Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mitä? MV-lehden omistajan keräämiä henkilötietojako nuo netissä leviävät on?

Vierailija
16.12.2015 |

http://yle.fi/uutiset/miten_valtava_maara_suomalaisten_henkilotietoja_p…

Mitä ihmeen rekisteriä toi on pitänyt kansalaisista, kahdesta miljoonasta ihmisestä?

Kommentit (97)

Vierailija
41/97 |
16.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onneksi emme mieti, mitä kaikkea tietoa meistä on kerätty kauppojen etukorteilla. Siellä on Prisman ostokset kaikki tietokannassa ja niiden perusteella tiedetään meidän perheestä aika paljon. Mutta kukaan ei kilju, että kamala vääryys.

Nojoo, mutta siinä vaiheessa kun oot sen $-etukortin hommannut, niin oot varmaan tietoinen siitä, että tietojen keräämistä tapahtuu. Salassa kerääminen on hieman eri homma.

Vierailija
42/97 |
16.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

FSB kerännyt tiedot Siperiaan pakkosiirrettävistä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/97 |
16.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juuh

Vierailija
44/97 |
17.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onneksi emme mieti, mitä kaikkea tietoa meistä on kerätty kauppojen etukorteilla. Siellä on Prisman ostokset kaikki tietokannassa ja niiden perusteella tiedetään meidän perheestä aika paljon. Mutta kukaan ei kilju, että kamala vääryys.

Tietysti mietimme. Mutta jokainen etukortin ottaja tietää, että se on tietojen keruun takia olemassa. Nyt nuo tiedot on pöllitty, ei annettu. Kriminalisoitaisiinpa pian edes se identiteettivarkaus 

Jokaisen Facebookin käyttäjänkin pitäisi kyllä tietää, että hän ei ole asiakas, vaan se tuote joka niille maksaville asiakkaille eli mainostajille ym yhteistyökumppaneille myydään. Facebook on ihan yhtälailla tietojen keruuta varten olemassa kuin ne etukortitkin.

Vierailija
45/97 |
17.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

http://yle.fi/uutiset/miten_valtava_maara_suomalaisten_henkilotietoja_p…

Mitä ihmeen rekisteriä toi on pitänyt kansalaisista, kahdesta miljoonasta ihmisestä?

Se on MV lehden tilaajarekisteri.

Vierailija
46/97 |
17.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

FSB kerännyt tiedot Siperiaan pakkosiirrettävistä.

Amatöörien puuhastelua tuon rekisterin perusteella, kun ei oltu edes tehty ryhmittelyanalyysiä kirjoitusten sisällön perusteella ;) Lisäksi julkisista rekistereistä saisi yhtä ja toista kivaa irti kun löisi julkisia lähteitä kuten verotietoja, arvo-osuusrekisteriä, kiinteistörekisteriä, tuomioistuinten päätöksiä jne. yhteen.

Vierailija
47/97 |
17.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näin tuon tietokannan itse. Se on olemassa. Älykääpiö kun on, Janitskin ei tehnyt kovin huolellista työtä poistaessaan sitä netistä, mutta Tietojenkeruun luokka on mallia puhelinluettelo. ei tuosta löydy paljoakaan muuta kuin se mitä itse olette ihan itse antaneet someen julkisesti ilmi.

On hankala arvuutella mikä tän motiivi on, mutta yks asia on varma, ja takaan ettei se ole sattumaa: Ton dataskreipperin kirjoitti venäläinen tiimi jossa Janitskin on mukana.

-m35

Vierailija
48/97 |
17.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jokainen koodaava ihminen osaisi tehdä saman helpolla. Ilman mitään MV-Lehtiä.

No eihän tuo sivustojen skreippaaminen mitään rakettitiedettä ole, mutta laitonta luvatta kerätä listoja yksityishenkilöiden some-tileiltä.

Yhtään puolustelematta..mikä laki kieltää tämän? Ihan vain mielenkiinnosta koska tiedän muutamia laillisia hyödykkeitä myyviä yrityksiä jotka tehneet samaa. 

Henkilötietolaki.

Varsinkaan millään facebookin käyttäjällä ei oo lupaa louhia näitä tietoja itselleen, ja sitten vielä se, että se oli vuotanut julkiseksi nettiin.

