Jaahas, lukiolainen sai sitten ihan helvetisti läksyjä lomaksi
Tyttö on siis lukion ekalla ja on nyt ihan väsynyt syksystä, kun syyslomakin oli vain säälittävät 3 päivää pitkä. Odotti kovasti lomaa, että saisi vain rentoutua ja pitää TV-sarja -maratoneja. Mutta ei... Loman aikana pitäisi lukea Tuntematon sotilas, tehdä matikasta 20 laskua (opettaja oli perustellut, että koska lomaakin on 20 päivää, on syytä laskea joka päivä yksi lasku), tehdä historian portfoliota (johon sisältyy mm. pari esseetä) sekä opiskella yksi fysiikan kappale (30 sivua) itsenäisesti ja tehdä n. kymmenkunta tehtävää siitä.
Tyttö on tosi tunnollinen eli varmasti tekee kaiken, mitä on pyydettykin. Onko tää teistä ihan asiallista opettajilta? Tytön isoveljen lukiossa (kävi siis eri lukion) ei annettu koskaan mitään suuria läksyjä lomaksi.
Kommentit (163)
Nyt ymmärrän sen rutinan, jonka AMK:n oppilaat päästivät ilmoille, kun heille selvisi, että kurssiin kuuluva työ pitää palauttaa tammikuussa. Jos haluaa saada 4 op, täytyy nähdä vähän vaivaa, mutta nämä kitisi, että heillä menee siihen loma. Minä ihmettelin, että mikä ihmeen loma, onko joulukuussa opintotuki olennaisesti pienempi kuin muulloin.
Vierailija kirjoitti:
Sun lapsella on aika vähän tehtävää. Ei taida vielä osallistua mihinkään kansallisiin kilpailuihin? Poika tekee joululomalla kavereitten kanssa ryhmätyötä, jolla osallistuvat erääseen kisaan eli tiedossa on aattoa, joulupäivää ja tapaninpäivää lukuunottamatta täyttä työtä.
Yli 80 alapeukkua kertoo siitä, että palstamammat ei ole koskaan kokeneet sitä iloa, että tietää saaneensa paikan yliopistosta jo ennen kuin yo-kokeiden tulokset on edes tulleet. Edelleenkin on olemassa erilaisia pääsykokeettomia polkuja niille, jotka osoittavat ylivertaista osaamista jossain asiassa.
Olen opettaja, enkä koskaan, KOSKAAN, anna läksyjä tai kotitehtäviä lomaksi. En itsekään tee mitään duunihommia lomalla. Eikä minun kannata antaakaan, koska suurin osa oppilaista tulisi lomalta kuitenkin takaisin tehtävät tekemättä. Monien vastaus olisi, että "me lähdettiin matkoille 22.12. ja tultiin 6.1. takaisin, joten sori." Aika monet oppilaat ovat olleet lomalla jo 14.12. alkaen kun ei viimeisellä viikolla kouluun tulleet. Tämmöiseksi se on homma mennyt. Äitini kertoi, että hänen lapsuudessaan koululaiset sai biologiasta kasvien keruu ja tunnistustehtävän kesäksi. Vihkon väliin vaan voikukkaa...
Päivä 1: laskee kaikki matikan laskut
Päivä 2: laskee kaikki fysiikan laskut
Päivät 3-4: tekee historian tehtävät
Sen jälkeen voi olla 2 viikkoa lomalla hyvällä omallatunnolla kun kaikki on hoidettu pois alta.
SITTEN-SITTEN taas keksinyt aiheen, joka kiehtoo mieliä...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko tämä läksyjen määrä nyt ongelma tyttärellekin vai pelkästään äidille? Lukiolainen on jo sen ikäinen, että suoriutuu tehtävistä yksin. Tai pitäisi jo suoriutua. Silloin, kun minä olin lukiossa, niin ei kenenkään vanhemmat enää puuttuneet kotitehtäviin. Minä en edes kertonut, että mitä tuli läksyksi. Nykyään vanhemmat soittelee opettajille ja valittaa läksyjen määrästä, vaikka lapsen on jo melkei aikuisia. Kai sinäkin jo soitit?
Ikävää, että et pystynyt luontevasti keskustelemaan vanhempiesi kanssa :( Tai ettei vanhempasi olleet sinusta lainkaan kiinnostuneita.
