Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

TODELLA rasittava anoppi

Åska
21.12.2015 |

Otsikko kertookin jo pääidean, mutta selvennän asiaa vielä hiukan... Minulla ja miehelläni on 2 vuotias lapsi ja odotan parhaillaan toista lastamme. Anoppi on lapsen kasvatukseen liittyvissä asioissa lähestulkoon kaikessa eri mieltä kanssani. Listasta saisi vaikka kuinka pitkän, mutta kerron muutaman eniten mieltäni kaihertavan asian esimerkein:

1. Lapsemme on todella huono syömään. On aina ollut. Kaikki herkut kyllä maistuisivat, mutta ns. oikea ruoka ei. Olemme siksi anopillekin kertoneet, että lapsellemme ei saa antaa esim. leipää ennen kuin ruuasta on syöty edes muutama lusikallinen, sillä leivästäkin nuollaan voit pois ja/tai syödään kinkku ja juusto, mutta itse leipään ei kosketa... Anoppi "säälii" lasta ja antaa ruokapöydässä lapsemme eteen kinkkuja, juustoja, kurkkuja ja tomaatteja yms. jos lapsi pikkuisenkin kiukkuaa, että ei rupea syömään. Jos hänelle asiasta mainitsee, hän raivostuu: "Kyllä lapsen pitää syödä!" Sama toistuu herkkujen kanssa. Anoppi antaa lapselle salaa keksejä, jäätelöä, suklaata ja muuta hyvää silloin kun en satu huomaamaan, vaikka lapsi olisi herkkuja jo saanut ja minä kieltänyt niitä lisää enää antamasta. Vastaus tähän on yleensä, että anoppi sanoo lapselle: "Kun tuo sinun äitisi ei taaskaan anna lupaa..." Muutenkin minulla ja miehelläni on periaate, että ruokapöydässä ei pelleillä (esim. leipä ei ole auto tai hevonen ja lusikalla ei heitellä ruokaa). Anoppini mielestä tällainen käytös on täysin sallittua ja hän on monesti minua ojentanut, jos olen lastani komentanut huonosta käytöksestä. Myöskin, jos lapselleni ei kelpaa annettu ruoka alkaa anoppi kantaa hänen eteensä kaikkea muuta, mikä voisi maistua, sillä "lapsi ei saa olla nälässä!"

2. Anopilla on ulkokoira, joka on pihalla häkissä. Kyseinen koira on luonnevikainen ja sen tiedetään varmuudelle yrittäneen hyökätä yhden pienen lapsen kimppuun. Syy tuntematon. Tästä syystä olen anopilleni usein sanonut, että hän ei saa viedä lastani koiran luokse. Kielloistani huolimatta anoppi vie lapsen lähes joka kerta koiran luokse. Jos mainitse asiasta, vastaus on äkäinen: "Kyllä minä oman koirani tunnen, ei se ole vihainen!" tai "Kyllä minä tässä välissä olen varmistamassa, että se ei pääse puremaan!"

3. Anoppila sijaitsee maalla, mutta vilkkaan tien vieressä. Anoppi on vakaasti päättänyt, että hän ostaa lapsellemme ensi kesäksi sähkömönkijän, jolla lapsemme sitten voisi ajella. Itse tunnen lapseni sen verran hyvin, että tiedän että hän ei "karkuun" päästyään tule luokse ja läheisen vilkkaan tien läheisyys kauhistuttaa minua. Kun mainitsin anopille, että minä en ainakaan sähkömönkijää jaksa juosta kiinni ja 2 vuotiaalle ei ole mitään järkeä sellaista ostaa, mutta hän pitää pintansa. Hänen vastauksensa asiaan, kun mainitsin, että lapsi voi ajaa auton alle: "Minä laitan koiran talutushihnan kiinni lapsen paitaan, niin ei se kauaksi pääse ajamaan!"

4. Anoppi tuntuu välillä unohtavan roolinsa, eli olevansa mummo, ei äiti. Hän on useamman kerran leikkinyt imettävänsä 2 vuotiastamme. Hän on ottanut lapsen syliinsä selälleen ja vetänyt paitansa ylös niin että koko tissi on näkynyt paljaana ja leikkinyt imettävänsä lasta. Tilanne on joka kerta minusta niin kiusallinen ja ällöttävä, että en ole pystynyt sanomaan mitään.

Anoppi suuttuu silmittömästi, jos hänelle mainitsee jostakin lapsen kasvatukseen liittyvistä asioista. Minua hän ei kuuntele. Tilanne on johtanut siihen, että 2 vuotias raivoaa minulle anoppilassa ollessamme ja yksinkertaisetkaan asiat eivät onnistu, sillä lapsi ilmeisesti vaistoaa anopin halveksunnan ja epäkunnioituksen minua kohtaan: "mummokaan ei kunnioita eikä tottele äitiä, joten minunkaan ei tarvitse."

Olen siinä pisteessä, että olen valmis katkaisemaan välit kokonaan tähän talipää anoppiini, vaikka tiedän sen lastani satuttavankin... Olisiko kenelläkään mitään neuvoja? Onko kukaan ollut samanlaisessa tilanteessa? En enää tiedä mitä tehdä, jos hyvällä sanominen ei tehoa... eikä pahallakaan.

Kommentit (50)

Vierailija
1/50 |
21.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä, jos hoitaisit ihan itse sen lapsesi näin aluksi?! Kosvasti paljon  lapsesi siellä anoppilassa on siihen nähden, että anoppi on täysin kelvoton lapsesta huolehtimaan. :D

Vierailija
2/50 |
21.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käyttäytyjä ja käytöksen mahdollistaja...kumpi olikaan tyhmenpi toistaan. Hoida hyvä ihminen itse se lapsesi äläkä vie anoppilaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/50 |
21.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Leikkii imettävänsä, mitäääh

Vierailija
4/50 |
21.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joudumme käymään anoppilassa usein, sillä mieheni korjaa siellä autoja ja muita koneita töinään/harrastuksinaan... Unohdin mainita sen viestissäni.

