Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kasvissyöjän joulumenu haasteellisissa olosuhteissa :D

Vierailija
20.12.2015 |

Olisiko tämä meidän mielestä ihan kelvollinen joulumenu? Uunia ei käytössä, mutta hella on. Mitään erityisesti jouluruokaa ei olla suunniteltu aattona. Lapsia ei ole syömässä.

- Rieskarullat italialaisittan, mm. ricottaa, pinaattia, aurinkokuivattua tomaattia, oliiveja jne.
- Gnocchit juustotäytteellä ja pestoa (kaupasta valmiina nämä)
- Sinihomejuusto-pekaani-päärynäsalaatti, sisältää myös mm. rucolaa
- Tomaatti-bruschetta maalaisleivälle tehtynä
- Merileväkuula-smetana leipäset

- Jälkiruokana juustolautanen ja joulun suklaaöverit

Saa ehdotella lisää jos jotain tulee mieleen. Nyt mennään aika viileällä menulla, kun uunia ei voi käyttää, mutta onhan siellä nuo gnocchit. Ruoan kanssa varmaan punaviini ja juustojen + suklaan glögit.

Kommentit (65)

Vierailija
21/65 |
20.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

19 mä kyllä hiukan harkitsin hummustäytettäkin noihin rieskarulliin. Se vois olla kanssa hyvä! Meitä on vain kaksi, niin olen koittanut olla jotenkin maltillinen tuossa tarjottavien määrässä, niin ei jää niin kovin paljon yli.

Yksi sieltä muuten on unohtunut. Sellainen punasipuli-balsamico-rucola-perunasalaatti. 

Ap.

Vierailija
22/65 |
20.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Merileväkuulia löytyy ihan marketin hyllystä. On muuten hyviä ja käyttöaika tosi pitkä!

Suklaasta en nyt viitsi alkaa vääntämään. Olen ollut kohtuullisen vähän aikaa kasvissyöjä. Suunnitelmissa on jossain vaiheessa lopettaa kaikkien eläinperäisten tuotteiden käyttö, mutta toteutan tämän vaiheittain jotta ehdin tottua ruokavalioon ja ajatukseen. Sen vuoksi en viitsi nyt piiskata itseäni esim. juuston syömisestä tai suklaasta, vaan ajattelen, että hiljaa hyvää tulee. Söin muuten suklaata vielä silloin kun olin sekasyöjäkin eli eettisesti ajateltuna käänne on kuitenkin parempaan suuntaan. Eipä tästä sen enempää.

Kiva, että menu vaikuttaa teistä hyvältä, tämä on mun eka joulu kasvisruokavaliolla :) Ap.

Erikoista eettisyyttä tavallinen salaatti rasittaa ympäristöä ja aiheuttaa kasvihuonepäästöjä esimerksi pekoniin verrattuna ravintoarvoihin ja energiasisältöön nähden nelinkertaisesti. Maailma jossa kaikki söisivät vain kasviksia olisi jo tuhoutunut päästöihin. Tosin naudanlihantuotanto aiheuttaa sekin huomattavia päästöjä lehmät pierevät ja röytäilevät valtavasti metaania joka on hiilidioksidia monin verroin pahempi kasvihuonekaasu. Vähentämällä kasviksia joissa energiasisältö on vähäinen kuten kurkkuja sekä salaatteja ja siirtymällä käyttämään maitotuotteiden ja naudanlihan sijaan sianlihaa ihminen voi hiilijalanjälkensä saada huomattavasti pienemmäksi kuin joku lako-ovo-hihhuli, mutta eihän hihhuleita ole koskaan tosiasiat kiinnostaneet.

Miten joku jaksaa kirjoittaa näin pitkiä ja tyhmiä provoja, kun vähemmälläkin pääsee samaan tulokseen?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/65 |
20.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

MIksi ihmeessä kasvissyöjän jouluun ei kuulu joulun perinteiset kasvisruuat kuten laatikot ja rosolli? Vai onko ihmiset jo niin etääntyneet perinteisestä ruuanlaitosta, että laatikon lämmittäminen vesihauteessa liedellä on ihan mahdoton tehtävä?

