Raskaana - abortti
Avaudun tänne kun en muualle voi..Ikää 34, e-pillerit ongelmitta käytössä siitä lähtien kun olin 16. Seksiä keskimäärin 2 krt vuodessa, ja nyt, olen raskaana. Voi helkkari sentään! Istuin gynen vastaanotolla hakemassa lähetettä keskeytykseen puoli tuntia sen jälkeen kun tein positiivisen testin ja nyt vaan mietin tuleeko yhteydenotto keskussairaalasta ennen joulua vai vasta pyhien jälkeen. En halua uskoa, että tämä on totta. Inhottaa ja oksettaa. Kuvottaa. Niin kliseistä. Minä, tuttavapiirin ainoa vela paksuna kertarytkäisystä (joo, olen sinkku ja seksiä harrastin viimeksi viime kuussa ja sitä ennen keväällä) kun taas lapsia halunneet tuttavat ovat kaikki yrittäneet keskimäärin sen vuoden ainakin, osa työkavereista käy jossain Felicitas-klinikalla, yksi vanha kamu on ollut varmaan pian kolme vuotta ilman ehkäisyä eikä tärppää...En kestä, mitä jos eivät sairaalasta soita huomenna eivätkä vielä ylihuomenna..sitten onkin pitkät pyhät ja minä kärvistelen täällä paniikissa. Tekisi mieli hakata vatsaa nyrkeillä, kokeilla jotain rautalankakonstia..ihan mitä vaan että tämä loppuisi nyt heti. Voi kunpa voisi edes riipaista kännit ja jäädä kotiin peiton alle makaamaan kunnes tämä on ohi, mutta ei, pakko mennä virkkuna töihin ja edustaa.
Kommentit (36)
Oletko miettinyt sterilisaatiota, ap? Hormoniehkäisy ei toimi kaikilla yhtä hyvin, esim. ylipaino heikentää ehkäisytehoa.
Nro 16, olen täysin sinut keskeytyksen kanssa, en raskauden. On niin käsittämätön tämä aataminaikainen lainsäädäntö..Miksei vaan voi saada niitä lääkkeitä saman tien? Ei, täytyy rampata ihan vaan muodon vuoksi kahdella eri lääkärillä joista toinen on tupaten täydellä julkisen puolen polilla ja täytyy venailla ja kärvistellä ja täytyy odottaa, että raskausmateriaali lisääntyy jotta saa syntinen ihminen rangaistukseksi mahdollisimman kovat kivut ja runsaan verenvuodon. Joo, ei ihmeessä keskeytetä silloin kun se olisi helpointa ja nopeinta ja vaivattominta, paljon kivempi laittaa ihmiset jännäämään että ehtiikö se 12 viikkoa tulla täyteen vai ei ja mitä jos se tuleekin täyteen eikä keskeytystä enää saa ja juu, kannattaa varmistaa että toimenpiteestä tulee mahdollisimman inhottava ja kivulias ja raju ja että mahdollisimman todennäköisesti saa kohtutulehduksen ja joutuu päivystykseen ja kaavintaan ja osastohoitoon suonensisäisille antibiooteille..Kiitti Päivi Räsänen & kumppanit, olette niin humaaneja ja ihania ihmisiä.
Ja nro 19, mikäli tämä asia nyt liikahtaisi vauhdilla eteenpäin niin ei tarvitsisi tahriintua kuin terveyssteen ja vessanpöntön.
Ja 18, älä pelottele! Nyt pääsin onneksi gynelle alle tunti tikkuun kusemisen jälkeen, toivon että kaikki etenisi yhtä jouhevasti tästä eteenpäinkin.
22, olen miettinyt sterilisaatiota aikoinaan, mutta ns. tyytynyt pillereihin, koska ovat sopineet hyvin ja niillä on ollut suotuisa vaikutus kuukautisiin ja kuukautiskipuihin. BMI:ni on normaali. Olen käyttänyt pillereitä yhteensä yli 10 vuoden ajan ilman mitään ongelmia. Jatkossa en varmasti niihin pysty luottamaan. Hormonikierukka tai sitten steri tai vähintäänkin ehdoton tuplaehkäisy lienevät ainoat mikä tulee jatkossa kyseeseen.
