Kasvissyöjän joulumenu haasteellisissa olosuhteissa :D
Olisiko tämä meidän mielestä ihan kelvollinen joulumenu? Uunia ei käytössä, mutta hella on. Mitään erityisesti jouluruokaa ei olla suunniteltu aattona. Lapsia ei ole syömässä.
- Rieskarullat italialaisittan, mm. ricottaa, pinaattia, aurinkokuivattua tomaattia, oliiveja jne.
- Gnocchit juustotäytteellä ja pestoa (kaupasta valmiina nämä)
- Sinihomejuusto-pekaani-päärynäsalaatti, sisältää myös mm. rucolaa
- Tomaatti-bruschetta maalaisleivälle tehtynä
- Merileväkuula-smetana leipäset
- Jälkiruokana juustolautanen ja joulun suklaaöverit
Saa ehdotella lisää jos jotain tulee mieleen. Nyt mennään aika viileällä menulla, kun uunia ei voi käyttää, mutta onhan siellä nuo gnocchit. Ruoan kanssa varmaan punaviini ja juustojen + suklaan glögit.
Kommentit (65)
Vierailija kirjoitti:
Pakko mun on vielä vastata tuolle 24:lle, että ei meitä kumpaakaan kiinnosta suomalainen jouluruoka. Ollaan jo syötykin sitä. Koska ollaan kahden, niin halutaan juhlapäivinä syödä juuri sitä mikä meille maistuu, kun kerran ruoka itse tehdään ja maksetaan. Eipä siinä sen kummempia.
Tottahan me nyt jouluna silti halutaan juhlavammin syödä, vaikka ei niitä laatikoita meidän kahden levyn liedellä viitsitäkään alkaa vesihauteessa lämmittelemään. Eipä sitä nyt niin kovin moni minun tuttavista näytä sitä jouluruokaa orjallisesti tekevän vain koska "joulu".
T:Ap
Menit kuitenkin otsikossa kysymään, että miltä vaikuttaa kasvissyöjän joulumenu. Olisit kertonut, että kyse ei ole joulumenusta lainkaan vaan pääosin erilaisin säilöntäainein kyllästetyistä (puolivalmiista) raaka-aineista tehty ateria, jonka valmistuksessa ei voida käyttää uunia.
Miten tuo poikkeaa arkiruuastanne? Ainakin meillä ruoka itse tehdään ja itse maksetaan, joten onko aihetta olettaa, että normaalisti ruokailusi kustantaa joku toinen?
Ja jos et halua kommentteja joulumenusta, niin älä sitten niitä kysele.
Jälkkäriksi juustolautanen lisukkeineen on musta liian raskas, paremmin sopii iltapalaksi viinin kanssa. Ja kerta homejuustoa on salaatissa, niin korvaisin juustot jollain muulla.
No herrajestas.Sovitaan sitten,että juhlaruoka on aihe...mutta mä en nyt ymmärrä...miten tässä nyt erityisesti on säilöntäainein kyllästettyä?Leipä?Juusto?Rucola?
Miksi te vaivaudutte vastaamaan tähän kun ap on selkeästi teinipimu joka on alkanut seukkamaan ihanan eksoottisen vegepojun kanssa ja yrittää nyt olla itse niin vegeä, mutta ei nyt vaan voi olla syömättä tiettyjä juttuja kun ne on vaan niiiiin ihaniiiiii ja ei ihan vielä ole hallussa edes se mikä on vegeä ja mikä ei.
Rucola on se hienompi eväs tässä kun sitä pitää työntää joka ruokaan, kun ei kai nyt pyhänä voi sentään ihan tavallista salaattia tarjota, eikä vielä ole tullut opeteltua, että mitä muita salaatteja on olemassa.
Vierailija kirjoitti:
Miksi te vaivaudutte vastaamaan tähän kun ap on selkeästi teinipimu joka on alkanut seukkamaan ihanan eksoottisen vegepojun kanssa ja yrittää nyt olla itse niin vegeä, mutta ei nyt vaan voi olla syömättä tiettyjä juttuja kun ne on vaan niiiiin ihaniiiiii ja ei ihan vielä ole hallussa edes se mikä on vegeä ja mikä ei.
Rucola on se hienompi eväs tässä kun sitä pitää työntää joka ruokaan, kun ei kai nyt pyhänä voi sentään ihan tavallista salaattia tarjota, eikä vielä ole tullut opeteltua, että mitä muita salaatteja on olemassa.
Selvännäkijä saapui paikalle. Näetkö myös tulevaisuuteen?
No me ei olla vegaaneja (vege).Enkä ole teinipimu 😃,vaan melkein nelikymppinen,naimisissa oleva nainen...
Rucola nyt menee rieskarullassa hiuhan helpommin,kun joku jäävuorisalaatti.
Hoh hoijakaa...seuraava.
Minkä sortin kasvissyöjä on kysymyksessä? Käykö muna? (Tietääksen juusto ei ole kasvis munaa enempää.)
Onhan tuossa hyvää yritystä, mutta omaan makuuni kovin maitorasvavoittoista. Mukana voisi olla myös palkokasveja ja pähkinöitä ja siemeniä. Itse tein kasvissyöjälle aikoinaan jouluksi pähkinöillä täytettyä punakaalia, siis ikään kuin kaalikääryle, jossa oli sisuksena yrttimaustettua pähkinä-sienirouhetta, ja hyvin maistui.
