Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Jaahas, lukiolainen sai sitten ihan helvetisti läksyjä lomaksi

Vierailija
18.12.2015 |

Tyttö on siis lukion ekalla ja on nyt ihan väsynyt syksystä, kun syyslomakin oli vain säälittävät 3 päivää pitkä. Odotti kovasti lomaa, että saisi vain rentoutua ja pitää TV-sarja -maratoneja. Mutta ei... Loman aikana pitäisi lukea Tuntematon sotilas, tehdä matikasta 20 laskua (opettaja oli perustellut, että koska lomaakin on 20 päivää, on syytä laskea joka päivä yksi lasku), tehdä historian portfoliota (johon sisältyy mm. pari esseetä) sekä opiskella yksi fysiikan kappale (30 sivua) itsenäisesti ja tehdä n. kymmenkunta tehtävää siitä.

Tyttö on tosi tunnollinen eli varmasti tekee kaiken, mitä on pyydettykin. Onko tää teistä ihan asiallista opettajilta? Tytön isoveljen lukiossa (kävi siis eri lukion) ei annettu koskaan mitään suuria läksyjä lomaksi.

Kommentit (163)

Vierailija
61/163 |
18.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

On aika paljon kyllä lukiolaiselle joululomaksintuossa, meillä ei tainnut tulla kuin parilta opelta normaalit kotiläksyt eikä ikinä mitään esseitä joululomaksi. Mutta onneksi niihin matikan laskuihin ei saa kyllä paria tuntia kauempaa menemään, lukiossa esseet ei oo kovin pitkiä ja se tuntematonkin menee kyllä vaikka iltalukemisena sängyssä. :) Mutta ymmärrän kyllä ärtymyksen. Mulla on nyt eka syksy yliopistossa ja on ollut oikeasti raskas syksy kun on pitänyt opetella kaikki uudet jutut ja opiskelutyylit ja kirjoittaa paljon enemmän kuin mihin on tottunut ja olis kyllä itseltäkin mennyt kuppi nurin jos nyt olis vielä tänään tullut joku ennakkotehtävä seuraaville kursseille. Oon ihan loppu näistä parista viimeisestä viikosta kun on saanut kirjoitella loppuesseitä (2000-2500 sanaa pitkiä kaikki) ja lukenut tentteihin. Ihana viimein saada hengähtää ja lähteä vaikka salille kun ei tarvi luennolta kipittää lukemaan jotakin kurssikirjaa ja kirjoittamaan. Vedin äsken viimeisen tentin jälkeen kolmen tunnin päikkärit. :D

Vierailija
62/163 |
18.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luulen että kirjan lukeminen on annettu tehtäväksi jo aiemmin ja se on jäänyt lapseltasi vain lukematta. Ja ainahan tuntematon pitää lukion ekalla lukea, joten lapsesi olisi voinut tehdä tämän aiemminkin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/163 |
18.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuohan on todella vähän. Siis ihan oikeasti. Muutama hassu ilta loppulomasta, tai vaihtoehtoisesti joka aamu n.30min uhrattava aikaa koulutöille. Itse suoritan yliopisto-opintoja ja lomien aikana mun on kirjoitettava 4 x 5s. esseetä, luettava eräs alaani liittyvä teos saksaksi ja tehtävä siitä lukupäiväkirja, valmisteltava yksi graduun päätyvä teksti n.15s. ( ja tietty luettava n.4-5 kirjaa sitä valmistellessa) ja  lisäksi tentittävä muutama kieliaineiden tentti tenttiakvaariossa. Kaikki tämä ennen uutta vuotta. Lukio valmentaa oppilaitaan jatko-opintoihin, ja on parasta tottua jo ajoissa siihen, ettei aikaa jää viikkokaupalla niille tv-maratoneille.

Miksi olet jättänyt ne loman ajalle tehväksi?

Koska osa niistä annettiin tehtäväksi vasta luentosarjan päättyessä, eli siis tällä viikolla. Gradua varten en muutoin ehdi lukea, ja nyt lomalla aion satsata lähinnä siihen. Kielten tentit sain varattua vasta, kun tenttiakvaariosta löytyi tilaa. Meillä on kaksi 12 koneen tenttiakvaariota varattuna 20 000 opiskelijalle, eikä sieltä välttämättä löydy vapaata konetta aina silloin, kun itselle parhaiten sopisi. Yliopistomme osallistuu myös säästötalkoisiin, eikä välttämättä järjestä lainkaan tenttitilaisuuksia kielikeskuksella opiskeltavista tenteistä; pitäisihän tentin valvojalle jtkn maksaakin. Yliopiston järjestämillä tenttipäivillä tentin jo yhden 5 op:n tentin tässä kuussa.

