Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Jaahas, lukiolainen sai sitten ihan helvetisti läksyjä lomaksi

Vierailija
18.12.2015 |

Tyttö on siis lukion ekalla ja on nyt ihan väsynyt syksystä, kun syyslomakin oli vain säälittävät 3 päivää pitkä. Odotti kovasti lomaa, että saisi vain rentoutua ja pitää TV-sarja -maratoneja. Mutta ei... Loman aikana pitäisi lukea Tuntematon sotilas, tehdä matikasta 20 laskua (opettaja oli perustellut, että koska lomaakin on 20 päivää, on syytä laskea joka päivä yksi lasku), tehdä historian portfoliota (johon sisältyy mm. pari esseetä) sekä opiskella yksi fysiikan kappale (30 sivua) itsenäisesti ja tehdä n. kymmenkunta tehtävää siitä.

Tyttö on tosi tunnollinen eli varmasti tekee kaiken, mitä on pyydettykin. Onko tää teistä ihan asiallista opettajilta? Tytön isoveljen lukiossa (kävi siis eri lukion) ei annettu koskaan mitään suuria läksyjä lomaksi.

Kommentit (163)

Vierailija
101/163 |
18.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Öö, jos unohdetaan ensin tuo historian portfolio niin nuo saa tehtyä max. kahdessa päivässä. Tai yhdessä päivässä (huonolla matikkapäällä pari tuntia laskuihin ja maksimissaan pari tuntia fysiikkaan) ja lukee Tuntematonta jonkin verran joka päivä. Portfoliota ei varmaan tarvitse tehdä valmiiksi asti lomalla? Lukion esseiltä ei ihan hirveästi vielä kuitenkaan odoteta eli luulisi yhden ainakin onnistuvan ja pari viikkoa jäävän lomaa helposti. Kannattaa myös opettaa lapselle että mitä nopeammin toimeen tarttuu, sitä nopeammin on tehty.

Vierailija
102/163 |
18.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tyttö on siis lukion ekalla ja on nyt ihan väsynyt syksystä, kun syyslomakin oli vain säälittävät 3 päivää pitkä. Odotti kovasti lomaa, että saisi vain rentoutua ja pitää TV-sarja -maratoneja. Mutta ei... Loman aikana pitäisi lukea Tuntematon sotilas, tehdä matikasta 20 laskua (opettaja oli perustellut, että koska lomaakin on 20 päivää, on syytä laskea joka päivä yksi lasku), tehdä historian portfoliota (johon sisältyy mm. pari esseetä) sekä opiskella yksi fysiikan kappale (30 sivua) itsenäisesti ja tehdä n. kymmenkunta tehtävää siitä.

Tyttö on tosi tunnollinen eli varmasti tekee kaiken, mitä on pyydettykin. Onko tää teistä ihan asiallista opettajilta? Tytön isoveljen lukiossa (kävi siis eri lukion) ei annettu koskaan mitään suuria läksyjä lomaksi.

Älä nyt viitsi, tuollaistahan se on kaikilla lukiolaisilla. Naurettavaa että valittelet täällä. Itse olen lukion kolmannella ja ei ollut edes syyslomaa. Plus paljon enemmän tekemistä ja kokeita kuin mainitsemasi tehtävät. Enkä valita. Huvittaa lähinnä kommenttisi. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/163 |
18.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvä et oon amiksessa.

Vierailija
104/163 |
18.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ikinä anna läksyjä lomaksi, niinkuin eivät muutkaan koulun opettajat. Meillä juuri painotetaan sitä että lomalla on tarkoitus unohtaa koulu, lukiolaisten kuuluu saada levätä!

Vierailija
105/163 |
18.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

SITTEN-SITTEN taas keksinyt aiheen, joka kiehtoo mieliä...

Jep! Otsikossa sanat 'jaahas' ja 'sitten', lisäksi aiheena auktoriteetti sortaa reppanaa. Päivänselvä provo.

Vierailija
106/163 |
18.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onko tämä läksyjen määrä nyt ongelma tyttärellekin vai pelkästään äidille? Lukiolainen on jo sen ikäinen, että suoriutuu tehtävistä yksin. Tai pitäisi jo suoriutua. Silloin, kun minä olin lukiossa, niin ei kenenkään vanhemmat enää puuttuneet kotitehtäviin. Minä en edes kertonut, että mitä tuli läksyksi. Nykyään vanhemmat soittelee opettajille ja valittaa läksyjen määrästä, vaikka lapsen on jo melkei aikuisia. Kai sinäkin jo soitit?

