ikävä maku kummin vierailusta
mitäs sanotte aikuisten suhtautumisesta lapsiin.
meille on syntynyt pieni vauva ja isoveljen kummi oli kihlattunsa kanssa käymässä. kummi on ennen ollut innokas leikkimään ja pelehtimään poikamme kanssa. lahjoja hän ei ole koskaan antanut vaan aikaansa pojalle käydessään meillä (pari kertaa vuodessa). nytkin poika odotti vierailua ja aluksi kertoilikin innokkaasti juttuja ja oli onnellinen, kunnes huomasi että vieraat vain hymähtivät ja jatkoivat aikuisten juttuja. kihlatun ilme oli koko ajan:lapset pois aikuisten jutuista. pian huomon haku muuttui riehumiseksi mikä sai tietysti entistä negatiivisemman vastaanoton. kun poika kärtti: tule lukemaan, leikkimään. kihlattu tarttui poikaa kädestä ja sanoi tosi tiukasti: heikki ei tule nyt lukemaan. olin puulla päähän lyöty. ja vähän myöhemmin tosi äkäisesti: älä aja kärryillä tännepäin. huvittavaa oli että nosti kenkänsä hattuhyllylle, etteivät lapset vain koske niihin.
vierailusta jäi tosi paha mieli. taitaa kummin ja pojan välit viiletä kun kummin vaimo ei pidä lapsista. poika olis kaivannut vain vähän huomioo varsinkin kun vauva on syntynyt ja vie äidin aikaa. harmitti tosiaan pojan puolesta, sillä oli varmasti tosi paha mieli. mietin miten aikuiset voi kohdella lapsia jopa näiden omassa kodissaan. siis asenne lapseen oli koko ajan tyly. ja sellainen et kylläpä täällä on häiritseviä lapsia. itse olin aivan poikki, vauva sylissä yritin isoveljelle keksiä omaa tekemistä ja jakaa positiivista mieltä. eivät tainneet ymmärtää et kyllähän kolmevuotias on väsynyt ja rauhaton jos vieraat on puoleenyöhön.
tällaine vuodatus tämä.
selostukseni kuulostaa tosi sekavalta, en tiedä välittyykö tästä lainkaan se ahdistus joka mieleeni jäi. jotain et mitä oikeutta on tulla arvostelemaan lapsiani kotiini.
Kommentit (5)
Ei lapsettomana osaa välttämättä suhtautua lapsiin ja lapsiperheiden asioihin. Ehkä tuo kummin morsian oli vain kovin epävarma itsestään ja mustasukkainen kihlatustaan tai ei vain ollut tottunut lapsiin. En halua puolustella hänen käytöstään, mutta itselleni on avartunut lapsiperheiden elämä oikeasti vasta oman lapsen myötä. Olisin saattanut hermostua huomionkipeään lapseen joskus nuoruudessani, kun lasten hankinta ei ollut mitenkään ajankohtaista. Niin ne omat lapset vaan muuttaa asenteita. Joku voi " syntyä" äidiksi, mutta itse ainakin olen lämmennyt varsin myöhään lastenhoidolle tai lapsille ylipäätään.
Tosi harmi, jos tilanne on se, että kummi ei voi tavata poikaa ilman morsiantaan. Onnistuisitteko keksimään jotain sellaista, että järjestyisi yhteistä aikaa ja tekemistä kummille ja pojalle?
Muutoin voitte vain odotella ja toivoa, että äitiys pehmittäisi tuonkin morsiamen.
Omat lapset tuovat tietysti enemmän ymmärrystä lapsia kohtaan, mutta jotkut ihmiset ovat muutenkin niin hallitsevia, että vieraan leikki-ikäisen meno ei heidän makuunsa sovi. Meillä vieraat ovat aina osanneet olla poikamme kanssa, muunlaisia ei ole kutsuttukaan. Antaisimme kyllä lähdöt kaikille, jotka koettaisvat sorkkia poikamme ja hänelle läheisten ihmisten suhdetta.
Aika hölmö tuo kummin daami, luulisi naisen tuossa jamassa yrittävän olla niin lapsiystävällistä että. Syitä voi olla kaksi: joko poikanne kummi ei sittenkään pidä lapsista niin paljon ja on antanut ymmärtää, että ei haluaisi kummipoikansa kanssa aikaa viettää. Tai likka on niin nuori, että on coolimpaa olla lapsille jopa vihamielinen kuin yrittää olla ihmisiksi.
Tulee mieleen eräs sukulaisnainen, joka on käyttäytynyt veljeni lapsia kohtaan kuulemma hieman vastaavalla tavalla, tajuamatta lainkaan lasten ikää, kehitystasoa ja missä tilanteessa ollaan. Nainen on vieläpä koulutettu työskentelemään lasten kanssa... Kai hänellä on suuren perheen esikoisena jäänyt joku isosiskovaihde päälle, vaikka aikuisena pitäisi osata joustaakin.
Kannattaa varmaan kysyä herra kummilta itseltään, että mitä hän vierailusta ajattelee. Jos mies on ihan että hyvinhän se meni, niin ei kai sille sitten muuta voi kuin antaa kummin mennä. Mutta jos hän myöntää, että olisi voinut olla kivampaakin, niin asiasta voi sitten keskustella enemmän.
Olen itse ollut tuollainen lasten kanssa jäykistelijä, mutten ymmärrä miksi se mies ei leiki niinkuin ennenkin??Tapasitko kihlatun ensimmäistä kertaa? Ehkä kummi ei halunnut " hylätä" kihlattuaan vieraitten keskelle. Olen ollut aika ujo ja sen tähden aina ollut tarkka siitä, ettei mies jätä minua yksin vieraitten kavereittensa keskelle.
Jos tässä oli vähän sama tilanne, mies priorisoi, mutta metsään meni??
Soita sille ukolle ja sano, että pikkuiselle tuli pahamieli kun ei saanut leikkiä odottamansa kummin kanssa. Pyydä huomioimaan paremmin seuraavalla vierailulla!
Tiedän että on ihmisiä jotka suorastaan inhoavat lapsia. Se on pakko hyväksyä, ei ketään voi pakotta pitämään jostakusta. Mutta kummin käytös on ihan anteeksiantamatonta. Toisekseen jos pariskunta tulee kotiin missä on lapsia ja pieni vauva ja oletettavasti isosisarus tarvitsee erityisen paljon huomiota niin kyllä sillon on vaikka teeskenneltävä pitävänsä lapsista niin se vaan on. Jos on noin lapsivihamielinen niin sillon on varmaan parasta jäädä kotiin. Pyydä ensi kerralla pelkkä kummi kylään.
Itse en enää kutsu luoksemme tuollaisia ihmisiä koska me ärsytämme heitä ja he ärsyttävät minua.
Vaan korvaan särähti väsynyt ja rauhaton lapsi kun vieraat viipyi puoleen yöhön. Meidän muksut (3,5v ja 2v) menevät nukkumaan kahdeksalta viimeistään oli vieraita tai ei.