Vierailija
64/163 |
18.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuka ehtii noin pienessä ajassa lukemaan suht paksun kirjan? 

Toivottavasti ihan kuka tahansa, joka on lukioon eksynyt :O

Olen kyllä käynyt lukion mutta en olisi millään pystynyt lukemaan kirjaa yhden loman aikana (jos kyse ei ole kesälomasta). Tai olisin, mutta ei siitä mitään mieleen olisi jäänyt.

Kuulostaa lukivaikeuelta tai oppimisvaikeudelta. Onko sinut testattu?

Vierailija
65/163 |
18.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuka ehtii noin pienessä ajassa lukemaan suht paksun kirjan? 

Toivottavasti ihan kuka tahansa, joka on lukioon eksynyt :O

Olen kyllä käynyt lukion mutta en olisi millään pystynyt lukemaan kirjaa yhden loman aikana (jos kyse ei ole kesälomasta). Tai olisin, mutta ei siitä mitään mieleen olisi jäänyt.

Kuulostaa lukivaikeuelta tai oppimisvaikeudelta. Onko sinut testattu?

Kuulostat ilkeältä ja kusipäiseltä. Onko sinut testattu?

Vierailija
66/163 |
18.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko tämä läksyjen määrä nyt ongelma tyttärellekin vai pelkästään äidille? Lukiolainen on jo sen ikäinen, että suoriutuu tehtävistä yksin. Tai pitäisi jo suoriutua. Silloin, kun minä olin lukiossa, niin ei kenenkään vanhemmat enää puuttuneet kotitehtäviin. Minä en edes kertonut, että mitä tuli läksyksi. Nykyään vanhemmat soittelee opettajille ja valittaa läksyjen määrästä, vaikka lapsen on jo melkei aikuisia. Kai sinäkin jo soitit?

Vierailija
67/163 |
18.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tunnolliset ei pärjää, vaan palavat loppuun. Ekat tipahtaa jo lukiossa, seuraavat yliopistolla, tai sitten burn out tulee työelämässä. Sluibailu ja rennosti ottaminen ovat tärkeitä taitoja. Itse tekisin näin: Tuntematon sotilas leffana, sekä kirjan tehokas selaus samalla (yht 4h). Matikan tehtävät voi tehdä osittain, jotkut jättää tekemättä, ja joitain tekee puoliksi (2-3h). Ei tule sanomista.

Nuo esseet on pakolliset, niistä on vaikea luistaa. Varaisin 1pvä/essee. 2-3 päivää kun käyttää yhteensä läksyihin niin se riittää.

Kannattaa opetella jo nyt, yliopistolla ei muuten selviä, siellä se työmäärät on ihan eri luokkaa kuin lukiossa, eikä jollain läksyillä hirveästi ole sen kanssa tekemistä miten loppujen lopuksi elämässä pärjää.

Vierailija
68/163 |
18.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä 9. luokkalaisella tuli myös tuntematonta sotilasta, matikkaa, terveystietoa, etiikan tutkielma. On tunnollinen kympin oppilas ja meinaa vaipua epätoivoon, kun haluaa tehdä kaiken parhaansa mukaan ja saada kymppejä, mutta voimavarat ei vain riitä 4-5 tunnin opiskeluun illassa (ei siis ole ns. helppoja kymppejä).

Ei mene lukioon koska polttaisi siellä itsensä loppuun, tänä syksynä tuli jo burnoutin oireita... Ollaan koko yläaste yritetty saada hellittämään otetta vähän, mutta ei yksinkertaisesti pysty.

Vierailija
69/163 |
18.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko tämä läksyjen määrä nyt ongelma tyttärellekin vai pelkästään äidille? Lukiolainen on jo sen ikäinen, että suoriutuu tehtävistä yksin. Tai pitäisi jo suoriutua. Silloin, kun minä olin lukiossa, niin ei kenenkään vanhemmat enää puuttuneet kotitehtäviin. Minä en edes kertonut, että mitä tuli läksyksi. Nykyään vanhemmat soittelee opettajille ja valittaa läksyjen määrästä, vaikka lapsen on jo melkei aikuisia. Kai sinäkin jo soitit?

