Teinien kotiintuloajat
Arkisin ja loma-aikoina ja viikonloppuna?
Nyt on poika 15-v ja tyttö 14-v eli ysi- ja seiskaluokkalaiset.
Mitkä ovat sopivat kotiintuloajat tämän ikäisille?
Hieman on nyt keskustelua asiasta ja tuntuu että muutamat saa olla kuinka myöhään hyvänsä. Itsehän en voi nukkumaan mennä ennenkuin molemmat on kotona.
Kommentit (12)
Tästä saatte olla eri mieltä mutta jos teinit ovat luotettavia ja järkeviä niin ei tarvitse kotiintuloaikoja. Tulevat kotiin kun tulevat. Niin se toimi omalla kohdallani. Luotin vanhempiini ja he luottivat minuun. En tehnyt hölmöyksiä ja tulin aina järjelliseen aikaan nukkumaan. 16 veenä kerroin vanhemmille itse että taidan juoda pari lonkeroa. Vanhemmat totesi että se jää siihen pariin eikö niin. Ja se jäi.
Nuoret ovat yksilöitä. Mulla kuopus tehty jostain kapina-aineksista, johon ei mitkään kunnollisten teinien ( isommat lapseni) säännöt ja keinot tepsineet. Valitsen sotani hänen kanssaan. Siltoja ei kannata polttaa ihan pienestä. Niinpä hänellä ei ole kotiintuloaikoja, mutta paikannus on ja kyllä, yöni ovat rikkonaisia, sillä nukahdan vasta kun hän tulee aamuyöllä kotiin. Sori, jos se sua haittaa.
Kannatan vapautta myös ja molemmat on järkeviä. Ongelma on siinä, että en pääse itse nukkumaan ennenkuin ovat kotona. Nuorempaa pitää jonkin verran kuskata. Sekä jos kuppaavat yöt niin päivisin pitäisi lomallakin saada jotain tehtyä eikä vaan nukkua.
Nyt on nuoremmalla ollut klo 22 arkena ja 23 viikonloppuna kotiintuloaika. Poikkeuksena tapahtumat ym.joihin kuskataan.
9.luokkalaisella on viikolla 22 ja viikonloppuna 01. Usein menisi myöhempään ja kavereita saa viikollakin olla 2.30 asti mikä ei kyllä meillä onnistu koska herätys on 6.30.
Vierailija kirjoitti:
Nuoret ovat yksilöitä. Mulla kuopus tehty jostain kapina-aineksista, johon ei mitkään kunnollisten teinien ( isommat lapseni) säännöt ja keinot tepsineet. Valitsen sotani hänen kanssaan. Siltoja ei kannata polttaa ihan pienestä. Niinpä hänellä ei ole kotiintuloaikoja, mutta paikannus on ja kyllä, yöni ovat rikkonaisia, sillä nukahdan vasta kun hän tulee aamuyöllä kotiin. Sori, jos se sua haittaa.
Minkä ikäinen? Miten koulunkäynti ja väsyttääkö aamulla?
No itse menin arkena nukkumaan klo 22 mennessä, viikonloppuna ja lomilla oli väljempää. 1990-luvulla pieni paikkakunta. Helsingissä meidän tyttärellä ei ollut mitään kotiintuloaikoja 2013-2022, mutta monesti illalla kyllä vietiin kavereita kotiin tai haettiin omaa tytärtä kotiin. Ei kyllä 21.30 jälkeen liikkuneet julkisilla juurikaan.
Meillä oli kyllä yläasteella viikonloppuna kotiintulo 22-23. Jos oli jotkut juhlat tms. erikoisempi, niin sitten sai olla myöhempään. Asumme pk seudulla ja täällä sattuu kaikenlaista, vaikka asutaankin ihan rauhallisella alueella. Tiedän, että joillakin ei ole mitään kotiintuloaikoja, mutta kyllä minusta 14-15 vuotiaat on vielä aika lapsia, joten en näe mitään syytä miksi niiden pitäisi yökausien riekkua ulkona. Vaikka luottaisin omiin lapsiini 100%, en luota muuhun jengiin, joka siellä pyörii.
Ei olla sovittu. Teinien mielipidettä ei ole kysytty, vaan vanhemmat sanoo mihin aikaan tullaan kotiin. Käytännössä 30 min sen jälkeen kun nuorisotalo menee kiinni kun ei täällä muutakaan paikkaa nuorilla ole. Arkena siis 21:30 ja pe+la 23:30.
Varmaankin riippuu siitä erityisesti viikonloppuiltojen osalta, missä asutaan: maaseudulla, pikkupaikkakunnalla vai isossa kaupungissa. Koulupäiviä edeltävästi klo 20 on hyvä raja, jos mikään harrastus ei vaadi myöhempää aikataulua. Nuorison vajaa rauhoittuminen ja liian vähäinen nukkuminen ovat merkittävä ongelma heidän terveydelleen ja keskittymiskyvylleen. Viikonloppuisin pitäisin rajana klo 22-23.
Meillä katsotaan tilannekohtaisesti. Arkena pitää olla pää tyynyssä klo 22.00 eli ennen sitä iltapalat, läksyt, koelukemiset ja muut toimet on oltava tehtyinä. Viikonloppuna ei niin tarkkaa, mutta harvoin kundit on missään pidempään. 23.30 on myöhäisin kotiintuloaika viimeisen 6 kk aikana. Teinit 17 v.ja 16 v.
Asutaan sen verran kaukana keskustasta että nuorempaa kuskaan. Vanhempi liikkuu mopolla tai mönkijällä. Harrastukset ovat aikaisemmin ja usein jäävät siitä kaupungille. Suurimmat vaarat varmasti liittyvät liikenteeseen isommalla ja pärräily on ilmeisesti hauskempaa yöllä. Toisaalta hyvä ettei ainakaan alkoholista ole epäilyjä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minkä ikäinen? Miten koulunkäynti ja väsyttääkö aamulla?
Tämä ollut todellisuus 15 vuotiaasta asti ja tuo yöluuhailu koskee viikonloppuja ja loma-aikoja. Arkisin kotona ollut yökukkuja ja aamut tietysti vaikeita. Työharjoittelu fyysisen työn alalla vihdoin saanut arki-iltoina aikaisemmin nukkumaan eli ennen puolta yötä. Vapaa-aikoina valvoo helposti edelleen kellon ympäri. Tällä hetkellä on 17 v.
Riippuu varmaan tilanteesta. Milloin harrastukset päättyvät, missä viettävät aikaa ja keiden kanssa? Mutta jos kyse on kylillä hengailusta, niin itse ajattelisin, että nuorilla ei pitäisi olla enää mitään asiaa kylillä klo 21 jälkeen.