Mitä jouluruokia jätätte pois menusta, koska ette tykkää?
Meillä rosolli, perunalaatikko, lipeäkala, silli. Niin ja Aura-juusto (tuli mieleen kun juuri tuli mainos tv:stä), meillä on muita homejuustoja.
Kommentit (65)
Lipeäkalaa, maksalaatikkoa tai imellettyä perunalaatikkoa meillä ei ole koskaan ollutkaan pöydässä eikä tule.
Rosollia anoppi raahasi ämpärillisen joulupöytään 18 vuotta kunnes 2 joulua sitten tajusi ettei meistä kukaan sitä syö. Se on aina korvattu hunajaisilla uunijuureksilla.
Lipeäkala ja maksalaatikko eivät kuulu meidän jouluun, kaikki muu sitten käykin.
Rosolli, perunalaatikko, lipeäkala, graavilohi, sekahedelmäsoppa. Noita nyt ei ainakaan.
Rosolli, joululimppu ja lipeäkala.
Itse en hirveästi pidä laatikoista, joten en niitä osta mutta lapsen isä pitää ja ostaa niitä itselleen ja lapselle. Tai käsittääkseni ainakin porkkana- ja maksalaatikkoa ostaa.
Lanttulaatikko, lipeäkala, kinkku.
Tarjolla on rosolli, loimulohta, imelletty perunalaatikko, porkkanalaatikko, täytetty possurulla kermakastikkeella, karjalanpaistia. Jälkkäriksi creme brule.
Kaikki perinteiset jouluruuat. Joka vuosi teemme menun jouluksi, mikä sisältää jokaisen toivomus ruokia. Yhdessä sitten valmistamme ne.
Kukaan ei pidä perinteisestä joulumenusta, joten emme sitten tee sitä.
Hassua, että kaksi tärkeintä jouluruokaani on tässä ketjussa jätetty pois eniten eli rosolli ja imellytetty perunalaatikko. Molempia olen rakastanut lapsesta asti. Sen sijaan lanttulaatikkoa opin syömään vasta pari vuotta sitten, kun siitä tui vahingossa lasteni paras jouluruoka. Nyt kun olen tehnyt sen itse, maistuu se hyvältä. Bataattilaatikko sen sijaan jätettiin pois kolmen vuoden kokeilun jälkeen, kun siitä ei pitänyt oikein kukaan. Punajuuri-aurajuusto-laatikko on sen sijaan tullut suosikikseni.
Meillä ei ole joulupöydässä lipeäkalaa enkä ole nähnyt sitä joulupöydässä sitten lapsuuteni (isomummilla sitä tarjottiin). En myöskään syö graavikalaa, silliä kyllä. Mätiäkään ei löydy, mutta graavikalan ja mädin suhteen aina silloin kokeillaan, ei ole vielä sopinut meille. Porkkalaatikko jätettiin tauolle pari vuotta sitten, kun kukaan ei sitä syönyt.
Olen aina ihmetellyt ihmisiä, jotka eivät löydä jouluruoasta mitään sopivaa. Lapsuuden oikuillako sitä mennään? Suomalaiseen joulupöytään kuuluu ihania juuresruokia, ja niitä maustamalla vähän uudella tavalla voi löytää ihania makuelämyksiä. Mutta ennakkoluuloiset eivät edes kokeile.
Me jätämme kaikki jouluruuat pois, joudumme syömään niitä kylässä, joten kotiin ei tarvitse enää samaa kärsimystä. Jouluruoka ei varsinaisesti "pahaa", mutta ei kyllä hyvääkään.
Silli ja sipuli rosollista. Lipeäkala, oikeastaan kaikki kalat. Lanttulaatikko. Glögi.
Rosolli, lanttulaatikko, lipeäkalaa ei ole koskaan ollutkaan, joulutorttuja ja pipareita ei syödä enää jouluaattona, niitä syödään meillä ennen joulua. Jälkiruokana on yleensä jotain jäädykettä. Riisipuuroakaan ei olla koskaan kotona syöty.
Bataattilaatikko ja porkkanalaatikko on ainoat laatikot pöydässä. En ole koskaan ymmärtänyt miksi joulupöydässä pitäisi olla kaikenmaailman maksa ja -makaronilaatikot. Karjalanpaistista nyt puhumattakaan.
Vierailija kirjoitti:
Lanttulaatikko, lipeäkala=kuvottavaa, ei silliä hyi, sen sijaan savusiikaa ja loimulohta, nämä tulee mieleen. Muut laatikot menee, uututena bataattivuoka, kinkku ja kalkkuna, rosollia teen valtavan annoksen.
Mikä siinä sillissä niin kuvottaa, haju vai?
No kinkkua ei oo vielä ikinä ollut mun joulupöydässä ja tuskin tulee olemaankaan. Sen sijaan jotain oikeasti hyvää ja onnellisesti kasvatettua lihaa kyllä on. Mutta kalapöytä on meillä nostanut suosiotaan vuosi vuodelta ja toi lihan merkitys vähentynyt.
Vierailija kirjoitti:
En ole ennen kuullutkaan perunalaatikosta. :D Piti ihan googlettaa mitä se on.
Voiko olla totta :D
Lipeä kala ja silli jää meilläkin pois. Samoin kinkku. Lihana on ainoastaan lihapullia. Kalaa sitten montaa erilaista. Ja tänä jouluna teen porkkanalaatikon sijaan porkkana-perunasoselaatikon lapsille. Uutena tulokkaana meilläkin bataattilaatikko.