Kasvissyöjän joulumenu haasteellisissa olosuhteissa :D
Olisiko tämä meidän mielestä ihan kelvollinen joulumenu? Uunia ei käytössä, mutta hella on. Mitään erityisesti jouluruokaa ei olla suunniteltu aattona. Lapsia ei ole syömässä.
- Rieskarullat italialaisittan, mm. ricottaa, pinaattia, aurinkokuivattua tomaattia, oliiveja jne.
- Gnocchit juustotäytteellä ja pestoa (kaupasta valmiina nämä)
- Sinihomejuusto-pekaani-päärynäsalaatti, sisältää myös mm. rucolaa
- Tomaatti-bruschetta maalaisleivälle tehtynä
- Merileväkuula-smetana leipäset
- Jälkiruokana juustolautanen ja joulun suklaaöverit
Saa ehdotella lisää jos jotain tulee mieleen. Nyt mennään aika viileällä menulla, kun uunia ei voi käyttää, mutta onhan siellä nuo gnocchit. Ruoan kanssa varmaan punaviini ja juustojen + suklaan glögit.
Kommentit (65)
Mitä noi merileväkuulat on? Löytyykö reseptiä? :D
Mistä lähtien juusto on ollut kasvista?
CaviArt löytyy kaupan kalahyllyistä, merilevästä tehtyä kaviaarin näköistä settiä. Myös joistain kaupoista esim. Prisma löytyy palvelutiskiltä.
En kyllä tajua miten noi suklaat kuuluu kasvissyöjän eväisiin... Huomattavasti epäeettisempää syötävää kuin kala tai liha.
Muuten kuulostaa hyvältä kyllä tuo menu.
Kakkoselle: Merileväkuulat aka merileväkaviaari. Eli kasviperäistä kaviaarin tapaista ruokaa joka nautitaan samoin kuin oikea kaviaari tai mäti.
Vierailija kirjoitti:
Mistä lähtien juusto on ollut kasvista?
Kukaan ei ole väittänyt juustoa kasvikseksi. Hyvin suuri osa kasvissyöjistä on lakto-ovo-vegetaristeja, eli he syövät kasvisten lisäksi maitotuotteita ja munia.
Merileväkuulia löytyy ihan marketin hyllystä. On muuten hyviä ja käyttöaika tosi pitkä!
Suklaasta en nyt viitsi alkaa vääntämään. Olen ollut kohtuullisen vähän aikaa kasvissyöjä. Suunnitelmissa on jossain vaiheessa lopettaa kaikkien eläinperäisten tuotteiden käyttö, mutta toteutan tämän vaiheittain jotta ehdin tottua ruokavalioon ja ajatukseen. Sen vuoksi en viitsi nyt piiskata itseäni esim. juuston syömisestä tai suklaasta, vaan ajattelen, että hiljaa hyvää tulee. Söin muuten suklaata vielä silloin kun olin sekasyöjäkin eli eettisesti ajateltuna käänne on kuitenkin parempaan suuntaan. Eipä tästä sen enempää.
Kiva, että menu vaikuttaa teistä hyvältä, tämä on mun eka joulu kasvisruokavaliolla :) Ap.
Laatikot on kasvisruokaa ja jos ei ole muslimi tai juutalainen, niin kyllä kinkkua voi sen yhden kerran vuodessa syödä.
Vierailija kirjoitti:
Laatikot on kasvisruokaa ja jos ei ole muslimi tai juutalainen, niin kyllä kinkkua voi sen yhden kerran vuodessa syödä.
Voi hyvänen aika. Puhe oli kasvissyöjän jouluruoista.
Juu.Ei me nyt sitä kinkkua 😊 Eikä tunnu ees menetykseltä.Laatikot ei nyt passaa,kun ei oo sitä uunia ja olisi se kinkkukin aika nihkeetä syödä raakana 😉.Ap.
Lisäisin ehkä jonkun tavallisen vihersalaatin vielä, muuten vaikuttaa hyvältä.
Oisko mahdollista jotain lämmittää mikrossa?
