) ja totesi "äiti hei, mulla on aina ollut kaverit leikkimistä varten". Eipä tuo seuraavakaan sukupolvi ole sisarusten perään kysellyt tai koe jääneensä mistään paitsi.
Vierailija kirjoitti:
Haluan sekä tytön että pojan. Ja jos saa vain yhden lapsen niin jos se on jotenkin vammainen tms niin haluaa terveenkin lapsen. Ja jos ensimmäisestä tulee vaikka homo, niin toinen voi olla normaali. Sama muussakin poilkeavassa, että ei sen yhden lapsen varassa olla, jos siitä tulee jotenkin kelvoton.
Jos vanhemmat on kovin kompleksisia on ihan mahdollista että kaikki lapset sairastuu henkisesti. Toki niillä on ehkä paremmat mahdollisuudet selvitä vaikeiden vanhempien kanssa, jos saavat toisistaan tukea.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos oikeasti ajattelesit noin, olisit jo tappanut itsesi.
Mit vit? Minulla on kaksi lasta, mutta kyllä tässä pikkuhiljaa on tullut mietittyä, että olisi pitänyt jättää tekemättä. Ei siksi, ettenkö rakastaisi lapsiani, vaan siksi, että tämä ihmisen touhu tällä pallolla on täysin idioottimaista ja muutosta parempaan ei ole tiedossa.
Vierailija kirjoitti:
Homous on normaalia. Vammainen voi elää täysin normaalin elämän. Transsukupuolisuus on normaalia. Jne. Vitun ääliö rasisti ableisti homo- ja transfoobikko...
On kyllä Prismoissa tämä otsikko :(