Punajuuri ja ruuansulatus
Joko punajuuri ei kokonaisuudessaan sula ruuansulatusjärjestelmässä ja värjää sekä ulosteen että pöntön veden punaisuudellaan, tai sitten minulla on jo kaksi päivää kestänyt suhteellisen runsas suolistoverenvuoto. Kumpaa veikkaatte?
Jos kuolen lupaan tulla kertomaan heti ekana palstalle.
Kommentit (31)
Mielenkiintoinen aihe! Minulla myös punajuuri värjää kakkelit ja yleensä kusenkin. Ja parsakaali ja parsa tekevät kusesta karmean hajuista, myös kahvi ja monet lääkkeet muuttavat kusen hajua!
Vierailija kirjoitti:
Mielenkiintoinen aihe! Minulla myös punajuuri värjää kakkelit ja yleensä kusenkin. Ja parsakaali ja parsa tekevät kusesta karmean hajuista, myös kahvi ja monet lääkkeet muuttavat kusen hajua!
Kahvi todellakin voimistaa virtsan hajua, ja tekevät siitä keltaisempaa. Olen aina olettanut että se johtuu kahvin kuivattavasta/nesteitä poistavasta vaikutuksesta? Onkohan näin.
Rupean melkein huolestumaan tästä uloste- ja virtsafiksaatiostani. En sentään ole kuvia ottanut. Vielä!
Ap
Vierailija kirjoitti:
antibioottipissa haisee kyllä karseelle!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Älä syö enää ikinä punajuurta niin ei tarvitse enää turhia panikoida. Juu...kuolet ennen joulua :O
Ei, taidan kyllä ihan mielenkiinnolla jatkaa punajuuren syömistä ja ulosteideni tarkkailua. Energiajuomien runsas juonti muuten värjää virtsan jännän väriseksi! Pitäisiköhän punajuurien kyytipojaksi käydä hakemassa vähän ED:iä? Tai siis paljon.
Ap
Mites jos juot beroccaa? kuis käy kuselle?
En ole kokeillut! Jos siinä on makeutusaineita en voikaan, tulee maha kipeäksi.
Ap
Taitaa siinä olla. Mutta jotkut b-vitamiinitabletitkin toimivat beroccan tavoin...minulla ainakin. Se on varmaan se beetakaroteeni isoina annoksina.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kahvi todellakin voimistaa virtsan hajua, ja tekevät siitä keltaisempaa. Olen aina olettanut että se johtuu kahvin kuivattavasta/nesteitä poistavasta vaikutuksesta? Onkohan näin.
Rupean melkein huolestumaan tästä uloste- ja virtsafiksaatiostani. En sentään ole kuvia ottanut. Vielä!
Ap
Mulla virtsa haisee miedosti kahvilta kahvin juonnin jälkeen. Siis se haju tulee "läpi". Värimuutoksia en ole havainnut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Punajuuri hyvin tyypillisesti värjää ulosteen ja virtsan pinkiksi...
Värjääkö se virtsankin? Jännä! Olisi kiva tietää mekanismi sen takana, uloste nyt selittää ihan itse itsensä. Pitää selvästi seurata nyt sitä virtsankin väriä. Jes! Kiitos! Sain enemmän sisältöä tylsään punajuuriseurantapäivääni.
Ap
Kaikilla ei muuten värjää. Jos virtsa muuttuu punajuuren nauttimisen jälkeen punaiseksi tai vaaleanpunaiseksi, kyseessä on peritty kyvyttömyys käsitellä punaista pigmenttiä (beetasyaania). Tämä vaaraton yhdiste siirtyy ruoansulatusjärjestelmään. Tämä on ominaisuus, ei mikään vika tai sairaus, eikä siitä ole mitään haittaa.
Joo, parsapissa- ja punajuurikakka-ilmiö. Ei kaikilla ole parsapissa-ilmiötäkään (pissa haisee aivan hirveälle kun syö parsaa). Mulla on molemmat.
Kuulemma parsa sperma on kaikkein pahimman makuista ja hajuista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Värjääkö se virtsankin? Jännä! Olisi kiva tietää mekanismi sen takana, uloste nyt selittää ihan itse itsensä. Pitää selvästi seurata nyt sitä virtsankin väriä. Jes! Kiitos! Sain enemmän sisältöä tylsään punajuuriseurantapäivääni.