Tuplaehkäisy (pillerit + kumi) nyt vaikuttaisi jatkossa järkevältä, jos harrastat irtosuhteita mutta haluat pillereillä pitää menkat aisoissa. Sulla on joko käynyt ilmiömäisen paska tuuri, tai sitten pillerit ovat feilanneet jo kauan.
Jatkossa osaat varmaan käyttää sitä kortsuakin.
Vierailija kirjoitti:
Ap, näin abortin aikanaan tehneenä muistan millaista tuo odottamisaika oli. Olisin halunnut sikiön pois heti ja unohtaa asian ikuisiksi ajoiksi.
Näin jälkeenpäin olen kuitenkin ihan hyvilläni siitä että minut 'pakotettiin' odottamaan keskeytystä 3 viikkoa, oli todella tärkeää käydä läpi ne ajatukset ja tuntemukset mitä ei-tahottu raskaus aiheutti. Tutustuin itseeni ja elämänvalintoihini syvemmin ja sain aikaa myös harkita lapsen mahdollista pitämistä.
Abortin jälkeen olin pitkään henkisesti aika herkillä vaikka päätös oli alusta asti aika selvä ja pönttöön huljahtavat veret huojennus. Meni noin 5kk että hormonitoimintani palautui normaaliksi ja pari vuotta että pystyin puhumaan asiasta avoimesti muille kuin aivan läheisimmälle parille ystävälle. Abortti ei kalva minua mutta en myöskään valehtele itselleni etteikö sillä olisi isokin merkitys elämäntarinassani ja tahtomattanikin siitä päivästä jolloin abortti käynnistettiin on muodostunut minulle merkittävä luku kalenteriin.
Eli vaikka kuinka toivoisit paluuta normaaliarkeen, et tule sitä abortin jälkeen heti samaan ja henkiset jäljet seuraavat sinua lopun elämääsi. Toivottavasti voit joulun ajan keskittyä hyvään syömiseen, juomiseen ja rentoutumiseen panikoimisen sijaan. Sillä eihän sinulla ole mitää hätää jos et tahdo lasta, Suomessa abortin teko on turvallista ja hyvin hoidettua ja 8. viikollakaan alkiolla ei ole sydän- tai aivotoimintaa eli tulet abortoimaan ainoastaan rykelmän soluja. Älä anna yhdenkään moralistin vaikuttaa päätökseesi vaan tee juuri niinkuin itse tahdot.
Hyvä kirjoitus, mutta haluan oikaista harhakäsityksesi siitä, että 7-8 viikkoisella sikiöllä ei ole sydäntä eikä aivotoimintaa. Molemmat ovat jo muodostuneet/muodostumassa, ja vakavat sydänviat syntyvät näillä viikoilla.
ALKIO
Kahdeksannen viikon alussa alkio on viiden viikon ikäinen. Pienen pavun kokoisen alkion suu ja sieraimet ovat jo alkaneet muodostua. Pää ja sydän ovat suuria muuhun vartaloon verrattuna.
Aivot koostuvat ohuesta solukerroksesta, joka näkyy ultraäänessä isona mustana aukkona. Erotamme toisistaan isot aivot, joka toistaiseksi on aivojen vähiten kehittynyt osa, keskiaivot ja aivojen takaosan, joka on alkuna muun muassa pikkuaivoille
Alkion sydän lyö 130–160 kertaa minuutissa. Sydämen seinämät ja läpät muodostuvat. Käsivarsien ja jalkojen aiheet kasvavat ja alkavat näyttää pieniltä meloilta. Alkio on sikiöpussin sisällä. Sillä on jo ohut ihokerros eikä se enää ole litteä.
