Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Psykoosi lähimmäisellä, kokemuksia?

Vierailija
18.12.2015 |

Vertaistukea tässä haeskelen kun veljelleni näin ikävästi pääsi käymään, lääkäri tosin sanoi että ei varmaankaan psykoosi mutta psykoottisia oireita (pahimmalla hetkellä nähnyt näkyjä, kuullut harhoja ja kuvitellut todella omituisia asioita), nyt menee jo paremmin mutta toista viikkoa hän on osastolla tarkkailussa ja käyttäytyy edelleen hieman erikoisesti.
Erittäin avoimeksi myöskin heittäytynyt, tuntuu sanovan nätisti ääneen kaiken mitä päähän pälkähtää. Tämä olisi hyvä asia jos ei olisi niin kovaa tuntemani veljen luonnetta vastaan, hän on aina ollut hyvin sisäänpäinkääntynyt. Anyway, muilla kokemuksia tällaisista (näennäisen) äkillisistä sekoamisista?
Sorry poukkoileva teksti, ajatukset on vähän hajallaan.
Kommentit mielenterveysongelmiin perehtyneiltä ihmisiltä hyvin tervetulleita :)

Kommentit (39)

Vierailija
21/39 |
18.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kertokaa mulle mistä tää ap vetää kaikki nää jutut? Ja miks?

Vierailija
22/39 |
18.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hei vain 11,

veljeni itse ainakin sanoo vain että rauhoittavia hän saa, ei käsittääkseni psykoosilääkkeitä, ellei hän rauhoittavilla tarkoita niitä. En ole varma käsittääkö hän itse tilannetta kokonaan, sen verran että ajattelee lähinnä olevansa vieroituksessa mitä nyt olen tästä hänen kanssaan puhunut. Hän ei siis käytä kovia huumeita, mutta nyt useamman kuukauden ajan ymmärtääkseni pitkälti joka viikonloppu menossa mukana alkoholia ja silloin tällöin kannabista. Minulle on tullut se kuva että hän ajattelee päihteiden aiheuttaneen tällaisen reaktion, mutta kuulostaa minusta hyvin äärimmäiseltä :-/

Todella hyvä kuulla jonkun omakohtaisia kokemuksia tällaisesta, en osaa kuvitella miltä tämä on veljestäni tuntunut ja vaikka hän sanookin olonsa olevan jo parempi ja vaikka uskonkin jopa häntä olen hänestä edelleen huolissani. Tunnetko toipuneesi psykoosista täysin vai pelkäätkö sen edelleen uusiutuvan? Sori jos ahdistan mutta ylitit kiinnostuskynnykseni kovaa ja korkealta :D oliko sinulla pitkään lääkitys ja auttoiko se hyvin? Varmaan nämäkin tapaukset ovat aina yksilöllisiä mutta elpymistarinat kuulostavat nyt erittäin hyviltä -ap

Veljesi on edennyt klassisen kaavan mukaan; alkanut käyttää päihteitä pahaan oloonsa, eli pyrkinyt lääkitsemään itseään, mutta valitettavasti väärillä lääkkeillä.

Minulla on lähipiirissä parikin psykoosin sairastanutta ihmistä. He eivät kylläkään lääkinneet itseään päihteillä, mikä olisi todennäköisesti heidän tilaansa pahentanut, kuten veljelläsi on voinut käydä. Molemmat toipuivat erittäin hyvin, eikä psykoosi jättänyt heihin mitään jälkiä. Oikeastaan kummallakin itsetuntemus parani.

Veljesi tulee olemaan vielä sairaalasta päästyään aika pitkään hauras. Pitäkää huoli, että hän saa kunnon kontaktin mt-toimistoon ja pääsee avun piiriin. Jossain vaiheessa kannattaa ottaa hoitotahon kanssa puheeksi kuntouttava psykoterapia. Pelkän lääkityksen varaan ei kannata jäädä, jos kerran taustalla on paljon puhumatonta ja käsittelemätöntä.

Veljelläsi on  edelleenkin mahdollisuus hyvään elämään, mutta asiantuntija-apua hän tulee tarvitsemaan oppiakseen itsestään. Samoin läheisten tukea. Keskustelkaa te läheiset myös hoitotahon kanssa ja pyytäkää heitä kertomaan, mitä on odotettavissa ja kuinka te voitte olla avuksi.