Vierailija
5/50 |
21.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo imetysjuttu on aivan järkyttävä! Mitä miehesi on asiasta mieltä? Mielestäni voisit sanoa tuossa tilanteessa anopille, että hän ei ole sinun lapsesi äiti, ja jos tuo törttöily ei lopu, niin lasta ei tarvitse enää tavata. Tai ehkä olisi vielä parempi, jos mies sanoisi. Ja siihen imettämisen leikkimiseen on syytä puuttua!!! Onko anopin mielenterveys ihan kunnossa?

Vierailija
6/50 |
21.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulostaa siltä, että on aika ottaa mahdollisimman paljon etäisyyttä ja keskittyä ihan vain oman perheen kesken olemaan. Itse keksisin jos minkälaisia syitä jos pitäisi anoppilaan lähteä kyläilemään. Katsoisin muutaman vuoden päästä uudestaan, miten tultaisiin toimeen.

Vierailija
7/50 |
21.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joudumme käymään anoppilassa usein, sillä mieheni korjaa siellä autoja ja muita koneita töinään/harrastuksinaan... Unohdin mainita sen viestissäni.

Miksi menette mukaan? Antaa miehen mennä ja harrastaa yksinään.

Vierailija
8/50 |
21.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Leikkii imettävänsä, mitäääh

Päästäisitkö itse lapsesi edes tuollaisen ihmisen lähelle? Kova hinku on vanhemmalla päästä laspestaan eroon ja saada hoitoon kun altistaan tuollaiselle insestille.

Vierailija
9/50 |
21.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niin ja te meneette mukaan syystä, että...

Vierailija
10/50 |
21.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sanon nyt suoraan että mitä helvettiä tunget sen lapsen kanssa sinne anoppilaan jos on noin pimeetä touhua!

Mies menköön yksin äitinsä luokse ja äitinsä voi imettää häntä. Joku raja taas...

Vierailija
11/50 |
21.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitääkö siellä anoppilassa käydä niin usein. Pysy kotona, niin saat kasvattaa lapsen rauhassa omien periaatteiden mukaisesti.

Vierailija
12/50 |
21.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itselläni on oikeasti ilkeä anoppi, ja vaihtaisin koska tahansa hänet sinun anoppiisi. Imetysjuttu on kummalline, mutta en tajua missä kohdin anoppi on käyttäytynyt niin että välit täytyy katkaista.

Vierailija
13/50 |
21.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asutteko lähekkäin? Paljonko aikaa vietät anoppilassa? Mitä miehesi sanoo äitinsä käytöksestä?

Vierailija
14/50 |
21.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tekstin perusteella voisi luulla että meillä on sama anoppi :D Meilläkin miehen äiti kertoi kun poika syntyi, että voisi hyvin toimia lapsemme "vara-imettäjänä". Juu ei voisi. Tämä ja lukemattomat muut pöllöilyt on johtaneet siihen että emme enää ole juuri missään tekemisissä anopin kanssa. Mies on ollut myös vakaasti sitä mieltä että meidän elämä on noin miljoona kertaa helpompaa kun ei olla missään tekemisissä. Lasta emme ole ikinä jättäneet kahden tämän anopin kanssa koska on just tollanen aivovammainen "vara-imettäjä", tiedä mitä sais päähänsä jos olis kahdestaan lapsen kanssa. Phyih puistattaa ajatuskin.

Vierailija
15/50 |
21.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Te asutte itse kehä kolmosen sisällä ja anoppi, appi ja koira taas asuu maalla?etäisyys on pitkä? Miten appi suhtautuu anoppiin ja hänen käytökseen? Kesälläkin lapsesi on jo kuitenkin lähemmäs 3 vuotias. ?

Vierailija
16/50 |
21.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

talipää anoppiini

Talipää on sellainen joka näyttää hilarius klinttonilta vaalikiertueella! valkoista päässä!

Vierailija
17/50 |
21.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ojenna takaisin. Oikesti et kyllä alistu tuollaiseen enää päivääkään. Nyrkkiä vaikka pöytään jos ei muuten usko ja teet selväksi että nyt riittää tai lapsi ei kyläile enää koskaan. Teet selväksi että tuo leikisti imettäminen on mielestäsi iljettävää ja anopin käytös pöyristyttävää. Et säästele sanoja. Nähtävästi ei usko helpolla niin siirryt kovempiin otteisiin. Aikuinen ihminen ei tarvitse mitään sääliä tuollaisen käytöksen jälkeen.

Vierailija
18/50 |
21.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on AINA ollut mummoloissa eri säännöt kuin kotona! Mummola on mummola, siellä ollaan vähän kuin pellossa. Vai meinaatko että sun oma mummo on pitänyt sulla ne " säännöt" jotka äitisi on antanut?! Relaa nyt hyvä ihminen!!!

Vierailija
19/50 |
21.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Menittekö joulunviettoon anoppilaan? Entä jos itse olet kiittämätön pikkupissis, muka hyvin periaattein. Jos lapsellisuutesi paistaa läpi ja anoppisi luulee että kaipaat neuvoa ja tukea vanhemmuuteesi. Imetyksestä en osaa sanoa mitään, väärinkäsitys? Miten anoppi itse selitti tilanteen?

Vierailija
20/50 |
21.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Neloskohdasta tuli yllättäen vahva provotunne... 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kuusi seitsemän