Kerroin ekaluokkalaisen lapseni kaverille, ettei joulupukkia ole olemassa
Nyt sain sitten vihaisen sähköpostin tämän poikani kaverin äidiltä :D
En siis tiennyt, että poika uskoo vieläkin joulupukkiin joten en TAHALLANI paljastanut sitä. Kuitenkin oletin , että kukaan kouluikäinen ei enää usko mihinkään joulupukkeihin ja tonttuihin, joten puhuin ohi suun lahjojen ostamisesta tälle pojalle.
Ei kai kukaan ekaluokkalainen oikeasti enää usko kuitenkaan joulupukkiin? :D Ei taida olla ihan penaalin terävin kynä jos ei tuohon ikään mennessä ole hoksannut huijausta.. Vanhempana itse paljastaisin viimeistään tuossa iässä, muutenhan sitä joutuu kiusatuksi koulussa kun uskoo vielä pukkiin.
Kommentit (44)
Itse olisin sanonut että ap on vääräuskoinen. Ei niin vakavaa.
Mun 11v. väittää ettei joulupukkia ole olemassa. Sanoin ettei vääräuskoiset saa lahjoja. Johan mieli muuttui heti. No oli hiukan huumorilla heitetty.
Me kerrottiin omalle pojalle ekaluokalla, ettei joulupukkia ole. No, poika ei uskonut meitä, vaan pukkiusko säilyi aina nelosluokalle saakka, niin kuin monella kaverillakin.
Ihme, ettei lapset paljasta toisilleen näitä... En mä tuntis syyllisyyttä, jos mun lapsi menis kertomaan jollekin. En kyllä tarkoituksella menis kenellekään kertomaan, mut en myöskään valehtele. Se ei kuulu mun tapoihin. Ehkä yrittäisin kiertää asiaa viimeiseen asti, mut en valehtelis. Ei ole oikein myöskään vaatia muita luopumaan omista periaatteistaan.
Meillä muuten lapset ovat ihan innoissaan pukista, vaikkeivät usko siihen ollenkaan. Se jännitys ja ilo on kuitenkin olemassa, et ehkäpä tää on lohdustus kaikille, joiden lapsille totuus on paljastunut karusti ennen joulua. Joulurauhaa, mammat!
Kyllä minun toisen luokan oppilaistani vielä moni uskoo pukkiin, ja mielestäni saavat uskoakin niin pitkään kuin haluavat.
Vierailija kirjoitti:
Millainen ihminen valehtelee lapselleen?
Lastenpsykiatri vastaa: Miksi on oikein valehdella lapselle joulupukista?
Vierailija kirjoitti:
Niin mitä valehtelemista on siinä jos sanoo että joulupukki tuo lahjat?!
Lapsi kirjoittaa pukille ja kirje postiin, jouluna pukki tuo lahjat niin kuin lapselle on kerrottu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meidän lapset ei enää usko joulupukkiin, mutta hekin ovat niin järkeviä etteivät sitä paljasta jos joku muu sattuu uskomaan.
Mikäs siinä jos haluaa olla kusipää ja pilata toisen lapsen ilon ja joulupukin odotuksen ja naureskella vielä päälle ja haukkua vajaaksi.. En olisi missään tekemisissä sunlaisen ihmisen kans..
Eipä ne yhden ihmisen puheet mitenkään siihen vaikuta, tuleeko se joulupukki vai ei. Tuskin se joulupukki jättää sen vuoksi tulematta, että lapselle on kerrottu totuus joulupukista.
Tässähän voi nopeasti laskea 1+1. Jos joulupukkia ei ole olemassa, miten se on aikaisempina jouluina kuitenkin pystynyt tulemaan? Mutta nyt kun tiedetään, että joulupukkia ei ole olemassa, niin miksi se yhtäkkiä jättäisikin tulematta?
Kyllä ne vaikuttaa, lapsi ei välttämättä enää halua että joulupukki tulee!
