Olen vauvan kanssa kotona ja esikoinen on päiväkodissa, kysyttävää?
Kommentit (25)
Esikoisen ikä? Kuinka monta tuntia viikossa/päivässä?
Minkä väriset keittiökalusteet teillä on? Monta lukkoa ovessa? Mikä on lempipuusi?
Asutko Espoossa? Oletko hyvä- vai huono-osainen (lue lattemamma vai wt)?
Mitä ostit lapsille joululahjaksi? Leivotko itse jouluksi laatikot vai ostatko valmiina?
Meillä myös sama, enkä näe siinä mitään pahaa. Avoimessa päiväkodissa ei ole tällä hetkellä paikkoja ja kerho on liian kaukana (auto miehen käytössä) joten esikoinen käy päiväkodissa 10pv/kk, menee yleensä hoitoon 8.30-9.15 välillä ja haetaan pois 14.30-15.30.
Esikoinen on 4-vuotias, sosiaalinen tapaus ja leikkikaveriksi ei vaan riitä vanhemmat ja vauva. Naapurustossa on muutama samanikäinen muksu, mutta he ovat päiväkodissa suht pitkää päivää, päiväsaikaan heistä siis ei ole leikkikavereiksi.
Minun 3-vuotias käy päiväkodissa 10 päivää kuukaudesta. En jaksa enää edes asiaa niin kovasti hävetä tai murehtia, hyvin vaativa vauva vie voimat. En kertakaikkiaan pysty antamaan 3-vuotiaalle joka päivä kotona sitä huomiota ja virikkeitä jotka hän ansaitsee. Rentouttavaa että kahtena tai kolmena arkipäivänä viikosta minun ei tarvi murehtia 3-vuotiaan ruokkimisesta, päiväunille laittamisesta ja viihdyttämisestä, saan vaan ihan rauhassa huolehtia itkuisesta vauvasta. Ja jos hyvä tuuri käy, niin vauva nukkuu jopa 30min-45min putkeen, mikä tarkoittaa hetken hengähdystä minulle.
3-vuotias myös viihtyy hoidossa loistavasti, on aloittanu tuossa paikassa kun oli 11 kuukautta, samat tutut hoitajat ja kaverit on siellä aina vastassa. Hetken oli sieltä pois kun jäin äitiyslomalle, mutta kun vauvan vaativuus alkoi selvitä, saimme onneksi osapäiväpaikan takaisin.
Karu totuus on vaan se, että arkena meillä mennään vauvan ehdoilla isoin osa päivästä kun paikalla olen vain minä. Iltaisin ja viikonloppuisin on sitten eri asia kun mieskin on kotona, silloin esikoinenkin saa paljon enemmän huomiota.
Kyllä sitä joskus suorastaan säälii esikoista. Ja välillä suorastaan nolottaa viedä hänet päiväkotiin, saavun paikalle yleensä kotihousuissa, tukka pystyssä js ilman meikkiä, rääkyvä vauva kantokopassa. Mutta tuskinpa siellä hoitajat kovin ajattelee että turhaan esikoista sinne kuskaisin, sen verran vaikuttava näky varppina olen :D
Tulipa romaani, sori!
Meidänkin esikoinen on päiväkodissa, olen itse vauvan kanssa kotona. Esikoinen on nelivuotias ja todella ulospäinsuuntautunut lapsi, itkettää ajatus siitä, että päivisin seurana olisivat tasan äiti, pikkuveli ja ne leikkipuiston alle puolitoistavuotiaat. Iltaisin taas päivähoidossa olevat kaverit eivät lähde mihinkään leikkitreffeille, koska silloin ollaan perheen kanssa, kun päivä on puuhattu päiväkodissa kavereiden kanssa.