Kyllä meillä ainakin lapsi(hän on minun lapsi, vaikka olisi 30 v.) kertoo asioista urkkimatta. Esim. inhottavat tehtävät purnaa ääneen, ja tekee ne toki oma-aloitteisesti. Kunhan purnaa. Se on tyypillistä käyttäytymistä ihmiselle, aikuisillekin.
Ja kysyin tuosta asiasta juuri puhelimitse, kun tarkastin että 16-vuotiaani on päässyt perille sinne minne oli menossa(olen huolehtivainen kyllä joo), ja minun lukiolaiselleni ei annettu yhtään tehtävää lomaksi. Näköjään lukio/opettajakohtaista.
Voi kuule, minä olen elänyt sen ajan, kun luotettiin lapsiin, että osaavat perille. Ei ollut vaihtoehtoja, kun ei ollut kännyköitä, joilla paimennettiin lapsia. Eikä muuten kuskattu autolla ovelta ovelle, vaan piti ihan omin jaloin kävellä. Läksytkin piti itse huolehtia ja muistaa tehdä, ei ollut vilmoja. Ja jos sain huonon numeron, niin vanhemmat piti saarnan minulle, eivät opettajalle, kuten nykyään on tapana. Ja jos erehdyin valittamaan läksyistä, niin vanhemnat sanoivat, että se on minulle parhaaksi ja opettaja tietää mitä pitää tehdä. Nyt vanhemmat kauhistelee, kun ihan joululomalle annetaan kotiläksyjä...
Vierailija kirjoitti:
Kuka ehtii noin pienessä ajassa lukemaan suht paksun kirjan?
Suht paksun? Eikös se ollut Tuntematon sotilas? Normaali kirja, ei mitenkään paksu ja vielä suhteellisen helppoa kieltä. Kyllä sen päivässä lukee.
Onhan tuossa koko läksypaketissa jonkin verran tekemistä, mutta ei tuo kauhean pahalta kuulosta, kun aikaakin on aika reilusti. Riippuu tietysti vähän siitäkin, millaisia tuo matematiikan ja fysiikan tehtävät ovat. Ovatko luvussa mukana tehtävän alakohdat (tyyliin 2 a), b), c), d)) vai lasketaanko alakohdat samaksi tehtäväksi? Jos tehtävät ovat helpohkoja perustehtäviä, joissa tarvitsee vain pyöritellä kaavasta oikea numero, nuo laskee parissa tunnissa (4 minuuttia/tehtävä).
Jos laskee alakohdat omiksi tehtävikseen, olen yliopistossa saanut yksiin laskareihin tehtäväksi 126 tehtävää, aikaa muistaakseni kolme päivää.
Kannattaa tehdä tehtävät alta pois nyt heti, eikä odotella loman loppupuolelle.
Vierailija kirjoitti:
Kuka ehtii noin pienessä ajassa lukemaan suht paksun kirjan?
Mitä?! Tuntemattoman sotilaanhan lukee parissa päivässä... Millainen lukunopeus ihmisillä oikein nykyään on? Luulisi olevan aika hyvä, kun netissäkin luetaan jatkuvasti.
Toi tehtävämäärä on laboratorioalaa suorittaessa vuorokaudessa hoidettava, perussettiä. Etenkin matematiikkaa oli sivukaupalla päivässä puhumattakaan fysiikasta
Vierailija kirjoitti:
Loman aikana pitäisi lukea Tuntematon sotilas, tehdä matikasta 20 laskua (opettaja oli perustellut, että koska lomaakin on 20 päivää, on syytä laskea joka päivä yksi lasku), tehdä historian portfoliota (johon sisältyy mm. pari esseetä) sekä opiskella yksi fysiikan kappale (30 sivua) itsenäisesti ja tehdä n. kymmenkunta tehtävää siitä.
Tyttö on tosi tunnollinen eli varmasti tekee kaiken, mitä on pyydettykin. Onko tää teistä ihan asiallista opettajilta? Tytön isoveljen lukiossa (kävi siis eri lukion) ei annettu koskaan mitään suuria läksyjä lomaksi.