Hyvää jatkoa teille.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/39 |
18.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hei vain 11,

veljeni itse ainakin sanoo vain että rauhoittavia hän saa, ei käsittääkseni psykoosilääkkeitä, ellei hän rauhoittavilla tarkoita niitä. En ole varma käsittääkö hän itse tilannetta kokonaan, sen verran että ajattelee lähinnä olevansa vieroituksessa mitä nyt olen tästä hänen kanssaan puhunut. Hän ei siis käytä kovia huumeita, mutta nyt useamman kuukauden ajan ymmärtääkseni pitkälti joka viikonloppu menossa mukana alkoholia ja silloin tällöin kannabista. Minulle on tullut se kuva että hän ajattelee päihteiden aiheuttaneen tällaisen reaktion, mutta kuulostaa minusta hyvin äärimmäiseltä :-/

Todella hyvä kuulla jonkun omakohtaisia kokemuksia tällaisesta, en osaa kuvitella miltä tämä on veljestäni tuntunut ja vaikka hän sanookin olonsa olevan jo parempi ja vaikka uskonkin jopa häntä olen hänestä edelleen huolissani. Tunnetko toipuneesi psykoosista täysin vai pelkäätkö sen edelleen uusiutuvan? Sori jos ahdistan mutta ylitit kiinnostuskynnykseni kovaa ja korkealta :D oliko sinulla pitkään lääkitys ja auttoiko se hyvin? Varmaan nämäkin tapaukset ovat aina yksilöllisiä mutta elpymistarinat kuulostavat nyt erittäin hyviltä -ap

11. vastaa: Toivuin täysin jo vuosia sitten enkä ole pelännyt sen uusiutuvan. Tiedän, ettei pidä lähteä kuuntelemaan ääniä. Siis uskoa siihen, jos pään sisällä ääniä kuulisi, joten osaisin olla varuillani ja hakea apua ajoissa. Lisäksi moni asia on muuttunut noista ajoista. Lääkkeitä söin noin 6 vuotta, mutta loppuvaiheessa en enää psykoosilääkettä ja toistakin lääkettä vain kun jäin ehkä vähän siitä tunnetasolla riippuvaiseksi ja tosi pieniä annoksia. Ne äänet olivat siis englanninkielisiä, mitä kuulin ja tietysti ymmärsin kaiken. Pöhköä! Toi on ikävää, toi huumeitten mukanaolo veljelläsi. Toivottavasti veljesi ymmärtää jättää ne kokonaan. Mielestäni on hyvä tietyllä tavalla olla huolissaan ja tiettyyn rajaan asti myös huolehtia veljestäsi ja hänen asioistaan, mutta kaikkea et voi tehdä ja hänen itse on pyrittävä paranemaan, eheytymään, tajuamaan sairaus ja lopettamaan huumeet kokonaan. On luotettava elämään ja annettava ajan kulua, veljen parantua ja kestettävä se, että tilanne ei tule menemään hetkessä ohi. Silti voit elää omaa elämääsi rauhassa ja samalla kuljet veljesi rinnalla. Itse olin tosi yksin, mutta mulla oli hyvä psykoterapeutti.

Vierailija
24/39 |
18.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ne psykoosissa olevat ei itse tiedosta sillä hetkellä olevansa psykoosissa.

Minä ainakin tiedostan, silloin vain ei hallitse tunteita. Joku saattaa puhua järkeviä suoraan minulle, mutta sivuutan sen kuin ulkopuolisten puheensorinan. Puheesta ei jää mitään mieleen, vaikka tilanteen muistaa myöhemmin. Kun tulee jotain päähän, esimerkiksi vain kävellä jonnekin ulos, siinä keskittyy zombiemaisesti toteuttamaan vain juuri sitä.

Vierailija
25/39 |
02.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos ikinä mitään psykoosiin viittaavaa saatte, niin yrittäkää vaan niin paljon kuin mahdollista peittää se ja selviytyä itse. Se harvoin tappaa ja psykoosissa harvoin tappaa muitakaan (vaikka nelinkertainen rikosriski onkin). Sitä paitsi psykoosi on aika keksitty sairaus katsoen, miten erilaisia olotiloja voidaan luokitella psykoosiksi. Nykyinen mielenterveydenhuolto jos saa selville, niin se sitä jankkaa ja lääkitsee hamaan ikuisuuteen asti. Olet ikuisesti psykoosialtis henkilö ja ei pätkääkään ole heille väliä, jos vaikka sydänsairauden saat tai leimaannut. Antipsykootteja syötetään loputtomasti ja suurimmaksi osaksi tarpeettomasti. Nämä heikentävät toimintakykyäsi. Lisäksi loputon seuranta, joka huonontaa suhteita läheisiisi yms. Tästä sitten seuraa, että vakavammin mieleltään sairaaksi diagnosoitu 4% kansakunnasta kuolee 10-20 vuotta nuorempina fyysisiin sairauksiin.