Ikävää, että et pystynyt luontevasti keskustelemaan vanhempiesi kanssa :( Tai ettei vanhempasi olleet sinusta lainkaan kiinnostuneita.

Kyllä meillä ainakin lapsi(hän on minun lapsi, vaikka olisi 30 v.) kertoo asioista urkkimatta. Esim. inhottavat tehtävät purnaa ääneen, ja tekee ne toki oma-aloitteisesti. Kunhan purnaa. Se on tyypillistä käyttäytymistä ihmiselle, aikuisillekin.

Ja kysyin tuosta asiasta juuri puhelimitse, kun tarkastin että 16-vuotiaani on päässyt perille sinne minne oli menossa(olen huolehtivainen kyllä joo), ja minun lukiolaiselleni ei annettu yhtään tehtävää lomaksi. Näköjään lukio/opettajakohtaista.

Vierailija
70/163 |
18.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä 9. luokkalaisella tuli myös tuntematonta sotilasta, matikkaa, terveystietoa, etiikan tutkielma. On tunnollinen kympin oppilas ja meinaa vaipua epätoivoon, kun haluaa tehdä kaiken parhaansa mukaan ja saada kymppejä, mutta voimavarat ei vain riitä 4-5 tunnin opiskeluun illassa (ei siis ole ns. helppoja kymppejä).

Ei mene lukioon koska polttaisi siellä itsensä loppuun, tänä syksynä tuli jo burnoutin oireita... Ollaan koko yläaste yritetty saada hellittämään otetta vähän, mutta ei yksinkertaisesti pysty.

Niin ja olisi todella tarvinnut loman lepoon. Ajatteli ensin levätä 2 viikkoa ja tehdä koulujuttuja kolmannen, mutta tiedän että menee siihen jatkuvaan suorittamiseen lomalla. No, joulun pyhät ollaan onneksi sukuloimassa ja sinne en anna ottaa yhtään koulujuttua mukaan... Siellä ne ajatukset kuitenkin pyörii. Juuri kun tyttö oli ajatellut että nyt on lepotauko, saa hengähtää ja aloittaa puhtaalta pöydältä keväällä, tehdä ihan vapaasti mitä tahtoo sen 3 viikkoa (kouluaikana vapaa-aikaa ei ole oikein ollut).

Vierailija
71/163 |
18.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän lukiolaisella on koulua vielä 23.12. klo 8-16 ja kouluun palataan 7.1., toivottavasti ei sentään tuommoista läksymäärää pukkaa. 

Vierailija
72/163 |
18.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvää harjoitusta yliopistoa varten. Kesälomat menee töissä, joululoman kirjoitan tällä kertaa kandia.

Vierailija
73/163 |
18.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

En lukenut tätä ketjus nyt läpi, joten en tiedä onko tämä viekki jo tullut. Kuitenkin tyttäresi voisi ihan helposti googlailla siitä Tuntemattomasta sotilaasta kirja-arvoisteluja, abstrakteja ja jotain blogikirjoituksia. Lisäksihän Tuntematon sotilas tulee todennäköisesti nyt jouluna tv:stäkin.

Ajattelin jakaa tämän vinkin helpommista suorituistavoista sille kirjan luvulle, sillä ei kannata aina ottaa asioita tunnollisimman ja hankalimman tavalla, jos helpommallakin pääsee. Tyttäresi on varmasti ansainnut joululomansa ja hänelle olisi varmasti paras myös osittain rentoutua ja lomailla sen aikana!

Vierailija
74/163 |
18.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos kyse on itsensä kehittämisestä opiskelussa niin kyllähän töntekijäkin voi kehittää itseään vastaavasti työn jälkeen opiskelemalla lisää alasta tai vastaavaa, ja työnantaja on suosittanutkin jotain, mutta ei niissä pakko ole käydä, samalla perusteeella tuo voisi olla vapaaehtoista. Itse ainakin muistan että lukiossa paahdettiin 8-4 useina päivinä ja sen jålkeen kotona jumalaton kasa esseitä , laskuja yms. Sanompa vaan että palkkatyökin on helpompaa, ovi kiinni naks niin sinne asiat jäävät ja kotona ja lomalla voi levätä.

Vierailija
75/163 |
18.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tunnolliset ei pärjää, vaan palavat loppuun. Ekat tipahtaa jo lukiossa, seuraavat yliopistolla, tai sitten burn out tulee työelämässä. Sluibailu ja rennosti ottaminen ovat tärkeitä taitoja. Itse tekisin näin: Tuntematon sotilas leffana, sekä kirjan tehokas selaus samalla (yht 4h). Matikan tehtävät voi tehdä osittain, jotkut jättää tekemättä, ja joitain tekee puoliksi (2-3h). Ei tule sanomista.