Facebookin API taitaa antaa aika hyvät eväät tämän sorttisen tietokannan muodostamista varten.

Löytyy nopeasti ihan Facebookin julkaisemaa esimerkkikoodia kuinka noita ryhmiin kuulumisia jne. voi Facebookin API:n avulla kerätä.

https://developers.facebook.com/docs/graph-api/reference/user/groups/

Vierailija
49/97 |
17.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja tämä on se tyyppi jonka lehti kertoo ainoana totuuden suomessa..? Sillä lailla, nyt oikeasti pikkusen naurattaa. 

Vierailija
50/97 |
17.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Näin tuon tietokannan itse. Se on olemassa. Älykääpiö kun on, Janitskin ei tehnyt kovin huolellista työtä poistaessaan sitä netistä, mutta Tietojenkeruun luokka on mallia puhelinluettelo. ei tuosta löydy paljoakaan muuta kuin se mitä itse olette ihan itse antaneet someen julkisesti ilmi.

On hankala arvuutella mikä tän motiivi on, mutta yks asia on varma, ja takaan ettei se ole sattumaa: Ton dataskreipperin kirjoitti venäläinen tiimi jossa Janitskin on mukana.

-m35

Todellisuus todettiin jo eilen, eikä tekijäkään ole tätä kiistänyt. Kiistänyt ainoastaan seuranhakupalvelunsa josta spekuloitu.

Täytyy sanoa että en ole edes yllättynyt rekisteristä, ainoastaan ehkä sen koosta. Siitä olen yllättynyt kuinka mvn sivuilla löytyy kehujia tälle asialle. He kun varmasti ovat listoilla.

Vierailija
51/97 |
17.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja tämä on se tyyppi jonka lehti kertoo ainoana totuuden suomessa..? Sillä lailla, nyt oikeasti pikkusen naurattaa. 

Lehti joka ilmoitetusti toimii nolla budjetilla. Moni varmaan ymmärtää tuollaisen rekisterin arvon

Vierailija
52/97 |
17.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olet sitoutunut siihen että tietojasi kerätään ja voidaan hyödyntää markkinoinnissa. Sama facebookin kanssa. Nyt tiedot on kerätty facebookin avulla luvatta, tarkoituksena rahallinen hyöty. Onko laiton? Riippuu minkä maan lakeja sovelletaan (monenlaista spekulaatiota lukenut), arveluttava vähintään

Vierailija
53/97 |
17.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onneksi en käy Prismassa koskaan.

Vierailija
54/97 |
17.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

-m35

Todellisuus todettiin jo eilen, eikä tekijäkään ole tätä kiistänyt. Kiistänyt ainoastaan seuranhakupalvelunsa josta spekuloitu.

Täytyy sanoa että en ole edes yllättynyt rekisteristä, ainoastaan ehkä sen koosta. Siitä olen yllättynyt kuinka mvn sivuilla löytyy kehujia tälle asialle. He kun varmasti ovat listoilla.

Samaa ihmettelin minäkin, tuota suurta perässä seuraavaa lammaslaumaa. Näen joukossa nimiä, joilta aiemmin on tullut järkeviä kommentteja. Mikä teitä ihmiset vaivaa?

Ja Ilja, mokasit pahasti. Siis oikeastiko tallennat ihmisten henkilötietoja jonkun urlin taakse, ilman salasanaa? Ainoa tapa miten olisit voinut selvitä, olisi ollut nöyrä mokan myöntäminen, anteeksipyyntö sekä selvitys, millä korjausliikkeellä pelastat sen mitä pelastettavissa on.

Luottamuksesi on mennyttä suuren yleisön silmissä tästä eteenpäin.

Vierailija
55/97 |
17.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No eihän tuo sivustojen skreippaaminen mitään rakettitiedettä ole, mutta laitonta luvatta kerätä listoja yksityishenkilöiden some-tileiltä.

En nyt jaksa lukea Facebookin sopimustekstejä läpi, mutta itse asiassa uskon, että facella on oikeus antaa nuo tiedot mainontaan. Ellei erikseen klikkaa jotain täppää pois.