Lisäksi välttäkää Tarja Pitkosta Turusta, jos arvostatte elämäänne.

Vierailija
26/39 |
02.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lähimmäisellä? Kaikkihan ovat lähimmäisiä. Tarkoitat varmaan läheisellä.

Vierailija
27/39 |
03.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jotkut psykoosissa olleista ihmisistä on sanoneet, että jopa ovat nauttineet siitä olotilasta. Kummallista, mutta kai niiden oikea elämä sitten on aika syvältä. Ne psykoosissa olevat ei itse tiedosta sillä hetkellä olevansa psykoosissa.

Minullekin eräs henkilö sanoi, että se oli hieno kokemus. Hän oli koko ikänsä ollut ateisti, mutta psykoosissa hän koki Jumalan puhuvan hänelle. No, onhan sellainen varmaan vaikuttavaa.

Vierailija
28/39 |
03.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos joutuu psykoosiin, meneekö se ohi vain lääkkeillä? Entä joutuuko ihminen syömään loppuelämänsä psykoosilääkkeitä?

Vierailija
29/39 |
03.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

On kokemuksia, kyseinen henkilö on toipunut hyvin, ei syö enää edes estolääkkeitä.

Hän on nykyään työelämässä, aviomies ja lapsia.

Aika oli rankkaa meille omaisille.

Nykyään mielenterveyshoito on Suomessa (ainakin pk-seutu) niin hyvää, että jos avun ottaa vastaan, toipumisennuste on hyvä. Toipuminen vie aikaa, se on pitkä prosessi, puhun vuodesta parista, että ollaan lopullisesti kunnossa.

Lääkkeillä on haittoja, pitää löytää se, millä hyötyhaittasuhde on sopiva. Painonnousu ja väsymys on ikävimmät haitat. Isoin riski hoidossa on lääkehoidon keskeyttäminen, jolloin voi päätyä uudestaan psykoosiin. 

Toivo, että kyseessä on joko psykoottinen masennus, tai ihan vaan psykoottinen häiriö.

Skitsofreniasta ei ole kokemusta.

Vierailija
30/39 |
03.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On kokemuksia, kyseinen henkilö on toipunut hyvin, ei syö enää edes estolääkkeitä.

Hän on nykyään työelämässä, aviomies ja lapsia.

Aika oli rankkaa meille omaisille.

Nykyään mielenterveyshoito on Suomessa (ainakin pk-seutu) niin hyvää, että jos avun ottaa vastaan, toipumisennuste on hyvä. Toipuminen vie aikaa, se on pitkä prosessi, puhun vuodesta parista, että ollaan lopullisesti kunnossa.

Lääkkeillä on haittoja, pitää löytää se, millä hyötyhaittasuhde on sopiva. Painonnousu ja väsymys on ikävimmät haitat. Isoin riski hoidossa on lääkehoidon keskeyttäminen, jolloin voi päätyä uudestaan psykoosiin. 

Toivo, että kyseessä on joko psykoottinen masennus, tai ihan vaan psykoottinen häiriö.

Skitsofreniasta ei ole kokemusta.

Lääkehoito on yksilöllinen, mutta koittakaa saada tälle veljellesi uuden ajan lääkitys, jos lääkitys vain katsotaan hänelle sopivaksi: abilify, joka aiheuttaa vähiten haittavaikutuksia. Tällä lääkityksellä läheiseni toipui.

Antipsykoottisilla annoksilla muut tunnetummat lääkkeet: olanzapin, ketipinor ja risperdal aiheuttavat usein mm. huomattavaa painonnousua ja heikentävät toimintakykyä.

Vierailija
31/39 |
03.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos joutuu psykoosiin, meneekö se ohi vain lääkkeillä? Entä joutuuko ihminen syömään loppuelämänsä psykoosilääkkeitä?

Menee ohi lääkkeillä. Ihminen joutuu syödä lääkkeitä n. 2 vuotta psykoosin estoon, jonka jälkeen lääkitys asteittain lopetetaan lääkärin valvonnassa.

