Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi jotkut joutuvat käymään leipäjonossa? Toimeentulotuella elävällekin jää noin 480 €/kk

Vierailija
20.12.2015 |

Miksei se riitä? Mihin näiden ihmisten rahat menee? Samat ihmiset on viikosta toiseen leipäjonossa, suurin osa on keski-ikäisiä tai vanhuksia. Opiskelijoita on todella vähän, heillä monilla varmasti olisikin oikeasti sellainen tilanne ettei rahaa ole jos ei nosta opintolainaa.

Kommentit (68)

Vierailija
61/68 |
20.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse olen elänyt pitkäänkin noin 400 €/kk vuokran jälkeen. En ole halunnut hakea tt-tukea vaikka olisi siihen oikeus. Tällä summalla pärjää ihan hyvin, mitään sisäfilettä ei tietenkään ole varaa ostaa. Vaatteet ostan uutena tarjouksesta, matkailen edullisesti mm. Latvian matka 4 yötä noin 50 € ja toinen 50 € ruokailuihin. Keväällä lähden Puolaan lennot 20 €/menopaluu ja Turkuun linja-auto 3 €/menopaluu, hotellihuone 10 €/hlö/yö.

Mihin laitat lapset siksi aikaa? 

Asiat muttuu ihan erilaiseksi kun on lapsia. Tarpeitakaan ei voi itse harkita vaan toisillakin on tarpeita. Jotkut tarpeet ei itsestä tunnu tärkeiltä, mutta ne on toiselle henki ja elämä. Laittaisit sinäkin nuo matkustusrahat säästöön pahanpäivän varalle.

Ehkä lainaamasi henkilö on jättänyt lapset hankkimatta? Pakko sanoa, että kannattaisi miettiä kahdesti lasten hankintaa, jos ei ole varaa elättää edes itseään.

Tyypillistä. Ihmiset ajattelevat ettei heidän tilanne voi muuttua.  Itse hankin lapset hyvinä akoina, enkä kuvitellut huonojen aikojen koskevan minua.  Poisko ne lapset pitäis antaa? En usko, että isoille lapsille olisi perheitä tarjolla, koska tuki- tai lomaperheitäkään ei ole. 

Monissa maissa on kulttuuri, että huonompiosaisia autetaan. Meillä näyttää olevan vallalla potkia kaatunutta. Vai onko se viha känteistä pelkoa, että köyhyys saattaa osua omallekin kohdalle joskus?

Vierailija
62/68 |
20.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

480 eurosta saattaa joutua maksamaan vuokraa vielä 100 e (esim pk-seudulla yksinasuvan kohtuullinen vuokra sossun normien mukaan 675 e, miltei kaikissa yksiöissä vuokra kuitenkin vähintään satasen korkeampi), lisäksi saattaa joutua lyhentämään esim opintovelkaa 80e/kk, sen lisäksi bussilippu 50 e, puhelin ja netti 20 e, ollaankin jo tilanteessa jossa käteen jää 230 e. Tuosta pois vielä vaikka jonkun kodinkoneen osamaksu 50e ja käsikauppalääkkeet joita sossu ei korvaa 20e, jää 160 e. Siitä kustannetaan sitten hygieniatarvikkeet, ruoka ja vaatteet niin aika todella tiukkaa tekee. Joskus on pakko ostaa kengät tai talvitakkikin ja vaikka kirppareita suosisi, niin noin pienillä rahavaroilla jo parinkympin "isompi hankinta" näkyy suoraan ruokapöydässä.

Tuo nyt on ihan liioittelua että Helsingissä melkein kaikissa yksiöissä vuokra olisi lähes 800 €.

Ei se valitettavasti ole. Stadin asunnoilla on pieniä asuntoja niin vähän ettei niihin pääse vaikka jonottaisi viisi vuotta. Samoin vvolla suurin osa asunnoista vähintään kaksioita. Yksinasuvat joutuvat vapaille markkinoille ja elämiskelpoiset asunnot ovat järjestään yli 700e/kk. Aloituksessa mainittiin keski-ikäiset leipäjonokävijät, niin näkisin etteivät nämä ole niitä jotka ensimmäisenä pustyvät asumaan pienissä 15 neliön parvellisissa kopeissa jotka ovat lähinnä menevien opiskelijasinkkujen väliaikaisasuntoja. 30 neliöön jo mahtuu asumaan pidempiaikaista elämää ja niitä ei vapailta markkinoilta alle 750 euron saa kuin äärimmäisellä tuurilla.

No jos on pakko asua Helsingissä ja odottaa yhteiskunnan maksavan asumisensa, voisi ehkä tyytyä vähän vähempäänkin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/68 |
20.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Toimeentulotuesta harvalle jää tota summaa käytettäväksi sillä sossu ei ota huomioon vuokraa normien ylittävältä osalta lisäksi siitä perusosasta pitää maksaa kaikki muutkin "ylimääräiset " esim. Bussi liput, puhelin jne.