Vierailija kirjoitti:
Merileväkuulia löytyy ihan marketin hyllystä. On muuten hyviä ja käyttöaika tosi pitkä!
Suklaasta en nyt viitsi alkaa vääntämään. Olen ollut kohtuullisen vähän aikaa kasvissyöjä. Suunnitelmissa on jossain vaiheessa lopettaa kaikkien eläinperäisten tuotteiden käyttö, mutta toteutan tämän vaiheittain jotta ehdin tottua ruokavalioon ja ajatukseen. Sen vuoksi en viitsi nyt piiskata itseäni esim. juuston syömisestä tai suklaasta, vaan ajattelen, että hiljaa hyvää tulee. Söin muuten suklaata vielä silloin kun olin sekasyöjäkin eli eettisesti ajateltuna käänne on kuitenkin parempaan suuntaan. Eipä tästä sen enempää.
Kiva, että menu vaikuttaa teistä hyvältä, tämä on mun eka joulu kasvisruokavaliolla :) Ap.
Erikoista eettisyyttä tavallinen salaatti rasittaa ympäristöä ja aiheuttaa kasvihuonepäästöjä esimerksi pekoniin verrattuna ravintoarvoihin ja energiasisältöön nähden nelinkertaisesti. Maailma jossa kaikki söisivät vain kasviksia olisi jo tuhoutunut päästöihin. Tosin naudanlihantuotanto aiheuttaa sekin huomattavia päästöjä lehmät pierevät ja röytäilevät valtavasti metaania joka on hiilidioksidia monin verroin pahempi kasvihuonekaasu. Vähentämällä kasviksia joissa energiasisältö on vähäinen kuten kurkkuja sekä salaatteja ja siirtymällä käyttämään maitotuotteiden ja naudanlihan sijaan sianlihaa ihminen voi hiilijalanjälkensä saada huomattavasti pienemmäksi kuin joku lako-ovo-hihhuli, mutta eihän hihhuleita ole koskaan tosiasiat kiinnostaneet.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No kerran vuodessa, minulla on suvussa ateistejakin jotka käyvät vähintään kerran vuodessa kirkossa, minun häissänikin kävivät ja lasten ristiäisissä. Ne on aina just nämä juuri kääntyneet mihin tahansa aatteeseen, kun pitävät siitä eniten meteliä. Ja eivät voi tehdä mitään kompromissia
Höh. Ei mua nyt kiinnosta keskustella mun kasvissyönnin periaatteista. Lyhyesti voin sanoa, että syöpää on suvussa rasitteena enemmän, kuin tarpeeksi ja kasvihuonepäästöihin en ole erityisen perehtynyt, mutta tuotantoeläinten olosuhteisiin olen. Tuolta löytyy minun syyni olla kasvissyöjä ja minua ei yhtään rasita jos te ette halua samaa, en mitenkään tuomitse kenenkään joulukinkkuja tai suklaakonvehteja, syökää mitä tykkäätte. Minä teen samoin.
Toisekseen, en minä erityisen paljon mitään maailman ääriltä naarattuja salaatteja syö (ihan saman verran, kun sekasyöjäpäivinäni itseasiassa). Jos söisin pelkkää salaattia, niin olisin ihan luuviulu ja jos söisin pelkkää possua, niin henkihän siinäkin lähtisi. Ruokavaliooni kuuluu monet muutkin asiat, kuin salaatti (jos se ei tuosta menusta nyt vielä käy ilmi).