Meidän "uuniton kasvissyöjämme" osaa käyttää myös kotimaisia raaka-aineita. Toki jokainen syö jouluna mitä haluaa, mutta jos ei halua syödä mitään perinteistä jouluruokaa, niin onko sillä oikeasti yhtään mitään väliä, mitä syö?

Vierailija
24/65 |
20.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

23, hah hah, niinpä! Ja minä vielä tartuin onkeen, heh hee! 

Ihanaa joulunaikaa kaikille ruokavaliosta riippumatta! Nyt mä lähden juoksemaan.

Ap.

Vierailija
25/65 |
20.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ohiksena eettisyydestä huuteleville. Olen lakto-ovo-vegetaristi, enkä ole valinnut sitä eettisistä vaan ihan siitä syystä, etten tykkää lihasta tai kalasta. Tuskin olen ainoa saman valinnan tehnyt.

Vierailija
26/65 |
20.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta tuossa ei ole vasta kuin alkupalat. Itse katselisin tuohon jotain varsinaista pääruokaa lisäksi mutta olenkin parimetrinen melkein satakiloinen mies. Mitään erityisen jouluista ei tule mieleen mutta noissa olosuhteissa rakentaisin ehkä jonkinlaisen linssikeiton tuohon kaveriksi ja/tai sitten Kurma Dasan ohjeilla kurpitsaa + siihen vaikka jonkun risoton kaveriksi. Linssit ja risotot voi jättää huomiotta pitkäksikin aikaa kun värkkää muita muonia.

http://www.iskcon.net.au/kurma/2005/08/14

Tuossa on iso kasa reseptejä joista pidän itse.

http://www.kurma.net/recipes/index.html

Vierailija
27/65 |
20.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Höh. Ei mua nyt kiinnosta keskustella mun kasvissyönnin periaatteista. Lyhyesti voin sanoa, että syöpää on suvussa rasitteena enemmän, kuin tarpeeksi ja kasvihuonepäästöihin en ole erityisen perehtynyt, mutta tuotantoeläinten olosuhteisiin olen. Tuolta löytyy minun syyni olla kasvissyöjä ja minua ei yhtään rasita jos te ette halua samaa, en mitenkään tuomitse kenenkään joulukinkkuja tai suklaakonvehteja, syökää mitä tykkäätte. Minä teen samoin.

Onhan se hyvä ajatella niiden tuontatoeläinten huonoja oloja, en sitä kiistä, mutta ne kaakaopavut mistä suklaa tehdään poimitaan pääasiassa orjatyövoimalla ja mikä pahinta lapsiorjatyövoimalla. Onneksi sinun ei tarvitse heitä ajatella kun nakkelet fasunsinistä kitaan jouluaattona. Eläimien oikeudet ensin ja vasta sitten ihmisten!

Hellyttävää, että tänne eksyi moraaliltaan ylivoimainen yksilö neuvomaan muita. :) Ehkä oma elämäsi kestää kriittisimmänkin tarkastelun asumismuotoa, työtä, vapaa-aikaa, matkailua, vaatetusta ja kaikkea muuta kulutusta myöten. Pekonihan oli eettistä, se kävi jo selväksi. :)

Vierailija
28/65 |
20.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pakko mun on vielä vastata tuolle 24:lle, että ei meitä kumpaakaan kiinnosta suomalainen jouluruoka. Ollaan jo syötykin sitä. Koska ollaan kahden, niin halutaan juhlapäivinä syödä juuri sitä mikä meille maistuu, kun kerran ruoka itse tehdään ja maksetaan. Eipä siinä sen kummempia.

Tottahan me nyt jouluna silti halutaan juhlavammin syödä, vaikka ei niitä laatikoita meidän kahden levyn liedellä viitsitäkään alkaa vesihauteessa lämmittelemään. Eipä sitä nyt niin kovin moni minun tuttavista näytä sitä jouluruokaa orjallisesti tekevän vain koska "joulu". 

T:Ap

Vierailija
29/65 |
20.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minkälaisia ovat täytetyt gnoccit? Eikös gnoccit ole taikinapalleroita, en ymmärrä miten ne edes täytettäisiin. Tarkoitatko ravioleja, tortellineja tms.?