Meillä esim. Anoppi kertoi lapselle ettei pukkia ole olemassa, vaan vanhemmat on valehdelleet sinulle ja isäsi ja äitisi ostaa sinulle lahjat joita sitten paketoidaan illalla kun nukut, ja kaikki ne kirjeet jotka oot kirjottanut on heitetty roskiin.
Lapsi alkoi itkemään ja sanoi ettei enää halua viettää joulua koska se on valetta. Kuukausia myöhemmin sanoi mummin pilanneen hänen joulunsa eikä halua enää mennä sinne.
Sopi minulle oikein hyvin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meidän lapset ei enää usko joulupukkiin, mutta hekin ovat niin järkeviä etteivät sitä paljasta jos joku muu sattuu uskomaan.
Mikäs siinä jos haluaa olla kusipää ja pilata toisen lapsen ilon ja joulupukin odotuksen ja naureskella vielä päälle ja haukkua vajaaksi.. En olisi missään tekemisissä sunlaisen ihmisen kans..
Eipä ne yhden ihmisen puheet mitenkään siihen vaikuta, tuleeko se joulupukki vai ei. Tuskin se joulupukki jättää sen vuoksi tulematta, että lapselle on kerrottu totuus joulupukista.
Tässähän voi nopeasti laskea 1+1. Jos joulupukkia ei ole olemassa, miten se on aikaisempina jouluina kuitenkin pystynyt tulemaan? Mutta nyt kun tiedetään, että joulupukkia ei ole olemassa, niin miksi se yhtäkkiä jättäisikin tulematta?
Meillä esim. Anoppi kertoi lapselle ettei pukkia ole olemassa, vaan vanhemmat on valehdelleet sinulle ja isäsi ja äitisi ostaa sinulle lahjat joita sitten paketoidaan illalla kun nukut, ja kaikki ne kirjeet jotka oot kirjottanut on heitetty roskiin.
Lapsi alkoi itkemään ja sanoi ettei enää halua viettää joulua koska se on valetta. Kuukausia myöhemmin sanoi mummin pilanneen hänen joulunsa eikä halua enää mennä sinne.
Eihän joulu ole mitään valetta, vaan oikeasti olemassa oleva juhla. Ainoa valhe joulussa on se, jos siihen yhdistetään tai siitä kerrotaan valheellisia asioita.
Sitäpaitsi jouluhan on pohjimmiltaan kristillinen juhla, jota vietetään Jeesuksen syntymisen muistoksi. Joulupukki ja joululahjat ovat tulleet joulun käsitteeseen mukaan paljon myöhemmin.
Toisilla vanhemmilla on omituinen tarve puuttua toisten lasten elämän. Heille on hirveä ajatus, että joku toinen ajattelee joistain asioista eri tavalla.
No, kyllä tähän maailmaan typerätkin mahtuu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eihän joulu ole mitään valetta, vaan oikeasti olemassa oleva juhla. Ainoa valhe joulussa on se, jos siihen yhdistetään tai siitä kerrotaan valheellisia asioita.
Sitäpaitsi jouluhan on pohjimmiltaan kristillinen juhla, jota vietetään Jeesuksen syntymisen muistoksi. Joulupukki ja joululahjat ovat tulleet joulun käsitteeseen mukaan paljon myöhemmin.
No en voi sille mitään jos lapsen mielestä joulu on valetta, itse en kuitenkaan ole lapselle joulusta valehdellut, olen sanonut että pukki tuo lahjat, niinkuin on tuonut, tarinat hän itse kuullut esim. Telkusta ja kavereilta.
Vaikka anoppi pilasi lapsen uskon pukkiin, on hienoa että hän on päättänyt ettei silti kerro sitä muille jotka uskovat.