Ikävää, että et pystynyt luontevasti keskustelemaan vanhempiesi kanssa :( Tai ettei vanhempasi olleet sinusta lainkaan kiinnostuneita.

Kyllä meillä ainakin lapsi(hän on minun lapsi, vaikka olisi 30 v.) kertoo asioista urkkimatta. Esim. inhottavat tehtävät purnaa ääneen, ja tekee ne toki oma-aloitteisesti. Kunhan purnaa. Se on tyypillistä käyttäytymistä ihmiselle, aikuisillekin.

Ja kysyin tuosta asiasta juuri puhelimitse, kun tarkastin että 16-vuotiaani on päässyt perille sinne minne oli menossa(olen huolehtivainen kyllä joo), ja minun lukiolaiselleni ei annettu yhtään tehtävää lomaksi. Näköjään lukio/opettajakohtaista.

Voi kuule, minä olen elänyt sen ajan, kun luotettiin lapsiin, että osaavat perille. Ei ollut vaihtoehtoja, kun ei ollut kännyköitä, joilla paimennettiin lapsia. Eikä muuten kuskattu autolla ovelta ovelle, vaan piti ihan omin jaloin kävellä. Läksytkin piti itse huolehtia ja muistaa tehdä, ei ollut vilmoja. Ja jos sain huonon numeron, niin vanhemmat piti saarnan minulle, eivät opettajalle, kuten nykyään on tapana. Ja jos erehdyin valittamaan läksyistä, niin vanhemnat sanoivat, että se on minulle parhaaksi ja opettaja tietää mitä pitää tehdä. Nyt vanhemmat kauhistelee, kun ihan joululomalle annetaan kotiläksyjä...

Lässyn lässyn. Mikään ei ole niin epätoivoista puolustautumista kuin se, että vedotaan kun ennen vanhaan...

Eletään nykypäivässä. Nyt on ihan eri tavalla asiat kuin ennen vanhaan. Silti se ei estä sitä, etteikö lapset hoitaisi itse läksynsä ja kävele matkoja. Mutta tosi hyvä, jos pääsee tänä päivänä autolla ovelta ovelle. On vaarallista kulkea yksin.

Vierailija
107/163 |
18.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näin lapseni tekevän hyvin vähän läksyjä lukioaikana ja pääsi lääketieteelliseen  lukion jälkeen heti. 

Vierailija
108/163 |
18.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tyttäresi on laiska. Pällimpikin tekee tuon kaiken alle viikossa ja nauttii vielä yli viikon loman.

Vierailija
109/163 |
18.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

En usko että täällä kerskailevat saavat puolikaan aikaan siinä ajassa minkä väittävät. Meille ei lukiossa annettu lomalle läksyjä, ja suurimman osan ajasta en tehnyt niitä muutenkaan, paitsi tietyt aineet oli joiden läksyt tein ja hyvin meni. Yo-kokeisiin sitten luin ahkerasti. 2 esseetä päivässä? Teen nyt opinnäytetyötä ja 2 sivua päivässä on jo kova tahti.

Vierailija
110/163 |
18.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nyt ymmärrän sen rutinan, jonka AMK:n oppilaat päästivät ilmoille, kun heille selvisi, että kurssiin kuuluva työ pitää palauttaa tammikuussa. Jos haluaa saada 4 op, täytyy nähdä vähän vaivaa, mutta nämä kitisi, että heillä menee siihen loma. Minä ihmettelin, että mikä ihmeen loma, onko joulukuussa opintotuki olennaisesti pienempi kuin muulloin.

Älä höpise.

Annan hylätyn kaikille niille, jotka valittivat. Työelämä on sellaista, että jos natisee, ei saa bonuksia.

Vierailija
111/163 |
18.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nyt ymmärrän sen rutinan, jonka AMK:n oppilaat päästivät ilmoille, kun heille selvisi, että kurssiin kuuluva työ pitää palauttaa tammikuussa. Jos haluaa saada 4 op, täytyy nähdä vähän vaivaa, mutta nämä kitisi, että heillä menee siihen loma. Minä ihmettelin, että mikä ihmeen loma, onko joulukuussa opintotuki olennaisesti pienempi kuin muulloin.

