Hoitoalalla työskentelevä, otitko influenssarokotteen?
Työnantaja painosti meitä, mutta rokotehan on vapaaehtoinen. Mites muilla?
Kerro vielä millaisessa paikassa olet töissä?
Kommentit (57)
Vierailija kirjoitti:
Tietenkin otin. Olen vastasyntyneiden tehon sh. Mieheni on yksityispuolella lääkärinä ja otti myös.
Jos tämä olisi rokotekriitikoiden sivu niin joku kertoisi että valehtelet tai saitte rokotteet eri pinosta
Vierailija kirjoitti:
Voisi vähän nämä ei ottaneet avata päätöstään muutenkin kuin että en sairasta muutenkaan
Rokotteiden yhteydestä autoimmuunisairauksien puhkeamiseen on alustavaa näyttöä, enkä halua lisätä tuota riskiä yhtään, kun ko. sairauksia on lähisuvussa.
Ainahan se työnantaja hoitajia johonkin on painostamassa. Oli kyse sitten siitä että pitää ottaa rokote tai sitten siitä että sairaala-alueella ei hoitajat saa tupakoida. Seuraavaksi työnantaja varmaan alkaa painostaa naispuolisia hoitajia ottamaan kierukan, koska äitiyslomat ja äitiys tulee sairaanhoitopiireille niin kalliiksi. Siinäkin taas säästettäisiin ja tätä voidaan perustella taas kerran yleisellä edulla ja asiakkaan hyvinvoinnilla.
Se menee näin, että mitä vähemmän työnantaja sitoutuu työntekijään, sitä vähemmän työntekijä sitoutuu työnantajaan. Hoitajien pompottaminen sijaisina ja pätkätöissä ja töiden laiton ketjuttaminen on jo kertonut työntekijälle että mikä se hänen arvonsa työnantajalle on. Eli se on melko lailla lähellä nollaa. Siinä ei työnantajan painostus ja uhkailut hetkauta yhtään mihinkään, työnantaja ei juuri huonommin voi kohdella otti sitten rokotteen tai ei tai veti röökiä tupakkapaikalla tai ei. Että sinänsä koko rokotekeskustelu on minusta vaan jotenkin surkuhupaisa esimerkki siitä, että uhkailu alkaa olla loppuun käyty tie, ketään se ei pelota, harvalla on enää halua miellyttää tahoa joka kohtelee kuin lattiarättiä. Jos rokotetta ei halua ottaa, rokotetta ei ota, siitä ei käytännössä seuraa mitään sanktiota.
Vierailija kirjoitti:
Kuten suurin osa hoitajista, minäkään en ole rokotetta ottanut. Työskentelen peruskuntoisten ihmisten kanssa. Vaikka olen hoitaja, olen myös ihan ihminen jolla on määräysvalta omaan kehoonsa.
Minä pitäisin mielelläni suusuojaa. Se suojaisi minua mukavasti asiakkaiden aivasteluilta ja yskimisiltä. Suusuojan käytön vaatiminen on laitonta, mutta myöskään käytännössä sitä ei saa pitää, ja sillä uhkailu on pelkkää pelleilyä. Se nimittäin säikyttää asiakkaat järjiltään, että hoitajat kulkee suusuojan kanssa kuin jonkun ebola- epidemian aikana, eikä se tee hyvää laitoksen imagolle. Periaatteessa rokotteesta meuhkataan hirveästi, käytännössä ollaan ihan vaan hissukseen. Minä olen ilmoittanut käyttäväni suusuojaa todella mielelläni, mut se aiheutti vaan kiusallisia selityksiä. Että nyt en sitä sitten käytä kun ei johto kerran osaa päättää että mitä mieltä he tästä asiasta ovat.
En tiedä missä olet töissä mutta meidän sairaalalla asiaa on käsitelty ihan asiallisesti hygienia hoitajien puolelta. Johto ei ole paljoa puuttunut muuta kuin ollut ottamisen kannalla.