1. Lukee Tuntemattoman kolmessa päivässä.
2. Tekee matikan kahdessa tai kolmessa päivässä.
3. Tekee yhden esseen historiaan.
4. Lukee 15 sivua fysiikkaa.
5. Lomapäiviä.
6. Tekee toisen esseen historiaan.
7. Lukee 15 sivua fysiikkaa ja tekee 5 tehtävää.
8. Lomapäiviä.
9. Loput mitä jää portfoliosta ennen koulun jatkumista.
On myös mahdollisuus jättää kaikki nuo tekemättä ja vain lomailla. Tippua kursseilta ja sitten suorittaa uudestaan. Ei sekään ole maailmanloppu.
Lukion yksi tehtävä on opettaa oppilas optimoimaan ja suunnittelemaan omaa ajankäyttöään. Lapsellesi on varmaankin kerrottu jo kurssien alussa mitä tullaan kurssilla tekemään, esimerkiksi tuo portfolio ja luettava kirja? Muistan miten rankalta tuntui silloin lukiossa kun ei alussa yhtää osannut aikatauluttaa, mutta kyllä se siitä. Minäkään en sitä Tuntematonta lukenut, luin tiivistelmän netistä ja hyvä arvosana rapsahti ;). Käytin aikani siis hyödyllisesti, koska samaan aikaan piti vääntää ties mitä matikan tehtävää ja siitä ei noin vain sluibattu. Lukiossa kannattaa oikeasti opetella joko aikatauluttamaan helvetin tehokkaasti ja jatkamaan perfektionistilinjalla, tai sitten aikatauluttaa sopivissa määrin ja vähän miettiä mihin sitä aikaa käyttää ja voisiko jostain aineesta mahdollisesti vähän joustaa kuten esimerkiksi minä tein tuon kirjatehtäväni kanssa silloin. Yliopistossa ei muuten pärjää. Oi niitä aikoja kun lukion kokeeseen se joku 100 sivua tuntui niin pitkälle, aina kauhistutti jos koeviikolla oli vaikka muutama reaaliaine.. Mietitytti ja huoletti aina, että miten ehtii lukea 150 sivua ussaa, 100 sivua hissaa ja vaikka 200 sivua jotain yhteiskuntaoppia, vaikka kuinka oli istuttu siellä tunneilla ja tehty muistiinpanoa vihkoon. Yliopistossa taas oli ihan perusmeininki, että tenttiin saattoi tulla 1000 sivua. Englanniksi eikä kursseilla edes ollut mitään luentoja välttämättä, joten ei kun internetin ihmemaailmaan...
Joten, tyttärelle rennompaa asennetta ja aikatauluttamisen jaloa taitoa :)
On muuallakin tehtäviä kuin lukiossa, unohdatte ammattiopistossa opiskelevat kokonaan. Minun tyttö on lähihoitajakoulussa ja on jo neljättä viikkoa tehnyt kaverinsa kanssa esitelmää koulua varten. Kirjoja pitää lukea ja tehdä dioja.
Vierailija kirjoitti:
Voihan nuo jättää tekemättä, jos lukio-opiskelu ei kiinnosta. Mäkkärille sitten vain hamppareita vääntämään.
Lukio on täysin vapaaehtoinen opinahjo.
Tainnut laiskotella tyttäresi näiden leffa-maratonien äärellä koko lukukauden ja siksi opeilta näin paljon tehtäviä? Ei kyllä minun tyttärelläni ole lomaksi mitään tehtäviä ja on myös lukion ekalla.
Miten vieläkin ihmiset luulevat että mäkkäriin mennään luuserina? Olen yliopistossa ja paistelen hampurilaisia ilomielin koulun ohella. Meillä on yksi lukiolainen joka lukee keväällä pääsykokeisiin. Jännä juttu. Onneksi tiedän että työnantajat arvostavat todella paljon tulevaisuudessa :)
Ei sitä kirjaa kannata kokonaan lukea! Pari tiivistelmää ja sitten sieltä täältä, samoin leffan katsominen auttaa, koska siinä on kuuluisimmat sitaatit. Kukaan ei huomaa eroa, koska ei kukaan osaa sitä ulkoa.