Miten olisi tarjota jotain hyvää leivänpäällistahnaa: tapenadea, hummusta, baba ganoushia tms., ja korvata sillä jokin juustoruokalaji? Ne voi valmistaa etukäteen ja tarjotaan kylmänä. Maistuvat näin sekasyöjällekin nuo sörsselit...
Minusta menusi kuullosti herkulliselta, ap. Tulisin mielelläni teille syömään, vaikka ihan lihansyöjä olenkin. Ja teille muille: kaivelkaapa nyt sitä kuuluisaa joulumieltä pikkuhiljaa jo esiin ja lopettakaa joka asian negatiivinen vatvominen. Kaikki eivät pidä kinkusta ja laatikoista (en minäkään), joten jos ap haluaa kutsua menutaan joulumenuksi (vaikkapa siksi, että ateria syödään jouluna!) on hänellä siihen täysi oikeus.
Hyvää joulua.
Kylmäsavutofu sinappi- mantelirouhekuorrutteella ( paisto pannulla), jos käytette kalaa ( tiedän ei ole kasvis, mut joskus kait on kala-kasvisruokavalioisia) niin siika chevise valmistui ilman uunia. Ohjeita löytyy netistä. Sienisalaattia, punasipulia ja tummaa leipää, jälkkäri googletappa hurautustorttu. Ei uunia, ei paistamista, hyvää on. Mutta siis sun joulupöytä kuulosti jo hyvälle. Tässä vain pari muuta vinkkiä.
Vierailija kirjoitti:
Mistä lähtien juusto on ollut kasvista?
Vegaanit eivät syö juustoa. Kasvissyöjät eivät syö lihaa. Miten voi nykyään kukaan olla näin tietämätön ihan peruskäsitteistä?
Meillä olis se bruschetta joka on siis leipää tomaattikuorrutteella.Ollaan lakto-ovo-vegetaristeja eli melkein kaikki passaa,ei vain syödä kuolleita eläimiä.Tässä on juustoa nyt rieskarullissa ja salaatissa...onko se oikeesti paljon...?Myöhemmin se juustotarjotin tosin.
51,hei toi tofu kuullostaa tosi hyvältä!Se otetaan vielä mukaan menuun!Kalaa ei syödä.Ap.
Vierailija kirjoitti:
No herrajestas.Sovitaan sitten,että juhlaruoka on aihe...mutta mä en nyt ymmärrä...miten tässä nyt erityisesti on säilöntäainein kyllästettyä?Leipä?Juusto?Rucola?
Tässä menu:
- Rieskarullat italialaisittan, mm. ricottaa, pinaattia, aurinkokuivattua tomaattia, oliiveja jne. (oletusarvoisesti pinaatti on siis tuoretta eikä kaasun avulla säilöttyä, aurinkokuivatut tomaatit ja oliivit säilötty ilman lisäaineita?)
- Gnocchit juustotäytteellä ja pestoa (kaupasta valmiina nämä) (valmiit on kyllä aika lailla lisäaineellisia)
- Sinihomejuusto-pekaani-päärynäsalaatti, sisältää myös mm. rucolaa (päärynähän on omasta kotipuusta, ei ulkomailta raakana tuotu ja kypsytetty)
- Tomaatti-bruschetta maalaisleivälle tehtynä (tomaatit ovat kotimaisia)
- Merileväkuula-smetana leipäset (merilevä säilyy ilman lisäaineita ikuisesti?)
On kyllä paskin joulumenu mistä olen koskaan kuullut
Toiset ovat kyllä ihme riidanhaluisia olentoja. Tähänkin ketjuun pitää väkisin tulla länkyttämään, vaikkei aihe oikeasti edes itseensä kiinnostakaan. Ei voi ymmärtää...
Ja ap:lle, menu vaikuttaa herkulliselta, maukasta ja rauhallista joulua!
Lisäainevouhkaaja: itse asiassa nykyään kaupasta saa valmiina hyvinkin paljon tuotteita, joissa ei ole lisäaineita. Säilykkeet säilyvät muutenkin aika hyvin esim. happamuuden avulla. Kaikki lisäaineet eivät myöskään ole haitallisia, joillekin luonnollisillekin aineille on vain oma E-koodi.
Vierailija kirjoitti:
On kyllä paskin joulumenu mistä olen koskaan kuullut
Äiti laittaa jonnelle sen kinkun niin jaksaa pelata pyhät.
Joo,kiitos asiallisista kommenteista!En mä näe omaa menuani kovin säilöntäaineilla kuorrutellulta.Aurinkokuivattu tomaatti säilötään öljyyn,ne tortelliinit on valmiskamaa.Merilevä kyllä säilyy erittäin pitkään.Mitä se nyt haittaa jos jouluna on yksi puolivalmistekin menussa,olen aika varma,että jotkut syö esim.margariinia jouluna tai jopa päivittäin...
Ps.mua ei haittaa syödä lisäaineita (vaikka ei niitä tossa menussa ees paljon ole) jouluna,kun ei se ole mun yleinen käytäntö.Saa aika tikka olla,että ei koskaan saa lisäaineita,käytännössä kaikki rehut omasta luomumaasta ja riistaa metsästä jne.
Alapeukuttajat kertokoon mikä tuossa menussa on jouluista? :D Suklaa? Taitaa vaan vituttaa kun joku sanoo sen mitä kaikki ajattelevat.