Onhan sillä Facen messenger-sovelluksellakin täysi oikeus käyttäjän tekstiviesteihin. No en ole näistä syistä kumpaakaan asentanut.

Vierailija
56/97 |
17.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

-m35

Samaa ihmettelin minäkin, tuota suurta perässä seuraavaa lammaslaumaa. Näen joukossa nimiä, joilta aiemmin on tullut järkeviä kommentteja. Mikä teitä ihmiset vaivaa?

Ja Ilja, mokasit pahasti. Siis oikeastiko tallennat ihmisten henkilötietoja jonkun urlin taakse, ilman salasanaa? Ainoa tapa miten olisit voinut selvitä, olisi ollut nöyrä mokan myöntäminen, anteeksipyyntö sekä selvitys, millä korjausliikkeellä pelastat sen mitä pelastettavissa on.

Luottamuksesi on mennyttä suuren yleisön silmissä tästä eteenpäin.

Sama porukka joka kertoo siitä kuinka valtamedia ja kansanedustajat valehtelevat kaikesta ja mihinkään ei voi luottaa. Samaa kriittisyyttä voisi soveltaa myös näissä tapauksissa. Vauhtisokeutta? Eihän rekisterin hallitseminen nyt "hyväksi" sillä muutu että kuka sitä pitää.

Vierailija
57/97 |
17.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En nyt jaksa lukea Facebookin sopimustekstejä läpi, mutta itse asiassa uskon, että facella on oikeus antaa nuo tiedot mainontaan. Ellei erikseen klikkaa jotain täppää pois.

Onhan sillä Facen messenger-sovelluksellakin täysi oikeus käyttäjän tekstiviesteihin. No en ole näistä syistä kumpaakaan asentanut.

Hesari teki artikkelin, jossa käyttöehdot käytiin läpi asianjajan kanssa. Yllämainittu asia on mainittu käyttöehdoissa ja sen hyväksyy kun hyväksyn valitsee.

Tässä tilanteessa lupaa ei ole kysytty ja tieto kerätty facebookkia hyödyntämällä. Voi zuckerbergin vähän suutahtaa että joku hyödyntää hänen omistamaansa palvelua luvatta.

Vierailija
58/97 |
17.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämänkään takia ei kannata vapaaehtoisesti sometyrkkyillä missään "laput-silmillä-naama-perseessä-perse-pensaassa" -bookeissa..

Vierailija
59/97 |
17.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hesari teki artikkelin, jossa käyttöehdot käytiin läpi asianjajan kanssa. Yllämainittu asia on mainittu käyttöehdoissa ja sen hyväksyy kun hyväksyn valitsee.

Tässä tilanteessa lupaa ei ole kysytty ja tieto kerätty facebookkia hyödyntämällä. Voi zuckerbergin vähän suutahtaa että joku hyödyntää hänen omistamaansa palvelua luvatta.

Oletko lehtimies vai miten helvetissä noin lyhyeen viestiin saa mahtumaan noin paljon pielessä olevia kohtia?

- Tiedot on kerätty (osittain) facebook-api:n avulla. Zuckerberg on taatusti tietoinen tästä kun on sen ohjelmistoonsa lisännyt ja toisaalta sitä varten se api siellä on että yritykset sitä käyttävät ja juuri tuonlaisen tiedon keräämiseen.

- Noita vastaavia facebookista ja muualta internetistä tietoja kerääviä ja yhdisteleviä yrityksiä on aivan vitusti

- Perustietokanta (nimiä, osoitteita, puhelinnumeroita) on ihan vastaava joka taitaa olla jokaisella puhelinmyyntiyrityksellä suomessa käytössä. Kyllä, myös niillä hoono-soomi kalsarin ja partaterän myyjillä.

- Kyseinen monialayrittäjä ei itse vuotanut tuota kantaa nettiin

Vierailija
60/97 |
17.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Valtamedialla on hirveä paniikki täällä MV-lehden suuren suosion takia ja nyt ottivat sitä vastaan laajan mustamaalaamis kampanjan käyttöön!!!

Lehteä pyörittää mm. huumausainerikoksista ja pahoinpitelyistä tuomittu rikollinen, joka asuu Espanjassa. Siinäpä vasta isänmaan puolustaja.