Älä höpise.

Annan hylätyn kaikille niille, jotka valittivat. Työelämä on sellaista, että jos natisee, ei saa bonuksia.

höpöhöpöhöpöhöpöhöö

Vierailija
112/163 |
18.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ite oon lukion ekalla ja meillä vaihtuu jakso nyt jouluna. Meillä siis koeviikko käynnissä nyt. Kiitos 6 jakso järjestelmä! Parasta kyllä oli se kun oli opon henk koht keskustelu ja hän aluksi totesi että muista rentoutua lomalla ja lähdön päälle sanoi että voit alkaa opiskelemaan uutta jaksoa varten asioita. Kumpaa siinä ny sitte uskois.

Mietinkin juuri, että eikö lukio ole jaettu jaksoihin? Muistaakseni meillä ainakin oli neljä tai kuusi jaksoa, eikä niiden välissä tarvinnut mitään tehtäviä tehdä. Samoin yliopistossa, suurin osa kursseista loppuu jouluun, joten joululomalla ei tarvitse tehdä mitään, jos ei halua tai ole kiire jostain syystä.

Isossa osassa lukioita jakso vaihtui marraskuun lopussa. Miten ne jaksot oikein on sijoitettu, kun abit lähtee helmikuun puolivälissä ja silloin heillä pitäisi olla kaikki kurssit suoritettuna. Ei kai ne kesken jakson voi lähteä?

Vierailija
113/163 |
18.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

eiköhän siellä isoveljenkin lukiossa annettu ihan samalla tavalla läksyjä, jotkut vaan jättävät ne tekemättä, tai hutaisevat sinnepäin. 

Meilläkin lukiossa (ns eliittilukio) oli aikanaan ihan hulluja läksymääriä, ja tajusin nopeasti että niiden kanssa pitää priorisoida jos haluaa yhtään vapaa-aikaa. Tein tärkeimmät hommat, kuuntelin tunneilla ja keskityin olennaiseen. Tunnollisimmat tekivät 8 tunnin koulupäivän jälkeen 4-5 tuntia läksyjä ja olivat ihan loppu. Etenkin matikan opettajalla karkasi homma käsistä, ei tainnut maikalle tulla mieleen että muistakin aineista on läksyjä.

Vierailija
114/163 |
18.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Stressaako tyttösi liikaa numeroista? Hyväksyttekö esim. kasin tai seiskan vai onko se maailmanloppu? Kun tuo määrä ei mielestäni kuulosta erityisen suurelta. Pitääkö kaikkien noiden olla valmiina ekana koulupäivänä loman jälkeen? Jos ei ole niin peliaikaa on enemmän.

Tehkää sunnitelma vaikka niin, että kouluhommia tehdään 2 tuntia joka päivä ja "välitunti" vielä  noiden välissä. Koulutehtävät voisi tehdä vaikka klo 10-13 välillä ja sitten jäisi vielä loppupäivä aikaa lomailulle. Lomallakin kannattaa pitää suurinpiirtein normaalia vuorokausirytmiä mutta jos valvoo vaikka puoleenyöhön niin kerkiää ihan hyvin nukkua 9h. Ei pitäisi olla liian rasittavaa verrattuna normaaliin arkipäivään (koulua 6-8h plus läksyt ja harrastukset)

On tietenkin ikävää, ettei saa "kunnon" lomaa mutta toisaalta em on hyvää harjoittelua opiskelua, työtä ja perheelämää varten. Opiskellessa kun tulee myös läksyjä, kesälomalla ollaan kesätöissä tai harjoitteluissa ja kun tekee lapsen niin siitä ei ole koskaan lomaa :)

Vierailija
115/163 |
18.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En usko että täällä kerskailevat saavat puolikaan aikaan siinä ajassa minkä väittävät. Meille ei lukiossa annettu lomalle läksyjä, ja suurimman osan ajasta en tehnyt niitä muutenkaan, paitsi tietyt aineet oli joiden läksyt tein ja hyvin meni. Yo-kokeisiin sitten luin ahkerasti. 2 esseetä päivässä? Teen nyt opinnäytetyötä ja 2 sivua päivässä on jo kova tahti.