Ap
Kaikilla ei muuten värjää. Jos virtsa muuttuu punajuuren nauttimisen jälkeen punaiseksi tai vaaleanpunaiseksi, kyseessä on peritty kyvyttömyys käsitellä punaista pigmenttiä (beetasyaania). Tämä vaaraton yhdiste siirtyy ruoansulatusjärjestelmään. Tämä on ominaisuus, ei mikään vika tai sairaus, eikä siitä ole mitään haittaa.
Joo, parsapissa- ja punajuurikakka-ilmiö. Ei kaikilla ole parsapissa-ilmiötäkään (pissa haisee aivan hirveälle kun syö parsaa). Mulla on molemmat.
No onneksi mies ei pidä parsasta. Tuo on asia mitä en halua todeta itse.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suolistoverenvuoto värjää ulosteen mustaksi.
Niin, se syvältä tuleva verenvuoto toki. Mutta jos verta tulee suoliston loppuosasta se ei varmaan ehdi hyytyä ja muuttaa väriä vaan tulee ihan kirkkaanpunaisena omana itsenään. Silloin lie useimmiten kyse kuitenkin vaarattomista joskin mahdollisesti tuskallisista pukamista.
Selvyyden vuoksi nyt vielä sanon että en kyllä oikeasti usko kuolevani täällä mihinkään massiiviseen verenvuotoon. Enkä luule että verellä on se enemmän kirkkaanpunaviinimäinen, liilahtava väri joka noista punajuurista lähtee.
Tosin tulen kyllä mielelläni tänne takaisin kummittelemaan jos oikeasti kuolen.
Ap
Oikuin toivon että kummittelisit. Punajuuri on oikeasti ihan parasta, sitä kannattaa syödä. Aivan uskomaton juttu on punajuuri laatikko aurajuuston kanssa. Tai en tiedä miten sitä edes tehdään, ja pyydänkin reseptiä. Punajuurta ja aurajuustoa siihen kuuluu. Valmistus tapaa en tiedä
Oikeaoppisesta aurajuusto-punajuurilaatikosta en tiedä, mutta minulla se on yksinkertaisesti seuraava:
Punajuuret monitoimikoneella ohueksi silpuksi, samalla silputaan myös aurajuusto. Lisätään purkki creme fraichea ja purkki kermaa. Uunissa reilu tunti n. 200 asteessa. Hyvää on.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suolistoverenvuoto värjää ulosteen mustaksi.
Niin, se syvältä tuleva verenvuoto toki. Mutta jos verta tulee suoliston loppuosasta se ei varmaan ehdi hyytyä ja muuttaa väriä vaan tulee ihan kirkkaanpunaisena omana itsenään. Silloin lie useimmiten kyse kuitenkin vaarattomista joskin mahdollisesti tuskallisista pukamista.
Selvyyden vuoksi nyt vielä sanon että en kyllä oikeasti usko kuolevani täällä mihinkään massiiviseen verenvuotoon. Enkä luule että verellä on se enemmän kirkkaanpunaviinimäinen, liilahtava väri joka noista punajuurista lähtee.
Tosin tulen kyllä mielelläni tänne takaisin kummittelemaan jos oikeasti kuolen.
Ap
Oikuin toivon että kummittelisit. Punajuuri on oikeasti ihan parasta, sitä kannattaa syödä. Aivan uskomaton juttu on punajuuri laatikko aurajuuston kanssa. Tai en tiedä miten sitä edes tehdään, ja pyydänkin reseptiä. Punajuurta ja aurajuustoa siihen kuuluu. Valmistus tapaa en tiedä
Oikeaoppisesta aurajuusto-punajuurilaatikosta en tiedä, mutta minulla se on yksinkertaisesti seuraava:
Punajuuret monitoimikoneella ohueksi silpuksi, samalla silputaan myös aurajuusto. Lisätään purkki creme fraichea ja purkki kermaa. Uunissa reilu tunti n. 200 asteessa. Hyvää on.
Kuulostaa kyllä hyvältä! :) Mietin että varmasti niiden uunijuureksienkin päälle voisi paistamisen loppuvaiheessa lisätä aurajuustoa niin se sulaisi siihen sopivasti ennen syömistä.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
On joo, on omakohtaista kokemusta. Siinä on sellainen erittäin etova metallinen, vastenmielinen maku.
En ole kokeillut! Jos siinä on makeutusaineita en voikaan, tulee maha kipeäksi.
Ap