Ja kannattaa tehdä nyt heti ne tehtävät pois alta. Muuten koko loma menee pilalle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Loman aikana pitäisi lukea Tuntematon sotilas, tehdä matikasta 20 laskua (opettaja oli perustellut, että koska lomaakin on 20 päivää, on syytä laskea joka päivä yksi lasku), tehdä historian portfoliota (johon sisältyy mm. pari esseetä) sekä opiskella yksi fysiikan kappale (30 sivua) itsenäisesti ja tehdä n. kymmenkunta tehtävää siitä.
1. Lukee Tuntemattoman kolmessa päivässä.
2. Tekee matikan kahdessa tai kolmessa päivässä.
3. Tekee yhden esseen historiaan.
4. Lukee 15 sivua fysiikkaa.
5. Lomapäiviä.
6. Tekee toisen esseen historiaan.
7. Lukee 15 sivua fysiikkaa ja tekee 5 tehtävää.
8. Lomapäiviä.
9. Loput mitä jää portfoliosta ennen koulun jatkumista.
On myös mahdollisuus jättää kaikki nuo tekemättä ja vain lomailla. Tippua kursseilta ja sitten suorittaa uudestaan. Ei sekään ole maailmanloppu.
EI missään tapauksessa näin! Kun loman silppuaa, se ei ole loma enää lainkaan.
Tyttöä voin lohduttaa, että eka vuosi on rankin. Fyssassakin kaikkein puisevimmat jutut ja ero yläasteeseen on valtava juuri työn määrässä. Mutta siihen tottuu.
Vierailija kirjoitti:
Nyt ymmärrän sen rutinan, jonka AMK:n oppilaat päästivät ilmoille, kun heille selvisi, että kurssiin kuuluva työ pitää palauttaa tammikuussa. Jos haluaa saada 4 op, täytyy nähdä vähän vaivaa, mutta nämä kitisi, että heillä menee siihen loma. Minä ihmettelin, että mikä ihmeen loma, onko joulukuussa opintotuki olennaisesti pienempi kuin muulloin.
Älä höpise.
Vierailija kirjoitti:
Niin no, eihän niitä asioita opi ellei opiskele. Mun mielestä on hyvä jos läksyjä tulee paljon. Suomessa ollaan muutenkin aika laiskoja tekemään mitään ja kaikki koetaan aina niin raskaana. Itse olen asunut Aasiassa ja sielläpäin naurettaisi Suomen lukion "työmäärälle", ihan että yksi matikan tehtävä per päivä :D :D. Nojoo, mutta siis totta puhuen, mitä ahkerampi on sitä helpommalta työn teko tuntuu, kun taas laiskaa uuvuttaa pienikin ponnistus. Siispä tasainen suorittaminen pitää yllä hyvää virettä!
Suomen oppimistulokset on erinomaisia. Kannattaa käyttää vähän älyäkin siinä opiskelussa eikä pelkkiä perslihaksia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sun lapsella on aika vähän tehtävää. Ei taida vielä osallistua mihinkään kansallisiin kilpailuihin? Poika tekee joululomalla kavereitten kanssa ryhmätyötä, jolla osallistuvat erääseen kisaan eli tiedossa on aattoa, joulupäivää ja tapaninpäivää lukuunottamatta täyttä työtä.
Kaikkia nuoria ei kiinnosta varma sisäänpääsy yliopistoon, mieluummin ottavat lomat rennosti kuin varmistelevat opiskelupaikkaa.
Ja sitten isona marmatetaan kun jotkut toiset tienaa enemmän kuin itse.
No jaa, yliopistotutkinto ei todellakaan ole mikään tae hyvistä tuloista.
Kyllä vaan kummasti vaikuttaa tuloihin se, millä asenteella suhtautuu opintoihinsa ja sitten aikanaan töihinsä.
Älä puhu paskaa. Ensinnäkään tulotaso ei enää automaattisesti korreloi tutkintoon, toisekseen arvosanoja ei kysele työelämässä kukaan ja kolmanneksi todella suuret keksinnöt syntyvät neroudesta ja aidosta intohimosta, eivät pelkästään puurtamisesta.
Hyi vittu en ymmärrä tota ainaista Tuntemattoman sotilaan ja Seitsemän veljeksen tuputusta.
Muistelen, että Hector valitteli samaa, kun piti lukea ne Finlandia ehdokkaat. Monta paksua kirjaa ja aikaa ei ollut kuin muutama viikko. Sillähän on se sairauskin. Voimia!