Vierailija
30/65 |
20.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mistä lähtien juusto on ollut kasvista?

Kukaan ei ole väittänyt juustoa kasvikseksi. Hyvin suuri osa kasvissyöjistä on lakto-ovo-vegetaristeja, eli he syövät kasvisten lisäksi maitotuotteita ja munia.

Ei se silloin enää ole KASVISsyöjä, jos syö munia ja maitoa.

Joskus tuntuu, ettei nämä MINÄ OLEN KASVISSYÖJÄ!!! -tyypit tiedä itsekään mitä saavat syödä.

Niin kovasti rummutetaan että ajattelen eläimiä ja minulla on aatteita ja hyviä tarkoituksia. Mutta se, että sekoitetaan kasvissyönti siihen, että kieltäytyy punaisesta lihasta, saa mut raivon partaalle.

Miksei voi vaan sanoa, että "Noudatan ruokavaliota, jossa en syö punaista lihaa". Tai että "kaikki käy, paitsi liha, kala ja kana".

Siinä kun tarjoilijalle selitetään että tässä on vegetaristi ja lakto-ovo-pescovegaani ja vegaani, niin älkää ihmetelkö miksi saatte ruuaksi vihreää salaattia ja tomaattiviipaleita (nekin varmuuden vuoksi suomalaisia).

Eihän noista termeistä tiedä kukaan kun ne nyt sattuu muuttumaan riippuen siitä, keneltä kysyy.

Vierailija
31/65 |
20.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kukaan ei ole väittänyt juustoa kasvikseksi. Hyvin suuri osa kasvissyöjistä on lakto-ovo-vegetaristeja, eli he syövät kasvisten lisäksi maitotuotteita ja munia.

Joskus tuntuu, ettei nämä MINÄ OLEN KASVISSYÖJÄ!!! -tyypit tiedä itsekään mitä saavat syödä.

Niin kovasti rummutetaan että ajattelen eläimiä ja minulla on aatteita ja hyviä tarkoituksia. Mutta se, että sekoitetaan kasvissyönti siihen, että kieltäytyy punaisesta lihasta, saa mut raivon partaalle.

Miksei voi vaan sanoa, että "Noudatan ruokavaliota, jossa en syö punaista lihaa". Tai että "kaikki käy, paitsi liha, kala ja kana".

Siinä kun tarjoilijalle selitetään että tässä on vegetaristi ja lakto-ovo-pescovegaani ja vegaani, niin älkää ihmetelkö miksi saatte ruuaksi vihreää salaattia ja tomaattiviipaleita (nekin varmuuden vuoksi suomalaisia).

Eihän noista termeistä tiedä kukaan kun ne nyt sattuu muuttumaan riippuen siitä, keneltä kysyy.

Tarjoilijako ne ruoat ravintolassa päättää?

Vierailija
32/65 |
20.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuosta ei saa kyllä joulua tekemälläkään.

Vierailija
33/65 |
20.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lakto-ovovegetaristi, pescovegetaristi, vegaani ym. ovat kyllä ihan yleisesti tunnettuja termejä, joista ainakin ravintola-alalle työskentelevien pitäisi olla selvillä samaan tapaan kuin laktoosittomasta ja gluteenittomasta.

Vierailija
34/65 |
20.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä vegetaristit syö juustoa,munia ja maitoa.Se on kasvisruokavalio suomeksi.Ei syödä kuolleita eläimiä,mutta joitain eläinperäisiä tuotteita kyllä.Eikö tämä ole ihan yleissivistystä?

Vierailija
35/65 |
20.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olisiko tämä meidän mielestä ihan kelvollinen joulumenu? Uunia ei käytössä, mutta hella on. Mitään erityisesti jouluruokaa ei olla suunniteltu aattona. Lapsia ei ole syömässä.

- Rieskarullat italialaisittan, mm. ricottaa, pinaattia, aurinkokuivattua tomaattia, oliiveja jne.