Nuo esseet on pakolliset, niistä on vaikea luistaa. Varaisin 1pvä/essee. 2-3 päivää kun käyttää yhteensä läksyihin niin se riittää.

Kannattaa opetella jo nyt, yliopistolla ei muuten selviä, siellä se työmäärät on ihan eri luokkaa kuin lukiossa, eikä jollain läksyillä hirveästi ole sen kanssa tekemistä miten loppujen lopuksi elämässä pärjää.

Itse olin peruskoulussa tuollainen tunnollinen perfektionisti. Sitten lukiossa tuli se "fuck it" -fiilis, ettei enää vaan jaksanut stressata kaikesta, koska tehtävää oli niin paljon. Keskityin kunnolla vain niihin pariin aineeseen, joiden tiesin liittyvän tulevaisuuden suunnitelmiini. Kaikkien kurssien ihan pakolliset työt tietysti palautin ja tein hyvin. Ja yhtä hyvinä numerot pysyivät silti, vaikka en tehnyt aina kaikkia tehtäviä enkä lukenut hulluna kokeisiin. Nykyään olen yliopistossa, ja pakko sanoa että jos olisin jatkanut samalla perfektionistilinjalla, niin olisin varmaan joutunut hoitoon jo aikoja sitten.

Asioiden tärkeysjärjestykseen laittaminen ja itsensä hoitaminen ovat tärkeitä taitoja. Tietysti edelleen stressaan paljon näistä isommista töistä kuten kandista ja kohta gradusta, mutta yritän aina muistuttaa itseäni, ettei kannata ottaa aivan liikaa paineita.

Vierailija
76/163 |
18.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ite oon lukion ekalla ja meillä vaihtuu jakso nyt jouluna. Meillä siis koeviikko käynnissä nyt. Kiitos 6 jakso järjestelmä! Parasta kyllä oli se kun oli opon henk koht keskustelu ja hän aluksi totesi että muista rentoutua lomalla ja lähdön päälle sanoi että voit alkaa opiskelemaan uutta jaksoa varten asioita. Kumpaa siinä ny sitte uskois.

Vierailija
77/163 |
18.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ite oon lukion ekalla ja meillä vaihtuu jakso nyt jouluna. Meillä siis koeviikko käynnissä nyt. Kiitos 6 jakso järjestelmä! Parasta kyllä oli se kun oli opon henk koht keskustelu ja hän aluksi totesi että muista rentoutua lomalla ja lähdön päälle sanoi että voit alkaa opiskelemaan uutta jaksoa varten asioita. Kumpaa siinä ny sitte uskois.

Mietinkin juuri, että eikö lukio ole jaettu jaksoihin? Muistaakseni meillä ainakin oli neljä tai kuusi jaksoa, eikä niiden välissä tarvinnut mitään tehtäviä tehdä. Samoin yliopistossa, suurin osa kursseista loppuu jouluun, joten joululomalla ei tarvitse tehdä mitään, jos ei halua tai ole kiire jostain syystä.

Vierailija
78/163 |
18.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin no, eihän niitä asioita opi ellei opiskele. Mun mielestä on hyvä jos läksyjä tulee paljon. Suomessa ollaan muutenkin aika laiskoja tekemään mitään ja kaikki koetaan aina niin raskaana. Itse olen asunut Aasiassa ja sielläpäin naurettaisi Suomen lukion "työmäärälle", ihan että yksi matikan tehtävä per päivä :D :D. Nojoo, mutta siis totta puhuen, mitä ahkerampi on sitä helpommalta työn teko tuntuu, kun taas laiskaa uuvuttaa pienikin ponnistus. Siispä tasainen suorittaminen pitää yllä hyvää virettä!

Vierailija
79/163 |
18.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei pitäisi antaa lomiksi läksyjä ollenkaan!

Joululomabon meidän kunnassa 2 vk 2 pv. Todella lyhyt loma siis, jis vielä on hommia annettu.

Ja syyslomaksi pitäisi määrätä aina viikko.

Vierailija
80/163 |
18.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun tyttärellä alkoi jo kolmas jakso kuudesta. Eli sama jakso jatkuu loman jälkeen.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme yksi neljä