Tottelematon lapsi kannattaa laittaa seinää vasten seisomaan
Se on paljon tehokkaampi rangaistus kuin jäähypenkki, normilapsen ei tarvitse kovin kauaa sitä seinäpintaa katsella lähietäisyydeltä ennen kuin tulee mieleen, että olisiko aikuisen totteleminen sittenkin parempi vaihtoehto. Toki pitää huolehtia siitä, että läsnä ei ole ainakaan suuremmin "yleisöä", jotta siitä ei muodostu häpeärangaistus.
Jos rangaistus tarvitsee tehostusta, niin lapsen voi lisäksi määrätä pitämään käsiä suorina pään yläpuolella.
Kommentit (54)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei jäähyäkään
Lapsi kyllä tottelee, kun aikuinen sanoo. Johdonmukaisesti ja määrätietoisesti. Hyvällä meistä jokainen toimii parhaiten
Rangaistuksia ei tarvita. Seuraamus riittäää.
Kasta ei kannata edes psyykkisesti laittaa seinää vasten. Pitää olla mahdollisuus säilyttää kasvonsa. Ja valita tehdä oikein. Kyllä silti jotkut asiat vaan tehdään. Ja ne sujuu, kun on selkeä rytmi ja hyvä mieli. Sekä kyky ennakoidaItse olen hoitanut satoja lapsia ja voin sanoa, että vain pieni vähemmistö näistä on ollut sellaisia, että he ovat aina totelleet vain kun aikuinen (minä tai joku muu) on sanonut. Se on totta, että hyvällä ihminen toimii parhaiten, mutta voit itsekin kuvitella millainen yhteiskunta siitä syntyisi, jos rangaistukset poistettaisiin kaikilta tasoilta. Jotkut lapset elävät sellaisessa rangaistuksettomassa pienoisyhteiskunnassa kotonaan ja voi sanoa, että he ovat pääosin aika hirveää seuraa.
Et kai ole kasvattaja? Lähihoitaja? Kehityspsykologian opinnot unohtuneet?
Ohjaava kasvatus vs rangaistukset?
Pyrin olemaan rauhallinen ja johdonmukainen kasvattaja,mutta läheskään aina se ei onnistu. Kiukkuavat lapset ja töistä väsynyt äiti-ei hyvä. Niinpä lähetän välillä itseni jäähylle. Meillä lapset saa sanoa äitille,että älä huud meille tulee pahamieli. Miten te kovan kurin kannattajat,tuleeko ikinä ylilyöntejä?Pahoitteletyeko ikinä lapsillejos tulee sanottua liian kovasti?
Vierailija kirjoitti:
Olisitteko te valmiita itse suorittamaan tollasia rangaistuksia puolison, anopin tai työnantajan käskystä? Jos et tahdo seistä naama seinää vasten kädet ylhäällä, niin joku tulee fyysisesti auttamaan....niinpä, en mäkään!
Mun mielestä lasten kasvatuksessa pätee ihan samat säännöt kuin aikuisten kesken. Mä olen sen edellä kuvatun ohjaajan kasvatuksen kannattaja. Meillä on kolme lasta, vanhin 16, eikä kukaan ole koskaan tarvinnut jäähypenkkiä tai kotiarestia. Meillä ei riidellä tai räyhätä ja lapset toimii ja käyttäytyy asiallisesti ohjeiden mukaan ja tilanteen vaatimalla tavalla.
Ei aikuisten kesken tarvita saman tyyppisiä rangaistuksia kuin lapsilla, kun käytössä ovat muut keinot (sisältäen toisenlaiset rangaistukset).
Toisaalta jos aikuinen alkaa sikailla samaan tyyliin kuin joku kuriton 5-vuotias, niin putkaanhan siitä päätyy, ja siellä on vähintään paria kertaluokkaa ikävämpi olla kuin seistä se joku 5-10 minuuttia naama seinää vasten.
Vierailija kirjoitti:
Pyrin olemaan rauhallinen ja johdonmukainen kasvattaja,mutta läheskään aina se ei onnistu. Kiukkuavat lapset ja töistä väsynyt äiti-ei hyvä. Niinpä lähetän välillä itseni jäähylle. Meillä lapset saa sanoa äitille,että älä huud meille tulee pahamieli. Miten te kovan kurin kannattajat,tuleeko ikinä ylilyöntejä?Pahoitteletyeko ikinä lapsillejos tulee sanottua liian kovasti?
Ei kai kova kurin ole mitenkään vastakkainen sille, että voi pyytää anteeksi, jos tuli toimittua väärin?
Vierailija kirjoitti:
Et kai ole kasvattaja? Lähihoitaja? Kehityspsykologian opinnot unohtuneet?
Ohjaava kasvatus vs rangaistukset?
Jaa-a. Ei taida olla kovin moni kasvatusalan ammattilainenkaan kuullut kuvailemastasi "ohjaavasta kasvatuksesta", jonka ydin siis vaikuttaa olevan se, että pelkän puheen tulee kurinpidossa aina riittää (ja jos ei jostain kumman satunnaisesta luonnonoikusta riitäkään niin järjestelmä kaiketi ilmoittaa "fatal syntax error" ja sulkee itse itsensä?).
Kova kuri on väärin. Se on pelolla ja uhalla ohjaamista.
Ennakoitavuus on selkeintä kaikille. Kuriin ei ole tarvetta kun on rajat ja rakkautta
Lapsi on ihminen. Mieti miltä sinusta tuntuisi....