Tietoni perustuvat psykoottisen masennuksen ja tavallisen psykoosin hoitoon.

Skitsofreniasta en osaa sanoa mitään. 

Vierailija
32/39 |
03.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

No just meinasin tulla kysymään päihteistä, mutta tulihan se sieltä. Päihteistä johtuva psykoosi on vähän erilainen hoitaa kuin puhtaasti mielensairaudellinen psykoosi, joten en jaksakaan nyt alkaa selventämään, kun tuli selväksi että huumeita menee. -ohjeistan silti sen verran, että päihteet tulisi nyt lopettaa, ja pitäytyä korkeintaan muutamassa saunakaljassa. Mikäli tätä ei haluta tehdä, niin turhaan kulutetaan verovarojakaan päihdepsykoosin hoitoon, kun se pysyy kurissa sillä ettei käytä huumeita. 

Osa myös reagoi todella voimakkaasti marihuanaan ja kannabikseen, ihan harhatiloja myöten, mutta tätähän ei nykyaikana saa enää sanoa, koska miedot huumeet jne.

Alkoholia jos nauttii vähän, niin siitä ei tule psykoosia, eikä myöhemmin deliriumia, mutta kannabis voi aiheuttaa kyseisen tilan jo parista sauhuista. Ihan vaan tiedoksi. 

Vierailija
33/39 |
03.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siskollani on ollut psykoosi. En tiedä paljoa, mutta ihmettelen sitä, voiko tavaton aggressiivisuus liittyä johonkin psyykkiseen sairauteen?

Itselläni on skitsofrenia ja eräällä sukulaisellani ilmeisesti myös.

Siskoni uhkaa tappaa aivan neutraaleista kommenteista ja muutenkin suhtautuu vihamielisesti kaikkiin sukulaisiin.

Onko aavistusta mistä voisi olla kyse?

Vierailija
34/39 |
03.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Menee ohi lääkkeillä. Ihminen joutuu syödä lääkkeitä n. 2 vuotta psykoosin estoon, jonka jälkeen lääkitys asteittain lopetetaan lääkärin valvonnassa.

Tietoni perustuvat psykoottisen masennuksen ja tavallisen psykoosin hoitoon.

Skitsofreniasta en osaa sanoa mitään. 

Paitsi ettei taida toimia tilanteessa jossa potilaalla on huumeongelma.

Vierailija
35/39 |
03.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voisiko psykoosi liittyä johonkin käsittelemättömään ja tukahdettuun traumaan?

Vierailija
36/39 |
03.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

htep kirjoitti:

No niin, tämä sivuaa aihetta. Otan uudelleen ylos ketjusta joka poistettiin. Hulluutta ei ole, on vain ihmisten ilkeyttä. Ei ole psykoosia, on vain pahuutta. Psykoosi on vain tila jossa ihminen on suvainnut ilkeät ajatukset itseensä. Tuo ilkeä ehdottelu tulee tosin jatkumaan hänen lopun ikäänsä. Ellei maailma todella muutu. Ehdottelu on englanniksi: Suggest.....

Mutta, mutta siis, minä kerron uudelleen muuta, jotain, joka on ollut salassa ja pinojen välissä ja vähän aikaa: Pyramiditekstistä tulee: Silmä on meli. Horuksen silmä. Horus, siis HOR menetti silmänsä kostaessaan isänsä, viattoman Osiriksen eli WSJIR:in mur.haa. Kiv.ekset ovat mieli Seth eli SETSHA, menetti kiev,eksensä mur.hattuaan viattoman.

Onneksi Hor saa silmänsä takaisin, ja samoin Setsha saa kiv eksensä takaisin.

Hor saa silmänsä takaisin, kun on antanut ne viattomalle isälleen Wsjir:lle (osiris). Setsha saa kiveksensä takaisin kun on antanut itsensä (auringolle).

Viattoman, eli WSJIR:in.

(osiriksen)  olkapäällä on ST:n eli (Isik sen) käsi.  Ja St:n pään päällä loistaa (aurinko jne. )

Viaton antaa itsensä täydellisyydelle joka antaa kaiken kasvaa, mutta myös viattomalle tuomarille, joka on noussut kuolleista, ja on myös itse elämä. Viaton on viattomuuden edessä raskas ja painava voimakkaasta elämästä, ja kevyt viattomasta sydämestä. Samanaikaisesti.