Lapsesta on joka ainoa aamu kiva lähteä päiväkotiin. Meillä on 16 pv/kk sopimus, eli viikossa on keskimäärin yksi vapaapäivä. Yksi suuri syy tällaiseen järjestelyyn on se, että olen itse kolmilapsisen perheen esikoinen ja yhä edelleen muistan 80-luvun lopusta ja 90-luvun alusta, kuinka kuolettavan tylsää oli silloin, kun äiti imetti ja imetti pikkusisarusta ja me katsottiin videolta muumeja. Olin päivähoidossa olleille kavereille kateellinen ja onneni kukkuloilla, kun eskarivuoden puolessa välissä äiti meni töihin ja SAIN kokopäiväisenä jäädä päiväkotiin päiväunille, syödä kiisseleitä välipalaksi ja muuta pientä, mutta lapselle suurta ja kivaa. Eikä kyse ollut siitä, että äitini olisi ollut osaamaton ja kouluttamaton tollo, vaan että lapset ovat erilaisia, ja pikkuvauva-aika ei ihan oikeasti ole ainakaan meillä sellaista aikaa, että 3-vuotiasta vanhemmalle pystyisi järjestämään jatkuvasti jotain laadukasta ja kehittävää puuhaa.
Vierailija kirjoitti:
Miksi?
- koliikkinen ja allerginen vauva, joten on ollut kiva että esikoinen päässyt pakoon sitä huutoa välillä
- ollut 2 vuotta täysipäiväisesti pkssa kun olin töissä eikä haluttu pitää vuoden taukoa ennen eskaria
- tutustuu jo nyt samaan eskariin meneviin
- voin tehdä pari krt vkosss pitkän vaunulenkin
ap
Vierailija kirjoitti:
Esikoisen ikä? Kuinka monta tuntia viikossa/päivässä?
- 5-vuotias, 15h viikossa eli kolmena päivänä 5h
ap
Vierailija kirjoitti:
Minkä väriset keittiökalusteet teillä on? Monta lukkoa ovessa? Mikä on lempipuusi?
- valkoiset, yksi, lehmus tai tammi
ap
Vierailija kirjoitti:
Asutko Espoossa? Oletko hyvä- vai huono-osainen (lue lattemamma vai wt)?
- en enää, hyväosainen (kahvista en kyllä välitä)
ap
Mulla oli myös kun esikoinen oli 2 v. 4 tuntia oli hoidossa. Vauvan kanssa kotona, eikä huonoa omaatuntoa vieläkään. Nyt ovat jo 16 ja 18, eikä ne vieläkään oo sosiopaatteja.
Vierailija kirjoitti:
Mitä ostit lapsille joululahjaksi? Leivotko itse jouluksi laatikot vai ostatko valmiina?
Minecraft-legoja, itse teen laatikot (porkkanalaatikon tein eilen pakkaseen)
ap
Meillä kans. Vituttaa tuo pakollinen esikoulu. Paljon mieluummin nauttisimme viimeisestä vuodesta rauhassa yhdessä ennen koulun alkua. Nyt tuo on parhaat tunnit eskarissa puuhailemassa joutavia ja joka jumalan aamu saa herätyskellon kanssa herätä että ehtii viemään lapsen.
Sama juttu. Olen kai sitten tuollainen hyväosainen Espoon Lattemamma, mutta 3- vuotiaani on klo 9-16 hoidossa ja olen itse parin kuukauden ikäisen vauvan kanssa kotona. Syyt: koska mä voin ja muuten tätä toista ei olisi edes hankittu. Vauva on vaativa ja olen yöt enimmäkseen hereillä koliikki-itkuisen kanssa. Mies on arkipäivät töissä. Esikoinen on ollut samassa yksityisessä, ketjuun kuulumattomassa päiväkodissa 1-vuotiaasta alkaen ja hänellä on ihanat, vaihtumattomat hoitajat ja pieni ryhmä. Esikoinen on korkean energian ja liikkumistarpeen omaava ja sosiaalinen lapsi, joka on ihan kaikkien leikkikaveri, viihtyy hoidossaan tosi hyvin. Kotona esikoinen kyllästyisi tissitakiais-oopperatason sopraanovauvan kanssa ja äitikin olisi väsynyt. Hänen seuranaan oliso isän kotiintuloon asti Youtube ja Netfilx Kids. Meillä ei ole täällä minkäänlaista muuta tukiverkkoa, joka voisi noin vain irtautua lastenhoitoapuun. Isovanhemmat ovat kuolleet. Minä yritän kirjoittaa gradua samalla, kun olen kotona. En aio näännyttää itseäni kuoliaaksi, että sopisin johonkin typerään ja ulkoa määriteltyyn Hyvän Äidin muottiin, vaan tämä on meidän perheelle ihan optimaalisin ratkaisu. Samaan hoitopaikkaan menee tämä vauvakin vuoden täytettyään. Onneksi Espoo ei muuten rajoittanut lasten oikeutta päivähoitoon.