Mistä päättelet että kattavuus pieni hoitajilla?
Tietenkin. Olen lastenneuvolan th. Enkä halua muutenkasn sairastua influenssaan, se on kamala tauti. Myös lapseni (3 kpl) rokotettiin.
Vierailija kirjoitti:
Mitä mieltä olette rokotteesta kieltäytyjät siitä, että esim neuvolaterkkana sairastuttaisin lapsenne influenssaan tarkastuksen yhteydessä? Voiko kieltäytyä, vai onko ihan ok?
No olen sitä mieltä, että silloin olisin pullossa elävä mt-ongelmainen joka ei koskaan vie lastaan asunnon ulkopuolelle. Kuten päivähoitoon, ruokakauppaan, bussiin tai noh, yhtään mihinkään. Siellähän ne taudit oikeasti tarttuu vähintään yhtä hyvin kuin siinä, että neuvolan terkka sanoo heipat toimistopöydän toiselta puolelta. Että monenlaista apua kyllä silloin tarvittaisiin meidän perheeseen.
Ilman muuta otin rokotteen! En voi ymmärtää miten joku hoitoalalla työskentelevä voi jättää ottamatta ja altistaa sairaat, heikkokuntoiset ja vanhukset potentiaalisesti tappavalle taudille. Olen töissä sairaalassa.
Vierailija kirjoitti:
Mistä päättelet että kattavuus pieni hoitajilla?
Siksi että tilastojen mukaan tässä sairaalassa vain 40% hoitajista on ottanut rokotteen.
Tämä keskustelu on oikeastaan turha ja aivan naurettavaa vedota hoitajien "äkykkyyteen", joka varmasti on väestön keskitasoa ellei ylempänä. Monissa sairaanhoitopiireissä lääkäreiden rokotuskattavuus on hädin tuskin 50%. Jokinhan siinä on, että rokote koetaan epäilyttäväksi. Antaisitko itse pistää itseesi esim. 40 vuoden työuran ajan jok'ikinen vuosi uuden rokotteen, josta ei ole mitään seurantatietoja olemassa, koska se on uusi? Ymmärrättekö, että influenssarokote tehdään joka vuosi "uusiksi", ei ole olemassa mitään kattavia tietoja siitä, miten ko. rokote vaikutta, eikä KUKAAN voi sitä oikeasti taata. Rokotteista sairastuneiden on tunnetusti ollut erittäin vaikeaa saada korvauksia, ja kaikki rokotteet aiheuttavat osalle rokotetuista jopa vakavia sivuvaikutuksia. Miksi siis perusterve ihminen rokottaisi itsensä vuosi toisensa jälkeen tällaisella rokotteella? '
Niin. Ihanaa, että jotkut näin tekevät -mutta vaatia sitä ei voi.
Vierailija kirjoitti:
Tämä keskustelu on oikeastaan turha ja aivan naurettavaa vedota hoitajien "äkykkyyteen", joka varmasti on väestön keskitasoa ellei ylempänä. Monissa sairaanhoitopiireissä lääkäreiden rokotuskattavuus on hädin tuskin 50%. Jokinhan siinä on, että rokote koetaan epäilyttäväksi. Antaisitko itse pistää itseesi esim. 40 vuoden työuran ajan jok'ikinen vuosi uuden rokotteen, josta ei ole mitään seurantatietoja olemassa, koska se on uusi? Ymmärrättekö, että influenssarokote tehdään joka vuosi "uusiksi", ei ole olemassa mitään kattavia tietoja siitä, miten ko. rokote vaikutta, eikä KUKAAN voi sitä oikeasti taata. Rokotteista sairastuneiden on tunnetusti ollut erittäin vaikeaa saada korvauksia, ja kaikki rokotteet aiheuttavat osalle rokotetuista jopa vakavia sivuvaikutuksia. Miksi siis perusterve ihminen rokottaisi itsensä vuosi toisensa jälkeen tällaisella rokotteella? '
Itseasiassa lääkäreitten rokotekattavuus on suurempi kuin hoitajilla. Turun seudulla jonakin vuonna 80%
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itseasiassa lääkäreitten rokotekattavuus on suurempi kuin hoitajilla. Turun seudulla jonakin vuonna 80%
Niin on usein ollut, mutta joillain alueilla silti vain 50%. Selittyy pitkälti myös sillä, että hoitajat työskentelevät paljon myös mielenterveyspuolella ja muissa ei kliinisen hoitotyön yksiköissä. Silti lääkäreilläkin ollut melko alhainen rokotuskattavuus monessa osassa maata.