Työttömänä ei tarvitse kausikorttia, kun ei tarvi päästä töihin joka aamu.

Vierailija
64/68 |
20.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse olen elänyt pitkäänkin noin 400 €/kk vuokran jälkeen. En ole halunnut hakea tt-tukea vaikka olisi siihen oikeus. Tällä summalla pärjää ihan hyvin, mitään sisäfilettä ei tietenkään ole varaa ostaa. Vaatteet ostan uutena tarjouksesta, matkailen edullisesti mm. Latvian matka 4 yötä noin 50 € ja toinen 50 € ruokailuihin. Keväällä lähden Puolaan lennot 20 €/menopaluu ja Turkuun linja-auto 3 €/menopaluu, hotellihuone 10 €/hlö/yö.

Mihin laitat lapset siksi aikaa? 

Asiat muttuu ihan erilaiseksi kun on lapsia. Tarpeitakaan ei voi itse harkita vaan toisillakin on tarpeita. Jotkut tarpeet ei itsestä tunnu tärkeiltä, mutta ne on toiselle henki ja elämä. Laittaisit sinäkin nuo matkustusrahat säästöön pahanpäivän varalle.

Ehkä lainaamasi henkilö on jättänyt lapset hankkimatta? Pakko sanoa, että kannattaisi miettiä kahdesti lasten hankintaa, jos ei ole varaa elättää edes itseään.

Tyypillistä. Ihmiset ajattelevat ettei heidän tilanne voi muuttua.  Itse hankin lapset hyvinä akoina, enkä kuvitellut huonojen aikojen koskevan minua.  Poisko ne lapset pitäis antaa? En usko, että isoille lapsille olisi perheitä tarjolla, koska tuki- tai lomaperheitäkään ei ole. 

Monissa maissa on kulttuuri, että huonompiosaisia autetaan. Meillä näyttää olevan vallalla potkia kaatunutta. Vai onko se viha känteistä pelkoa, että köyhyys saattaa osua omallekin kohdalle joskus?

Sitä varten sitä rahaa pitäisikin säästää pahan päivän varalta silloin, kun on ne hyvät ajat.

Vierailija
65/68 |
20.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun kaveripiirissä leipäjonoissa käymiseen on tasan yksi syy, rahat on juotu.

Vierailija
66/68 |
20.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vanhuksilla menee paljon rahaa lääkkeisiin ja sairaskuluihin. Äläkä tule selittämään maksukatoista. Niissä on aukkoja, kaikki kuluja ei lasketa mukaan.

Lääkkeisiin saa toimeentulotukiasiakas maksusitoumuksen ja sairaalalaskut maksetaan sosiaalitoimesta. Tk-käynneistä saa myönteisellä tt.tukipäätöksellä vapautuksen.

Kunpa se menisikin aina näin. Et taida tietää miten tiukoilla esim. pientä eläkettä saava leski on.

Jos eläkkeesi on hyvin pieni, sinulla voi olla mahdollisuus saada siihen lisäksi toimeentulotukea. Oletko tarkastanut, oletko oikeutettu takuueläkkeeseen pienen eläkkeesi lisäksi, sitä pitää itse hakea.

Vierailija
67/68 |
20.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Masennusta sairastavana opiskelijana, en ollut saanut töitä, hain toimeentulotukea.

Sosiaalitoimisto hylkäsi hakemuksen vetoamalla "opiskelijan täytyy käydä töissä." Vaikka tiesivät masennuksestakin.

Mistäs töitä, jos ei ole?

Olin sitten pari päivää syömättä ruokaa.

Koita itse joskus, ihan avartava kokemus.

Tarina jatkuu vielä niinkin, että otin sitten ekan työpaikan jonka sain. Opiskelut jäivät, koska masentuneena ei jaksanut molempia. Työpaikassa oli kiusaamista esimiehen puolelta, joten jäin sairaslomalle työuupumuksesta. Ei tainnu nyt mennä ihan putkeen, halusivat vissiin säästää sossussa ja lasku siitä olikin lisää taakkaa mielenterveydelleni.

Vierailija
68/68 |
20.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minun kaveripiirissä leipäjonoissa käymiseen on tasan yksi syy, rahat on juotu.

Kävelin joskus leipäjonon ohi työmatkalla, ja päihdeongelmaisia näkyi tosiaan. olevan paljon. Jäi mietityttämään tekeekö yhteiskunta heille palveluksen kun tuet annetaan rahana. Kävi sääliksi myös äiti joka lapsineen jonotti siellä spurgujen välissä.