Mun mielestä on ihan ok, jos isompi on pk:ssa esim puolipäiväisesti tai joitain päiviä viikossa. Mutta sitä en tajua, että jotkut on koko päivän, yli kahdeksankin tuntia, jos jompi kumpi vanhemmista on kotona. Paitsi nämä kuntoutuksessa olevat, ls-tapaukset ym.
Vierailija kirjoitti:
Minun 3-vuotias käy päiväkodissa 10 päivää kuukaudesta. En jaksa enää edes asiaa niin kovasti hävetä tai murehtia, hyvin vaativa vauva vie voimat. En kertakaikkiaan pysty antamaan 3-vuotiaalle joka päivä kotona sitä huomiota ja virikkeitä jotka hän ansaitsee. Rentouttavaa että kahtena tai kolmena arkipäivänä viikosta minun ei tarvi murehtia 3-vuotiaan ruokkimisesta, päiväunille laittamisesta ja viihdyttämisestä, saan vaan ihan rauhassa huolehtia itkuisesta vauvasta. Ja jos hyvä tuuri käy, niin vauva nukkuu jopa 30min-45min putkeen, mikä tarkoittaa hetken hengähdystä minulle.
3-vuotias myös viihtyy hoidossa loistavasti, on aloittanu tuossa paikassa kun oli 11 kuukautta, samat tutut hoitajat ja kaverit on siellä aina vastassa. Hetken oli sieltä pois kun jäin äitiyslomalle, mutta kun vauvan vaativuus alkoi selvitä, saimme onneksi osapäiväpaikan takaisin.
Karu totuus on vaan se, että arkena meillä mennään vauvan ehdoilla isoin osa päivästä kun paikalla olen vain minä. Iltaisin ja viikonloppuisin on sitten eri asia kun mieskin on kotona, silloin esikoinenkin saa paljon enemmän huomiota.
Kyllä sitä joskus suorastaan säälii esikoista. Ja välillä suorastaan nolottaa viedä hänet päiväkotiin, saavun paikalle yleensä kotihousuissa, tukka pystyssä js ilman meikkiä, rääkyvä vauva kantokopassa. Mutta tuskinpa siellä hoitajat kovin ajattelee että turhaan esikoista sinne kuskaisin, sen verran vaikuttava näky varppina olen :D
Tulipa romaani, sori!
Kuulostaa niiiin tutulta, varsinkin toi missä kuosissa vie lasta sinne päiväkotiin!
ap
Ja sanottakoon vielä, että jos esikoinen ei lähtisi päiväkotiin mielellään ja jos joka pk-aamu olisi taistelua, niin sitten varmaan olisi kotona. Mutta musta on ihanaa tietää, että kolme kertaa viikossa hän saa kunnollisen lounaan ja pääsee muiden lasten kanssa ulos, itse kun en vain aina pysty sitä tarjoamaan, jos olen yön valvonut vauvaa kanniskellen tai märkiviä ihottumia hoitaen. Että jos nyt joku tulee sanomaan että "kyllä sitä ennen aikaan äidit pystyivät omat lapsensa hoitamaan, niin silloin oli aivan erilaiset tukiverkostot kuin tänä päivänä. Ja ne hetket kun esikoinen on päiväkodissa, eivät todellakaan ole mulle mitään kampaamokäyntihetkiä, vaan enemmän hengähdystaukoja esikoiselle tästä huutorumbasta.
ap
Vierailija kirjoitti:
Onneksi Espoo ei muuten rajoittanut lasten oikeutta päivähoitoon.
Eikös eduskunta juuri pari päivää sitten päättänyt rajata subjektiivisen päivähoito-oikeuden 20 tuntiin viikossa alkaen elokuusta 2016? Tämäkö ei koske Espoota, vai mitä tarkoitat?
Miksi?