Olen ottanut rokotteen, mutta se nyt ei liity hoitotyöhöni ollenkaan. Otan sen siksi, että minulla on astma. Ja työnantaja ei ole kysynyt keltään meiltä työntekijöiltä, eikä painostanut, olemmeko ottaneet rokotteen. Itsekin otin lähineuvolassa, enkä työterveysasemalla. Ottaisin, vaikka olisin missä paikassa tahansa töissä, koska tämä asia ei liity työhöni.
Vierailija kirjoitti:
Kuten suurin osa hoitajista, minäkään en ole rokotetta ottanut. Työskentelen peruskuntoisten ihmisten kanssa. Vaikka olen hoitaja, olen myös ihan ihminen jolla on määräysvalta omaan kehoonsa.
Minä pitäisin mielelläni suusuojaa. Se suojaisi minua mukavasti asiakkaiden aivasteluilta ja yskimisiltä. Suusuojan käytön vaatiminen on laitonta, mutta myöskään käytännössä sitä ei saa pitää, ja sillä uhkailu on pelkkää pelleilyä. Se nimittäin säikyttää asiakkaat järjiltään, että hoitajat kulkee suusuojan kanssa kuin jonkun ebola- epidemian aikana, eikä se tee hyvää laitoksen imagolle. Periaatteessa rokotteesta meuhkataan hirveästi, käytännössä ollaan ihan vaan hissukseen. Minä olen ilmoittanut käyttäväni suusuojaa todella mielelläni, mut se aiheutti vaan kiusallisia selityksiä. Että nyt en sitä sitten käytä kun ei johto kerran osaa päättää että mitä mieltä he tästä asiasta ovat.
Et kai kuvittele kirurgisen suusuojan (tavallinen maski)suojaavan sinua potilaiden aivasteluilta...se toimii kyllä toisin päin eli suojaa potilasta sinulta :) suojataksesi omaa hengitystäsi tarvitsisit paremman hengityksensuojaimen, jota ei jaksa pitää kuin hetken ja joita ei todellakaan käytetä influenssan ehkäisymielessä..perustietoja kannattaisi hankkia tai luottaa asiantuntijoihin, joka on monelle paras neuvo
Narkolepsiafiaskon jälkeen en ota itselleni, enkä lapsilleni enää ikinä influenssarokotetta. Ja labrassa olen töissä.
Heti otin kun oli mahdollista. Olen jatkuvasti tekemisissä sekä influenssaan sairastuneiden että immuunipuutteisten henkilöiden kanssa, haluan suojella sekä itseäni että potilaitani.
En ole ottanut koskaan, eikä kukaan muukaan meidän perheestä. Vanhusten parissa työskentelen. Meillä on muuten myös paljon vanhuksia, jotka ovat kieltäytyneet rokotteista. Työkavereistani en tiedä kuinka moni on ottanut rokotteen, mutta voisin veikata että puolet on ottanut ja puolet ei. En ottaisi rokotetta, vaikka se muuttuisi jossain kohtaa pakolliseksi. Sitten varmaankin olisi alan vaihto edessä, jos se siitä on kiinni.
Mitä mieltä olette rokotteesta kieltäytyjät siitä, että esim neuvolaterkkana sairastuttaisin lapsenne influenssaan tarkastuksen yhteydessä? Voiko kieltäytyä, vai onko ihan ok?