Vierailija kirjoitti:
Nro 16, olen täysin sinut keskeytyksen kanssa, en raskauden. On niin käsittämätön tämä aataminaikainen lainsäädäntö..Miksei vaan voi saada niitä lääkkeitä saman tien? Ei, täytyy rampata ihan vaan muodon vuoksi kahdella eri lääkärillä joista toinen on tupaten täydellä julkisen puolen polilla ja täytyy venailla ja kärvistellä ja täytyy odottaa, että raskausmateriaali lisääntyy jotta saa syntinen ihminen rangaistukseksi mahdollisimman kovat kivut ja runsaan verenvuodon. Joo, ei ihmeessä keskeytetä silloin kun se olisi helpointa ja nopeinta ja vaivattominta, paljon kivempi laittaa ihmiset jännäämään että ehtiikö se 12 viikkoa tulla täyteen vai ei ja mitä jos se tuleekin täyteen eikä keskeytystä enää saa ja juu, kannattaa varmistaa että toimenpiteestä tulee mahdollisimman inhottava ja kivulias ja raju ja että mahdollisimman todennäköisesti saa kohtutulehduksen ja joutuu päivystykseen ja kaavintaan ja osastohoitoon suonensisäisille antibiooteille..Kiitti Päivi Räsänen & kumppanit, olette niin humaaneja ja ihania ihmisiä.
Ja nro 19, mikäli tämä asia nyt liikahtaisi vauhdilla eteenpäin niin ei tarvitsisi tahriintua kuin terveyssteen ja vessanpöntön.
Ja 18, älä pelottele! Nyt pääsin onneksi gynelle alle tunti tikkuun kusemisen jälkeen, toivon että kaikki etenisi yhtä jouhevasti tästä eteenpäinkin.
Syy on tietenkin myös se, että a) ei ole resursseja b) raskaudenkeskeytys ei ole mikään pikkujuttu eikä siitä sellaista haluta tehdä niin, että se ymmärrettäisiin lähinnä jälkiehkäisyksi. Jälkiehkäisy on olemassa ja se on kuvaamasi lainen.
Mä tein aikoinaan testin heti kun kk olisi pitänyt alkaa, seuraavana päivänä työterveyslääkäriltä lähete, lääkkeet kaksi päivää myöhemmin sairaalassa 4+3, kotona ihan vaan tippa verta, ei kipuja tms. Kävin sen takia ultrassa kun luulin ettei keskeytys onnistunut mutta oli se keskeytynyt.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Muutoin samaa mieltä, mutta sydämensyke näkyy kyllä jo viikolla 5 ja siitä eteenpäin. Oli pakko korjata tuo asiavirhe.
Ei tosiaankaan näy vielä viikolla 5. Viikolla 7. saattaa jo näkyä, ja 7+0 eteenpäin näkyy.
Vierailija kirjoitti:
Sillä eihän sinulla ole mitää hätää jos et tahdo lasta, Suomessa abortin teko on turvallista ja hyvin hoidettua ja 8. viikollakaan alkiolla ei ole sydän- tai aivotoimintaa eli tulet abortoimaan ainoastaan rykelmän soluja. Älä anna yhdenkään moralistin vaikuttaa päätökseesi vaan tee juuri niinkuin itse tahdot.
En todellakaan ole mikään abortinvastustaja, ja tiedän että ei ole nyt se oleellisin juttu, mutta nyt on pakko oikoa faktoja. Yleisin määritelmä on, että alkiosta tulee sikiö, kun 8 raskausviikkoa on täynnä. Ja sydän alkiolla alkaa sykkimään 6. viikolla.
Voisit olla jalo ja antaa vauvan adoptioon. Saisit jonkun lapsettoman parin tosi onnelliseksi
33, ei, en todellakaan mistään hinnasta olisi niin jalo. En edes ymmärrä miten näitä ehdotellaan. Vahinkoraskauden pitäminen + antaminen adoptioon on täysi sosiaalinen itsemurha ja ikuinen stigma. Tekeekö kukaan Suomessa edes sellaista? Olla nyt raskaana ja synnyttää eli kärsiä kaikki kamaluus ja sitten selitellä kaikille mihin se lapsi nyt oikein hävisikään. Ei kiitti.