Lukion ensimmäisen vuoden esseet ovatkin laajudeeltaan ja vaativuustasoltaan hieman eri luokkaa kuin AMK:ssa. Lukiossa saa kiitettävän puolikkaalla konseptilla tekstiä.

Lisäksi noita "läksyjä" ei ole annettu varta vasten joululoman ajaksi, vaan lukutehtävä ja historian portfolio on kerrottu tulevaksi jo kurssin alussa. Ei se ole mitään turhaa lässytystä, että opettajat kehoittavat aloittamaan vaaditun kirjan lukemisen heti, kun kurssin tuleva sisältö on tiedossa. Matematiikan ja fysiikan tehtävät kuvittelisin annetun siksi, että viimeiset oppitunnit ovat syystä tai toisesta (esim. joulujuhlien/ lakkiaisten/ muiden ylimääräisten ohjelmien takia) jääneet pitämättä, mutta opetussuunnitelman mukaan nuokin sisällöt on käytävä läpi aikataulussa. 

Vierailija
116/163 |
18.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näin entisenä tunnollisena lukio oppilaana vinkkaisin tällaista, joka ainakin mulla toimi hyvin.

Eli näin loman alussa tekee opiskelusuunnitelman. Esim. viikko opiskelua ja puolitoista lepoa ihan miten itse parhaaksi näkee.  Tekee kaikki tehtävät sillä tarkkuudella mitä nyt tuollaisessa ajassa pystyy, jos kaikki ei ole täydellisesti ja parhaan kyvyn mukaan niin sille ei voi sitten mitään.

Kannattaa etukäteen miettiä mikä on riittävän hyvä arvosana mistäkin kurssista. Jos tekee vain yhden fyysiikan kurssin lukiossa(= voi pyytää numeron poistoa päättötodistukseen) on turha yrittää panostaa ja viettää koko joulua niiden tehtävien parissa. 

Kannattaa muistuttaa, että ei se lukio maailmanloppu ole. On turha polttaa itseään loppuun, sillä tällaista tämä nykymaailma on, että jokaiselta vaaditaan paljon joka suunnalta. Olisi siis erittäin hyvä, että tyttäresi oppisi jo nyt tekemään asioita oman jaksamisensa rajoissa ja valiten itselleen tärkeimpiin asioihin keskittymisen.

Vierailija
117/163 |
18.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuka ehtii noin pienessä ajassa lukemaan suht paksun kirjan? 

Toivottavasti ihan kuka tahansa, joka on lukioon eksynyt :O

Jep, mä luin tän jo ylä-asteella ja ihan vapaaehtoisesti, enkä mennyt edes lukioon.

Vierailija
118/163 |
18.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika paljon vaikuttaa millaisista tehtävistä on matikassa kyse? Jos pitkän matikan differentiaali/integraaliyhtälötehtäviä, niin sivun verran ruutupaperia kuluu vähintään per lasku, ja hyvin voi mennä puoli tuntiakin yhden laskun kanssa. Jos taas on jotain simppeleitä prosenttilaskuja niin ne on tunnissa hoidettu. Sama fysiikan kanssa.

Vierailija
119/163 |
18.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

En lukenut kaikkea, mutta eihän työssä käyvätkään saa loman ajaksi "muutamaa työjuttua, onhan sulla neljä viikkoa aikaa nääkin hoitaa"... Tai ehkä jotkut voi saada, mutta tuskin suurin osa!

Vierailija
120/163 |
18.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aika paljon vaikuttaa millaisista tehtävistä on matikassa kyse? Jos pitkän matikan differentiaali/integraaliyhtälötehtäviä, niin sivun verran ruutupaperia kuluu vähintään per lasku, ja hyvin voi mennä puoli tuntiakin yhden laskun kanssa. Jos taas on jotain simppeleitä prosenttilaskuja niin ne on tunnissa hoidettu. Sama fysiikan kanssa.

No jos kyse on lukion ensimmäisen vuoden syksystä, niin ei vielä kovin syvällisiin opintoihin olla päästy. Korkeintaan toiset kurssit matikasta ja fysiikasta.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kahdeksan yksi