Ja että ymmärtäisitte paremmin. Jokainen kreikkalaisen makedoinialaisen ja roomalaisen ajan temppeli Egyptissä. Ne eivät ole sitä mistä kerroin, vaikka muistuttavat. Ne ovat paha harhaoppi tuohon verraten. 

Laitan tuohon linkin nukkehallitsijaan: https://en.wikipedia.org/wiki/Ptolemy_XII_Auletes

Siis: Isiks en temppeli Philaessa ei ole aitoa. Ei Ho ruksen Edfussa, jne. 

Ja vielä, katsotaan nyt sitten millainen käännos tulee, se on ihan suoraan hieroglyfeistä, ja siis aitoa Egyptiläistä kauan ennen roomalaisia ja kreikkalaisia.

Maalattu seinälle:

Nefrjtr jij (Nefertari) kulkee käsi kädessä Hor:in (hor us) kanssa. Vastassa ovat aurinko ja puoliso. Nefrjtr jij on todella kaunis, ja hiukan kookkaampi kuin Hor.

"Hor sanoo, St:n (isik-sen) poika: Kunigatar suuri, kuin pääskynen, valtiatar: Nefrjtr jij; totuuden kevyillä sanoilla, sydämellä; niillä ohjaten; hän on elämä: Painava, voimakas, edessä Wsjir:in (osiris) suuren jumalan.  

Paluu alkuun: Itse en ole koskaan ollut sanan yleisessä merkityksessä suggestoitavana. Kaatajapastorin kaadettavana kylläkin. Olen sitä mieltä että samasta asiasta toki on kyse. J a toisaalta myos siitä, että ilmio on aika arkipaivainenkin asia. Onneksi en suvaitse itseeni ehdotuksia psykiarian ehdotusten mukaisista oireista. Niiden olemassaolosta. Sellaista ehdottelua on maailma pullollaan. Mitä tulee kaatajapastoriin, niin en muista varsinaista kaatumista, ainoastaan lähnnä kuiskauksenomaisen jos sitäkään, hiljaisen  rukouksen, josta ei erottanut sanoja, ja hän kohotti kätensä. Sitten heräsin lattialta. En ole suinkaan varma, suostuisinko ottamaan vastaavaa nykyisin vastaan.....

t. Pakana

Vierailija
37/39 |
03.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kertokaa mulle mistä tää ap vetää kaikki nää jutut? Ja miks?

Mitä tarkoitat? Sinun on vaikea uskoa että jonkun läheisellä voi olla psykoosi? Aika monella nimittäin on.

Vierailija
38/39 |
03.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitenpä saada harhainen (ei aistiharhoja) hoitoon? Ei ole vaaraksi itselleen tai muille. Ei sairauden tuntoa ja erääseen aiheeseen liittyvää paranoiaa lukuunottamatta toimii normaalisti. Harhan kyseenalaistaessa raivostuu. Päässään kuulemma ei mitään vikaa. Vika on muissa, kun eivät usko "faktoja".

Vierailija
39/39 |
03.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miehelläni on diagnosoitu määrittelemätön skitsofrenia, ilmeisesti perinnöllinen taipumus. On ollut nuorempana sairaalahoidossa psykoosien takia. Aiheutuvat aina stressin, valvomisen ja loppuunpalamisen seurauksena, ja käyttää lääkitystä aina silloin kun alkaa stressaamaan liikaa eikä uni meinaa tulla. Normaali, tunnollinen ja hyvä perheenisä hän on kyllä!  

Kerran jouduin viemään lääkäriin, kun unohti uusia lääkkeet, valvoi useita öitä, ja alkoi olemaan hieman sekava. Esim. ravasi huoneesta toiseen peloissaan ja kuvitteli työkavereidensa juonittelevan häntä vastaan. Kuuli myös ääniä päässään. Täysin psykoosissa en ole häntä näiden yhdessäolomme aikana (10 v.) nähnyt. Mutta kertomansa mukaan pahimmillaan näki pelottavia harhanäkyjä, esim. ruumiita ja haamuja kotinsa nurkissa.  

Psykoosissa aivot ovat ikään kuin valveunitilassa. Jokaisen ihmisen mieli, myös terveiden, äärimmilleen venytettynä, esim. rankkojen kokemusten, burn outin ja pitkien valvomisjaksojen myötä saattaa alkaa muodostamaan harhakokemuksia, näkyjä ja ääniä. Toisilla on vain herkempi taipumus siihen. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän yksi yhdeksän