Niin ja mikroa ei tosiaan ole, pelkkä hella. Palaillaan aiheeseen ja mietitään eettisyyttä jossain toisessa ketjussa, ei se ole muutenkaan mikään sellainen asia, jonka voisin laittaa johonkin yksinkertaiseen laatikkoon, vaikka kuinka haluaisi. Monimutkaiset jutut ei vaan taivu yksinkertaiseksi, vaikka olisihan se kaikille mukavampaa niin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No kerran vuodessa, minulla on suvussa ateistejakin jotka käyvät vähintään kerran vuodessa kirkossa, minun häissänikin kävivät ja lasten ristiäisissä. Ne on aina just nämä juuri kääntyneet mihin tahansa aatteeseen, kun pitävät siitä eniten meteliä. Ja eivät voi tehdä mitään kompromissia
Minäkään en kuulu kirkkoon, mutta en koe ongelmaksi käydä ihmisten häissä tai kirkollisissa ristiäisissä. Vaikka en ole ortodoksikaan, niin olen käynyt ortodoksienkin häissä. Eihän muiden uskonnollisuus tai kirkkojuhlat mulle kuulu, mutta jos minua kutsutaan mukaan, niin toki menen.
Käyn muuten kirkossa joskus muutenkin. Tiedän myös uskovaisia, jotka ovat eronneet kirkosta, koska eivät usko kirkkoon, vaan jeesukseen. Kuulemma jeesus on sanonut, että hänen uskoakseen ei tarvitse maksaa jäsenmaksuja.
Tämä minun kasvissyönti ei ole mikään metelöitävä aate (tai se, että en kuulu kirkkoon, sitäkään ei tiedä laajemmin ihmiset). Kukaan perheestäni ei esimerkiksi tiedä asiasta, en ole ottanut esille. Tämä on ihan mun henk.koht. juttuni. Meidän joulun ruoista ei kärsi kukaan kinkunpuutteesta, koska meitä on kaksi kasvissyöjää. Ei tämä siis ole keltään pois.
Mutta se menu? T:Ap
Vierailija kirjoitti:
Höh. Ei mua nyt kiinnosta keskustella mun kasvissyönnin periaatteista. Lyhyesti voin sanoa, että syöpää on suvussa rasitteena enemmän, kuin tarpeeksi ja kasvihuonepäästöihin en ole erityisen perehtynyt, mutta tuotantoeläinten olosuhteisiin olen. Tuolta löytyy minun syyni olla kasvissyöjä ja minua ei yhtään rasita jos te ette halua samaa, en mitenkään tuomitse kenenkään joulukinkkuja tai suklaakonvehteja, syökää mitä tykkäätte. Minä teen samoin.
Onhan se hyvä ajatella niiden tuontatoeläinten huonoja oloja, en sitä kiistä, mutta ne kaakaopavut mistä suklaa tehdään poimitaan pääasiassa orjatyövoimalla ja mikä pahinta lapsiorjatyövoimalla. Onneksi sinun ei tarvitse heitä ajatella kun nakkelet fasunsinistä kitaan jouluaattona. Eläimien oikeudet ensin ja vasta sitten ihmisten!
Ihan hyvältä kuulostaa. Ehkä omaan makuuni hieman liian juustopainotteinen, olisiko mahdollista lisätä vaikkapa jokin papuja sisältävä salaatti..?
Vaikkapa kidneypapuja tölkistä, rucolaa ja/tai jotain muuta salaattia, ihan vähän sipulia, ehkä (aurinkokuivattua) tomaattia ja vaikkapa kevyesti höyrytettyä parsakaalia? Lisäksi vois laittaa vielä esim. kurpitsansiemeniä. Ja mausteeksi öljyä, suolaa + pippuria!
Tai vaikka kikherneitä jossain muodossa, hmm.. No en kyllä keksi miten kikherneet saisi tuohon nyt sovitettua, mutta tuli nyt mieleen.
Mutta ihan hyvältä kuulostaa menu noinkin :)
No niin... olet 17 itse ilmeisesti vegaani, kun kerran omaat taustan jolla paheksua? Onhan reilun kaupan suklaatakin olemassa, mistä sä tiedät syönkö fazerin sinistä (en muuten edes tykkää siitä erityisemmin)?.
Onko parempi syödä ihan mitä vain, vaan pyrkiä edes osittain eettisiin valintoihin ja pitkällä tähtäimellä lisätä niitä ruokavaliossaan koko ajan? Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ateisti saa tuskin ripulia siitä, että käy kirkossa...
Saanko tulla teille syömään?