Voisiko joku kertoa minulle, mitä tarkoittaa jääypenkki. En ymmärrä. Miten Suomessa lapsia saa rangaista? Voidaanko samalla rangaista lapsen vanhempia?
Minä annan lapselle tukkapöllyä tai potkun persuuksille samalla kun nakkaan hänet saunan pimeään nurkkaan häpeämään. Tuntuu, että aina vain kurittomimmiksi menevät nuo minun kakarat, vaikka olen koventanut rangaistuksia. Viime aikoina mm. olen laittanut heidät pimeään saunaan. Ei siis enää valoja. Ja olen pidentänyt saunassaoloaikaa viidestä minuutista viitentoista minuuttiin. Täytyy kai kokeilla kovempia keinoja, esim. korvatillikkaa ja piiskaamista.
Vierailija kirjoitti:
Kova kuri on väärin. Se on pelolla ja uhalla ohjaamista.
Ennakoitavuus on selkeintä kaikille. Kuriin ei ole tarvetta kun on rajat ja rakkautta
Lapsi on ihminen. Mieti miltä sinusta tuntuisi....
Rajoja ei ole olemassa, jos niitä ei tarvittaessa pysty "suojaamaan". Eli estämään niiden ylittäminen myös niissä tapauksissa, kun se ylitystä yrittävä laittaa kovat piippuun.
Tietenkään kovat keinot eivät ole itsetarkoitus, eikä niitä ole syytä käyttää, jos lievemmilläkin pärjätään, mutta työkalupakista niiden on silti syytä löytyä.
Vierailija kirjoitti:
Voisiko joku kertoa minulle, mitä tarkoittaa jääypenkki. En ymmärrä. Miten Suomessa lapsia saa rangaista? Voidaanko samalla rangaista lapsen vanhempia?
Jäähypenkki on paikka, mihin lapsi menee vähäksi aikaa istumaan tekemättä mitään, jos on rikkonut sääntöjä tai ei ole totellut aikuisia.
Suomessa lapsia ei nykyään saa rangaista niin, että aiheuttaa heille tahallaan kipua (esim. tukistamalla tai piiskaamalla), mutta muuten kädet ovat ainakin vanhemmilla suhteellisen vapaat.
Vanhemmille ja muille aikuisille on omat rangaistukset, eikä vaikkapa poliisi laita heitä jäähypenkille istumaan (mikä olisi heille varsin tehotonta ja tilanteeseen sopimatonta). Vastaavasti taas lapsiin ei suuremmin kohdisteta niitä rangaistuksia, mitkä ovat aikuisille ajankohtaisia.
Aika monessa perheessä seuraava askel jäähypenkin osoittauduttua tehottomaksi taitaa olla tukistus tai luunappi. Ihan hyvä jos joku viitsii ideoida myös uusia laillisia kuritusmenetelmiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se on paljon tehokkaampi rangaistus kuin jäähypenkki, normilapsen ei tarvitse kovin kauaa sitä seinäpintaa katsella lähietäisyydeltä ennen kuin tulee mieleen, että olisiko aikuisen totteleminen sittenkin parempi vaihtoehto. Toki pitää huolehtia siitä, että läsnä ei ole ainakaan suuremmin "yleisöä", jotta siitä ei muodostu häpeärangaistus.
Jos rangaistus tarvitsee tehostusta, niin lapsen voi lisäksi määrätä pitämään käsiä suorina pään yläpuolella.
Jos lapsi kerran tottelee määräyksiä, eikö voi vain kieltää tekemästä asioita jotka olet määritellyt tuhmuuksiksi? Miksi sinulla on tarve tämänkaltaiseen toimintaan?
Monesti on sellaisia tilanteita, että lasta on mahdotonta/hyvin hankalaa pakottaa toimimaan oikein (se vaatisi suukapulan tms. joka luonnollisesti on poissuljettua), mutta hänet voi pakottaa rangaistukseen, joka sitten toivottavasti ohjaa käytöstä oikeille urille.
Ei kuulosta uskottavalta poislukien skenaarion jossa elät ikuisesti ja päivätyönäsi olet aina vieressä vahtimassa.
Nyt meni kyllä yli hilseen tuo viesti.
Mitä aikuisikään tulee, niin siellä on sitten vähän eri rangaistukset odottamassa, jos ihmistä ei jossain tilanteessa kiinnosta sääntöjen noudattaminen tai muu kuin oma etu. Esim. ne poliisisetien ja tuomarien jakamat.
No onko tuolloin sitten onnistunut tämä oikeaan ohjaaminen? Nähtävästi meni yli hilseen juu.
Meidän lapsuudessa isä laittoi seinään vasten ja veti housut nilkkoihin sitten hakkasi lankulla perseelle. Sattuhan se, mutta kyllä oppi kun ei pystynyt viikkoon istumaan tai nukkumaan selälleen sängyllä.
Olisitteko te valmiita itse suorittamaan tollasia rangaistuksia puolison, anopin tai työnantajan käskystä? Jos et tahdo seistä naama seinää vasten kädet ylhäällä, niin joku tulee fyysisesti auttamaan....niinpä, en mäkään!
Mun mielestä lasten kasvatuksessa pätee ihan samat säännöt kuin aikuisten kesken. Mä olen sen edellä kuvatun ohjaajan kasvatuksen kannattaja. Meillä on kolme lasta, vanhin 16, eikä kukaan ole koskaan tarvinnut jäähypenkkiä tai kotiarestia. Meillä ei riidellä tai räyhätä ja lapset toimii ja käyttäytyy asiallisesti ohjeiden mukaan ja tilanteen vaatimalla tavalla.