- Gnocchit juustotäytteellä ja pestoa (kaupasta valmiina nämä)

- Sinihomejuusto-pekaani-päärynäsalaatti, sisältää myös mm. rucolaa

- Tomaatti-bruschetta maalaisleivälle tehtynä

- Merileväkuula-smetana leipäset

- Jälkiruokana juustolautanen ja joulun suklaaöverit

Saa ehdotella lisää jos jotain tulee mieleen. Nyt mennään aika viileällä menulla, kun uunia ei voi käyttää, mutta onhan siellä nuo gnocchit. Ruoan kanssa varmaan punaviini ja juustojen + suklaan glögit.

Uhh. Aivan liian vähän vihanneksia yms.

Jos olisi uuni ollut käytettävänä niin olisin voinut ehdottaa "vaikka mitä". Kunnon salaatteja tuosta menusta puuttuu täysin. Muutama erilainen raikas salaatti olisi mieluista. Sen lisäksi hummusta, suuri annos. Keitetyt, maustetut kidneypavut olisivat myös makoisia. Keitetyt perunat. Karjalanpiirakoita.

Suklaaseen dopattuja mansikoita jälkiruoaksi. Eipä muuta.

Vierailija
36/65 |
20.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

36, jep tässä ei ole kovin paljon kasviksia. Olen tietoinen asiasta. Puoliso on kritisoinut hiukan mun ruokia, että tungen liikaa kasviksia joka paikkaan, pitää enemmän tämän tyyppisestä. Ajattelin, että ehkäpä jouluna sitten tehdään näin. Mä en viitsi tehdä muutamaa salaattia, koska meitä on kaksi...karjalanpiirakoita en tykkää syödä kylmänä. Mansikoita jouluna, saako niitä edes? Keitetyt perunat ei oikein kiinnosta, meillä on se perunasalaatti (ei mikään majoneesipohjainen, vaan balsamico-punasipuli-rucola-peruna). Tuo päärynäsalaatti on siis ihan oikea salaatti, laitoin vain muutaman pääaineisosan esille, mutta se on käytännössä vihreä salaatti (vaikka onkin homejuustoa).

Ap.

Vierailija
37/65 |
20.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hassua, että jotkut ajattelevat, että kasvissyöjän ruokavalio on yhtä kuin salaatti (viittaan tuohon pekoni vs salaatti-väitteeseen). Olen ollut kymmenen vuotta kasvissyöjä ja sinä aikana ostanut vihersalaattia sormilla laskettavia kertoja, eli en juuri koskaan.

Vierailija
38/65 |
20.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hassua, että jotkut ajattelevat, että kasvissyöjän ruokavalio on yhtä kuin salaatti (viittaan tuohon pekoni vs salaatti-väitteeseen). Olen ollut kymmenen vuotta kasvissyöjä ja sinä aikana ostanut vihersalaattia sormilla laskettavia kertoja, eli en juuri koskaan.

Ihmiset menevät hämmästyttäville idioottitasoille puolustaakseen omia huonoksi tietämiään valintoja. Kyllähän sitä ajatella, että se pekonieläin ei koskaan syönyt mitään eikä aiheuttanut minkäänlaisia päästöjä, mutta kyllä se on itsepetosta.

Vierailija
39/65 |
20.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos AP tuo joulumenusi on täydellinen, miksi kyselet mielipiteitä, kun torppaat ne kumminkin? Ei kai siinä ole mitään jouluista? Kasvislaatikoita voi tehdä ennakkoon ja lämmittää mikrossa, vesihauteessa tai paistinpannulla. Taitaa olla eines/säilyke-/valmisruokapohjaisia suurin osa?

Vierailija
40/65 |
20.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

40 ei tämä ole täydellinen menu, tosiaankaan. Mutta ei me haluta jouluruokaa, kuten jo aiemmin sanoin, niin ne ideat mä torppaan kyllä. Meillä ei ole mikroa siellä minne mennään, on kahden levyn hella, that´s it. Ruoat tehdään aattona, ei huvita mikään kovin mutkikas senkään vuoksi. Ja kyllä mä ne mansikatkin torppaan, mistä niitä saa edes tähän aikaan vuodesta?

Mitä tossa menussa nyt on valmisruokaa paitsi ne tortelliinit (kiitos, joku korjasi)?

Ap.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kuusi yksi