Kasvatusapua kaivataan!
Eilen illalla kolmivuotiaamme päätti heittäytyä omapäiseksi. Siivosin ja käskin kerätä legot laatikkoon. Sauna oli päällä ja tarkoitus oli mennä jonkun ajan päästä saunaan, mitä poika rakastaa. Sanoin, että saunaan ei mennä eikä saa haluamaansa pillimehua, jos ei kerää legoja. Ei edelleenkään kerännyt legoja, alkoi vain kauhea huuto.
Aikaa kului n. 2 h ja legot edelleen keräämättä. Sammutin saunan ja sanoin pojalle, että ei mennä saunaan vaan nukkumaan, koska legot edelleen keräämättä ja alkoi olla nukkuma-aika.
Sanoi ei halua nukkumaan, eikä halua kerätä legoja. Suuttui saunan sammutamisesta. Lupasi kerätä legot, mutta " kohta" .. Hetken odotin, mutta ei tullut mitään. Sitten yöpuku päälle ja hampaiden harjaukseen. Ei antanut harjata hampaita, mutta sänkyyn mentiin ja normaalit iltsadut ja laulut laulettiin.
Kova huuto sen jälkeen ja huusi, että kerää legot, mutta kuten arvata saattaa, ei mitään keräämistä.. Meni (kauan sitten) hermot - lopullisesti. Keräsin itse legot ja vein pois ja käskin alkaa nukkumaan..
Itki ja huusi legojensa perään. Ja isi kävi juttelemassa ja rauhoittelemassa poikaa. Nukahtikin lopulta, kun kävin laulamassa vielä yhden laulun..
Ai niin, koko ajan pojan piti olla huoneessaan (missä legotkin), mutta naurun kanssa sieltä koko ajan pois tuli.. Ja mikä kamalinta, sanoin, että jos vielä kerran tulee pois, otan tukasta. Ja näin tein, en lujasti, mutta kuitenkin.. =( Syynä varmasti vain oma hermostuminen..
Mutta mutta.. Tuntuu, että kamala tappelu yhden illan ilman mitään tulosta..
Kommentit (10)
Ilman muuta pitää olla sanojensa takana ja johdonmukainen. Juuri noin toimisin itsekin. Ensi kerralla lapsi muistaa, että tarkoitat mitä sanot. Vaikea kyllä keksiä enää, miten muuten voisi toimia. Ehkä niin, että laskee niitä legoja lapsen kerätessä? Tekee siitä tarkkuusheittopelin? Antaa aikarajan ja pistää munakellon soimaan? Ja sitten pitää muistaa kehua ihan hulluna, jos työ onnistuu.
Ja välillä katsotaan kuka määrää. Meillä on vielä riittänyt uhkailut. Huutavaa poikaa en vie saunaan, mutta jos ei sinne suosiolla tule, niin ilmoitan että sitten suoraan sänkyyn, ei iltasatuja ei halauksia, valot vaan pois. Tämän olen pari kertaa tehnyt ja poika tajuaa että äiti tosiaan tekee niin. Joten meillä pärjätään nykyään hyvin uhkailuilla.
Vaikkakin sai " rangaistuksensa" .. Tämä oli meillä hyvin harvinaista ja tuli vain paha mieli itselle..
eli sun tapauksessa saunaan menemisella ja legoilla ei loogista yhteytta eli uhkaus noin pienelle huono. Ma teen niin, etta sanon, nyt kerataan legot, kun 10 minuutin paasta on sauna. Jos ei lapsi ala tehda, sanon viela kerran, keraa legot, koska jos ei niita iltaisin pisteta paikoilleen ne menee hukkaan ja joutuu imuriin (tai mika siis teidan perheessa onkaan se selitys sille, miks legot kerataan).
Jos ei toisella kertaa ala tapahtua, niin sitten sanon, etta laitan legot muovipussiin ja kellariin/varastoon, koska niilla ei voi leikkia, jos ei niita leikin jalkeen siivoa. Sitten teen niin. Ja 10 minuutin paasta mennaan saunaan ja nukkumaan ihan normaalisti.
Jos lapsi on hirmu vasynyt ja siksi lelujen keraaminen tokkii, autan lasta keraamisessa. Pidan kuitenkin kiinni siita, etta lapsikin keraa oikeasti. Yleensa siina ei ongelmaa, usein lapsi keraakin liki kaikki itse, vasyneena vaan haluaa, etta olen itse siina ns. hengessa mukana.
Mielestäni tuommoisessa uhkailssa ei ole mitään väärää. Niin kauan kun uhkaukset on sellaisia minkä voi toteuttaa niin se on ok.
Kovasti jaksamista kaikille jotka tahkoatte pienten kanssa, itse tahkoan täällä parin esiteinin kanssa ja odottelen kahden vajaan parivuotiaan kipakkaa uhmaa = )
apuna vielä pitkään tyyliin: kerätäänpäs nämä yhdessä tästä ja vaikka punaiset ensin, siniset sitten jne.
toimit täysin oikein. 3-vuotiaalta voi jo odottaa lelujen siivousta. Olit johdonmukainen ja näytit että aikuinen päättää. Toki poika saattaa vielä kokeilla samaa temppua uudestaan mutta jos jatkat samaan malliin ymmärtää kyllä pian että äidin kanssa on turha tästä taistella ja alkaa keräämään lelut itse.
olkaa jämäköitä, mutta helliä vanhempia.
On ennenkin kerännyt..
Uhkauksia uhkauksien perään, toteutetaan, mutta ei siltikään tulosta..