Mummoaan hän inhoaa ja sanoo ilkeäksi, olen sanonut olevani samaa mieltä ja että ei kaikista ole onko tykätä ja olla tekemisissä. Eipä ole sen jälkeen käyty ja ollaan onnellisia näin kun ei tarvi sitä akkaa nähdä!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten perustelet sen, että vaikkapa 15 vuotias on vajaa, jos uskoo joulupukkiin, mutta 15-vuotias ei ole vajaa, jos rukoilee ja uskoo Jeesukseen, että Jeesus jakoi sadoille 5leipää ja kaksi kalaa, että Jumala on taivaassa, että juuri se jumala, mihin me satumme uskomaan, on totta. Mutta mitä jos Intiassa kaikki uskovat Budhaan, eli pakostikin hirvittävän suuri joukko ihmisiä uskoo siis taruolentoon, koska voivatko sekä budha että jeesus olla totta?
Miksi siis on ok aikuisen ihmisen opiskella yliopistossa teologiaa ja alkaa papiksi? On kuitenkin aika isot mahikset, että se jeesus on samanlainen taruolento kuin joulupukki. Perustuen siihen, että maailmassa on hirveä määrä uskontoja ja jollain tapaa nämä uskonnot sulkevat toisensa pois, koska esim kristinusko sulkee pois sen, että olisi mitään muita jumalia.
Miksi yläkoululainen ei saa uskoa, että joulupukki on? Silti suurin osa maailman ihmisistä uskoo taruolentoon, koska uskovat jumaliin, jonka vaikutuspiiriin ovat sattuneet syntymään. Ja ne sulkevat toisensa pois.
Ei se tee kenestäkään tyhmää, että uskoo tai haluaa uskoa johonkin.
Vierailija kirjoitti:
Toivottavasti joku kertoo sulle ettei ole olemassa siistiä, rikasta, komeaa miestä, jolla on 20 cm penis.
Katotaan sun ilme sen jälkeen :D
Ok. Varaan ajan huomenna lääkäriin. Olen hallusinoinut siis ukkoni kaikki nämä vuodet.
Minusta tuntuu, että pukkiin uskomisikä on nykyään noussut. Tokaluokkalaiset vielä tuntuvat monetkin uskovan. Aika moni aikuinenkin uskoo ihan täyteen hölynpölyyn; tuulesta temmattuihin juttuihin. Minä en tosin usko alkuperäiseen kirjoittajaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kumpi nyt sitten on uskomattomampaa, että jeesus hiippailee tuolla pilvien päällä taivaassa tai että pohjoisessa pukki tonttuineen värkkäävät paketteja...
Minusta on ihan ok, että lapsi uskoo pukkiin, mutta kiinnostaisi tietää, miksi vanhemmat väittävät lapsilleen, että joku pukki on olemassa. Siis miksi olette kokeneet tarpeelliseksi valehdella, että tällainen satuolento on? Luin ton linkatun Hesarin jutun, mutta kiinnostaisi enemmän teidän ajatukset. :)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toivottavasti joku kertoo sulle ettei ole olemassa siistiä, rikasta, komeaa miestä, jolla on 20 cm penis.
Katotaan sun ilme sen jälkeen :D
Miksi satuolentoa verrataan sellaiseen, jonka on mahdollista olla oikeasti olemassa?
20 cm peniksen omaavia miehiä on varmuudella olemassa ja rikkaus, siisteys ja komeus taas ovat mielipidekysymyksiä.
Ehkä on olemassa mutta eivät ole parisuhdesuuntaituneita eli jos sellaisen saat kiikkiin niin pettää kuitenkin. Kaikki miehet eivät petä, ainoastaan sellaiset joille se on mahdollista.
Onneksi aloittajan kaltaisia ei ole kuin kourallinen. Kyllä lapset itse pikkuhiljaa alkavat tajuta ettei joulupukkia ole olemassa. Joko tarhassa, isompien sisarusten vinkkaamana tai sitten viimeistään koulumaailmassa. Kyllä lapset itse kertovat toisilleen siitä.
Tänä päivänä uskon kyllä joulupukkiin enemmän kuin hallituksen kolmen koplaan...
No ei kukaan koululainen oikeasti usko, kyseessä on iloinen perinne ja hauskuus, siihen on kiva heittäytyä mukaan, aikuistenkin. Lapsista on hauskaa kun aikuisetkin hassuttelee ja on mukana sadussa.