Sain ajan tänään, ja sinne uudenvuoden kieppeillehän se menee. Vähän erilaiset pyhät tulee tosiaan vietettyä tällä kertaa, mutta sitten onkin hyvä startata uusi vuosi puhtaalta pöydältä. Tai mahdollisesti leikkaussalin pöydältä alapää mätänevää raskausmassaa valuen.
Mikään joulun vietto ei nyt kyllä kiinnosta pätkän vertaa. Haluaisin vain nukkua siihen saakka, että kohtu on tyhjä ja voin jatkaa elämääni. Tavallaanhan tämä on pikkuasia. Poliaika on, menen sinne, otan kotona loput lääkkeet ja parissa päivässä homma toivottavasti ohi lopullisesti. No joo, sitten on jälkitarkastus toki, mutta sinnehän menen innosta puhkuen ja reippaana ja tovottavasti poistun hymyssä suin ja voin viimein unohtaa koko paskan ja suunnata energiaa ja iloa pursuvana vaikka juoksulenkille. Ja vielä on tammikuu. Äh, kiroan kroppaani. Gyne sanoi jo muutama vuosi sitten, että munasarjani ovat kuin nelikymppisellä, koska tupakoin. Miksimiksimiksi minulle käy näin? Olen peruskunnollinen ihminen, koskaan edes parkkisakkoja saanut, laskut maksan yleensä etuajassa, olen koulut käynyt ja harjaan hampaani ja kierrätän. Huomaan, että vaikka keskeytysmahdollisuuteen olen aina suhtautunut positiivisesti, niin assosioin sen kutenkin sellaiseksi isoksi ja pahaksi jutuksi, josta ei koskaan kerrota kellekään ja jota ei tapahdu kilteille tytöille. Olen epäonnistunut ja huono. Eivät normaalit neljääkymppiä lähestyvät ota töistä vapaata voidakseen rauhassa ulostaa vessanpönttöön jonkun randompanon seurauksia. Mun kaveripiirissä on syöty pillereitä vähän sinnepäin, paneskeltu opiskeluaikoina villisti ympäriinsä, jälkiehkäisypillereitä on haettu niin lukioikäisinä kun yliopistossakin..Ja vaan mulle sitten käy näin. Muut ovat tehneet paljon pahempaa, mutta päässeet kuin koira veräjästä.
Kuulostat aika mielisairaalta. Hanki apua itsellesi.
Jep, sukupuolitautitestit otettu. Olen eronnut pitkästä parisuhteesta n. 1,5 v sitten ja tämä oli toinen kerta sen jälkeen kun harrastan seksiä. Joo, kortsua ei ollut mikä kyllä mietitytti jo siinä tapahtumahetkellä, mutta enpä sitten jostain syystä (humala, panetti) asiaa kommentoinut. Yökyökyök. Surkea minuutin mittainen pikapano jonkun kauppakorkeakollin kanssa, yyh. Varmaan tappaisi mut jos saisi ikinä tietää mitä on meneillään. No, ei tietty saa, mutta olisi hänellekin hyvä ja tarpeellinen opetus ehkäisyn tärkeydestä. Eipä poika tiedä "minkä teki". Varmasti kaikki pitäisivät mua hulluna ämmänä joka on ryhtynyt epätoivoisiin tekoihin biologisen kellon kalkattaessa korvanjuuressa.
Ja juuri googlasin mitä näillä viikoilla (en vaan voi käyttää sanaa raskaus, en halua olla raskaana, yök) on meneillään. En kyllä pystynyt keskittymään lukemiseen eli sikäli ihan sama. Mutta sen selvitin, että spontaanin keskenmenon riski on vain 4 prosenttia..eli 96% todennäköisyydellä en tule pääsemään tästä asiasta mitenkään siististi eroon.